thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2020, 10:06

Elke dag een nieuw boek rond het thema geluk -en ongeluk- inhoudelijk of in de titel van een boek

Hopelijk brengt het veel geluksmomenten :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2020, 13:05

Hele goede keuze, Dettie! Zeker na het vorige thema, dat toch veel over vechten ging.
Laten we nu de strijdbijl begraven, en genieten van de kleine dingetjes: vanmorgen zwermen boerenzwaluwen gezien, daar kan ik echt van genieten!
En klaprozen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2020, 13:41

O ja, die boerenzwaluw! Daar word ik zo blij van, ik zag hem van de week ook, één, geen zwerm maar toch...
Ook voor het eerst een witte ooievaar gezien, ik had gek genoeg wel de vrij zeldzame zwarte ooievaar al ene keer gezien, maar nu dus de witte, prachtig!

Dettie
die haar geluk niet op kon haha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2020, 10:38

De gelukkige familie
Herman Robbers



Croes leidt een grote drukkerij die wordt platgelegd door stakingen. Zijn onzelfstandige vrouw Emma wil liever niets van zakelijke zorgen weten en koestert zich in de knusse illusie van een gezin dat leeft in harmonie en economische luxe. Ieder voor zich hebben hun kinderen dromen en verlangens over de toekomst en moeten ze de confrontatie met hun ouders, met de harde werkelijkheid en met zichzelf aangaan. De Amsterdamse grachten tijdens het klassenconflict aan het begin van de vorige eeuw vormen het sfeervolle decor van dit schitterende boek.


Herontdekking van vergeten meesterwerk. De gelukkige familie is een klassieke familieroman van formaat, breed en meeslepend van opzet, zoals we verder eigenlijk alleen kennen van Louis Couperus. Weinig schrijvers bewegen zich zo moeiteloos tussen wat mensen innerlijk beroert en wat ze uiterlijk met elkaar delen als Herman Robbers. Meer dan honderd jaar later zijn de knap ingevoelde psychologie, de sterke dialogen, het zorgvuldige tijdsbeeld, de handeling die de karakters bijlicht en de tekst tot het eind toe spannend houdt, een grote verrassing.


ISBN 9789086410811 | Paperback | 369 pagina's | Auteursdomein | maart 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2020, 10:38

Citaat van de dag

Minuten-geluk

Ik zit, m’n benen bunglend, op de waterkant
En in een bootje hoor ik ginds een tango spelen;
Verdomd! Ik wist niet dat er in dit land
Nog zoveel aards geluk viel weg te stelen.

Eén van de gedichtjes uit Tien gedichtjes van Gerard Kornelis van het Reve voor Christina Amende:

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 03 Mei 2020, 10:38

Een paar weken geleden heb ik wel een gewone ooievaar gefotografeerd, met een rat in z'n snavel. Helaas was de boomstam naast de ooievaar iets scherper dan de ooievaar. De volgende dag zag ik 'm weer, maar ook nu stond er een boom in de weg. Daarna heb ik 'm niet meer gezien, terwijl ik juist dacht dat ik de klok op 'm gelijk kon zetten.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 03 Mei 2020, 13:07

Haha , dat zou wat geweest zijn: je klok gelijk zetten op de komst van een ooievaar!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 03 Mei 2020, 13:49

Nou ja, hij was er beide keren omstreeks half 9, dus ik hoopte dat hij nog een keer op die tijd zou komen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2020, 09:40

Het ministerie van opperst geluk
Arundhati Roy



"Hoe vertel je een versplinterd verhaal?
Door langzaam iedereen te worden.
Nee.
Door langzaam alles te worden.'


Het ministerie van Opperst Geluk neemt ons mee op een indringende reis door het Indiase subcontinent – van de nauwe straatjes in het oude Delhi en de blinkende winkelpromenades van deze snelgroeiende nieuwe wereldstad naar de besneeuwde bergen en de valleien van Kasjmir, waar oorlog vrede is en vrede oorlog, en waar zo nu en dan de "normaaltoestand' wordt afgekondigd.


Anjum, die eerst Aftab heette, rolt een versleten Perzisch tapijtje uit op de gemeentebegraafplaats waar ze haar intrek heeft genomen. We maken kennis met de onverbeterlijke Saddam Hussein, de onvergetelijke Tilo, en de drie mannen die van haar houden – onder wie Musa, wiens lot net zo nauw verstrengeld is met het hare als hun armen ooit waren. Tilo's huisbaas, een van haar andere minnaars, is als waarnemend hoofd van de Inlichtingendienst gestationeerd in Kaboel. Dan zijn er de twee Miss Jebeens: de eerste werd geboren in Srinagar en werd daar toen ze vier jaar was begraven op de overbevolkte Begraafplaats der Martelaren; de tweede werd rond middernacht gevonden in New Delhi op een betonnen stoep in een kribbe van afval.


Het Ministerie van Opperst Geluk is een aangrijpende liefdesgeschiedenis en een maatschappelijke aanklacht ineen, een hartverscheurend, duizelingwekkend verhaal, dat nu eens fluisterend, dan weer luidkeels wordt verteld, soms met een lach, soms door de tranen heen. De hoofdpersonen zijn allen beschadigd door de wereld waarin ze leven, maar hervinden hun kracht door de liefde die ze tegenkomen op hun pad, en door hoop te blijven houden. Ondanks hun kwetsbaarheid verliezen ze nooit de moed. Hun afzonderlijke, kleurrijke levens vervlechten zich in deze meeslepende, diepmenselijke roman, die de grenzen van de vertelkunst opnieuw definieert. Op elke pagina bewijst Arundhati Roy haar weergaloze schrijftalent.


Arundhati Roy (1961) kreeg voor haar debuutroman De God van Kleine Dingen, die in meer dan veertig talen werd vertaald, in 1997 de Booker Prize. Sindsdien publiceerde Roy vijf non-fictieboeken. Het ministerie van Opperst Geluk, haar tweede roman, verschijnt twintig jaar na haar debuut. Ze woont in Delhi.


ISBN 9789044633504 | Paperback | 464 pagina's | Prometheus | juni 2017
Vertaald door Tjadine Stheeman en Lidwien Biekmann

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2020, 09:40

Citaat van de dag

Het geluk kijkt eerst of het welkom is.

E. Kieckens

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 04 Mei 2020, 10:45

Bij dit boek moet ik ergens aan Salman Rushdie denken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2020, 12:31

Ik heb nooit boeken van Rushdie gelezen wel van Arundathi Roy dus ik kan niets over jouw vergelijking melden.
Wat ik weet is dat Roy heel bijzonder schrijft. Haar eerste boek was prachtig maar je moest wel door de vrij verwarrende aanloop heen, daarna werd het een heel mooi verhaal, dat eveneens erg mooi geschreven is.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2020, 10:35

Wij waren de gelukkigen
Georgia Hunter

Aangrijpende roman over een Pools-Joodse familie ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.


In de lente van 1939 leidt de Joodse familie Kurc een redelijk normaal leven in Radom, Polen. Tot de oorlog uitbreekt. De vijf broers en zussen raken over vijf werelddelen verspreid.
Addy, musicus, weet een Braziliaans visum te bemachtigen. Jakob gaat in het verzet. Mila verbergt haar dochter in een klooster buiten Warschau. Genek belandt via een Siberisch strafkamp in Persië, waar hij zich aansluit bij het geallieerde leger. De zwangere Halina vlucht te voet over de Oostenrijkse Alpen de vrijheid tegemoet.

Georgina Hunter was 15 jaar toen ze ontdekte dat haar familie holocaust overlevers waren. Dit gegeven was de aanleiding van haar zoektocht naar het duizelingwekkende familieverhaal wat uiteindelijk resulteerde in het boek Wij waren de gelukkigen. Op haar website https://www.georgiahunterauthor.com is alles over haar onderzoek voor dit boek te lezen en te zien.


ISBN 9789044360394 | Paperback | 496 pagina's | House of Books | april 2020
Vertaald door Elisabeth Franci

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2020, 10:36

Citaat van de dag

Pessimist: iemand die over lawaai klaagt, als het geluk bij hem aanklopt.

anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2020, 09:44

De gelukkige klas
Theo Thijssen


De gelukkige klas (1926) is het vervolg op Schoolland. Het is het ontroerende en tegelijk geestige dagboek van een onderwijzer, meester Staal, waarin hij de dagelijkse gang van zaken in zijn klas beschrijft. Het dagboek doet je wegdromen naar een ideale schooltijd. Door de fantastische stijl, de spreektaal, de humoristische en ontroerende voorvallen en de sympathie die de hoofdpersoon oproept, kun je het niet meer wegleggen voor het uit is. Bovendien is De gelukkige klas door de huidige discussie over het niveau van het onderwijs in Nederland weer uiterst actueel geworden.

Theo Thijssen is een schrijver, aan wie men gemakkelijk verslaaft. Wie kennis heeft gemaakt met 'Kees de jongen', wil àl zijn boeken lezen. 'De gelukkige klas' vormt een hoogtepunt in zijn oeuvre. Een heerlijk boek over het verloren paradijs van onze kindertijd.'-Simon Carmiggelt

Voor deze uitgave werd de spelling gemoderniseerd.

Theo Thijssen (1879-1943) was onderwijzer, politicus en schrijver,. Zijn bekendste romans zijn 'Kees de jongen' en het in dagboekvorm geschreven tweeluik 'Schoolland 'en 'De gelukkige klas'.

ISBN 9789491618208 | Paperback | 189 pagina's | Astoria uitgeverij | september 2014
1e druk 1926 - Eerder verschenen als vervolgverhaal in de jaargang 1924-1925 van School en Huis

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2020, 09:45

Citaat van de dag

"M'n heerlijke, lieve, lastige stel, ik weet eigenlijk maar een ding: de jaar of wat dat ik jullie heb en dat jullie mij hebben, behoren wij enkel maar een gelukkige klas te zijn. En de rest is nonsens hoor, al zal ik dat jullie nooit zeggen.".

Eindzinnen uit De Gelukkige klas
Theo Thijssen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2020, 09:46

De gelukkige klas vond ik zo'n heerlijk boek. Zo'n meester die echt hield van zijn leerlingen. Het was een licht boek ondanks dat een leerling overlijdt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2020, 13:42

Ik zou moeten herlezen, ik herinner me er niets van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2020, 10:12

De paradox van geluk
Aminatta Forna

Waterloo Bridge, Londen. Een toevallige ontmoeting tussen twee vreemden, Atilla, een Ghanese traumapsychiater en Jean, een Amerikaanse die stadsvossen bestudeert. Wanneer Atilla's neefje vermist blijkt mobiliseert Jean haar netwerk van vrijwilligers die vossen voor haar tellen; samen gaan ze op zoek. Gaandeweg ontvouwt zich tussen Atilla en Jean een bijzondere vriendschap.
De paradox van geluk is een aangrijpende roman over instinct, veerkracht en de complexiteit van menselijke relaties. Forna toont ons op geraffineerde wijze de verborgen kanten van een multiculturele metropool, hoe we met elkaar samenleven en de ware aard van geluk.

Recensie
In De paradox van geluk van de Brits-Afrikaanse auteur Aminatta Forna staat het hedendaagse Londen centraal in een samenspel van mens en dier. De Ghanees Attila werkt als psychiater in oorlogsgebieden en komt na de dood van zijn vrouw naar Londen voor een conferentie en om vrienden en verwanten op te zoeken. De Amerikaanse biologe Jane heeft man en kind verlaten om onderzoek te doen naar de vossenpopulatie in de stad. Tijdens het joggen loopt ze Attila omver, die op zoek is naar zijn tienjarig neefje dat verdwenen is. Jane zet de straatvegers en nachtwerkers, die voornamelijk uit Afrikanen en Oost-Europanen bestaan, in om de jongen op te sporen.


De paradox van geluk is een aangrijpende roman over instinct, veerkracht en de complexiteit van menselijke relaties. Forna toont ons op geraffineerde wijze de verborgen kanten van een multiculturele metropool, hoe we met elkaar samenleven en de ware aard van geluk.

ISBN 9789046823873 | Paperback | 416 pagina's | Nieuw Amsterdam| september 2018
Vertaald door Aleid van Eekelen-Benders Mariella Duindam

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2020, 10:13

Citaat van de dag


"M'n heerlijke, lieve, lastige stel, ik weet eigenlijk maar een ding: de jaar of wat dat ik jullie heb en dat jullie mij hebben, behoren wij enkel maar een gelukkige klas te zijn. En de rest is nonsens hoor, al zal ik dat jullie nooit zeggen.".


Eindzinnen uit De Gelukkige klas
Theo Thijssen

aaaaah vergeten een nieuw citaat te plaatsen... sorry!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2020, 11:44

Voor het geluk geboren
Toon Tellegen


Of het nu gaat om de boktor die de schildpad weer gelukkig maakt of de kikker die zichzelf het bijzonderst vindt, liefde is er in alle soorten en maten. Maar de mooiste is toch wel die tussen de eekhoorn en de mier: ‘Ze voelden zich vredig en heel tevreden, of eigenlijk meer dan dat. Gelukkig. Maar het was nóg meer dan dat. Ze wisten er geen woord voor te bedenken. Ze schoven nog iets dichter tegen elkaar aan en de eekhoorn zei: “Ik weet het. Dat woord is ja.”' In Voor het geluk geboren zijn de warmste dierenverhalen over geluk, vriendschap en liefde verzameld.


Antonius Otto Hermannus (Toon) Tellegen (Brielle, 18 november 1941) is een Nederlandse schrijver, arts en dichter die vooral bekend is om zijn kinderboeken. Vooral zijn dierenverhalen rond de mier en de eekhoorn zijn erg geliefd en worden ook door volwassenen graag gelezen vanwege de amusante, bizarre situaties en filosofische diepgang.


ISBN 9789021455280 | Paperback | 64 pagina's | Querido | augustus 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2020, 11:44

Citaat van de dag

"Ik schrijf omdat ik wil schrijven
dat ik gelukkig ben. [...]

Als ik daarna ooit nog twijfel
en meen dat ik verdrietig ben of de wanhoop nabij
of zelfs reddeloos verloren
kan ik altijd opzoeken wat ik werkelijk ben:
gelukkig".

Toon Tellegen
fragment uit het gedicht Waarom ik schrijf

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2020, 17:35

Sorry het kwam er vandaag niet van. Ik had allemaal planten gekregen die de tuin in moesten. En natuurlijk boodschappen doen (en fruit halen op de markt in Bergen), wassen draaien, wassen ophangen, etc. etc. Ben net klaar (half 6 's avonds)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2020, 09:44

De gelukkigen
Rachel Cusk


De gelukkigen is een roman over leven scheppen en doorstaan. Het belicht met onthutsende precisie de fragiliteit en complexiteit van ons emotionele bestaan. Rachel Cusk schrijft over de gedaanteveranderingen die het leven kan aannemen, waardoor we ons gewaar worden van de breuklijnen tussen onszelf en onze verwanten. Over wat ons bindt aan onze geliefden en scheidt van hen die we niet langer begrijpen.


In De gelukkigen komen de levens van vijf mannen en vrouwen samen: een vrouw telt de dagen van haar zwangerschap af in de gevangenis, een jonge vader laat zijn prille gezin in de steek, een dochter gaat op zoek gaat naar haar verloren jeugd, een moeder onthoudt haar dochter steun en troost, en een echtgenote lijdt in stilte.
Rode draad in deze vijf levens is het echtpaar Victor en Serena Porter. Victor is advocaat, zijn vrouw journaliste. Serena's dagelijkse column in de krant is immens populair bij de miljoenen lezers. Daarin doet ze openhartig haar huiselijk leven uit de doeken, ook als haar man, een bekend advocaat, aan een dodelijke ziekte blijkt te lijden. Hun relatie staat model voor de dilemma's waarmee de vijf overige personages worstelen, zoals de spanning tussen het publieke en persoonlijke, tussen liefde en moraliteit.

Recensie
In vijf heel verschillende verhalen die tezamen één geheel vormen, blijkt de schrijfster steeds als hoofdpersoon iemand uit een vorige vertelling te hebben genomen. Soms zelfs zit de pointe in het voorgaande verhaal en werkt ze deze in een geheel andere omgeving weer uit.

In 'De kraamcel' loopt Kristy's zwangerschap in de gevangenis ten einde en met het laatste verhaal 'Kwesties van leven en dood' waarin onder meer haar advocaat met zijn gezin ten tonele wordt gevoerd, is de cirkel rond. Tussendoor zijn er nog drie hoofdstukken waarin verschillende relaties, met en zonder kinderen, vlijmscherp worden ontleed.


De lezer moet goed bij de les blijven om steeds de juiste personen in beeld te houden, maar dat is bij deze boeiende, intelligent geschreven en uitstekend vertaalde roman een dankbare opgave. Van Rachel Cusk (1967) verschenen in Engeland al eerder drie boeken, waarvan er twee werden bekroond. Paperback; vrij kleine maar ruime druk.
Drs. Fieke Nugteren


ISBN 9789023412281 | Paperback | 253 pagina's | De Bezige Bij | oktober 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2020, 09:45

Citaat van de dag

Geluk, dat is als dingen ge-lukt zijn.

Jaap van Zweden (1960)
Nederlands dirigent en violist.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten