Thema oktober 2020 - De dagen, weken en maanden van het jaar

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2020, 11:21

Stilte in oktober
Jens Christian Grøndahl


De bekendste roman van een van de succesvolste Deense schrijvers van dit moment.
Een vierenveertigjarige kunsthistoricus raakt in geestelijke crisis als zijn vrouw, met wie hij achttien jaar heeft samengeleefd, hem verlaat. Hij kan haar spoor door Europa volgen via de bankafschriften en de reis die ze maakt, is dezelfde die zij zeven jaar geleden samen maakten, vlak na zijn verzwegen affaire in New York. Dat feit alleen al voert de man terug naar zijn verleden: zijn jeugd, zijn studietijd en zijn huwelijk. En naar die reis waarin misschien de kiem ligt voor haar vertrek.

Biblion recensie
De Deense auteur (1959) publiceerde o.m. romans, essays, toneel en hoorspelen en is een van de succesvolste schrijvers van dit moment in Noord-Europa.
Deze roman uit 1996 was de eerste Nederlandse vertaling van werk van zijn hand (die uitstekend is, van Gerard Cruys die ook Peter Høeg vertaalde).

Op een dag verlaat Astrid na achttien jaar huwelijk haar man, een 44-jarige kunsthistoricus. Zomaar, zonder enige aankondiging. Via de afrekeningen van haar creditkaart kan hij haar weg door Europa volgen. De plotselinge breuk in zijn leven veroorzaakt bij de man een stroom van herinneringen en reflecties over zijn eigen en hun gemeenschappelijk verleden, die leiden tot een existentieel zelfonderzoek dat aan Kierkegaard doet denken in zijn onmogelijk verlangen naar herhaling en herkansing.


In rustige, stromende zinnen vertelt Grøndahl perspectiefrijk en geraffineerd het verhaal van de generatie van de 'veertigers'. Het verwerken van deze belangwekkende roman vereist enige intellectuele inspanning, maar is zeker de moeite waard. De existentiële lijn zet zich overigens voort in 'Lucca'. Kleine druk.


ISBN 9789041709646 | Paperback | 270 pagina's | Rainbow | september 2013
Vertaald door Gerard Cruys

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2020, 11:21

Citaat van de dag

In een beter georganiseerde natuur zouden de rupsen pas in oktober komen en de bladeren opeten als ze op de grond liggen.

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2020, 11:20

Dinsdag
Elvis Peeters



'Dinsdag', de nieuwe roman van Elvis Peeters beschrijft een dag uit het leven van een zesenzeventigjarige man in Brussel. Een man die in zijn bestaan schijnbaar nooit iets heeft nagestreefd, het leven nam zoals het kwam, terwijl de wereld(orde) voor zijn ogen veranderde. 'Ik had het gevoel dat ik op het juiste moment was geboren en de juiste dingen deed, zonder dat ik het zelf doorhad, om er volop gebruik van te maken, er mijn voordeel mee te doen."

De hoofdpersoon vult zijn dag met kleine beslommeringen en herinneringen aan een bestaan waar na al die jaren nog steeds geen lijn in valt te ontdekken. Hij was huurling, drinker, verkrachter, rokkenjager, gevechtspiloot, apendoder, vrachtwagenchauffeur, roker en hij droeg twee liefdes naar het graf. Hij heeft
nergens spijt van, of beter: heeft het nooit tot spijt laten komen.
Nu, op zijn oude dag, onverschillig maar ook teder, weet hij het meisje van de sociale dienst om de tuin te leiden.

Elvis Peeters’ roman 'Wij' werd in 2009 met applaus onthaald en tot bij Matthijs van Nieuwkerk aan tafel bediscussieerd. Van dit snoeiharde verhaal over acht adolescenten werden 10.000 exemplaren verkocht. Eerder maakte Peeters indruk met zijn roman 'De ontelbaren' (2005), over een dorp dat overspoeld wordt door vluchtelingen. Het boek bereikte de shortlist van de Libris Literatuurprijs.

ISBN 9789057595158 | Paperback | 170 pagina's | Uitgeverij Podium | februari 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2020, 11:20

Citaat van de dag

Stel dat uw schoenen iedere dinsdag zouden ontploffen als je ze op de gewone manier zou dichtknopen. Dat gebeurt dagelijks met computers en niemand klaagt erover.

Jef Raskin (1943-2005)
Vlaams Amerikaans computerwetenschapper

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Renate » 07 Okt 2020, 11:42

Ja, daar heeft hij wel een beetje gelijk in.
Er is ook zo'n soort vergelijking met auto's, maar ik weet niet precies hoe die is. Het gaat dan naar ik meen over een computerfabrikant, die opmerkt dat als de ontwikkeling in de auto-industrie zo snel zouden gaan als de ontwikkeling van computers, auto's inmiddels 1 op 100 zouden rijden. De autofabrikant merkt dan vervolgens op, dat je dan iedere keer als je een nieuwe auto zou kopen, je opnieuw zou moeten leren rijden en al dat soort dingen meer. Bovendien zou de auto dan misschien tijdens het rijden ineens stoppen, waarna je de deuren open zou moeten zetten en weer dicht moeten doen om weer verder te kunnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2020, 14:32

haha ja, zoiets zal het dan zijn. je moet er niet aan denken!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2020, 12:28

Woensdag
Matthys Duyck


De relatie van Fred en Marjan loopt op de klippen, wat leidt tot een valschermsprong met fatale afloop. Maar wat is er precies gebeurd en hoe is het zover kunnen komen? ‘Woensdag’ volgt de gedachten en bewegingen van een groep vrienden, die voortdurend cirkelen rond deze twee centrale gebeurtenissen.

Fred is een talentvolle reclamescenarist die zich met volle overgave op zijn carrière stort. Langzaam maar zeker brengt zijn ziekelijke drang naar controle en bevestiging zijn eigen gezondheid en die van anderen in gevaar. Zijn relatie met Marjan, een vrouw van weinig woorden, brokkelt steeds verder af.
Hans, een rijzende ster aan het firmament van de Vlaamse stand-upcomedy en Freds beste vriend, werkt aan zijn eerste zaalshow. Daarin leunt hij gevaarlijk dicht aan bij zijn relatie met Freya, tevens de beste vriendin van Marjan, en bij wat zich afspeelt in de vriendengroep van de vier.

De stervende liefde van de hoofdpersonages en het gestage ontrafelen van hun vriendenkring vinden hun weerslag in een tekst die leest als een huis waar net een sloopkogel doorheen is gegaan.

ISBN 9789022332955 | Paperback | 250 pagina's | Manteau | oktober 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2020, 12:29

Citaat van de dag

Wees op je hoede voor de bediende van wie gezegd wordt dat hij zijn tijd vooruit is; op woensdag zal hij al wensen dat het vrijdag was.

Beau Jacques (1953-1999)
Amerikaans zanger en songwriter

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Marjo » 08 Okt 2020, 15:33

Geen donderdag in de boeken?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Renate » 08 Okt 2020, 16:04

Volgens mij wel:
Nicci French - Donderdagskinderen
En er is vast nog wel meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2020, 17:09

Jawel hoor, maar ik vond het zo saai het lijstje af te werken. Daar dutten jullie bij in, dus vandaag een wakkerwordertje :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2020, 10:52

Een maand op het land
J.L. Carr


Bijzondere vriendschap tussen twee veteranen uit WO I
Getraumatiseerd komt soldaat Tom Birkin in de zomer van 1920 aan in Oxgodby, een plattelandsdorpje in het noorden van Engeland. Daar begint hij in afzondering aan de blootlegging en restauratie van een muurschildering in de plaatselijke kerk. Hij maakt kennis met Moon, eveneens een veteraan uit de oorlog, die in opdracht van een rijke dorpsgenoot het landgoed om de kerk afzoekt naar een verloren graf.
Langzaam sluiten de nieuwsgierige dorpsbewoners Tom in het hart en ontmoet hij Alice Keach, de jonge vrouw van de dominee op wie hij stilletjes verliefd wordt. Kunnen de rust van het Engelse platteland en de warmte van de zomer Tom de oorlog doen vergeten?

Literaire klassieker over de nasleep van de Eerste Wereldoorlog Een maand op het land is een poëtisch meesterwerkje, waarin geen woord te veel staat en dat de krachtige genezende werking van kunst en de liefde toont.

Na een leven als o.a. onderwijzer, cricketer, voetballer, restaurateur en RAF-piloot in WO II werd James Carr uitgever van piepkleine, handzame boekjes met een gedicht of stukje tekst uit de Britse literatuur, van William Blake bijvoorbeeld, prachtig geïllustreerd. Als hij de voordeur van zijn kleine huis in Kettering opendeed, lag daar de gang vol boeken, vertelde vertaalster Marijke Emeis. En op haar inhoudelijke vertaalvragen antwoordde hij: 'Do the best you can!' Dit moet een bijzonder leuke man geweest zijn.

ISBN9789046816950 | Paperback | 144 pagina's | Nieuw Amsterdam | april 2014
Vertaald door Marijke Emeis

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2020, 10:52

Citaat van de dag

Een dag van verdriet duurt langer dan een maand van vreugde.

Chinees gezegde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2020, 11:32

Juli
Karen Roberts

Op 23 juli 1983 bereikt de strijd tussen de Singalezen en Tamils op Sri Lanka de hoofdstad Colombo en het komt daar tot een bloedige uitbarsting. Er worden talloze mensen gruwelijk vermoord en heel veel vernietigingen aangericht.

Dit is een cruciale dag voor de vriendschap tussen twee gezinnen die in een vredige buitenwijk naast elkaar wonen en voor de - geheime - liefde tussen Priyanthi, de dochter van het Singalese gezin, en Niranjan, de zoon van de buren, die Tamils zijn. Met deze dag begint het boek, waarna wordt teruggegaan naar de geboorte van Priyanthi en de twee gezinnen worden gevolgd in hun groeiende vriendschap, met als hoogtepunt een gezamenlijke vakantie aan zee, en in de verwijdering die later ontstaat.

Juli is meer dan Romeo en Julia in Colombo of een roman over de recente geschiedenis van Sri Lanka doordat de menselijke verhoudingen met psychologisch inzicht en gevoel voor humor worden getekend. Bovendien laat Roberts zien hoe omstandigheden mensen veranderen en hoe een leuk, harmonieus gezin uiteen kan vallen doordat een zoon die niet wil deugen een wig drijft tussen zijn ouders.

ISBN 9789025413293 | Paperback | 351 pagina's | Atlas Contact | mei 2001
Vertaald door Inge Kok

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2020, 11:32

Citaat van de dag

Canada kent twee seizoenen: winter en de maand juli.

Robert Hollier (1981-)
Canadees schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2020, 10:15

Symboliek van de dagen van de week
Patricia Brouwer


Symboliek van de dagen van de week.
Bijgeloof, rituelen en gewoonten Waarom zetten we een kerstboom neer, eten we paaseieren, gooien we een munt in een fontein, steken we vuurwerk af, vieren we Moederdag, verkleden we ons met carnaval en kloppen we af op hout? Wat is de vaak 'heidense' achtergrond van veel van onze moderne rituelen rond Kerstmis, Pasen, carnaval, Halloween en bij bruiloften en begrafenissen. Ze zijn allemaal niet zo christelijk als je denkt. De goden die de dagen van de week benoemen laten hier nog steeds hun invloed gelden.


Patricia Brouwer studeerde geschiedenis. Hoewel ze overtuigd was van het commerciële belang van onze tradities, ging zij niettemin op zoek naar bewijs om het tegendeel aan te tonen. Dat is gelukt. Twee schrijfcursussen en een jaar onderzoek later schreef zij Symboliek van de dagen van de week om de door haar ontdekte wijsheden met iedereen te delen.


ISBN 9789020208320 | Paperback | 140 pagina's | Ank-Hermes | november 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2020, 10:15

Citaat van de dag

Je moet iedere dag herhalen: `Ik zal nooit meer zo jong zijn als vandaag.`

Roland Topor (1938-1997)
Frans auteur en tekenaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2020, 10:15

Sorry, ik was wat stilletjes, had een beetje vreemd weekend en ik moet zo ook weer weg naar de brillenman. 8)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2020, 10:13

Maandag
E.L. Todd


Ik geloof niet in het noodlot.
In een roeping.
Of in zielsverwanten.
Maar ik geloof in Hawke.

Mijn leven is nooit meer heel geweest sinds mijn ouders voorgoed zijn vertrokken. Ik heb mijn broer, iemand die ik het grootste deel van de tijd niet uit kan staan, en mijn beste vriendin Marie.
En ik heb mezelf.

Maar wanneer Hawke in mijn leven verschijnt, hebben we onmiddellijk een klik. We maken oogcontact en wisselen onuitgesproken woorden met elkaar. Voor het eerst in mijn leven voel ik werkelijk iets.
Maar hij niet.

Hij houdt me op afstand en doet alsof er niets tussen ons bestaat, terwijl dat wel degelijk zo is. Ik ben niet het soort vrouw dat wacht op een man. Ook nu niet.
Maar dat betekent niet dat ik niet meer aan hem denk.
Onze wegen kruisen elkaar op een manier die we allebei niet verwachten, en dat verandert alles. Was dit het noodlot? Was dit onze roeping?
Of was het iets anders?

ISBN 9781386644514 | e-book | 140 pagina's | Ank-Hermes | januari 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2020, 10:14

Citaat van de dag

Als de zon volop schijnt na twee koude, regenachtige dagen is het maandag.`

Hugh B Brous jr. (1924-)
Amerikaans schrijver

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2020, 12:59

'Roekeloos verliefd worden' (themaboek vandaag) Hoe gaat dat?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Renate » 13 Okt 2020, 13:23

Verliefd worden zonder na te denken over de consequenties en niet te kijken naar hoe men er over denkt. Zoals dus als zestienjarige verliefd worden op een vrouw die je moeder zou kunnen zijn, terwijl zij zou kunnen worden gezien als pedofiel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2020, 13:28

De zestienjarige David raakt roekeloos verliefd

Gewoon dat je nergens meer aan denkt en maling hebt aan alle risico's en bezwaren, je bent helemaal, tot over je oren, compleet verliefd.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Renate » 13 Okt 2020, 13:30

Inderdaad

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2020 - De dagen en maanden van het jaar

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2020, 16:59

Ik snap wel wat ze bedoelen, maar ik vind dit geen goede woordcombinatie.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten