thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 31 Mei 2020, 12:38

In het Zuiden vieren ze carnaval, in het Noorden niet. Dat lijkt me een wat logischer verklaring. En er zijn nog wat andere redenen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 31 Mei 2020, 12:52

Het gaat niet om serieuze logica in dit geval. (Carnaval de schuld geven was een serieuze opmerking, al is dat intussen achterhaald. Want in het noorden - ok, niet overal, maar toch - wordt net zo goed gecarnavald. Men weet nu - voor zover men het zeker kan weten - dat de bron ligt in het feit dat er veel mensen bijeen zijn/waren in een slecht geventileerde ruimte))

Het is meer bedoeld als deze: Als één biertje niet te veel is, dan is één biertje nadat je al vier bier dronk ook niet te veel. En na veertig bier ook niet.
Dit artikel vind ik leuk:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/f ... doxen.html


Paradox van Epimenides: De Kretenzer Epimenides zegt: "Alle Kretenzers liegen altijd."

Als we deze uitspraak letterlijk interpreteren, dan is het inderdaad zo dat de uitspraak, die immers gedaan is door een Kretenzer, zichzelf tegenspreekt: de uitspraak zegt van zichzelf dat hij niet waar is, en kan dus niet waar zijn.

De uitspraak "Alle Kretenzers liegen" kan onwaar zijn (en dus een leugen) als we aannemen dat Kretenzers soms liegen, echter in dat geval liegen ze dus niet altijd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 31 Mei 2020, 12:59

Bij carnaval zijn mensen vaak samen in een ruimte en hoewel er in het noorden ook carnaval gevierd wordt, is het meer iets van het zuiden. Bovendien had men daar eerder vakantie en zijn er misschien veel mensen op wintersport geweest, met het hele après ski gebeuren. Een superverspreider doet het werk.

Maar de uitspraak over vrouwen in een wereld zonder mannen is niet echt een paradox, hoewel er op de uitspraak natuurlijk wel iets af te dingen valt. Maar veel van de ellende waar vrouwen tegenaan lopen, wordt wel door mannen veroorzaakt, zoals verkrachting, mishandeling en erger. En ja, natuurlijk kan een vrouw ook door een andere vrouw mishandeld worden. Een paradox toch anders.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 31 Mei 2020, 14:18

Een serieuze paradox was dat van die frites dan ook niet! Die slaat nergens op. Het ging mij ook niet om een 'verklaring'. Dat laat ik over aan al die mensen die het ook niet weten.
Zeggen dat carnaval vieren de oorzaak is, klopt niet, maar natuurlijk is er wel een gemeenschappelijke link: de benauwde slecht geventileerde ruimtes.

In een wereld zonder mannen zijn vrouwen dik en gelukkig, dat vind je geen paradox?
Zo slecht denk ik niet over mannen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 31 Mei 2020, 14:22

Het vieren van carnaval vindt veelal toch ook plaats in benauwde en slecht geventileerde ruimtes. Bovendien zitten mensen vaak dicht op elkaar en dat heeft de verspreiding natuurlijk wel in de hand gewerkt.

Tja, of alle vrouwen zonder mannen dik en gelukkig zijn, weet ik niet. Maar zoals gezegd, veel ellende is toch afkomstig van de mannen in het leven van vrouwen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 31 Mei 2020, 14:41

'Het vieren van carnaval vindt veelal toch ook plaats in benauwde en slecht geventileerde ruimtes. Bovendien zitten mensen vaak dicht op elkaar en dat heeft de verspreiding natuurlijk wel in de hand gewerkt.'

Dit zeg ik, maar dan in andere woorden. Carnaval op zich is de oorzaak niet, maar wat er achter zit.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 31 Mei 2020, 14:46

Dat is waar, maar dat is met heel veel dingen het geval. Op dezelfde manier kun je zeggen dat vuurwapens geen mensen doden, maar de mensen die het vuurwapen hanteren.
Carnaval vieren is een groepsactiviteit, waarbij mensen dicht op elkaar zitten. Je kunt niet in je eentje carnaval vieren. Ik kan hooguit in m'n eentje carnavalsmuziek draaien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2020, 17:07

Tjee een hele discussie om een zin waarvan ik verwachtte dat jullie er om moesten lachen. Ik vond het gewoon een leuke zin, niets meer of minder. Ik zag het als grapje tussendoor.

Inderdaad ene leuk artikel Marjo.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 31 Mei 2020, 18:48

Ik moest ook wel lachen om die zin, maar ik denk nog wel eens een beetje.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2020, 10:29

Dikke Vik en Vieze Lies hebben geluk
Sunna Borghuis



In dit laatste deel over de twee vrienden kunnen kinderen weer smullen
Het is bijna zomervakantie en Lies heeft ontzettend zin in een zomer lang spelen met Vik. Maar dan vertelt Vik vervelend nieuws: hij gaat verhuizen, terug naar zijn moeder in Amsterdam. Per direct. Lies blijft treurig achter – met wie moet je spelen als je beste vriend weg is? Gelukkig staat er nog een vakantie aan zee gepland, waar Lies met haar moeder een weekje in een strandhuisje logeert. Daar leert ze een nieuwe vriendin kennen. En op haar verjaardag krijgt ze de beste verrassing van haar leven.


Dikke Vik en Vieze Lies hebben geluk is het vierde deel in de succesvolle serie van Sunna Borghuis en Eva van Aalst. Deel 1 was Kerntitel in de Kinderboekenweek 2018 én werd bekroond met de Hotze de Roosprijs!


ISBN 9789025771966 | Hardcover | 104 pagina's | Gottmer | februari 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2020, 10:30

Citaat van de dag


Geluk

Alles wat je méér hebt dan niks
is eigenlijk al meer dan je mocht verwachten.


Gerrit Komrij, (1944-2020)
Uit: De buitenkant, blz. 49

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2020, 10:34

En zipppp de maand is alweer om. Het gaat veel te hard allemaal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2020, 14:20

Dat is zo, het blijft maar voorbij vliegen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 22 Jun 2020, 14:35

Dettie schreef: Buurtsupermens
Sayaka Murata


Een jonge Japanse vrouw die de wereld en de mensen niet goed begrijpt, vindt haar geluk in het werken in een kleine buurtsupermarkt.

De 36-jarige Keiko Furukura heeft al haar halve leven een uitzichtloos baantje als medewerkster van een Japanse buurtsupermarkt, en is daar volkomen tevreden mee. Van de mensen om haar heen begrijpt ze weinig, maar gelukkig heeft ze haar werk. Dáár heeft ze een functie, een handleiding om te volgen en collega's wiens gedrag, kledingstijl en manier van praten ze kan imiteren. Hoewel Keiko zelf geen vuiltje aan de lucht ziet oefent haar omgeving steeds meer druk op haar uit om toch vooral een échte carrière na te jagen, of anders in elk geval snel een man te vinden, met alle gevolgen van dien.

Buurtsupermens is een hartverwarmend, tikje nerdy en bevreemdend verhaal over een onvergetelijke outsider die zich afvraagt waarom normaal zo normaal is. Met veel humor en een scherpe pen bevraagt Murata de alomtegenwoordige druk om te conformeren – in een wereld vol ingewikkelde sociale conventies en vakjesdenkers.

En ik heb 'm vandaag in de bibliotheek gevonden. Altijd fijn om een boek van het lijstje te vinden. Dat was dan wel even het enige boek van het lijstje, maar goed, met een lijstje van 4 boeken, waarbij ik in een geval alleen de schrijver had genoteerd, waar ik dan ook nog niet naar gezocht heb, valt het toch wel mee. Verder een paar thrillers en een roman van Carlijn Vis die me wel trok.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2020, 16:16

Oh wat leuk Renate! Ik heb het boek afgelopen zaterdag kunnen ophalen bij de bibliotheek. Ik ben zo benieuwd!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 22 Jun 2020, 16:26

Ik ben ook benieuwd. Ergens ook wel benieuwd naar het boek van Carlijn Vis, dat ook over een soort buitenbeentje lijkt te gaan. Twee boeken over vrouwen die de wereld vanuit een eigen perspectief bekijken. Soms misschien een beetje erg rationeel en praktisch. De eerste hoofdstukken van beide boeken zijn veelbelovend. Je vindt een dood vogeltje, wat doe je daar mee? Klaarmaken en opeten natuurlijk Dat doe je normaal ook met vogeltjes, maar nee, het dode vogeltje moet natuurlijk begraven worden, tot de grote verbazing van de jonge Keiko. Wat doen we als twee jongetjes ruzie maken? Dan pakken we een schep en geven we ze een dreun. Ruzie voorbij. En als de juf hysterisch begint te gillen, dan trekt ze haar rok en slipje uit, want dat heeft Keiko in een film gezien en de vrouw bij wie dat gebeurde was gelijk rustig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2020, 16:56

Nou ik ga het zien. Je hoort van me.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor berdine » 23 Jun 2020, 17:05

Ik ben ook benieuwd wat jullie er van vinden.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten