thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2020, 10:39

Citaat van de dag

Een man die zijn tegenstander geluk wenst na een nederlaag, verliest nimmer zijn gezicht..

Bertus Aafjes (1936-1992)
Nederlands schrijver en dichter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2020, 11:01

Het geluk van Limburg
Marcia Luyten

Toen Sjaakie in 1949 geboren werd, zei iedereen dat de knul perfecte handen had voor onder de grond. Hij groeide op als de vierde generatie van een mijnwerkersfamilie in Heilust, een mijnkolonie in Kerkrade. Een brave, katholieke gemeenschap, die overliep van trots: de mijnwerkers konden harder werken, drinken, bidden, blazen, vechten en lopen dan de rest. En ze dienden de natie.

Niet alleen Kerkrade draaide om kolen, een groot deel van Zuid-Limburg werd door 'social engineers' gevormd naar de alom aanwezige steenkool. Kerk, mijn en staat voerden een totalitaire regie over het mijnwerkersbestaan. Maar Sjaakie deed niet mee. Die ging zingen, het podium op. Terwijl zijn ster rees, begon in Heilust het verval.

Marcia Luyten schetst de glorie en ondergang van de Nederlandse mijnkoolindustrie aan de hand van een bewogen familiegeschiedenis: een zoon die vecht tegen de demonen van een mijnwerkersfamilie en die met alles moet breken om zijn droom na te jagen, al zal hij de kolonie nooit echt verlaten.

ISBN 9789403125008 | Paperback | 368 pagina's | Bezige Bij | juni 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2020, 11:01

Citaat van de dag

Voor elke minuut dat je kwaad bent, verlies je 60 seconden geluk.

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 16 Mei 2020, 13:38

Tja, of dat nu klopt weet ik niet. Dan zou je dus altijd gelukkig moeten zijn, als je niet kwaad bent. Maar over het algemeen ben je kwaad met een reden en die reden zal iets zijn waar je niet gelukkig mee bent, dus als je niet kwaad ben, ben je nog steeds ongelukkig.
Bovendien kun je niet altijd gelukkig zijn.Geluk zit in de momenten, niet in het hele leven. Zonder momenten waarop je minder gelukkig bent, valt het geluk ook niet meer op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2020, 13:44

Over geluk
Frédéric Lenoir


In 'Over geluk' neemt Frédéric Lenoir ons mee op een filosofische ontdekkingsreis. Lenoir geeft geen kant-en-klare recepten voor geluk, maar zoekt antwoord op vragen als : Is geluk iets puur subjectiefs? Hangt het van onze genen of van toeval af? Moet je iets nastreven? Kun je aan geluk werken? En kunnen geluk en lijden samengaan? In het reisgezelschap van Lenoir bevinden zich grote denkers uit Oost en West, zoals de Boeddha, Epicurus, Zhuangzi, Montaigne, Spinoza en Etty Hillesum.


Frédéric Lenoir is filosoof en godsdiensthistoricus. Hij werkt als onderzoeker aan de Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales te Parijs en is hoofdredacteur van Le Monde des Religions. Hij schreef vele essays en historische romans. Zijn werk is in veel talen vertaald.


ISBN 9789025903961 | Paperback | 176 pagina's |Ten Have | juni 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2020, 13:44

Citaat van de dag

Wat een geluk dat Picasso geen plastisch chirurg is geworden.

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 16 Mei 2020, 13:59

Dat is een hele mooie.
Hoewel er dan misschien minder mensen naar de plastisch chirurg zouden gaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2020, 11:44

Wat is geluk?
Maarten van Rossem


Wat is geluk? Er zijn tijdschriften die geheel gericht zijn op geluksbeleving, er wordt omvangrijk wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de samenstellende delen van geluk en het advertentiewezen lijkt geheel gewijd aan geluksverwerving. Desondanks schijnt niemand precies te weten wat geluk is. De receptuur is even gevarieerd als de mensheid zelf. Bovendien wordt gelukservaring vaak verward met tevredenheid, terwijl het volgens Van Rossem een sterke, maar tijdelijke emotie is. De omstandigheden kunnen geluksgevoelens bevorderen. In een welvarend land, waar geweld en willekeur uitzonderlijk zijn, is meer gelegenheid voor het ervaren van geluk dan in een land als Oeganda.
Wat is geluk? is een persoonlijk getinte zoektocht, met Van Rossems reflectie op het leven.


Maarten van Rossem, historicus, was bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Hij is regelmatig te gast als commentator op radio en televisie. Hij is al ruim vijf jaar jurylid van De slimste mens. Samen met zijn zus en broer presenteert hij Hier zijn de Van Rossems. Van Rossem heeft een groot aantal boeken op zijn naam staan, waaronder Waarom is de burger boos?, Kapitalisme zonder remmen, Europa volgens Maarten van Rossem en Een auto voor iedereen.


ISBN 9789046824412 | Hardcover | 80 pagina's | Nieuw Amsterdam | november 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2020, 11:44

Citaat van de dag

Er zijn dus verschillende manieren om gelukkig te zijn, dacht ik.
Misschien zijn mijn vader en moeder ook wel gelukkig. Ik weet het niet.
Ze kijken vaak heel ernstig.
Misschien heb je een vrolijk soort geluk en een ernstig soort.

Toon Tellegen,
Uit:Mijn avonturen door V. Swchwrm, blz. 62

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2020, 09:46

Heb jij wel door hoe gelukkig je bent?
Dr. Seuss


In dit nieuwe deel in de Dr. Seuss-collectie draait het allemaal om één ding: optimisme. De wijze woorden van de oude man in de woestijn bieden lezers van alle leeftijden het perfecte tegengif tegen een neerslachtige bui. Dankzij het vrolijke, ritmische rijm (wederom een perfecte creatie van vakvrouw Bette Westera) en de karakteristieke illustraties, zullen de lezers van dit klassieke boek al gauw beseffen hoe gelukkig ze zichzelf eigenlijk mogen prijzen.

Onderdeel van de serie Dr. Seuss

Recensie:
Ukkie (ik-figuur) ontmoet in de woestijn een man die op een cactus zit. Ukkie voelt zich niet blij, alles zit tegen. De man is van mening dat hij zich niet druk moet maken, want er zijn veel mensen die het slechter hebben dan hij. Hierna volgt een opsomming, in vlotlopend rijm, van mensen en situaties die veel meer recht hebben om te zeggen dat ze ongelukkig zijn.
De voorbeelden die genoemd worden zijn surrealistisch met veel niet bestaande woorden en situaties. De Bokkenburger Bruggenbouwers, Benny die perkulators demonteert of de Groengebaarde Zwemvlies-kromoorn-antilope: de reeks voorbeelden is eindeloos. Ukkie zelf komt nauwelijks aan het woord, het is de oude man die de opsomming maakt.
Het boekje heeft paginagrote illustraties in mooie, rustige kleuren die met vlotte hand zijn getekend. De illustraties zijn humoristisch en druk. De succesvolle Amerikaanse schrijver/illustrator, overleden in 1991, is o.a. bekend van de verfilmde boeken over de Grinch, Horton en Lorax en van ‘De kat met de hoed’. Relativerend, fantasievol boekje vol positivisme. Voorlezen vanaf ca. 6 jaar.
Ingrid van der Heijden


ISBN 9789025760038 | Hardcover | 64 pagina's | Gottmer | maart 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2020, 09:47

Citaat van de dag

Ik was in die eerste jaren van mijn leven zo gelukkig dat ik mij er niets meer van herinner.

Maarten 't Hart
Uit: Het roer kan nog zesmaal om, blz. 23

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2020, 11:03

De gelukkige
Nicholas Sparks


Als marinier Logan Thibault tijdens een missie in Irak een foto vindt van een glimlachende jonge vrouw, stopt hij die in zijn zak om hem terug te kunnen geven aan de rechtmatige eigenaar. Maar zolang niemand zich meldt, houdt hij de foto bij zich. Na een tijdje begint het Logan op te vallen dat hij meer geluk heeft dan anders: hij wint het ene na het andere spelletje poker, en bij een hevig gevecht komen twee collega's om, maar blijft hij gespaard. Zou de foto werken als een soort geluksamulet?

Terug in Colorado kan Logan de foto – en de vrouw die erop staat – maar niet uit zijn hoofd zetten en hij besluit haar te gaan zoeken. Als hij haar vindt, wordt hij totaal overrompeld door de enorme aantrekkingskracht die hij voelt. Elizabeth, een kwetsbare maar sterke gescheiden moeder van een zoontje, is zonder twijfel de vrouw van zijn dromen. Ze krijgen een gepassioneerde, stormachtige relatie, maar Logan zwijgt over het bestaan van de foto. Die beslissing zal hij al snel betreuren, want als de waarheid aan het licht komt, zijn de gevolgen niet te overzien.

ISBN 9789022588536 | Paperback | 384 pagina's | Boekerij | november 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2020, 11:03

Citaat van de dag

Een steen tegenkomen in een hap krentenbrood
zonder er eerst op gebeten
te hebben. Een groot geluk, vol diepe geruststelling.

Chris van Geel
Uit: Het lichte gedicht, blz. 123

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2020, 11:15

Klinkt best intrigerend, dit boek! En een boek van deze uitgever, dat zijn meestal lekkere weghappers.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2020, 11:27

Ja he, dat vond ik nou ook. Ik werd gelijk nieuwsgierig toen ik de beschrijving las. Ik neem tenminste aan dat je het boek van Sparks bedoelt?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 19 Mei 2020, 11:35

Ik moet weer eens wat themaboeken op m'n lijstje zetten.
Gisteren voor het eerst weer in de bibliotheek geweest, weliswaar niet in de hoofdvestiging, maar in een vestiging dichter in de buurt en ik heb alleen maar 5 thrillers gehaald, terwijl ik het normaal gesproken meer afwissel.
De bibliotheek werkt met kaarten, die je meekrijgt als je naar binnen gaat. Zo zorgt men er voor dat er niet te veel mensen in de bibliotheek zijn. Als de kaarten op zijn, mag je niet naar binnen. Verder mag je geen tijdschriften lezen, maar dat deed ik toch al niet.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2020, 19:30

Maar je mag toch weer als die vijf uit zijn, neem ik aan. Ik vind het wel fijn dat ik weer mag, al is het met beperkingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2020, 10:32

Het broos geluk
Arthur van Schendel


Behalve een meesterlijk romanschrijver was Arthur van Schendel ook een groot verhalenverteller; de bundel "Nachtgedaanten" is unaniem geprezen als hoogtepunt in zijn oeuvre.

In "Het broos geluk" zijn vijfentwintig van de mooiste verhalen van Arthur van Schendel samengebracht. Het boek bevat verhalen uit zijn eerste bundel 'De schone jacht' (1908) tot en met het postuum verschenen 'De pleziervaart' (1951) en geeft daarmee een treffend overzicht van de ontwikkeling van Van Schendels rijke oeuvre.


ISBN 9789029052948 | Paperback | 237 pagina's | Meulenhoff | 1996

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2020, 10:32

Citaat van de dag

Geluk is als glas: even blinkend als broos

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 20 Mei 2020, 11:18

O ja, ik mag zo vaak gaan als ik wil en eerlijk gezegd haal ik altijd 5 boeken, alleen het feit dat het dit keer alleen maar thrillers zijn, is anders. Ik mag ze nu wel 6 weken houden, maar ik kan ze ook eerder terugbrengen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 21 Mei 2020, 10:53

Wat een prachtig citaat vandaag en ergens wel waar ook.
Mensen hebben misschien het idee dat ze altijd gelukkig moeten zijn, maar dat is niet reëel. Geluk zit in kleine dingen. Het zijn momenten, waarop een mens zich ineens gelukkig voelt. Niet ongelukkig zijn is beter en zelfs dan zul je moeten accepteren dat er altijd wel momenten zijn, waarop je je ongelukkig voelt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2020, 10:02

Geluk in veertig dagen
Marijke Schermer


Tergend langzaam en nauwgezet de psyche van een personage uitpluizen, als ware het een uilenbal, dat is de bijzondere kracht van Marijke Schermer, toneelschrijfster en literair auteur bij uitgeverij Van Oorschot. Door de personages zo te fileren zet ze ook hun onderlinge relaties, die meestal aan slijtage onderhevig zijn, in een genadeloos streng licht.
In de bijna te verschijnen roman Mensen in de zon, waar dit een teaser voor is, ontleedt de schrijfster niet minder dan vijf complexe personages. Twintig jaar geleden waren ze heel hecht, maar een dodelijk ongeluk kwam tussenbeide. Nu zullen ze elkaar opnieuw ontmoeten…
Uit de serie Literaire juweeltjes


Marijke Schermer (1975) is toneelschrijver. Haar werk werd door verschillende gezelschappen gespeeld en is in meerdere talen vertaald. In 2009 ontving ze de Charlotte Köhlerprijs voor haar toneelwerk. 'Mensen in de zon' (2013) is haar romandebuut.


ISBN 9789085166627 | Hardcover | 64 pagina's | B for Books | afmeting 16,7 x 10,8 cm | januari 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2020, 10:03

Citaat van de dag

De meeste mensen zijn ongelukkig,
omdat ze gelukkig willen zijn.

Marcel Möring,
Uit: Schrijversdagboek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2020, 13:14

Geluk als het geluk ver te zoeken is
Wilhelm Genazino


De arbeidsmarkt kent geen genade, en al helemaal niet voor filosofen. Daarom neemt dr. Gerhard Warlich een baantje als wasbezorger en probeert te wennen aan een niet al te opwindend maar veilig bestaan. Wanneer zijn daadkrachtige vriendin Traudel aangeeft een kind met hem te willen raakt Warlich, die eigenlijk liever in deeltijd leeft, volkomen in de war. Diep in gedachten belandt hij midden in een anarchistische demonstratie, tijdens werktijd. Zijn ontslag is onafwendbaar en leidt tot totale ontreddering.


Recensie
Een afgestudeerd filosoof is bij gebrek aan emplooi in zijn discipline als manager in een wasserij terechtgekomen. Hier functioneert hij als outsider met ideeën naar behoren, maar behept met een soort existentiële melancholie verkeert hij in deze zakelijke wereld in een permanent vorm van wankel evenwicht. Als zijn vrouw, die als carrièremaakster met beide benen op de grond staat, hem haar kinderwens openbaart, raakt hij door zijn overgevoelige gemoed de grip op de realiteit enigszins kwijt.
Een met geniale formuleringen vol ironie geschreven portret van een man die, levend op de rand van de normaliteit, de werkelijkheid doorziet, haar relativeert en ludiek becommentarieert. Een literair pareltje in klein formaat uitgegeven, dat in de verte wat aan het werk van Nescio doet denken. Kleine druk.
J. IJbema


ISBN 9789045016191 | Paperback | 182 pagina's | Atlas | juni 2011
Vertaald door Gerrit Bussink

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2020, 13:15

Citaat van de dag

Gelukkig zijn betekent niet dat alles perfect is; het betekent dat je hebt besloten verder te kijken dan de imperfecties

Aristoteles 385-323 v. Chr.
Griekse filosoof en wetenschapper


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten