Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 22 Aug 2020, 13:19

Hoewel ik me vroeger, toen ik samen met m'n vriend naar de verjaardagen van collega's ging, altijd best amuseerde, zonder dat ik de hele tijd bij m'n vriend zat.

Tegenwoordig voel ik me altijd een soort buitenbeentje. Ik houd van andere muziek, kijk weinig TV, maak zelf muziek op een manier die veel mensen ook niet echt begrijpen en zo.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2020, 09:38

De geheime kamer
Speurtocht naar de zaal der archieven
Robert Bauval



Toen Rudolf Gantenbrink in 1993 zijn beroemd geworden robotje door de schachten van de Piramide van Cheops liet dwalen, stuitte het op een 'deur' aan het eind van de zuidelijke schacht. Ook in de noordelijke schacht bevindt zich waarschijnlijk een deur. Gezien de architectuur van de piramide is het goed denkbaar dat er zich achter die deuren nog onontdekte ruimten bevinden.

Verhalen van geheime kamers zijn al heel oud, en staan de laatste tijd weer extra in de belangstelling. Vooral na de profetieën van de ziener Edgar Cayce (1877-1945), die voorspelde dat er onder de Sfinx of ergens in de buurt een zogenoemde Zaal der Archieven ligt.

Robert Bauval beschrijft de historische achtergronden en legt verbanden met eeuwenoude geschriften. Hij vraag zich af wat er zo belangrijk kan zijn dat het zo goed verborgen moest worden. Zich baserend op oude bronnen vermoedt Bauval dat het 'kennis' moet zijn. Hij volgt een spoort door de geschiedenis en vindt aanwijzingen in hermetische geschriften, het christelijk geloof, de gnostiek en bij rozenkruisers en vrijmetselaars. In het heden ziet hij aanwijzingen dat een grote vondst op handen is.

Robert Bauval doet al vijftien jaar onderzoek in Gizeh en heeft belangrijke vondsten gedaan. Hij ontmoette echter ook veel tegenstand van de autoriteiten en was getuige van conflicten tussen diverse belangenorganisaties. Deze archeologische 'Watergate-affaires' en ook de dagelijkse praktijk van egyptologie en piramideonderzoek komen in dit boek aan bod. 'De Geheime Kamer' is een spannende zoektocht naar verborgen kamers, waarbij veel historische informatie en inzicht in de praktijk van het piramideonderzoek wordt gegeven.

ISBN 9789043901130 | Paperback | 511 pagina's | Tirion | november 2000
Vertaald door Jan Smit

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2020, 09:38

Citaat van de dag

Zelfs in een ronde kamer komt ze heel leuk uit de hoek.

auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2020, 12:19

De negen kamers
Peter-Paul Rauwerda


Jonas (17) beleeft in een mysterieus huis in elke kamer een bijzondere gebeurtenis met excentrieke personages. Hij weet niet of hij droomt of dat het werkelijkheid is.

Jonas heeft al tijdenlang vreselijke hoofdpijnen. Juist op het moment dat hij alleen thuis is, worden ze vrijwel ondraaglijk en gebeuren er rare dingen. 's Nachts wordt er ingebroken en de inbreker laat een groot boek achter over een huis dat onverwacht verschijnt. Als later op de dag eenzelfde huis op een braakliggend veldje opdoemt, is zijn nieuwsgierigheid gewekt en besluit hij naar binnen te gaan. Terwijl zijn hoofd bonkt, zwerft hij door de kamers van het mysterieuze huis waar zich gebeurtenissen en verhalen ontrafelen die heen en weer deinen tussen droom en werkelijkheid.

Biblion recensie
De 17-jarige Jonas ziet er door groeiachterstand uit als een kind en vaak heeft hij ondraaglijke hoofdpijn. Zo ook als hij alleen thuis is. Dan vindt hij op de eetkamertafel een vreemd boek, dat over hem en een mysterieus huis gaat. Slechts de beginpagina's kan hij openen. Maar hij vindt het huis enkele straten verder op een braakliggend veld.
Binnen komt hij terecht in een achtbaan van vreemde gebeurtenissen met excentrieke personages zoals een dwerg, boeken die zich gedragen naar het bijbehorende genre, een tweeling die boeken vernietigt, een glasblazer van waarzeggersbollen, Anna op wie hij verliefd wordt, enz. Diverse personen die Jonas ontmoet, vertellen een verhaal met een boodschap. Jonas weet niet of alles waarheid is of een grote leugen.

Als lezer twijfel je of hij hallucineert. Het huis is de enige illustratie is dit sterke schrijversdebuut van een kinderboekenillustrator. Het prachtig geschreven verhaal met bijzondere wendingen en mooie woordspelingen doet soms denken aan Alice in Wonderland.
Intrigerend sprookjesachtig verhaal voor geroutineerde lezers vanaf ca. 15 jaar.

ISBN 9789047708391 | Hardcover | 199 pagina's | Lemniscaat | september 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2020, 12:19

Citaat van de dag

Een filosoof die verwonderd onderzoekt hoe de kosmos in elkaar zit, doet me altijd denken aan een lamp die zich verbaasd afvraagt hoe het komt dat de kamer zo mooi verlicht is.

Harry Mulisch
Nederlands schrijver 1927-2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2020, 09:48

De omheinde kamer
Hugo de Ridder


Uit dagboekfragmenten en brieven komt de onmogelijke liefde naar voren tussen een priester en een verpleegster.

"Dit verhaal speelt zich nauwelijks twee decennia geleden af, in een scharniertijd die voor velen nog bijzonder actueel en herkenbaar is. Het boek handelt over de macht die mensen op elkaar kunnen uitoefenen, zowel lichamelijk als geestelijk. Macht die ten slotte uitmondt in een totale, verscheurende afhankelijkheid. ‘De omheinde kamer’ zal niemand onberoerd laten."

Hugo de Ridder begon zijn carrière op het Instituut voor Documentatie. Nadien werkte hij jarenlang als 'Wetstraatwatcher' en stond hij bekend als diepgravend journalist van De Standaard. Hij schreef een aantal beruchte politieke bestsellers als De keien van de Wetstraat; Sire, geef me 100 dagen; Omtrent Wilfried Martens; De strijd om de 16 en Jean-Luc Dehaene mét commentaar.

ISBN 9789020924701 | Hardcover | 279 pagina's | Terra Lannoo| september 1994

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2020, 09:48

Citaat van de dag (nog maar een keer :D )

Een filosoof die verwonderd onderzoekt hoe de kosmos in elkaar zit, doet me altijd denken aan een lamp die zich verbaasd afvraagt hoe het komt dat de kamer zo mooi verlicht is.

Harry Mulisch
Nederlands schrijver 1927-2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2020, 10:33

Geheime kamers
Jeroen Brouwers


Geheime kamers is Brouwers' grote roman over geheime liefdes, huwelijksbedrog en -bederf, hypocrisie en verraad gevolgd door vergelding. In filmische scènes ontrolt zich een merkwaardig drama, waar aan het slot alle betrokkenen zich kunnen afvragen: wat waren nu eigenlijk precies de gebeurtenissen die hiertoe geleid hebben? Is er in werkelijkheid eigenlijk wel 'iets' gebeurd?

Jeroen Brouwers won met dit boek de volgende prijzen: Gouden Uil (2001), Humo's Gouden Bladwijzer (2001), AKO / ECI Literatuurprijs (2001), Multatuliprijs (2001), Gouden Uil publieksprijs (2001)

Jeroen Brouwers (1940) brengt zijn kindertijd door in Indië. Na de Japanse invasie belandt hij in het Japanse interneringskamp Tjideng. In 1948 komt Brouwers naar Nederland, waar hij tot zijn zeventiende in katholieke kostscholen verblijft. Na zijn dienstplicht werkt hij enkele jaren in de journalistiek.
In 1964 debuteert hij met de verhalenbundel Het mes op de keel. Bij het grote publiek wordt hij bekend met Bezonken rood (1981), waarin hij de toestanden in het jappenkamp beschrijft.

ISBN 9789025445041 | Paperback | 488 pagina's | Atlas Contact | april 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2020, 10:33

Citaat van de dag

Mogelijk is dàt de zin van het leven: sporen achterlaten.

Jeroen Brouwers
Nederlandse journalist, schrijver en essayist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2020, 09:55

Andere kamers
Bram de Ridder


In Andere kamers gaat een fotograaf op tournee met een oudere concertpianiste, begraaft een jongen de vader van zijn verdwenen jeugdvriend, bestelt een bijziende schrijfster een gigolo, probeert een jongeman de tijd stil te zetten en belt een bejaarde vrouw haar zus nadat ze in de tuinvijver is gevallen.

Het boek leest als een wonderlijke reis door een wereld waarin we allemaal leven. Een gecompartimenteerde wereld, waarin we eindeloos proberen elkaars muren af te breken en tot elkaar door te dringen. In deze wereld doen de personages montere, onbeholpen, kwetsbare, oprechte en soms wanhopige pogingen zich staande te houden. Net als wij allen laten ze niemand te dichtbij komen, tot op het moment dat ze niet anders meer kunnen.

De met tastende pen geschreven verhalen gaan over tijd, over eenzaamheid en contact, en over het gevoel iets te missen, zonder er zeker van te zijn wat dat dan is, en of het wel bestaat.

Bram de Ridder (1985) schrijft fictie en non-fictie. Eerdere verhalen verschenen onder andere in Tirade en De Brakke Hond. De Ridder is socioloog en arts in opleiding tot psychiater.

ISBN 9789044634266 | Paperback | 184 pagina's | Prometheus | april 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2020, 09:55

Citaat van de dag

Langdurig wachten maakt kamers kleiner

Gys Miedema (1951-2001)
Nederlands aforist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2020, 11:14

De kamer
Harry Mulisch


De kamer is het verhaal waarmee Harry Mulisch debuteerde op 8 februari 1947, in Elseviers weekblad.

In Zelfportret met tulband (opgenomen in de bundel Voer voor psychologen, 1961) beschrijft Mulisch hoe bij op het idee kwam van 'De kamer'.
In de winter van 1946 en 1947 bezocht Mulisch iedere zaterdag zijn vader die in een interneringskamp te Wezep zat. Dit deed hij liftend. Deze keer ging de terugreis bijzonder moeizaam. Het laatste stuk, van Amsterdam naar Haarlem, moest hij lopen. Toen hij bijna in Haarlem was passeerde hij een huis waaruit muziek klonk: in een van de kamers werd piano gespeeld.

Dit fascineerde Mulisch enorm. Thuisgekomen kreeg hij voor het eerst in zijn leven de ingeving dat hij wel een verhaal zou willen schrijven. Een verhaal over een man die steeds langs een huis komt, waarin in een van de kamers steeds piano wordt gespeeld. De man zou gefascineerd raken door de kamer, maar op een gegeven moment op reis gaan. Meer wist Mulisch op dat moment nog niet, maar hij besloot om eerst op te schrijven wat hij al had en dan te bekijken hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen.

In de definitieve versie van 'De kamer' keert de man terug uit het buitenland en op zoek naar nieuwe woonruimte huurt hij de kamer in kwestie. Hij wordt dan getroffen door een geheimzinnige ziekte, waarvan hij niet meer zal genezen. Hij begrijpt dan waarom de kamer hem zo fascineerde: het is zijn sterfkamer.

ISBN 9789023438830 | Paperback | 89 pagina's | De Bezige Bij | 19 mei 2000

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2020, 11:14

Citaat van de dag

Over de publicatie van dit eerste verhaal (De kamer) schreef Harry Mulisch later:
'Toen ik de krant opensloeg en het zag staan, wist ik: dit is het. Alles wat er verder in de krant stond, werd overstraald door het licht dat ik toen zag, en ook alles in alle andere kranten en boeken waar ook ter wereld, te land, ter zee of in de lucht, - ik keek naar mijn naam als naar de opkomende, zij het voorshands verkeerd gespelde zon, die sterren en planeten deed verbleken.

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2020, 10:39

In elke kamer een ander wonder
Daniyal Mueenuddin


In In elke kamer een ander wonder beschrijft Daniyal Mueenuddin de wereld van meesters en bedienden, rijken en rechtelozen in Pakistan. Alle personages in deze met elkaar samenhangende verhalen jagen een droom na: het verlangen om iets te bezitten wat buiten hun bereik ligt.

Zo besluit een jonge vrouw uit een ooit vermogende familie de minnares te worden van haar oom, de puissant rijke maar oude K.K. Gurmani. Het is haar enige kans om hogerop te komen, ook al weet ze dat schaamte haar deel zal zijn.
In een ander verhaal is Jaglani, een van Gurmani’s managers, stervende. Zijn leven lang heeft hij in rijkdom geleefd, vergaard over de rug van zijn werkgever. Nu krijgt hij de kans om voor het eerst in zijn leven een onbaatzuchtige beslissing te nemen, maar hij aarzelt.

In zijn afwisselend tragische, ontroerende en hartveroverende debuut houdt Daniyal Mueenuddin de moderne Pakistaanse maatschappij een spiegel voor. Deze rijke en epische verhalen doen zowel denken aan Russische meesters als Toergenjev en Tsjechov als aan de verhalen van Jhumpa Lahiri.

Daniyal Mueenuddin (1963) is de zoon van een Pakistaanse vader een Amerikaanse moeder. Hij studeerde rechten aan Dartmouth en Yale en werkte enige tijd als advocaat in New York. Tegenwoordig runt hij een familieranch in Pakistan en een in Amerika. Enkele van de verhalen uit zijn debuut werden genomineerd voor de National Magazine Award.

ISBN 9789029085427 | Paperback | 171 pagina's | Meulenhoff | januari 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2020, 10:40

Citaat van de dag

Hoe gelukkig kan men zijn op een zolderkamer als men twintig jaar is!

Pierre-Jean de Béranger (1780-1857)
Frans dichter en chansonnier

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2020, 12:39

De kamers van de melancholie
Karin Johannisson


In De kamers van de melancholie beschrijft Karin Johannisson de geschiedenis van de melancholie. In de zestiende en zeventiende eeuw werd zij vooral geassocieerd met angst en woeste wanhoop. Vanaf de negentiende eeuw wordt melancholie steeds meer gezien als depressie, gepaard gaand met grote somberheid, gevoelens van extreme verveling en slapeloosheid. Johannisson laat zien dat elke eeuw een eigen emotionele stijl kende, die deel uitmaakte van een cultuur en zich zowel uitte in het privéleven als in het collectieve leven.

Aan de hand van sprekende voorbeelden uit de kunst, literatuur en wetenschap beschrijft Karin Johannisson de verschillende typen van melancholie en haar verschijningsvormen. Bekende schrijvers die leden aan een vorm van melancholie of depressie, zoals Virginia Woolf, Franz Kafka en Marcel Proust, passeren de revue. Maar Johannisson raadpleegde ook medische rapporten en patiëntenverslagen. Het resultaat is een prachtige cultuurgeschiedenis van een zeer complexe emotionele staat.

ISBN 9789026323225 | Paperback | 351 pagina's | Ambo | oktober 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2020, 12:40

Citaat van de dag

Gordijnen van paskamers passen zelf nooit.

Van Kooten & De Bie
cabaretduo dat vooral bekend is geworden door hun televisieprogramma's.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2020, 19:12

Je wil niet weten hoe vaak ik die geheime kamer al gezien heb, deze week nog weer extra!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2020, 21:16

Ha geweldig! Ik heb er geen een gezien. Af en toe een klein stukje.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2020, 07:41

Jij hebt het nu over de film neem ik aan? Bij mij waren het meer de boeken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2020, 08:48

Oh omdat je schrijft dat je die geheime kamer al heel veel gezien hebt dacht ik de film.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2020, 08:50

Harry Potter en de geheime kamer
J.K. Rowling


Na een verschrikkelijke vakantie bij zijn gemene oom en tante gaat Harry Potter naar de tweede klas van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Maar alleen al om daar te komen blijkt een ware heksentoer te zijn, waarbij een vliegende auto Harry en zijn vriend Ron uitkomst biedt. Na alle avonturen van vorig schooljaar denkt Harry zich rustig aan zijn lessen Toverdranken, Verweer tegen de Zwarte Kunsten en zijn favoriete sport Zwerkbal te kunnen wijden.
Maar dan hoort hij een mysterieuze stem, vinden er aanslagen plaats en ontdekt hij een wel heel bijzonder dagboek...

Biblionrecensie
Harry heeft een heel nare vakantie bij tante en oom Duffeling achter de rug en keert terug naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus om daar aan het tweede leerjaar te beginnen. Het valt al niet mee om daar te komen; gelukkig hebben Harry en zijn vriend Ron een oude, blauwe, vliegende auto van Rons vader tot hun beschikking.
Ook op school blijkt al snel dat dit schooljaar geen rustig schooljaar zal worden. Zo ontdekt Harry het heel bijzondere dagboek van Vilijn, overleeft hij verschillende aanslagen en gaat hij op zoek naar de persoon achter de geheimzinnige stem die hij hoort in de muren.

Wederom een spannend, sprookjesachtig, speels en avontuurlijk verhaal, dat van het begin tot het eind boeit. Herdruk in paperback met de oorspronkelijke omslagillustratie.
Vanaf ca. 11 jaar.

ISBN 9789076174112 | Hardcover | 256 pagina's | De Harmonie | januari 2000
Vertaald door Wiebe Buddingh'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2020, 08:50

Citaat van de dag

Toen ik ontvoerd werd, kwamen mijn ouders gelijk in actie: ze verhuurden mijn kamer.

Woody Allen
Amerikaans filmregisseur en acteur 1935 -

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Renate » 31 Aug 2020, 09:03

Daardoor moet ik denken aan familie van m'n moeder. Die hadden de neiging om nog wel eens te verhuizen. Dan werd de huurwoning opgeknapt en later verhuisden ze weer. Toen de kinderen een voor een het huis uit gingen, verhuisden ze iedere keer naar een kleinere woning.
Overigens waren de kinderen, die iets jonger waren dan ik niet echt sympathiek. met name de zoon, die medicijnen had gestudeerd. Hij was het lievelingetje van een achternicht, die altijd riep dat hij veel te clever was om gewoon huisarts te worden. Tja, hij was zo clever, dat hij niet met mensen om kon gaan. Ik kan me een verjaardag van die achternicht herinneren, waar die neef en nicht van haar ook waren, samen met hun partners. Het groepje van 4 zat bij elkaar en negeerde mij en een andere leeftijdsgenoot, die ook deel probeerden te nemen aan de conversatie. Sindsdien ben ik ook niet meer met m'n ouders meegegaan naar de verjaardagen van die achternicht.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2020, 15:27

Is de geheime kamer rood? Ha ha, wat nou weer, zegt ze...
Maar de omslag van gisteren staat er nog.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten