Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2020, 10:52

Citaat van de dag

Hotelbrochure: kamers volledig geïsoleerd, het hotel trouwens ook.

Guy Mortier (1943-)
Vlaams journalist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2020, 10:04

De verborgen kamer
Bart Römer



De veertienjarige Mariah is een stil, verlegen meisje dat op school vaak gepest wordt. Het liefst zit ze thuis op haar kamer te tekenen. Als het gepest haar te veel wordt, trekt ze zich terug in haar 'verborgen kamer'. Dat is geen echte kamer, maar een die zich in haar hoofd bevindt.
Als Mariah op een dag in haar verborgen kamer is, komt ze op wonderlijke wijze in contact met Splinter. De jongen leeft in het jaar 1350, wanneer onze streken geteisterd worden door een pestepidemie. Mariah en Splinter moeten handen en voeten gebruiken om elkaar te begrijpen, en soms lukt dat niet goed. Zo denkt Splinter dat Maria, de moeder van God, tot hem spreekt en dat zij hem opdrachten geeft die hij moet uitvoeren.
Zal Mariah Splinter kunnen behoeden voor het gevaar dat hem bedreigt?


ISBN 9789048850501 | Paperback | 368 pagina's | Moon | april 2019
Vanaf ca. 13 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2020, 10:05

Citaat van de dag

Alle mensen die op kamers wonen zijn bezig te verhuizen of op zoek naar ander kamers.

Jan Arends (1925-1974)
Nederlands schrijver, dichter en literair vertaler

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2020, 11:16

Een kamer in Rome
Sipko Melissen


Hoofdpersoon in Een kamer in Rome is de dromerige student Daniël die op de dag dat het uitgaat met zijn vriendin een novelle in handen krijgt van de mysterieuze schrijver Alle Waterink. Over de schrijver is niets bekend behalve dan dat hij in Toscane in Italië woont. Wie is die man? En waarom raakt Daniël zo bevangen door deze novelle?
Daniël vertrekt naar Italië om meer te weten te komen over Alle Waterink. Hij belandt in een duizelingwekkende wereld van taal en literatuur, vol mystificaties en culturele verwijzingen, die de lezer naar adem doen happen.

Een kamer in Rome is een boek dat meesleept en, zoals ware literatuur kan bewerkstelligen, je de alledaagse werkelijkheid volledig doet vergeten.

Biblionrecensie
Sipko Melissen (1941) publiceerde eerder poëzie, novellen en drie romans, waarvan er een werd bekroond met de Anton Wachterprijs. 'Een kamer in Rome' is het verhaal van een jonge letterenstudent en aspirant-schrijver die in Italië op zoek gaat naar de auteur van een geheimzinnige novelle. Daarbij komt hij voor tal van verrassingen te staan, ook over zichzelf.

Melissen produceerde een gelaagde roman, die naast een literaire detective ook een boek is over het wezen van literatuur, over de verhouding oudere-jongere, over seksuele identiteit, over de verhouding leven en literatuur, fictie en werkelijkheid.

In een briljante constructie vertelt Melissen een spannend verhaal, vol intertekstuele verwijzingen. Zonder twijfel is 'Een kamer in Rome' zijn beste roman, een schier volmaakt werk (op enkele onnodige herhalingen na), dat zowel literatuurliefhebbers en -wetenschappers als ontspanningslezers en Italië-fans ook bij herlezing zal boeien door de gelaagdheid, de thematiek en de zorgvuldige stijl. Kleine druk. Stond op de Tiplijst voor de AKO Literatuurprijs 2012.

ISBN 9789028241886 | Paperback | 264 pagina's | Van Oorschot | maart 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2020, 11:16

Citaat van de dag

Wie de neiging voelt ontevreden te zijn met zijn eigen status, moet eens een avondje naar binnen gluren in vreemde huiskamers en zich zelf de vraag stellen: 'Zou ik daar bij willen zitten?'
Dat lucht enorm op.

Simon Carmiggelt (1913-1987)
Nederlands journalist, schrijver en dichter

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2020, 11:24

Ik lees nu een boek waar ik best in zou willen zitten.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Marjo » 18 Aug 2020, 12:23

En dat is????

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2020, 13:45

Ivy Pembroke - Jack de straathond

Het gaat over een straat waar allerlei mensen wonen, met als een soort verbindend element een hond. Aan het begin van het boek komt er een man met z'n zoontje wonen en er is een mopperige oude buurman, die een beetje doet denken aan Ove uit Een man genaamd Ove.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Marjo » 18 Aug 2020, 17:03

En welk personage wil je dan zijn?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2020, 18:18

Ik wil er gewoon bij horen. Niet onmiddellijk als een van de personages uit het boek. Misschien als Max, de kunstschilder, die getrouwd is met Arthur, maar dat is geen vrouw. Ik lijk misschien op Sam, de vader van Terrie, die net als ik wat sociaal onhandig is. Bovendien heeft hij een plastic flamingo in de tuin staan, die Bob heet. M'n vader heeft een houten eland, die we Einar genoemd hebben. Ik zag 'm het eerst in een winkel in Delft.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Marjo » 18 Aug 2020, 19:06

Ik word wel nieuwsgierig naar dat boek!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2020, 19:21

Ik ben van plan er een bespreking van te schrijven.
Er lopen wat aparte figuren in rond, zoals de zus van Sam, die nog wel eens droog uit de hoek kan komen met condooms voor verhuisdozen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2020, 10:43

Maartse kamers
Y.M. Dangre


Als zijn bejaarde vriend stervende is, blikt een oude homoseksuele man terug op zijn leven.

Voor het eerst van zijn leven is de tachtigjarige Fernand alleen. Zijn vriend Albert ligt in het ziekenhuis en is stervende. De enige persoon tot wie Fernand zich in deze maartse dagen kan richten, is uitgerekend Madeleine, de dochter die zijn relatie met Albert altijd bemoeilijkt heeft. Maartse kamers is een geraffineerd verhaal over ouderdom en schuld, over de universele vraag aan het einde van een mensenleven: heb ik het goede gedaan?

O ja, ik heb vrouwen gehad. Of toch één.

Biblionrecensie
Albert, de 80-jarige vriend van de even oude Fernand, ligt in het ziekenhuis en is stervende. Tevergeefs probeert Fernand zijn vriend weer bij kennis te brengen. Dit is voor hem aanleiding om terug te blikken op hun leven, met name op het voor zijn vriend verzwegen geheim: zijn vroegere onstuimige relatie van twee weken met Céleste, waar een kind uit is voortgekomen, Madeleine. Maar ook Albert koestert een geheim verleden: zijn relaties met vele mannen van de tennisclub.

Via flashbacks en wisselend vertelperspectief krijgt de lezer een fraai beeld van het gekissebis tussen de intellectueel Fernand, in de ban van Proust, en de flierefluiter Albert, de levendigste verteller van de twee. Maar ondanks hun haat en nijd, vaak plastisch beschreven, rijst voor de lezer allengs het beeld op van twee mannen die elkaar oprecht liefhadden én van een man, Fernand, die nog steeds worstelt met z’n misstap, maar met zijn dochter wordt herenigd.
Normale druk.

Yannick Dangre (Brussel, 30 november 1987) is een Belgische schrijver en dichter. Hij woont in Antwerpen en studeerde Nederlandse en Franse literatuur.

ISBN 9789023474524 | Paperback | 276 pagina's | De Bezige Bij | september 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2020, 10:44

Citaat van de dag


Wie de neiging voelt ontevreden te zijn met zijn eigen status, moet eens een avondje naar binnen gluren in vreemde huiskamers en zich zelf de vraag stellen: 'Zou ik daar bij willen zitten?'
Dat lucht enorm op.

Simon Carmiggelt (1913-1987)
Nederlands journalist, schrijver en dichter

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 19 Aug 2020, 13:25

Dat boek was in 2016 het eerste themaboek van de maand maart. Toen werd iedere maand begonnen met een boek met de naam van de maand in de titel. Ik heb het indertijd nog gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2020, 09:40

The Aftermath
Het huis in Kreis Pinneberg
Rhidian Brook


Een Engelse kolonel houdt zich in 1946 bezig met de wederopbouw van het gebombardeerde Hamburg. Van zijn grote woning staat hij enkele kamers af aan een Duitse architect, maar dit is tegen de zin van zijn commandant en van zijn vrouw.

Hamburg, 1946. In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog proberen duizenden mensen te midden van het puin te overleven. De Britse kolonel Lewis Morgan is verantwoordelijk voor de wederopbouw van de stad en het opsporen van nazi's onder de uitgeputte bevolking. Hij wordt gestationeerd in een groot huis aan de rand van de stad, waar zijn vrouw Rachael en zijn enige overlevende zoon Edmund zich na jaren weer bij hem zullen voegen. Lewis kan het niet over zijn hart verkrijgen om de officiële bewoners, een Duitse weduwnaar en diens dochter, op straat te zetten en besluit het huis met hen te delen. Tegen deze gespannen achtergrond maken vijandigheid en verdriet geleidelijk plaats voor passie en verraad.

Verfilmd met in de hoofdrollen Keira Knightly en Alexander Skårsgard

ISBN 9789022586204 | Paperback | 368 pagina's | De Boekerij | maart 2019
Vertaald door Anne Jongeling Carla Hazewindus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2020, 09:40

Citaat van de dag

De wifi is uitgevallen. De kinderen zijn uit hun kamer gekomen. Mijn God, wat zijn ze groot geworden !

auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 20 Aug 2020, 11:49

Iets voor Loesje.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2020, 12:14

Ja inderdaad, nu je het zegt!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2020, 10:47

De donkere kamer van Damokles
W.F. Hermans


Angst, dreiging en verraad, ongrijpbaarheid van de werkelijkheid en onkenbaarheid van de ander: in deze roman komen Hermans' centrale thema's op geraffineerde en uiterst beklemmende wijze aan bod. De donkere kamer van Damokles vertelt het verhaal van Henri Osewoudt, sigarenhandelaar te Voorschoten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontmoet hij de verzetsman Dorbeck, die sprekend op hem lijkt op één ding na, dat hij zwart haar heeft terwijl Osewoudt blond is, en die hem opdrachten geeft die hij gewillig uitvoert. Naar aanleiding van zijn daden wordt Osewoudt gevangen genomen, komt weer vrij, pleegt een moord, nog een moord.

Na de bezetting lijkt alles zich tegen hem te keren en wordt hij gekwalificeerd als landverrader. Zich beroepen op Dorbeck blijkt onmogelijk: er is geen enkel spoor dat leidt tot deze man. Het enige dat Osewoudt heeft om de wereld Dorbecks bestaan te bewijzen is een camera met een foto van Dorbeck erin, maar ook die foto blijkt uiteindelijk niet te bestaan.

Bestaat Dorbeck echt of heeft Osewoudt hem verzonnen? Is hij Osewoudts superego? In hoeverre is Osewoudt zelf verantwoordelijk voor zijn daden? Wie ben je als iedereen je ziet als een verrader en een leugenaar, bestaat er wel zoiets als waarheid en werkelijkheid? Om dergelijke vragen gaat het in dit huiveringwekkende boek, dat uitgroeide tot Hermans' meest gelezen en bejubelde roman.

ISBN 9789028261327 | Paperback | 318 pagina's | Van Oorschot | februari 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2020, 10:48

Citaat van de dag

Je bent hier in de donkere kamer. Maar nergens ter wereld komt zo veel aan het licht als in een donkere kamer!

W.F. Hermans (1921-1995) Nederlands schrijver
Uit: De donkere kamer van Damokles

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2020, 11:22

De vergeten kamer
Ann Mah


Kate, een jonge Amerikaanse vrouw, studeert voor haar sommeliersdiploma. Ze gaat op bezoek bij de wijngaard van haar familie in Frankrijk om haar kennis van de lokale bourgogne nog wat aan te scherpen. Wanneer ze haar neef helpt bij het opruimen van de enorme wijnkelder, ontdekt ze een geheime schuilplaats uit de Tweede Wereldoorlog, en vindt ze een stapel oude verzetspamfletten en een grote voorraad waardevolle wijnen.

Geïntrigeerd begint ze te graven in haar familiegeschiedenis. Dan ontrafelt zich een verhaal dat al zestig jaar in de doofpot is gestopt: over een tienermeisje dat de bezetting probeerde te overleven zonder haar morele overtuigingen overboord te zetten. Heeft haar vooraanstaande familie, groot geworden in de wijnhandel, zich in de oorlog misschien niet zo goed gedragen als zij altijd dacht?

ISBN 9789022583661 | Paperback | 384 pagina's | Boekerij | januari 2019
Vertaald door Mireille Vroege

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2020, 11:23

Citaat van de dag

Ja, ik denk dat je zou kunnen zeggen dat ik een eenling ben, maar ik voel me vaak meer eenzaam in een kamer vol mensen dan in mijn eentje.

auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 22 Aug 2020, 11:59

Dat zou bijna een citaat van mij kunnen zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2020, 12:53

Haha, van mij ook Renate! Soms voel ik me compleet verloren in gezelschap.

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten