Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2020, 12:26

Citaat van de dag

De meeste mensen jagen zo bezeten het geluk na, dat ze eraan voorbijlopen.

Søren Aabye Kierkegaard (1813-1855)
Deens filosoof, protestants theoloog en cultuurcriticus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2020, 11:51

Alles en iedereen in duizend-en-een tekeningen
een keuze uit de beste tekeningen van de afgelopen jaren
Peter van Straaten


Ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Peter van Straaten op 25 maart 2005 is een nieuwe verzamelbundel samengesteld. In deze derde reuzenpaperback Alles en iedereen in duizend-en-een tekeningen laat Van Straaten op volstrekt unieke wijze weer veel Hollands leed zien. Een meer dan royale keuze uit Van Straatens beste werk van de afgelopen jaren.

Pieter Verhoeff maakte een documentaire over Peter van Straaten, Een gelukkige hand, waarin fragmenten worden nagespeeld uit zijn Agnes-feuilleton, met Pierre Bokma, Renée Fokker en Hans Kesting. De documentaire ging op 24 maart 2005 in première gaan en was ook op televisie te zien.

Van Straatens werk wordt gekarakteriseerd door de wat krasserige wijze van tekenen, waarbij de arcering een belangrijke rol speelt. In zijn vroege werk werd hij vooral beïnvloed door Ronald Searle en inhoudelijk zijn er overeenkomsten met Jo Spier. Ook de levensschetsen van Simon Carmiggelt tonen een sterke verwantschap met Van Straatens werk. Vaak maakt hij tekeningen op één thema, zoals een erotische serie of de reeks ‘Het Literaire Leven’ die in Vrij Nederland staat.

Een bijzondere plaats in zijn oeuvre neemt de strip ‘Vader & Zoon’ in, die hij vanaf 1968 voor Het Parool tekende. Na zeventien jaar, circa vijfduizend afleveringen en zeventien albums stopte ‘Vader en Zoon’ in 1987. Vanaf 1988 tekent Peter van Straaten dagelijks een cartoon onder de titel ‘Het dagelijks leven’ voor Het Parool.


Peter van Straaten was getrouwd met kunstenaar Els Timmerman en woonde en werkte in Amsterdam. Hij overleed in december 2016, nadat hij enige weken ervoor voor de vijfde maal de Inktspotprijs voor de beste politieke tekening van het jaar kreeg uitgereikt.


ISBN 9789061697558 | Paperback | 256 pagina's | De Harmonie | april 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2020, 11:51

Citaat van de dag

Toekomst? Dat is iets van vroeger.

Peter van Straaten (1935-2016)
Nederlands cartoonist, striptekenaar en schrijver.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Renate » 11 Nov 2020, 12:20

Ik gaf m'n vader ieder jaar een kalender van Peter van Straaten.
Z'n boeken over vader en zoon vond ik ook altijd leuk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2020, 14:03

Op mijn trouwkaart stond een tekening van Peter van Straaten, iedereen vond het super.

Ben zelf ook nog steeds groot fan van Peter van Straaten, vooral Agnes vond ik leuk.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2020, 13:03

Karel van het Reve voor beginners
een keuze uit zijn korte stukken
Karel van het Reve


Vele duizenden liefhebbers kochten inmiddels het Verzameld werk van Karel van het Reve (1921-1999): zevendelig, gebonden, op dundrukpapier en met leeslint. Voor wie het werk nog niet kent (en liever nog even wacht met het aanschaffen van het Verzameld werk) is er Karel van het Reve voor beginners, een speciaal voor dit doel uitgekozen verzameling columns en andere korte teksten. Ze gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen, van de neus van Cleopatra tot de voordelen van de erfelijke monarchie, van de geneugten van de watersport tot de werking van de sluitspier. Ze zijn scherp, duidelijk, tegendraads en geestig - en ook nog leerzaam, voor jong en oud.

Deze betaalbare en toegankelijke bloemlezing maakt het iedereen die het nog niet wist, mogelijk om zelf vast te stellen dat Van het Reve inderdaad de beste en veelzijdigste essayist van Nederland was.

'Studenten vragen mij wel eens hoe zij kunnen leren schrijven en ik zeg dan altijd dat zij het werk van Karel van het Reve moeten lezen.'
Jaap van Heerden

Karel van het Reve (1921–1999) was van 1957 tot 1983 hoogleraar Slavische Letterkunde aan de universiteit van Leiden. Hij vertaalde talloze Russische auteurs in het Nederlands en ontving daarvoor de Martinus Nijhoff Prijs. Ook was hij correspondent in Moskou voor Het Parool.

Van het Reve publiceerde twee romans en talloze essays, waaronder Rusland voor beginners (1962), Uren met Henk Broekhuis (1978) en De ondergang van het morgenland (1990). In 1985 verscheen zijn Geschiedenis van de Russische literatuur, een boek dat uitgroede tot een standaardwerk voor eenieder die geïnteresseerd is in de Russische literatuur. In 1981 ontving Van het Reve de P.C. Hooftprijs. Hij overleed in maart 1999.


ISBN 9789028261068 | Paperback | 205 pagina's | Van Oorschot | september 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2020, 13:03

Citaat van de dag

Als je kinderen die geheel verschillende talen spreken op straat met elkaar laat spelen begrijpen ze elkaar na enkele dagen. Waarom? Omdat zij geen enkele moeite doen elkaar te verstaan. Zij komen geen ogenblik op het idee de taal als een middel tot communicatie te zien.

Karel van het Reve (1921-1999)
Nederlands letterkundige, literair vertaler, essayist, schrijver en columnist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2020, 13:04

Ik heb nog nooit iets van Karel van het Reve gelezen, wel bijna alles van zijn broer.
Zijn jullie bekend met het werk van Karel van het Reve?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Marjo » 12 Nov 2020, 13:40

Nee. Broer ook niet trouwens.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2020, 13:45

Jammer ik ben wel benieuwd hoe hij schrijft, dus dat zal ik dan zelf uit moeten vinden :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Renate » 12 Nov 2020, 14:23

Ik heb wel wat van Karel gelezen, maar niet van z'n broer, misschien omdat dat me door de persoon tegenstaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2020, 18:45

Vond je dat van Karel goed Renate?

Ik ben wel een enorme fan van Gerard Reve. Ik heb zijn boeken met veel plezier gelezen. De persoon mag je misschien niet aanstaan maar schrijven kon hij.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Renate » 12 Nov 2020, 20:25

Dat van Karel vond ik goed, hoewel het al een hele tijd geleden is dat ik het heb gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2020, 11:11

Oké dan ga ik me er misschien ook eens aan wagen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2020, 12:14

Rotte vis
een cursus effectief beledigen
een keuze uit Propria Cures
Marck Burema


Rotte vis bijt!
De buurman die z'n hond uitlaat in uw voortuin. De collega die tijdens uw lunchpauze er vandoor gaat met uw memoblokjes. Uw partner die tijdens het bedrijfsfeestje er vandoor gaat met uw collega. Al jaren staat u te popelen om dit soort types eens flink de waarheid te zeggen. Maar helaas! Elke keer dat de gelegenheid zich voordoet, schiet u geen goede belediging te binnen. Daar staat u dan met uw mond vol tanden. Zeker, u verzint wel eens een gevatte opmerking. Maar dat is altijd drie dagen later.

Dat is toch niet nodig! Dankzij Rotte vis, een cursus effectief beledigen, slaat u voortaan direct en genadeloos toe. Aan de hand van boeiende praktijkvoorbeelden leert u uw vijanden doeltreffend het zwijgen op te leggen. Het is geen toeval dat al deze voorbeelden eerder werden gepubliceerd in Propria Cures, het weekblad dat al meer dan honderd jaar voorop gaat in het tot wanhoop drijven van tegenstanders en het uitlokken van kort gedingen.

ISBN 9789068062878 | Paperback | 224 pagina's |Uitgeverij Novella | 1998

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2020, 12:15

Citaat van de dag

Toiletpapier op en de Spar is dicht.

Marck Burema (pseudoniem Pritt Stift), Bakkum 4 juni 2010
Hoofdredacteur Geen Stijl

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2020, 12:23

Na Belle van Zuylen en Marten Toonder die ik ook kon waarderen, is je keuze van vandaag helemaal in de roos!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Renate » 13 Nov 2020, 13:01

Voor beledigingen kun je ook naar Kapitein Haddock uit Kuifje kijken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapitein_Haddock
https://www.dinx.nl/haddock/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2020, 11:17

Het eerste licht boven de stad
Herrinneringen aan Frans Kusters en
een keuze uit zijn verhalen
Thomas Verbogt

Een intens portret van Verbots levenslange vriendschap met Frans Kusters

Thomas Verbogt en Frans Kusters leefden bijna een halve eeuw samen in de literatuur. Ze wisselden vele brieven over de grote en minder grote vraagstukken van literatuur, leven, verbeelding, collega-schrijvers en allerhande dagelijkse onderwerpen die niet aan hun literaire blik konden ontsnappen. De vriendschap werd ruw onderbroken door de dood. Als altijd kwam deze te vroeg en Verbogt besloot namens Kusters alsnog gehoor te geven aan een eerder plan hun levenslange gesprek vast te leggen in literaire vorm. Een boek over schrijven, over jongens die ouders werden maar toch jongens bleven. Een boek over de gesprekken die ze hadden, over hun afscheid, over wat er werd afgerond en niet meer afgerond kon worden.

In Het eerste licht boven de stad heeft Thomas Verbogt op een zuivere en ontroerende manier het wezen van vriendschap weten te vangen. De intense herinneringen aan Frans Kusters worden gevolgd door een persoonlijke keuze uit zijn verhalen.

ISBN 9789023485230 | Hardcover | 224 pagina's | De Bezige Bij | November 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2020, 11:17

Citaat van de dag


"Altijd en overal lees ik alles wat me onder ogen komt. Als bij vrienden een gebruiksaanwijzing op tafel ligt, neem ik die even door, zonder dat ik weet voor welk apparaat die is. Vaak wordt dat ook niet duidelijk in de instructies. Als ik een winkel verlaat en de kassabon in mijn jaszak wil proppen, lees ik eerst wat erop staat, niet het bedrag, maar bijvoorbeeld TOT ZIENS. Of: ‘Iedere woensdag voordelig kalfsgehakt’. Soms spreek ik de woorden zacht hardop uit en als je dat drie keer doet, kan een woord ineens ontzettend vreemd worden (kalfsgehakt)."

Thomas Verbogt (1952-)
Nederlands schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2020, 13:46

Haat is een deugd
een keuze uit de correspondentie
Gustave Flaubert/Edu Borger


Gustave Flaubert geldt als een van de grootste prozaïsten in het algemeen en van de Franse literatuur van de negentiende eeuw in het bijzonder. Een van zijn opvattingen was dat een schrijver zich in romans en verhalen diende te onthouden van elke persoonlijke mening. Hij diende in zijn schepping overal aanwezig te zijn maar nergens zichtbaar.

Inderdaad is de auteur van Madame Bovary, De leer school der liefde en de Drie verhalen, afgezien van enkele vage sympathieën en vooral antipathieën, onzichtbaar gebleven. We zouden alleen via memoires en getuigenissen van anderen iets over zijn leven geweten hebben, ware het niet dat Flaubert de gewoonte had om na zijn dagelijkse `worsteling met de stijl' geregeld een of meer brieven te schrijven om het contact met de buitenwereld te onderhouden.
Van deze omvangrijke correspondentie, die door sommigen als hét meesterwerk van Flaubert wordt beschouwd, is het overgrote deel bewaard gebleven. Het vormt een van de meest ontroerende, tragische, komische en leerzame brievenverzamelingen die er bestaan.

ISBN 9789029517171 | Hardcover | 312 pagina's | De Arbeiderspers | augustus 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2020, 13:47

Citaat van de dag

De zinnen moeten in een boek bewegen als bladeren in een bos, allemaal ongelijk in hun gelijkenis.

Gustave Flaubert (1821-1880)
Frans Schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2020, 12:14

Koen kan niet kiezen
Lau Peacock & Nicola Slater


Koen kan nooit kiezen. En hij weet al helemaal niet wat hij op het verlanglijstje voor zijn verjaardag moet zetten.
Chocolade of vanille? Strepen of stippen? Koen kan nooit kiezen, hij vindt het maar moeilijk. Als hij bijna jarig is moet hij besluiten wat hij op zijn verlanglijstje zet. Dan komt hij in het dierenasiel en wordt de keuze vanzelf gemaakt.
De eigenzinnige illustraties van Nicola Slater passen perfect bij de grappige tekst van Lou Peacock.

ISBN 9789025773281 | Hardcover | 40 pagina's | Gottmer | juli 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2020, 12:14

Citaat van de dag

Terwijl je je eenzaamheid beleeft, kun je ongelukkig of gelukkig zijn. Die keuze hebben is wat jouw vrijheid bepaalt.

Milan Kundera
Tsjechisch schrijver en criticus 1929-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 17 Nov 2020, 11:58

Nederlandse Historieën
een keuze uit het grote verhaal van de Nederlandse Opstand
P.C. Hooft
Frank van Gestel-Eddy Grootes-Jan de Jongste


P.C. Hoofts Nederlandse Historiën vertelt het klassieke geschiedverhaal over de Nederlandse Opstand. De eerste twintig boeken, eindigend met de moord op Willem van Oranje, kwamen uit in 1642, het onvoltooide vervolg (lopend tot in 1587) twaalf jaar later.

Het biedt geen kroniekachtig feitenrelaas, maar geeft volop ruimte aan al het drama dat de oorlog die de Nederlanden toen teisterde, met zich meebracht. We lezen over gruwelijke moordpartijen en heldhaftig verzet, over de politieke en militaire activiteiten van de hoofdrolspelers, zoals de onverbiddelijke hertog van Alva en de onbaatzuchtige Willem van Oranje, maar ook over de ervaringen van eenvoudige mensen, hun opofferingsgezindheid of hun moedeloosheid, en we maken mee hoe opgeruide volksmenigtes de loop van de gebeurtenissen weten te beïnvloeden.

Hooft had gevoel voor pakkende anekdotes, soms opgetekend uit de mond van oudere tijdgenoten die de ooggetuigen van de strijd nog hadden gekend. Hij schreef in een compacte en eigenzinnige stijl, waarbij hij vele nieuwe Nederlandse woorden bedacht om uit het Frans en Latijn afkomstige termen te vermijden. Die factoren en de grote omvang (meer dan twaalfhonderd dichtbedrukte foliobladzijden) zorgen ervoor dat het werk tegenwoordig nauwelijks meer gelezen wordt. Deze nieuwe getrouwe vertaling maakt de interessantste stukken eruit weer goed toegankelijk voor onze tijd.

Frank van Gestel was als taalkundige verbonden aan de Universiteit Utrecht, Eddy Grootes als historisch letterkundige aan de Universiteit van Amsterdam en Jan de Jongste als historicus aan de Universiteit Leiden.

ISBN 9789035128934 | Hardcover |345 pagina's met illustraties | Uitgeverij Bakker | mei 2007


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten