thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2020, 14:28


Bewaar ons
Jolina Petersheim


Als Leora Ebersole het kleine vliegtuig ziet neerstorten in haar mennonietengemeenschap, rent ze eropaf. Ze verzorgt de gewonde piloot, Moses, bij haar thuis en beseft al snel dat de crash werd veroorzaakt door de onverklaarbare stroomuitval die er ook voor zorgde dat een handvol vreemden met kapotte auto's en telefoons strandde in de gemeenschap.


Maar niemand realiseert zich hoe drastisch het leven zal veranderen. De mennonieten worden gedwongen een verbond aan te gaan met de Englischers om zo niet alleen hun voedsel, maar ook hun eigen levens te beschermen. In de weken die volgen staan Leora, Moses en de gemeenschap voor beslissingen die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden. Wie kunnen ze helpen en wie moeten ze aan hun lot overlaten? Als ze bedreigd worden, moet ieder voor zich de afweging maken hoever hij wil gaan om zijn principes en geloof vast te houden.


Jolina Petersheim studeerde Engels en communicatie aan de Universiteit van Cumberlands. Naast het schrijven van romans en non-fictieboeken schrijft ze ook vooruiteenlopende media als radioprogramma’s, non-fictieboeken en talloze online en printpublicaties. Jolina en haar man delen dezelfde unieke Amish- en mennonitische achtergrond die zijn oorsprong heeft in Lancaster County, Pennsylvania, maar wonen nu in de bergen van Tennessee met hun jonge dochter.
Ze schreef onder meer De vroedvrouw en De verstotene.


ISBN 9789029725736 | Paperback | 320 pagina's | Kok Boekencentrum | oktober 2016
Vertaald door Esther Visser - Den Hertog

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2020, 14:28

Citaat van de dag

"Als je het antwoord niet goed vindt, dan had je de vraag niet moeten stellen"

Charles F. Abbott

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2020, 11:00

De jongen op de berg
John Boyne

Pierrot wordt opgenomen in Hitlers buitenhuis, maar moet daardoor zijn afkomst te verraden.

Als de zevenjarige Pierrot zijn beide ouders verliest, moet hij zijn huis in Parijs verlaten om een nieuw leven te beginnen bij zijn Duitse tante Beatrix. Zij is huishoudster bij rijke mensen die boven op een berg wonen, ergens in Duitsland.

Maar het zijn geen gewone tijden: Pierrot leeft in 1935 en de Tweede Wereldoorlog nadert met rasse schreden. Evenmin is het huis op de bergtop een gewoon huis; het is Berghof, het adelaarsnest waarin Adolf Hitler zich regelmatig terugtrekt. Pierrot maakt al snel deel uit van Hitlers wereld. Een gevaarlijke wereld waarin terreur, geheimen en verraad aan de orde van de dag zijn. Is ontsnapping nog mogelijk?

ISBN 9789022581858 | Hardcover | 256 pagina's | Boekerij | september 2017
Vertaald door Bert Meelker

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2020, 11:00

Citaat van de dag

"Wat moeten we doen als we een bedreigde diersoort een bedreigde plantensoort zien opeten?"

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 29 Mar 2020, 12:07

Dat citaat ben ik eerder in het Engels tegengekomen. Op een muziekforum waar ik vaak kom was in het verleden iemand die dit een tijdje als onderschrift gebruikte. Het was een vreemde man, zeer conservatief, wapengek en niet bepaald fijngevoelig. Bij het ophalen van herinneringen aan mensen die niet meer actief zijn op het forum waren heel veel mensen niet bepaald over hem te spreken. Indertijd waren er ook wel mensen die hele hartelijke ervaringen met hem hadden. Het was echt iemand met 2 gezichten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2020, 12:28

ik vond het wel een grappig citaat, want inderdaad wat moet je doen dan.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 29 Mar 2020, 12:31

Het is ook een grappig citaat. Wat moet je trouwens doen als je de ene bedreigde diersoort een andere bedreigde diersoort probeert op te eten?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 29 Mar 2020, 14:14

Jullie zijn leuk bezig in deze tijd waarin we zelf bedreigd worden!! Door een andere levensvorm. Is dat een dier eigenlijk?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 29 Mar 2020, 19:20

Maar de mens als soort is niet bedreigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 29 Mar 2020, 20:22

Nou...dat is maar de vraag!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 29 Mar 2020, 20:31

Er blijven nog genoeg mensen over. Het maakt het natuurlijk niet minder vervelend, maar ik word er ook wel een beetje moe van. Ik probeer toch maar een beetje optimistisch te blijven, hoe moeilijk ik dat ook vind. Heb toch al snel last van neerslachtigheid en dat wordt nu niet minder.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2020, 10:47

Heimwee naar hagelslag
mijn ouders emigreren (en ik moet mee)
Lotte Stegeman


Nieuwe vrienden. Een vreemd huis. Onbekend eten. Een andere taal. Verhuizen is heftig, helemaal als je ouders besluiten de grens over te gaan. Naar een plek waar bijna alles nieuw is.

Ties vertrok met zijn ouders naar Nieuw-zeeland. Dat het een land vol briljante beesten en indrukwekkende bossen en bergen is, dat wist-ie wel. Maar dat aardbevingen net zo goed bij zijn nieuwe thuis horen, daar had hij niet op gerekend. Moon, dochter van schrijversduo Jessica Durlacher en Leon de Winter, ontdekte in Malibu dat vrienden maken op een school vol rijkeluiskinderen nog best moeilijk is. En Bloem en Chaia kwamen erachter dat een nomadenbestaan zo slecht nog niet is.

In Heimwee naar hagelslag lees je over elf kinderen die Nederland achter zich lieten en een totaal nieuw avontuur tegemoet gingen. Met onbekende afloop.

ISBN 9789048814169 | Paperback | 224 pagina's | Moon | augustus 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2020, 10:47

Citaat van de dag

"Je moet schieten, anders kun je niet scoren"

Johan Cruijff (1947-2016)
Voetballer en coach

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2020, 10:48

Ik zie deze Corona-aanslag meer als een waarschuwing over hoe we met de wereld omgaan.
De wereld staat even stil om op adem te komen, het had een stop nodig om te herstellen van alle aanslagen op de lucht, bodem en water.

Maar ook de mensen zijn nu gedwongen te stoppen met hun ratrace en nu er levens in gevaar zijn wordt misschien beseft hoe vreemd het is dat je je druk maakt om je (schaam)lippen, grote borsten etc.. Worden de kinderen weer gezien, en wordt er weer mee gespeeld in plaats van naar muziekles, hockey, voetballen, feestjes, naschoolse opvang en dergelijke te moeten. (Filosofisch zou je zelfs kunnen zeggen dat daarom de kinderen minder vatbaar zijn. Ze moeten weer gezien worden.) Ouders moeten zich nu weer bezighouden met hun kinderen.

We worden in een klap teruggeworpen naar een soort oerbestaan, naar het leven zelf zonder allerlei onnodige attributen die dat leven mooier moeten maken. Het gaat nu om met elkaar deze tijd door zien te komen.

We zijn in Nederland enorm bevoorrecht, we hebben ten alle tijden schoon warm en koud water tot onze beschikking, zeep, elektriciteit, verwarming, een huis, kleding, voedsel en er is uitstekende medische zorg. Wie in Nederland moppert op alles rond corona zou zich kapot moeten schamen. In delen van India bijvoorbeeld hebben mensen niets en er is ook geen medische opvang. Die mensen kunnen geen kant op.
Ook in vluchtelingenkampen is geen schoon water en voldoende zeep, daar kunnen mensen nauwelijks anderhalve meter afstand houden, want ze leven dicht op elkaar. Daar vallen nu na alle ellende die ze al doorstaan hebben mogelijk wéér slachtoffers, moeten ze wéér geliefden missen.

Ik ben echt blij dat ik hier woon met alle prachtige voorzieningen. Als je Corona krijgt dan is het niet anders, het enige wat je kunt doen is opletten en de regels in acht nemen. En dat is het.

Dettie
Omhoog

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2020, 14:04

Ik help je hopen dat de mens tot inzicht komt. Maar ik vrees dat we volgend jaar om deze tijd weer in het aloude patroon zitten. Die ratrace dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2020, 14:26

Het zal allicht een deel van de mensen een inzicht opleveren, sommigen zijn niet te 'redden' maar het zal toch iedereen wel raken op een of andere manier. Ik hoor geluiden van mensen dat ze ineens 's ochtends vogels horen, dat de sterrenhemel veel helderder is. Dat ze eigenlijk die rust wel fijn vinden enz. Dat doet toch iets met je.
Maar ja, we zullen het zien...

Dettie
rasoptimist :D

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 30 Mar 2020, 14:49

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk neerslachtig word van het uitgestorven winkelcentra, waar iedereen met een grote boog om elkaar heenloopt. Het doen van de dagelijkse boodschappen is nog nooit zo deprimerend geweest. Gewoon even een praatje maken in een winkel is er ook niet bij.
En nu de mensen niet op vakantie gaan heb ik ook geen katten te verzorgen.

Toen m'n vader in het ziekenhuis lag en in de revalidatie zat, hoopte ik dat alles weer goed zou komen en we weer gezellig samen ergens een hapje konden gaan eten, als we naar de bibliotheek waren geweest, of bij een bezoekje aan Delft. Daar keek ik echt naar uit. Nu is alles weer goed met m'n vader en nu zit ik alleen maar te hopen dat dit ook weer snel voorbij zal gaan.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2020, 15:25

We helpen het je hopen! We zitten allemaal in datzelfde schuitje, het schommelt een beetje te hard nu...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 30 Mar 2020, 15:32

Ik kan niet veel meer doen dan afwachten. In april zie ik nog niets gebeuren en of mei wat wordt?
Ik probeer me maar niet al te veel zorgen te maken over de gezondheid van m'n vader. Hij is nooit ziek en heeft geen last van overgewicht of diabetes. Hij is alleen wel 91, maar gezien het feit dat hij tot nu toe iedere keer weer opkrabbelt, moet ik me daar ook maar niet te veel zorgen over maken.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2020, 15:40

Probeer maar om dat niet te doen, je schiet er zo weinig mee op. Hij gaat gewoon voor de honderd!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 30 Mar 2020, 15:44

Dat hebben er meer gezegd. Sinds hij terug is uit de revalidatiekliniek heeft hij in ieder geval wel weer meer zin in het leven.
Voor hij in het ziekenhuis belandde hoefde het voor hem allemaal wat minder. De kat was een week eerder overleden en hij bleef lang in bed liggen en nu is hij weer redelijk vroeg op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2020, 11:52

De Hills
Matias Faldbakken


De geschiedenis van restaurant De Hills gaat terug tot 1846 en alles moet blijven zoals het is, totdat een onbekende jonge vrouw een lichte deining in de dagelijkse patronen veroorzaakt.


Restaurant De Hills ademt de sfeer van vroeger tijden. Het vormt het decor voor een verhaal over obers en vaste clientèle, huispianisten en garderobemedewerkers. Over voorraadkelders, versleten mozaïekvloeren en muren vol portretten.
De lezer wordt dit Europese interieur, met al zijn ouderwetse grandeur, binnengeleid door de ober die sinds jaar en dag werkzaam is in het restaurant. Met strikte discretie en precieze kennis van alles wat in zijn domein gebeurt, vormt hij de ogen en oren van de roman en registreert en becommentarieert hij de eigenaardigheden van de restaurantbezoekers. In dit vervallen etablissement, waarin alles zijn plaats en regels heeft en waartoe vrijwel niets uit de buitenwereld doordringt, worden de ideeën en de geest van het Europa van weleer zorgvuldig bewaakt. Tot de dreiging van verandering wel degelijk komt, in de onschuldige vorm van een jonge vrouw die stilletjes een stoel tussen de vaste gasten uitzoekt.


Recensie

De geschiedenis van restaurant De Hills gaat terug tot 1846. Bij de oprichting is over elk detail nagedacht. Nu moet alles blijven zoals het is.
De lezer krijgt alle hoekjes, schilderijen, keukenattributen, garderobe en opslagruimtes te zien door de ogen van de kelner die er 13 jaar werkt. De personeelsleden worden geacht hun plaats en hun rol te kennen. De balans tussen dienstbaarheid en afstandelijkheid is heilig. Een kern van vaste gasten decoreert dit tableau vivant. Zelfs de rituelen van etende en drinkende bohemiens – intellectuelen en kunstenaars – zijn voorspelbaar. De nieuwe tijd echter sijpelt door het dikke tochtgordijn bij de ingang naar binnen. Kranten worden gelezen op iPads, maar toch klemt de kelner onverstoorbaar elke ochtend de buitenlandse kranten aan een krantenstok. Met de komst van een onbekende jonge vrouw ontstaat een lichte deining in dagelijkse patronen. Binnen de vaste klantenkring ontstaan nieuwe relaties. De kelner ziet zichzelf veranderen in een oude man.
Eerste roman van de auteur (1973) in het Nederlands. Fraaie uitgave, 240 pagina's. Onwaarschijnlijk mooi geschreven!
Drs. A. van Dijk


ISBN 9789029092517 | Hardcover | 240 pagina's | Meulenhoff | oktober 2018
Vertaald door Lucia Pijttersen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2020, 11:52

Citaat van de dag

"Door je te ontdoen van al je 'moeten', ontmoet je jezelf"

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2020, 12:33

De Hills lijkt me een heel mooi boek... oeioei mijn verlanglijstje wordt steeds meer een lijst.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 31 Mar 2020, 13:04

Dit boek ziet er inderdaad interessant uit. Als ik eindelijk weer naar de bibliotheek kan, kan ik misschien een aardig lijstje maken.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten