thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2020, 10:35

elke dag een nieuw boek rond het thema schoon/schoonheid inhoudelijk of in de titel van een boek

Ik wens jullie een maand van grote schoonheid toe :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2020, 14:20

Dat wens ik jou ook, al moet je wel in je achterhoofd houden dat smaken verschillen. (ik heb geen idee hoe jullie die smileys hier krijgen)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor berdine » 01 Jun 2020, 14:42

Als je je berichten intypt bij "Plaats een reactie" in plaats van bij "Snelle reactie", staan ze aan de rechterkant van je scherm en kun je er eentje uitkiezen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2020, 19:08

Aha! Nooit geweten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 10:59

Verpletterde schoonheid
Bohumil Hrabal


De Tsjechische schrijver Bohumil Hrabal (1914-1997) wordt algemeen beschouwd als een van de grootste schrijvers uit Oost-Europa. In zijn oeuvre observeert hij de werkelijkheid, en geeft hij de realiteit als wonderschoon surrealisme weer, vol ironische verdraaiingen en absurdistische uitvergrotingen.

Ter gelegenheid van zijn honderdste geboortedag verschenen zijn drie mooiste romans in één band.

Zwaarbewaakte treinen, Hrabals succesvolste roman uit de jaren zestig, verhaalt over een jongen met een seksueel probleem die ten einde raad zijn man-zijn met een verzetsdaad wil bewijzen.
Ik heb de koning van Engeland bediend beschrijft de lotgevallen van een klein kelnertje dat verlangt naar een maatschappelijke erkenning die hem nooit ten deel zal vallen.
Al te luide eenzaamheid gaat over het leven van een papierpletter, die alle boeken die hem interesseren van de ondergang redt. Zijn bedrijfje moet echter wijken voor een nieuwe gigantische papiermachine.


ISBN 9789044625325 | Hardcover | 416 pagina's | Prometheus 5e druk | oktober 2013
Vertaald door Kees Mercks

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 10:59

Citaat van de dag

Als ik begin te lezen, ben ik compleet in een andere wereld. Ik ben in de tekst, het is verbazingwekkend. Ik moet bekennen dat ik aan het dromen was. Aan het dromen in een land van grote schoonheid.

Bohumil Hrabal (1915-1997)
Uit: Al te luide eenzaamheid

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2020, 11:01

Ik heb nog steeds een ander boek van Hrabal staan, kom er maar niet aan toe.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 11:01

Al te luide eenzaamheid: dat verhaal vergeet ik van zijn leven niet meer. Heel indrukwekkend!
Sowieso is Hrabal als schrijver indrukwekkend.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 11:02

Marjo schreef:Ik heb nog steeds een ander boek van Hrabal staan, kom er maar niet aan toe.


Oh welke heb je?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2020, 11:09

Nou, goede vraag. Ik kan het boek zo 1,2,3 niet vinden. Ik was niet voor niets aan het opruimen. Maar als ik het vind meld ik het.
Ik heb gekeken op de biebsite wat er allemaal is. Ik denk dat het over die koning is. Maar dan niet in een omnibus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 11:12

Die is leuk! Hoewel ik me afvraag of jij dat leuk vindt... :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2020, 11:14

O nou...schiet niet op dan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 11:18

haha, ja maar wie weet vind je het wél leuk, het is wel Hrabal natuurlijk.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2020, 09:47

Breekbare schoonheid
Susan Vreeland


Van Gogh, Manet, Monet, Renoir, Matisse als kunstschilders zijn zij wereldberoemd, maar wat voor personen waren zij eigenlijk?
Susan Vreeland schetst op fascinerende wijze hun leven door de ogen van ‘gewone’ mensen uit hun omgeving. De tuinman van Monet, de zoon van de postbode van Van Gogh, de weduwe van Manet. Hun getuigenissen laten ‘de mens’ achter de kunstenaar zien.
Susan Vreeland mengt biografische feiten met fictie en weet zo op bijzonder knappe wijze de geschiedenis tot leven te wekken.
‘Een bijzondere en boeiende roman. Nu eens schokkend, dan weer ontroerend, historisch en tegelijk eigentijds.’ Nederlands Dagblad

Susan Vreeland is bekend geworden door de internationale bestseller Meisje in hyacintblauw. Zij woont in San Diego, Californiё en werkt daar als docent letterkunde, kunstgeschiedenis en creatief schrijven.

ISBN 9789045301396 | Hardcover | 320 pagina's | BBNC uitgevers | maart 2006
Vertaald door Nienke van der Hoeven

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2020, 09:47

Citaat van de dag

Die telkens in de spiegel ziet,
En zich met schoonheid vleit,
Beseft de ware schoonheid niet,
Maar jaagt naar ijdelheid.

Hiëronymus van Alphen (1746-1803)
Nederlandse auteur van gedichten voor kinderen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2020, 10:19

Schoonheid en verdriet
Yasunari Kawabata



Meer dan twintig jaar na het einde van zijn destructieve liefdesaffaire met een zestienjarig meisje besluit de schrijver Toshio Oki haar opnieuw op te zoeken. Wat begint als een sentimentele reünie tussen de ouder wordende Oki en de teruggetrokken kunstenares Otoko escaleert tot een duistere erotische vendetta. Het vreemde, intense, jonge meisje Keiko, Otoko’s protegé en minnares, is namelijk vastbesloten wraak te nemen voor de vernedering die Otoko vroeger is aangedaan - zelfs als dit betekent dat ze haar eigen schoonheid als wapen moet gebruiken.


Liefde als ziekte, seks als valstrik en wraak - dit zijn de thema’s die Yasunari Kawabata met heldere, betoverende kracht tot leven brengt. Onvoorspelbaar heen en weer springend tussen tederheid en obsessie, sereniteit en wreedheid bevestigt Schoonheid en verdriet Kawabata’s reputatie van een van de grootste schrijvers van de twintigste eeuw.
‘Uitzonderlijk door zijn intensiteit, puurheid, helderheid van geest en elegische toon. Provocerend en origineel.’ - The New York Times Book Review


Van Yasunari Kawabata (1899-1972) verschenen bij Meulenhoff onder meer Sneeuwland, Duizend kraanvogels en De schone slaapsters. Hij ontving in 1969 de Nobelprijs voor literatuur. Schoonheid en verdriet verschijnt voor het eerst in Nederlandse vertaling.


ISBN 9789029077446 | Hardcover | 205 pagina's | J M Meulenhoff | september 2006
Vertaald door L van Houte

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2020, 10:19

Citaat van de dag

Schoonheid is een bepaalde soort lelijkheid die ons goed staat.

Jean Dolent (1835-1909)
Frans schrijver

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 04 Jun 2020, 11:36

Soms kun je beter niet weten hoe een kunstenaar die je bewondert in het dagelijks leven was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2020, 12:41

En soms voegt het toe als je het weet. Dan wordt de bewondering nog groter.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 04 Jun 2020, 12:46

Tja, dat weet ik niet. Maar wat als een kunstenaar alcoholist, pedofiel, of een moordenaar is, of iemand die z'n vrouw mishandeld, of er anderszins ideeën op na hield, die niet zo fris zijn? Wil ik dat dan wel weten?
Is mijn bewondering voor Frida Kahlo groter, als ik weet dat ze heel veel pijn had?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2020, 13:05

Ja dat laatste zeker! Haar hele werk bestond ook uit het verbeelden van die pijn.
Gerard Reve, Carmiggelt, Bomans waren allen mensen die van een stevige slok hielden, schreven ze daarom minder leuk of goed? Ik heb de dagboeken van Reve gelezen en vond het onvoorstelbaar eerlijk en bewonderde zijn lef als hij schreef over zijn alcoholisme en ook zijn delirium. Het voegde voor mij toe.
Van een pedofiel wil ik niets weten, zou ik ook niets van kopen of lezen. Dus dan ben ik blij dat ik dat weet dat hij dat is.
Maar een moordenaar of iemand die zijn vrouw mishandelt, ik weet het niet. Het hangt er van af wat het aanbod is en hoe ermee omgegaan wordt.
Er zijn ook schrijvers die fout waren in de oorlog, of racistische ideeën erop na houden.
Er zijn al hele discussies over gevoerd of deze wetenschap wat uitmaakt voor de kunst die ze maken. Moet je de kunst los zien van de kunstenaar? Of speelt de achtergrond (het weten daarover) een grote rol. Of moet je de kunstenaar en zijn werk als een geheel zien en hem daarom afwijzen vanwege zijn vermeende racisme, homohaat, vrouwonvriendelijkheid etc.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Renate » 04 Jun 2020, 13:25

Ik zie de kunst bij voorkeur los van de kunstenaar.
Michael Jackson is omstreden (ik ben overigens geen fan van z'n muziek) maar ik zal geen pleidooi houden om z'n muziek van de radio te weren.
Jerry Lee Lewis trouwde met z'n nichtje van 13 (z'n muziek dan maar boycotten?)
Don Carlo Gesualde Da Venosa (componist 1560 - 1613) liet z'n vrouw en een van z'n kinderen vermoorden.
Phil Spector, zit in de gevangenis wegens moord. Moeten we de muziek die hij geproduceerd heeft maar boycotten?
De hoeveelheid muzikanten die niet altijd even zachtzinnig met vrouwen om is gegaan, is zo groot, dat het nauwelijks mogelijk is om een lijst te maken. Dat geldt ook voor alcoholisten en andere verslaafden
Jelly Roll Morton was naar ik meen ook als pooier actief.
Richard Wagner, antisemiet en hij zal bepaald niet de enige zijn.
Ook Joe Zawinul heeft wel antisemitische uitspraken gedaan.
Het wordt misschien anders als het een en ander duidelijk in de muziek naar voren komt. Muziek die het fascisme of Hitler verheerlijkt, vind ik een stap te ver.
Xavier Naidoo (Duitse zanger, die op een paar CD's die ik heb als gast te horen is) schijnt banden met de Reichsburger beweging te hebben.
Is de muziek van Beethoven mooier, omdat hij doof werd? M'n bewondering verandert er niet door.
Van Gogh vind ik ook mooi, het feit dat hij psychische problemen had, draagt daar niets aan bij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2020, 11:03

Schoonheid raast in mij tot ik sterf
Hazim Kamaledin


Hazim Kamaledin is dood. Vermoord door terroristen of omgekomen tijdens een Amerikaans bombardement. Niemand weet er het fijne van. Tijdens de dictatuur van Saddam Hoessein was Hazim de alom geprezen regisseur van het bekroonde Schoonheid raast in mij tot ik sterf. Met die film nam hij Saddam op de korrel, tot de censuur er zich mee bemoeide en er een zoetsappig promotieverhaal van maakte.
Tijdens zijn leven had Hazim Kamaledin niet veel vrienden. Maar nu hij er niet meer is, valt het aantal vrienden niet meer te tellen. En net nu begint zijn familie ruzie te maken over de plek waar hij, de ketter (en links op de koop toe), begraven zou moeten worden.

Schoonheid raast in mij tot ik sterf is een wonderlijke roman waarin Hazim Kamaledin - de schrijver die gezond en wel in leven is - toont hoe fictie sterker kan zijn dan de werkelijkheid. Alles in de wereld van Schoonheid raast in mij tot ik sterf wordt door de oorlog tot as herleid, behalve de herinnering aan wat ooit menselijkheid was en de humor waarmee Hazim Kamaledin het lot van zijn dode dubbelganger beschrijft.

ISBN 9789463101677 | Hardcover | 160 pagina's | Uitgeverij Polis | september 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2020, 11:04

Citaat van de dag

Als iemand echt van de natuur houdt, vindt men overal schoonheid

Vincent van Gogh (1853-1890)
Nederlands schilder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2020, 10:17

Schoonheid thuisbezorgd
Jean-Claude Denis



Angela, Jeff en... Angela
Voor het eerst heeft Jeff echt het idee dat hij met een andere Angela is. Een bitse, harde, agressieve Angela... Het tegendeel van 'zijn eigen Angela'. Die blik kent hij niet van haar. En dat is een uiterst onaangename gewaarwording. Wanneer hij haar even later afzet, is Jeff blij verlost te zijn van deze 'onbekende'.
De allereerste keer dat Jeff Angela zag, had hij het idee dat ze anders was. Ze leek op niemand die hij kende. Zijn eerste gedachte was dat ze een vreemdelinge was, dat ze van elders kwam, uit een andere wereld. Dat was nu precies waardoor Angela al meteen zo dichtbij leek, zo vertrouwd, nu ja... tot vandaag dan.
Een verrassend liefdesverhaa.


lIn het verlengde van Die maanden in Amelie brengt Jean-Claude Denis in Schoonheid thuisbezorgd een ontroerend en verrassend liefdesverhaal. Met dit album, van uitzonderlijk grafisch en literair niveau, zorgt Jean-Claude Denis voor een precieuze innovatie van het genre. Schoonheid thuisbezorgd zou het succes moeten bevestigen dat Die maanden in Amelie had bij pers en publiek (ruim 20.000 verkochte exemplaren) waardoor Jean-C. een vaste waarde zou moeten worden in de collectie Vrije Vlucht.


ISBN 9789031426003| Hardcover | 76 pagina's | Dupuis Uitgeverij | juni 2004
Strips & Graphic novels


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten