thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2020, 10:17

Citaat van de dag

Het is een straf als je zo mooi moet zijn als ik.
De hele dag staan ze te fluiten van de steigers.
Als er gebeld wordt, zijn het altijd enge hijgers.
En aan de deur staat meestal ook een viezerik.
Ik kom alleen maar mensen tegen met een tic.
Het is een straf als je zo mooi moet zijn als ik.

Ted van Lieshout (1955-)
Nederlandse schrijver, dichter, scenarist en beeldend kunstenaar
Uit: het is een straf (fragm.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2020, 13:39

De schoonheid van Clara
Piet De Loof


"Ik daag je uit", zegt Sofie.
"Hoezo, je daagt me uit?"
"Ja." Sofie steekt haar lippen nog wat uitdagender naar voren. Haar ogen gloeien als kolen. "Je gaat mee met mij, een hele dag. Ik zal je schoonheid tonen, zoveel je maar wilt. We gaan alleen maar naar mooie dingen kijken, zoveel mooie dingen dat je vanavond nog maar één ding wilt: opnieuw piano spelen. Maar durf je?"
Clara wil alweer van haar lege kop chocolademelk drinken. Ze leunt voorover op het tafeltje en kijkt Sofie recht in de ogen. "O ja", zegt ze.
"Als je alles doet wat ik zeg."
"Alles", zegt Clara.

Een wonderkind, zo wordt Clara (14) genoemd. Als pianiste wordt ze overal toegejuicht. Tot het tijdens een belangrijk concert fout gaat. Heel erg fout!
Pas een maand later kan Clara weer naar school. Het pianospelen heeft ze opgegeven. Maar aan de schoolpoort komt alles weer boven: het fatale concert, het urenlange studeren en natuurlijk de muziek. Verward trekt Clara de stad in, samen met haar vriendin Sofie (17), een wereldwijs foto-model. De hele dag dolen ze rond in Brugge, de stad vol schoonheid en herinneringen.
De schoonheid van Clara is een poëtisch verhaal over muziek, de zoektocht naar perfectie en uiteraard: schoonheid.

ISBN 9789059324794| Paperback | 193 pagina's | Abimo | juni 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2020, 13:39

Citaat van de dag

Schoonheid is wat je geest ervan maakt.

David Hume (1771-1776)
Schots filosoof en geschiedschrijver uit de tijd van de Verlichting.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 08 Jun 2020, 13:43

Klinkt als een leuk boek.
Waarom schiet bij Clara de naam Schumann in m'n gedachten?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2020, 13:44

Ja dit boek trok me ook erg aan Renate. Misschien heeft de bibliotheek het.

ik denk dat je aan Clara Schuman denkt omdat je erg van muziek houdt, gericht bent op muziek dus.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 08 Jun 2020, 13:53

Dat denk ik ook. Ik heb dat wel vaker, dat ik bij namen onmiddellijk de muzikale afslag neem.
Zoals ik bij John Williams eerder aan de klassieke gitarist of de filmcomponist (niet dezelfde persoon) denk, dan aan de televisiepresentator met dezelfde naam.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2020, 10:57

De geschiedenis van de schoonheid
Umbertro Eco



De geschiedenis van de schoonheid is niet alleen een geschiedenis van de kunst of een geschiedenis van de esthetiek. Umberto Eco laat kunst en esthetiek in dit volledig in kleur geïllustreerde standaardwerk op verbluffende wijze samenkomen om zodoende tot een definitie te komen van schoonheid, geldend van de klassieke Oudheid tot nu.

De geschiedenis van de schoonheid is geschreven voor een breed en divers publiek. Het gaat in op schilderkunst, beeldhouwkunst, architectuur, film, fotografie, literatuur en poëzie en biedt een rijk en intelligent panorama van dit ontzagwekkende onderwerp.

In De geschiedenis van de schoonheid zien we hoe Eco op een boeiende en eclectische manier met het thema omgaat: we lezen niet alleen over Botticelli en Michelangelo, maar ook over de mode uit de jaren zestig en de verwantschap met de manier van kleden van het oude Egypte. Het biedt een verrassend perspectief op bekende materie, maar zit ook boordevol briljante nieuwe beschouwingen. Het bevat prachtige voorbeelden uit de schilderkunst en de beeldhouwkunst en fragmenten uit de literatuurgeschiedenis en filosofie.

ISBN 9789035135949| Paperback | 440 pagina's | Bert Bakker | september 2010
Vertaald door Yond Boeke en Patty Krone

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2020, 10:57

Citaat van de dag

Schoonheid en kunst lossen niks op, maar ze maken het leven wel leefbaarder.

Godfried Danneels (Geb. 1933)
Vlaams kardinaal

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2020, 10:52

Verborgen schoonheid
Kent Nerbrun

De toevallige ontmoeting met een jongen op een fiets, een meisje dat de basisschool verlaat, een gesprek tussen twee vrouwen – deze en andere kleine momenten zijn het onderwerp van deze prachtig geschreven verzameling. In elegant proza legt Kent Nerburn de wonderen bloot die net onder het oppervlak van het alledaagse leven verborgen liggen, waarmee hij ons een aangrijpende blik biedt op de schoonheid van heel gewone dagen.


Of hij nu de dans van een vlieger boven de woestijn van New Mexico beschrijft, een begrafenis op een afgelegen indianenreservaat, of een gesprek onder familie en vrienden aan de eettafel, Kent Nerburn is een van de weinige schrijvers die in staat zijn zich zo licht over zulke diepe wateren te bewegen. In Verborgen schoonheid beschrijft hij de heilige momenten die in elk leven te ontdekken zijn.


ISBN 9789049105891 | Hardcover | 150 pagina's | Mana/Wea | oktober 2010
Vertaald door Miebeth van Horn

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2020, 10:52

Citaat van de dag

Charme is veel aantrekkelijker dan schoonheid.

Georges Guilbert (1959- )
Franse academicus en schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2020, 10:40

Over schoonheid
Zadie Smith


De Engelsman Howard Belsey is hoogleraar aan een Amerikaanse universiteit. Nadat hij een desastreuze affaire heeft gehad met een collega, vertrekt zijn oudste zoon naar Engeland om te gaan werken bij Belseys aanzienlijk succesvollere aartsrivaal Monty Kipps. De situatie wordt ondraaglijk wanneer Belseys vrouw zijn overspel ontdekt en zijn zoon verliefd wordt op Kipps' dochter. Over schoonheid is een vlotte en bij vlagen zeer humoristisch geschreven roman over het moderne gezinsleven.


Biblion recensie

Als de linkse Engelse Rembrandt-kenner Howard Belsey, hoogleraar kunstgeschiedenis aan een Amerikaanse universiteit, hoort dat zijn oudste zoon, werkend voor zijn rivaal, de veel succesvollere, rechtse hoogleraar Kipps, wil trouwen met diens dochter Victoria, vertrekt hij naar Londen om dit te voorkomen. Gelukkig blijkt Jerome al aan de dijk gezet, maar 9 maanden later komt Kipps een jaar aan Howards faculteit doceren en worden de families tot zijn ongenoegen vaak met elkaar geconfronteerd. Als uitkomt dat Howard, die al eerder een affaire had, vrijde met Victoria, wil zijn vrouw scheiden. Maar tijdens een desastreuze lezing lijkt verzoening mogelijk.


Van de jonge Engelse schrijfster (1975) verschenen eerder de sterke romans 'Witte tanden' en 'De Handtekeningenman'. Deze door E.M. Forster's 'Howard's End' geïnspireerde roman werd genomineerd voor de Man Booker Prize 2005. Het bijzonder boeiende, geestige verhaal beschrijft ironisch en heel raak, soms ook subtiel, zowel de universitaire wereld als de multiculturele maatschappij.
Goede vertaling. Omslagfoto in kleur van zwarte en witte poedel. Kleine druk.
Drs. Madelon de Swart


ISBN 9789044614435 | paperback | 414 pagina's | Ooievaar | juni 2009
Vertaald door Monique Eggermont & Kitty Pouwels

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2020, 10:41

Citaat van de dag


Het beste middel om aan de lelijkheid en de domheid van onze tijd te ontkomen is onder te duiken in onsterfelijke muziek van Vivaldi, Bach, Händel, Mozart, Beethoven en Brahms. Wat een heerlijke wereld van schoonheid ter beschikking.

Max Wildiers (1904 - 1996 )
Vlaams kapucijn, filosoof en theoloog.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2020, 10:15

Isabelle
Tessa de Loo


In een bergachtige streek in Frankrijk verdwijnt op klaarlichte dag de filmster Isabelle Amable. Opsporingsacties blijken vergeefs en worden spoedig gestaakt. Alleen de dorpsonderwijzer Bernard Buffon berust niet.
Isabelle is ontvoerd door de lelijke en door iedereen gemeden Jeanne Bitor, die zich voorneemt de schoonheid van Isabelle te verwoesten door haar te laten verhongeren. Dan vindt er een toenadering tussen de beide vrouwen plaats. Of is die slechts schijn?

Biblion recensie
Een mooie, Franse filmactrice, Isabelle, wordt ontvoerd door een afzichtelijk lelijke vrouw die jaloers is op de schoonheid van haar slachtoffer.
De schrijfster beschrijft in deze korte roman de strijd tussen de twee vrouwen, die eigenlijk de strijd tussen schoonheid en lelijkheid is. Ondertussen stelt een jeugdkennis van Isabelle, een altijd om zijn dikte en lelijkheid geplaagde man, alles in het werk om haar terug te vinden. Behalve deze man spelen mannen verder geen rol van betekenis.
De Loo's proza is bijzonder compact en beeldend, waardoor het verhaal zich als een trein laat lezen. Deze stijl, gecombineerd met de geringe omvang van het boek, zou de indruk van magerheid kunnen wekken. Het tegendeel is echter waar.
Verfilmd met Halina Reijn en Tineke Caels in de hoofdrol.


ISBN 9789029575263 | paperback | 128 pagina's | Arbeiderspers | mei 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2020, 10:15

Citaat van de dag

De ban was verbroken. Sinds hij haar had leren kennen als een vrouw van vlees en bloed, was de betovering opgelost als mist in de ochtendzon.’

(citaat uit Isabelle, hoofdstuk 14, bladzijde 77)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2020, 11:45

De man die dit zegt, daar hoef ik geen kennis mee te maken!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 12 Jun 2020, 11:51

Is dat dan eigenlijk niet zo?
Je kunt iemand heel erg op een voetstuk zetten, zoals deze man, maar als je de persoon leert kennen als mens en je tot de ontdekking komt dat ze misschien wel helemaal niet zo aardig is, als je altijd gedacht hebt. Dan zal de betovering ook verdwijnen. Dan is de ban dus verbroken. Dat hoeft zelfs niet te betekenen dat hij haar niet aardig meer vindt, maar dat ze niet langer een soort aanbeden heilige is, maar een gewoon mens, met haar fouten en gebreken.
Ik zou juist niet om willen gaan met iemand die me vreselijk op een voetstuk plaatst. Ik ben een mens en echt niet altijd aardig. Dat kan ook niet.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2020, 11:54

We zouden ons dus eerst in de context moeten verdiepen.
Als ik het zo sec lees, dan concludeer ik dat de liefde over is wat hem betreft. Maar volgens jou hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 12 Jun 2020, 11:59

Als iemand een heel onaardig persoon blijkt te zijn, waarom zou de liefde dan niet over kunnen zijn?
De actrice is mooi, maar misschien is ze wel een heel onaardig mens, die hem bespot, omdat hij lelijk is.
Waarom zou ze dan niet van haar voetstuk kunnen vallen en zou de liefde niet kunnen verdwijnen?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2020, 12:13

Alles kan natuurlijk. Misschien zegt onze reactie meer over ons dan over het citaat.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 12 Jun 2020, 16:00

Misschien wel, maar ik denk dat iedereen die iemand echt op een voetstuk heeft gezet, van gedachten zal veranderen als hij, of zij de persoon werkelijk meemaakt, zoals hij is. In iemands gedachten kan iemand absoluut perfect zijn, maar niemand is nu eenmaal perfect en ik denk dat dat uiteindelijk de gedachte achter het citaat is.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2020, 16:51

Dat zou zomaar kunnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2020, 11:30

Ik heb meerdere recensies hierover gelezen en had de indruk dat de man haar inderdaad op een voetstuk zette vanwege haar schoonheid, zij was hét droombeeld, hij vereerde haar op afstand.
In zo'n ideaalbeeld is iemand dan altijd aardig, vrolijk, begripvol etc.
En ja als je dan iemand écht leert kennen dan is het toch anders. Diegene blijkt dan een mens van vlees en bloed, hoeft niet te betekenen dat zo iemand gelijk door de wc gespoeld kan worden, alleen de buitensporige verering is weg.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 13 Jun 2020, 11:34

Dat was mijn interpretatie ook. Ik moet het boek echt op m'n lijstje zetten.
Het is uitgeleend, dus geduld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2020, 11:42

Gezegend boven alle vrouwen
Malika Chaara


‘En Sappho heeft ook nog in je auto gekotst.’ Met deze zin worden we meteen in de wereld van Sappho gezogen. Een wereld waarin mannen en vrouwen, leerkrachten en beste vriendinnen, gewone mensen, zich plots vreemd gaan gedragen wanneer ze Sappho ontwaren. Overal waar ze komt laaien de gemoederen op. Sappho, zij die gezegend is boven alle vrouwen, met uitzonderlijke schoonheid en een vroegrijpe intelligentie, ze brengt ons hoofd op hol, berooft ons van wil en lach.
We verzuipen in het groeiende verlangen om haar beter te leren kennen, haar in te drinken, haar te besnuffelen, haar devoot te bevoelen. Waarheen ze ons ook leidt, wij volgen. Maar dan komen we in opstand: dit hoort niet! Er is geen enkele reden voor deze blinde volgzaamheid. Behalve dat ze mooi is natuurlijk. Schoon als Afrodite.


We leren Sappho kennen via haar jeugdvrienden, Stef en Kat, broer en zus, haar loyale metgezellen. We worden voorgesteld aan haar mei’68-ouders, haar vader een bijdehante goeroe, haar moeder zijn trouwste acoliet. Hij is de eerste maar allerminst de laatste die niet aan Sappho’s lokroep kan weerstaan. Net zoals Seppe, de leerkracht Nederlands-Engels, die haar stil en op afstand bewondert. En dan is er nog het mongooltje Jonas, haar eerste liefde, die als enige immuun bleef voor haar betovering.


Gezegend boven alle vrouwen is een schets, een reeks indrukken die ons een blik gunt in Sappho’s kindertijd, jeugd en jongvolwassenheid. Het is niet in de eerste plaats het verhaal van Sappho, maar dat van ons. Het stelt de vraag hoe wij, in een wereld waarin iedereen de slimste en de knapste en de sterkste wil zijn, omgaan met schoonheid en wijsheid. Is Sappho de spiegel waarin wij durven te kijken?


ISBN 9789022321584 | Hardcover | 288 pagina's | Manteau | maart 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2020, 11:42

Citaat van de dag

Schoonheid is niet wezenlijk,
Zij vergaat heel snel.
Blijvend is de lelijkheid,
dus onderhoud haar wel.

Hans Dorrestijn, De lelijkheid, Mooi van lelijkheid,
gezongen door Adèle Bloemendaal, Adèle's keus’


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten