thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 17 Mar 2020, 16:12

Ik ook niet, maar helaas heb ik een vrij goed geheugen voor dingen die ik ergens tegen ben gekomen, zoals de beschrijving van het boek van vandaag. Probleem is dan alleen dat ik vaak niet meer precies weet waar ik iets gezien heb.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2020, 18:54

Echt niet? Dat valt me nu weer van je tegen!
Maar het boek zegt mij ook niets. En het is pas een paar maanden oud, dat hadden we nog wel geweten!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2020, 13:28

De lessen van meneer Picquier
Marc Roger


Meneer Picquier moet zijn boekwinkel sluiten, maar het is hem gelukt om zijn dierbaarste bezit, drieduizend boeken, te bewaren. Die vullen zijn kamer in verzorgingstehuis Bleuets nu tot aan het plafond.

Door zijn ziekte kan Picquier niet meer doen wat hij het allerliefste doet: lezen. Hij vraagt de jonge Grégoire, die sinds kort de maaltijden in het tehuis rondbrengt, om hem elke dag een uur voor te lezen. Daar ziet Grégoire (nooit een echte lezer) aanvankelijk tegen op, maar met de tijd ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee. Het voorleesuur wordt steeds populairder en verhuist naar de algemene ruimte, zodat zo veel mogelijk bewoners kunnen meeluisteren.

De oude boekverkoper Picquier geeft ondertussen zijn jonge voorlezer een aantal waardevolle (levens)lessen mee…

ISBN 9789400511705 | Paperback | 208 pagina's | Bruna | december 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2020, 13:28

Citaat van de dag

"Als je het niet zo zegt, moet je het ook niet zo schrijven."

Cees Buddingh' (1918-1985)
Nederlands dichter en prozaïst.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2020, 11:04

Alles moet weg
Tom Lanoye


Rechtenstudent Tony Hanssen besluit de saaie wetboeken te laten voor wat ze zijn en op een snellere en leukere manier rijk te worden dan achter de advocatenbalie mogelijk is. Hij koopt een oude Ford Transit met de opbrengst van uit de ouderlijke villa ontvreemde waardevolle objecten ('...ook het met de kont geschilderde gedrocht van Masereel dat sinds jaar en dag boven de haard hing') en maakt die met een slaapzak 'bewoonbaar'. Hij laadt het voertuig vol folders van fabrikanten die hij, de faam en integriteit van zijn ouders als advocaten misbruikend, heeft weten te interesseren voor commissieverkoop.
In amusante brieven houdt hij zijn braaf studerende vriend Soo op de hoogte, al zijn alle beschreven successen in werkelijkheid frustrerende mislukkingen. 's Avonds troost hij zich, dromend van mooie jongens, met nogal acrobatische solosex. Een lekker gek boek, dynamisch en fantasievol.
Pocketeditie, kleine druk.


Tom Lanoye (1958) woont en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Hij staat bekend als romancier, theaterauteur, dichter, scenarist en performer. Hij is vertaald in meer dan vijftien talen, er zijn stukken van hem gespeeld in twintig landen e op zijn palmares staan bestsellers als Kartonnen dozen, Ten oorlog en Gelukkige slaven. In 2012 schreef hij het Boekenweekgeschenk Heldere hemel. In 2014 ontving hij voor zijn oeuvre de Constantijn Huygensprijs.


ISBN 9789053333969 | Paperback | 261 pagina's | Prometheus | juli 2000

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2020, 11:04

Citaat van de dag

"Wat je vandaag moet doen, moet je doen zoals je morgen denkt dat je het had moeten doen."

Toon Hermans (1916-2000)
Nederlands cabaretier

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2020, 11:05

De groeten met moeten
hoe je gelukkig wordt door te kiezen voor ongehoorzaamheid
Rick van Asperen


Stop met te leven volgens de spelregels van anderen. Kies vanaf vandaag voor het waarmaken van je eigen dromen. Dit boek levert het bewijs dat jij echt helemaal niets moet!

Het besmettelijke moetenvirus heeft velen van ons in de greep. We denken dat we geen keuze hebben en doen daarom braaf wat anderen van ons lijken te verwachten. Intussen voelen we ons leeg en uitgeblust. 'Wat moet ik nu?', vraag je je gefrustreerd af. Gelukkig is er een remedie: stop met moeten! Moeten is een illusie. Kies definitief voor een moetenvrij leven door het trainen van je wilspier.

Iedereen kan ont-moeten. Auteur Rick van Asperen laat zien hoe je dat in vier praktische stappen kunt doen. Hij beschrijft op een toegankelijke manier hoe je (her)ontdekt wat je wilt zodat je voor eens en voor altijd moeten de groeten kunt doen!

'Het is jouw leven, gebruik je eigen wilskracht'

Rick van Asperen is spreker, trainer en auteur van het boek Egostrippen. Hij inspireert dagelijks mensen die gehoorzaamheid in willen ruilen voor verantwoordelijkheid om zo de vrijheid te creëren waar ze naar verlangen.

Recensie
De afbeelding met de groene badslippers op de voorkant getuigt al van toegankelijkheid en enige lichtvoetigheid. Op opgewekte en heldere wijze neemt de auteur de lezer bij de hand op een reis naar 'ont-moeten', hoewel zijn boodschap eigenlijk verre van luchtig is: we zijn allemaal in meer of mindere mate besmet met het 'moeten-virus'. De schrijver zet ons aan het denken over onze tijdsindeling. Besteden we onze tijd wel aan datgene wat we werkelijk willen? Of zijn gewoontes en zorgen over wat anderen van ons vinden zo ingesleten, dat we van ons werkelijke ik zijn afgedreven?

In dit boek krijgen we stap-voor-stap uitgelegd hoe we weer op ons eigen kompas kunnen varen. Van 'moeten' via 'mogen' en 'willen' naar 'kunnen'. De auteur waarschuwt voor slappe excuses en smoesjes. Onderzoek welke waarden je belangrijk vindt en kom in actie, is de strekking van zijn betoog. Je wordt gelukkig als je je eigen keuzes maakt. Het boek heeft een duidelijke opbouw en omvat bekende voorbeelden uit de sociale psychologie. Geschikt voor een breed publiek.
Jorieke Rutgers

ISBN 9789461261526 | Paperback | 190 pagina's | Haystack | oktober 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2020, 11:05

Citaat van de dag

"Wij moeten voortdurend dijken van moed opwerpen tegen de stormvloeden van de angst."

Martin Luther King (1929-1968)
Amerikaanse baptistendominee, politiek leider en een van de prominentste leden van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2020, 10:41

1001 boeken die je gelezen moet hebben
Peter Boxall

Verhalen vertellen is van alle tijden en culturen. Verhalen ontroeren, amuseren, dragen kennis over en geven ons inzicht in de wereld om ons heen. Dit boek biedt een overzicht van literaire hoogtepunten uit de wereldliteratuur. De roman wordt getoond in al zijn facetten, creativiteit en scherpzinnigheid, uiteenlopend van klassiekers als Don Quichot, Gullivers reizen, Dode zielen, Madame Bovary tot de hedendaagse fictie van Atwood, Houellebecq of Mulisch. Aan bod komen thema’s als liefde en oorlog, eenzaamheid en de zin van het bestaan.

Dit uitgebreide naslagwerk over alle grote romans en schrijvers uit de wereldliteratuur spreekt iedere lezer tot de verbeelding. De eclectische lijst van literaire hoogtepunten uit de wereldliteratuur werd samengesteld door een internationaal team van schrijvers, critici, academici en journalisten. Voor Nederland heeft Ed van Eeden een bijdrage geleverd. Met meer dan zeshonderd foto’s van boekomslagen, titelpagina’s en portretten van auteurs is dit het ultieme boek voor iedereen die van lezen houdt.

Deze herziene editie bevat nu ook de meest recente en spraakmakende romans van de 21e eeuw. Dit is een groots werk over titels die u gelezen moet hebben!

ISBN0 9789089988058 | Hardcover | 960 pagina's | Librero | 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2020, 10:41

Citaat van de dag

"Lezen moet."

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 21 Mar 2020, 10:52

Dat is het soort boeken waar ik niet van houd. Of het nu gaat om boeken die ik gelezen moet hebben, platen die ik gehoord moet hebben, of kunstwerken die ik gezien moet hebben. Ik lees voor m'n plezier en niet omdat ik iets gelezen zou moeten hebben.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2020, 11:33

Doe dan net als ik: stoor je er niet aan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 21 Mar 2020, 11:36

Dat doe ik ook niet. Het zijn geen boeken die ik zal kopen, of zal lezen.
Het is toch altijd maar de mening van een persoon, of groep mensen.
Natuurlijk kunnen die boeken je op ideeën brengen, maar bij dit soort dingen ben ik altijd een beetje allergisch voor het woord 'moet'.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2020, 15:52

Ha ha, precies het thema!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2020, 13:36

Hoe moet je zijn?
Sheila Heti


'Gewoon jezelf zijn.' Hoe vaak hoor je dat niet? Maar hoe moet je eigenlijk 'jezelf zijn'? Sheila Heti weet het ook niet...
Als pas gescheiden twintiger worstelt ze met levensvragen én met een toneelstuk dat maar niet geschreven wil worden. Door gesprekken met haar vrienden op te nemen, e-mails met haar beste vriendin Margaux letterlijk weer te geven en haar nieuwe relatie met de vrijgevochten kunstenaar Israël nauwgezet te ontleden, hoopt ze iets over haarzelf te ontdekken en weer te gaan schrijven.


Op afwisselend ontroerende, filosofische en humoristische wijze blaast Sheila Heti in haar roman Hoe moet je zijn? nieuw leven in de universele vragen: wat is de meest oprechte manier om lief te hebben? Hoe maak je een authentiek kunstwerk? Wat is vriendschap? Kortom: hoe moet je zijn?


ISBN 9789029089135 | Paperback | 224 pagina's | Meulenhoff | juni 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2020, 13:36

Citaat van de dag

"Doe wat je moet doen op het juiste moment dat het moet worden gedaan"

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 22 Mar 2020, 15:04

Ja ja, jezelf zijn. Wat is dat voor een cliché? Net zoiets als authentiek.
Wanneer ben je eigenlijk authentiek, of jezelf?
Als ik me beschaafd gedraag, het hart niet op de tong draag, me zorgvuldig uitdruk en eerst nadenk voor ik iets zeg, ben ik dan wel authentiek?
Volgens mij ben ik mezelf, juist als ik misschien elitair overkom, maar authentiek zegt men uiteindelijk eerder over mensen die juist het hart op de tong dragen, zeggen wat er in ze opkomt, zonder eerst na te denken, dan over iemand die eerst nadenkt voor hij wat zegt.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 22 Mar 2020, 16:22

Ik ben het met je eens. Ik denk dat je alleen jezelf kunt zijn als je juist niet nadenkt over je gedrag. Dus als jij zegt wat je voor de mond komt en dat doe je altijd al dan ben je jezelf.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 22 Mar 2020, 16:31

Ja, maar ook als ik juist niet zeg wat er voor m'n mond komt, omdat ik eerst nadenk voor ik wat zeg, iets wat voor mij natuurlijk is, dan ben ik ook mezelf en dus authentiek.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 22 Mar 2020, 16:50

In bepaalde situaties is dat ook wel beter, eerst nadenken. En ja, als je dat in die situaties doet, ben je ook jezelf.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2020, 16:50

Ik denk dat je jezelf en authentiek bent als je doet wat je hart je ingeeft om te doen en niet wat je ego in je oproept om te doen.
Als je het met de juiste intensies zegt, dus met je gevoel naar de ander toe, zonder eigenbelang, dan kan het haast niet anders dan dat je authentiek bent. Het is denkelijk een kwestie van heel eerlijk zijn, maar ook naar jezelf toe. Dat betekent niet dat je beledigend hoeft te zijn.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 22 Mar 2020, 17:00

Maar als mijn hart mij ingeeft om eerst na te denken voor ik wat zeg, omdat dit gewoon in mijn karakter zit, dan ben ik volgens mij ook authentiek, of mezelf, ook al zien andere mensen dat misschien niet zo.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2020, 17:16

Ja dat is ook zo Renate, je hebt daarin helemaal gelijk.
.
Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 22 Mar 2020, 20:54

Wat krijgen we volgende maand als thema?
Ziekte of iets dergelijks?
Dan heb ik nog wel een paar titels:
Camus - De pest
Chausser - Canterbury Tales
Dante? - Decamerone

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2020, 21:37

Nee geen ziekte Renate

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten