Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 07 Sep 2020, 09:59

Citaat van de dag

"Heb jij dat soms nou ook, dat je rondkijkt en denkt nou nog een clown erbij en het circus is compleet”

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2020, 09:53

Het onzichtbare circus
Jennifer Egan


San Francisco, 1978. De achttienjarige Phoebe is geobsedeerd door haar zus Faith, die als hippie naar Europa trok en in Italië op mysterieuze wijze om het leven kwam. Om erachter te komen wat er is gebeurd, reist Phoebe naar Europa. Aan de hand van ansichtkaarten die Faith destijds stuurde, volgt ze het spoor van haar zus via Londen, Amsterdam, Berlijn en Parijs. Daar ontdekt ze een waarheid die dramatischer blijkt te zijn dan ze ooit had kunnen vermoeden.
Ontroerende roman over de hechte band tussen twee zussen

Biblion recensie
Dit romandebuut van Jennifer Egan (Chicago, 1962) verscheen in 1995, kreeg lovende recensies en maakte de auteur in één klap bekend.

We schrijven 1978 en Phoebe is een net volwassen jonge vrouw die in haar jonge leven al veel heeft meegemaakt. Haar vader verliest ze al op jonge leeftijd. Maar van beslissende invloed is de mysterieuze dood van haar charismatische oudere zus Faith. Faith reisde in de tijd van de flowerpower af naar Europa. Via Londen, Amsterdam, Berlijn en Parijs belandt ze in Italië, waar ze op een geheimzinnige manier om het leven komt. Phoebe gaat op zoektocht naar Europa, waar ze het spoor van haar zuster volgt. Op deze reis ontrafelt Phoebe het mysterie en groeit ze als het ware naar haar eigen volwassenheid. Haar strijd met haar verleden en het confronterende heden leidt tot zelfaanvaarding. Haar relatie tot haar moeder en de innige band die haar vader met Faith had, worden op een subtiele wijze beschreven.
Een zeer boeiende roman, die de lezer moeilijk terzijde legt. Het boek werd in 2001 verfilmd door regisseur Adam Brooks.
E. Mutter

Jennifer Egan (Chicago, 1962) woont en werkt aan haar nieuwe roman in Brooklyn. Het onzichtbare circus is haar jubelend ontvangen debuut, dat verfilmd werd in 2001. Voor Bezoek van de knokploeg won ze vele prijzen, waaronder de Pulitzer Prize, de National Book Critics Circle Award en de Los Angeles Times Book Prize.

ISBN 9789029538459 | Paperback | 400 pagina's | De Arbeiderspers | mei 2015 | Vertaald door Tjadine Stheeman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2020, 09:53

Citaat van de dag

"Ik ben altijd gelukkig," zei Sasha, "alleen vergeet ik het soms. ”

Citaat uit Bezoek van de Knokploeg
- Jennifer Egan

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2020, 09:58

Een circusjongen
Gerard Reve



Een Circusjongen is de bekroning van de liefdescyclus die is begonnen met De Taal Der Liefde en Lieve Jongens. Ook in deze roman ontmoeten we oude bekenden: de schrijver, de vorstin, de geliefde, huize Het Gras en de herinneringen. Ditmaal figureren ze in een hecht gestructureerde roman, een waarin leven en lijden van de hoofdpersoon in de vier delen Geboorte, Dood, Hellevaart en Verrijzenis wordt beschreven. Reve ziet zijn schrijverschap als het werk van een circusjongen, 'Een trapeze-artiest en waaghals, mateloos bewonderd en aanbeden, maar ook fel benijd en gehaat... door tallozen.'


ISBN 9789010015006 | Paperback | 184 pagina's | De Bezige Bij | mei 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2020, 09:59

Citaat van de dag

"Ik heb nooit anders gezocht, hoe vaak ik ook ontbrand ben in het vuur van het hart - ik heb nooit, Mevrouw, nooit heb ik iets gezocht dan haar, de liefde zelve, en de liefde alleen..."

Uit Circusjongen
Gerard Reve

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2020, 10:46

Zwart paard
gezien bij Circus Strassburger
Andreas Schelfhout


'Zwart paard gezien bij Circus Strassburger' is het geïllustreerde levensverhaal van Andreas (Bob) Schelfhout, circusartiest en paardendresseur. Opgetekend aan de hand van zijn dagboeken, op de band ingesproken herinneringen, artikelen in De Piste (het blad van de Club van Circusvrienden), plakboeken en fotoalbums.

Hij is nog maar een jongen als Bob Schelfhout in een koude, donkere novembernacht in 1934 wegloopt van huis om met Circus Amanda Roberti door Nederland te gaan reizen. Vanaf zijn eerste circusdag schrijft hij vrijwel iedere late avond in zijn dagboeken, een gewoonte die Bob tot en met zijn laatste circusdag - vele jaren later bij Circus Toni Boltini - volhoudt. Deze gewoonte werd slechts onderbroken door de mobilisatie van 1939, de daarop volgende gevechten in mei 1940 en de Hongerwinter van 1944/1945.

Het verhaal, in de vorm van een fotobiografische roman, laat de romantiek van een circus tot leven komen, met alle successen, met alle tegenslagen. Het harde werken en ploeteren bij Circus Amanda Roberti, de ongekende successen van Circus Strassburger, de gevaarlijke reizen met Strassburger in oorlogstijd, door Nederland, door Duitsland en Polen, door Denemarken.
Een fascinerend boek, een 'must' voor iedere circusliefhebber.

ISBN 9789086661862 | Paperback | 136 pagina's | Boekenplan | 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2020, 10:46

Citaat van de dag

"Als een circus half zo goed is als het ruikt, is de voorstelling schitterend."

Fred Allen
Amerikaans schrijver 1864-1912

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2020, 12:48

Het nachtcircus
Erin Morgenstern


Eind 19e eeuw belandt een boerenzoon uit Massachusetts in de wondere wereld van een geheimzinnig circus, waarna zijn leven bepaald wordt door de magische prestaties van de tot een tovercompetitie veroordeelde sterattractie.

Achter de oogverblindende façade van trucs en magie van het Cirque des Rêves woedt een hevige strijd tussen de twee jonge illusionisten Celia en Marco. Sinds hun vroegste kindertijd zijn ze door hun leermeesters Hector en Alexander getraind om deel te nemen aan 'een spel' waarin de een de ander moet verslaan om de beste in hun vak te worden. Wat de inmiddels verliefde Celia en Marco niet weten, is dat ze marionetten zijn van de eeuwenoude rivaliteit tussen hun twee mentoren, en dat het circus zal dienen als toneel voor een strijd op leven en dood.

Biblion recensie
Eind negentiende eeuw. Bailey, een boerenzoon uit Massachusetts, raakt betrokken bij een geheinmzinnig circus. Het nachtcircus is een reizend circus vol illusionisten, acrobaten en twee echte magiërs (Celia en Marco) die tegen hun zin met elkaar in een wedstrijd verwikkeld zijn. Hun beider mentoren hebben het circus bedacht om een eeuwenoud spel met elkaar te spelen. Hoofdpersonen Celia en Marco worden echter verliefd op elkaar en zinnen op een manier om het spel te doorbreken zonder schadelijke effecten op iedereen die in het circus meereist.

Erin Morgenstern zet een magische sfeer neer. Haar taalgebruik raakt aan alle zintuigen, ze schrijft zeer beeldend en kleurrijk. De lezer wordt een verhaal in gezogen vol mysterieuze gebeurtenissen en bijzondere personages. De liefdesgeschiedenis van Celia en Marco is op een ontzettend originele manier neergezet in dit intrigerende boek. De filmrechten zijn al verkocht. Kleine druk.

ISBN 9789023465690 | Paperback | 425 pagina's | De Bezige Bij | september 2011
Vertaald door Dennis Keesmaat

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2020, 12:48

Citaat van de dag

"Het circus komt zonder kennisgeving. Er gaat geen aankondigingen aan vooraf. Het is er gewoon, terwijl het er gisteren niet was.

Citaat uit Het nachtcircus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2020, 10:56

KLEIN krijgen ze mij niet
Anneke Olivier



Klein krijgen ze mij niet, want dat ben ik al mijn hele leven. Ik zou er een boek over kunnen schrijven!


Wanneer is een leven boeiend genoeg om erover te schrijven, wanneer willen anderen erover lezen? Als je geboren wordt als meisje met dwerggroei, als je dus weet dat je nooit veel groter dan één meter vijftig zult worden, weet je dat je bijzonder bent. Als je dan als klein burgermeisje in de wereld van de reizigers, het circus terechtkomt weet je dat je leven bijzonder is. En als je uiteindelijk financieel directeur bent van een van de grootste circussen van Europa is je leven bijzonder genoeg om erover te vertellen. Want je hebt iets te vertellen!
Dat deed Anneke Olivier: ze vertelde haar levensverhaal aan circuscollega Marcel Bergema die het opschreef.


Lees in KLEIN krijgen ze me niet hoe een kleine vrouw een groots leven kan leiden. En hoe grote én kleine mensen moeten werken voor succes en geluk. Want het leven geeft niets cadeau, als er iemand is die dat kan beamen is het Anneke Olivier.

ISBN 9789079399314 | Paperback | 112 pagina's | Pharos uitgeverij | april 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2020, 10:56

Citaat van de dag

"Neem het een clown niet kwalijk dat hij zich gedraagt als een clown maar vraag jezelf af waarom je naar het circus blijft gaan.

Anoniem

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2020, 11:33

Mooi citaat!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2020, 11:35

Ja vond ik ook.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2020, 09:23

Jongleren
Marc van Velzen



Duco is een stevige jongen. Of, eerlijk gezegd, nogal dik. Hij wordt niet goed van de aansporingen van zijn superactieve, sportieve vader om eens te gaan bewegen. Hij zit liever achter de computer. Op school probeert hij zich zo klein mogelijk te maken, wat nog niet zo eenvoudig is met zo'n lijf. Tegenover de meisjes gaat het wel, die zien hem toch niet staan. Maar de jongens maken hem het leven flink zuur. Ze noemen hem Roze Gummi Beer, en dat is nog niet het ergste.
Op een dag ziet hij in een circus een jongleur die de show steelt. Hij wordt gegrepen door de magie van die heen en weer schietende balletjes en kegels. Al de volgende dag staat hij in een winkel met circusspullen. En dan is hij niet meer te houden ook.
Kunnen een paar van die balletjes je leven veranderen?


ISBN 9789045106168 | Hardcover | 192 pagina's | Querido | maart 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2020, 09:23

Citaat van de dag

Of ik kan jongleren? Nee echt niet!
Behalve als ik mijn telefoon bijna laat vallen, dan kan ik jongleren als de beste!

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Renate » 14 Sep 2020, 11:23

Voor jong leren ben ik de oud, maar misschien kan ik nog oud leren.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Marjo » 14 Sep 2020, 15:24

Die heb ik alvast gelezen. Dat andere boek ligt hier nog.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2020, 09:25

Welke boeken heb je het over Marjo?

En Renate, ik vind het een heel leuke opmerking, zat even hardop te lachen hier. :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2020, 09:31

Alles wat licht is
Marleen Nelen



De broers Berio en Luca maken deel uit van een reizend circus dat probeert het hoofd boven water te houden onder het fascistische bewind van Mussolini. De jongens treden op met een adembenemende act aan de trapeze. De jonge fotografe Yulia wordt gezocht en
Luca besluit haar te helpen. Hij verstopt haar, ook al houden de fascisten het circus nauwlettend in de gaten. Zijn gevoelens voor Yulia zorgen voor een barst in de verstandhouding tussen de broers, die elkaar hoog in de nok van de tent blindelings moeten kunnen vertrouwen.


ISBN 9789045123608 | Paperback |256 pagina's | Querido | september 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2020, 09:31

Citaat van de dag

De tijger en de leeuw mogen dan meer kracht hebben, maar het is de wolf die geen kunstjes vertoont in het circus.

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Renate » 15 Sep 2020, 11:22

Ik kan soms leuk uit de hoek komen, je zou me er gelijk weer in zetten.

Of zoals indertijd in therapie, waar ik vaak een beetje achter een plant zat: "achter je plant".

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2020, 12:23

hahahaha

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2020, 10:37

Het weeskind
Pam Jenoff


Als de zestienjarige Noa zwanger blijkt te zijn van een nazi-soldaat wordt ze gedwongen haar kind af te staan. Ze moet haar ouderlijk huis verlaten en komt terecht in een kamer boven een klein station. Om te kunnen overleven, wordt ze schoonmaakster op het station.

Op een dag ontdekt ze een goederenwagen met tientallen Joodse baby's die op weg zijn naar een concentratiekamp. Noa denkt aan het kind dat van haar is afgenomen en in een opwelling die haar verdere leven zal bepalen, pakt ze een van de baby's op en vlucht ze. Ze vindt onderdak bij een Duits circus, maar om daar niet op te vallen moet ze zich bekwamen in trapezewerk.

Intussen probeert ze zich niets aan te trekken van het vijandige gedrag van Astrid, haar collega-trapezewerkster. Tussen de twee vrouwen die aanvankelijk rivalen zijn, ontwikkelt zich echter al gauw een hechte band. Maar wanneer de beschermende façade van het circus niet langer stand lijkt te houden, moeten ze bepalen of hun vriendschap sterk genoeg is om elkaar voor gevaar te behoeden – of dat de geheimen die ze bij zich dragen alles kapot zullen maken.

Recensie Biblion
De Joodse Ingrid werkt tijdens de Tweede Wereldoorlog bij het Duitse circus Neuhoff, onder de schuilnaam Astrid. Ook aan de zestienjarige Noa wordt onderdak verleend nadat zij met een Joodse baby vlak bij het circus gevonden wordt. Ingrid moet de jonge Noa inwerken voor het trapezewerk en samen met haar optreden. Ondanks hun geheimen ontstaat er een onwaarschijnlijke vriendschap tussen de twee vrouwen, maar is dat genoeg wanneer het circus hen niet langer beschermt?

Pam Jenoff heeft geschiedenis gestudeerd. Voor deze roman heeft ze veel research gedaan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er inderdaad een Duits circus, circus Althoff, dat onderdak verleende aan Joden. Sommige personages zijn gebaseerd op bestaande circusartiesten. De wisselende perspectieven tussen Ingrid en Noa en de levendige taal maken de roman fris en vlot. De magie van het circusleven en de harde realiteit van de oorlog vormen een tragisch verhaal, dat tot het laatste moment onvoorspelbaar blijft. Prachtig vertaald door Monique Eggermont. Voor een breed publiek."
S. Koops

ISBN 9789045218038 | Paperback |380 pagina's | Karakter | april 2019
Vertaald door Monique Eggermont

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2020, 10:37

Citaat van de dag

Waarom zijn we zo hard voor elkaar? Ik vraag het me af. Heeft de wereld ons al niet genoeg kansen gegeven?

Citaat uit Het Weeskind

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2020 - CIRCUSboeken

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2020, 13:14

Teddy
Joeri Kazakov


Teddy is een van de verhalen van de Russische schrijver Joeri Kazakov (1927-1982) die zich afspelen in de Russische natuur. Kazakov is beïnvloed door schrijvers als Tsjechov en Boenin, hoewel hij duidelijk een eigen stijl heeft.

In het spannende Teddy ontsnapt een bruine beer uit het circus en gaat dwalen door een groot woud, waarin hij zich moet aanpassen aan geheel nieuwe omstandigheden. Kazakov beschrijft de avonturen van de beer met een groot inlevingsvermogen, dat doet denken aan Moby Dick: zoals Melville met liefde en aandacht over walvissen schrijft, zo doet Kazakov dat over beren.

Ook het tweede verhaal in deze bundel, Arktoer, de jachthond, speelt zich af in de natuur. Een blinde hond wordt gegrepen door een hartstocht voor de jacht…
Teddy en Arktoer, de jachthond behoren tot de beste dierenverhalen uit de wereldliteratuur.
In het nawoord gaat vertaler Monse Weijers in op Kazakovs leven en werk.

ISBN 9789082687170 | Paperback | 107 pagina's | De Wilde Tomaat | oktober 2018
Vertaald door Monse Weijers


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten