Thema januari 2020 - KEUZE in boeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2020, 12:10

Lekker & gezond koken onder de 5 euro
Kiezen voor gezonde producten
Budgetvriendelijk omspringen met ingrediënten
Tine Bral



Wie elke dag boodschappen doet weet het: koken kost geld. Toch hoeft lekker en gezond eten niet duur te zijn. Tine Bral bewijst in dit boek dat je de heerlijkste maaltijden kunt bereiden voor minder dan 5 euro per persoon. Zij gebruikt verse kwaliteitsproducten van het seizoen en kiest voor evenwichtige recepten die weinig tijd vergen. De meeste van haar gerechten kunnen als hoofdmaaltijd worden geserveerd, of in aangepaste hoeveelheden als lunch of voorgerecht. Tine geeft een heleboel tips om budgetvriendelijk om te springen met ingrediënten. Ze vertelt je welke de seizoensproducten zijn en welke basisingrediënten je altijd in huis moet hebben.


Recensie

In dit boek bundelt een culinair auteur recepten met seizoensgebonden producten voor herfst en winter die minder dan vijf euro kosten. Bij de recepten vinden we onder meer soepen, pasta's, eenpansgerechten, vis- en vleesgerechten, salades, snacks en desserten.

Vaak gaat het om gerechten uit grootmoeders keuken waaraan de auteur haar eigen toets geeft, maar hier en daar is er ook een gerecht uit de internationale keuken. De recepten zijn eenvoudig en vragen niet al te veel tijd. Bij elk recept vind je, na een korte inleiding, heldere uitleg over de bereiding. Meestal wordt het eindresultaat ook afgebeeld op een paginagrote kleurenfoto. Dat alles wordt aangevuld met tips om restjes te verwerken, en uitleg over specerijen, het verwerken van fruit in jam, gelei of chutney, het invriezen van wintergroente, vis, vlees en wild etc.

Verder bevat het boek twee kalenders met per maand een overzicht van groente- en vissoorten. Achteraan een recepten- en productenindex. Een van de betere kookboeken met eenvoudige, budgetvriendelijke recepten. Consequente en overzichtelijke lay-out.
Redactie Vlabin-VBC

ISBN 9789057203190 | Paperback | 158 pagina's | Linkeroever uitgevers | augustus 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2020, 12:11

Citaat van de dag

Een bepaald boek bezitten - en het zonder hulp kiezen - is jezelf definiëren..

Julian Barnes (1946-)
Brits schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2020, 12:12

Lekker & gezond koken onder de 5 euro


ik kook bijna altijd onder de 5 euro. Héél af en toe verwen ik mezelf eens maar dan nog... 5 euro is best veel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2020, 15:56

Erg, maar ik heb geen idee. Dat ligt natuurlijk deels aan het feit dat het grootste deel van de groenten uit eigen tuin komt, maar de vriezer kost ook geld, net als het zaad.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2020, 15:57

Het boek van vandaag: dat lijkt wel heel erg op wat ik nog niet zo lang geleden op de site heb gezet, Zeetijd!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2020, 16:49

Ja precies! Dat viel mij ook op, daarom plaatste ik het ook.
Ik vroeg me af of Jan van Ommen en Wilbert van Hanegem bij elkaar in die boot hebben gezeten. Er zat immers nog een Nederlands stel in die boot.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2020, 19:10

En nu valt het kwartje pas: inderdaad kwam deze man ook in het boek van Jan van Ommen voor.
Als Wilbert, steward bij KLM, dus dat klopt.
Nu heb ik het boek toch maar aangevraagd bij de bieb. Ze hebben het niet, maar kunnen het wel voor me 'ophalen.'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2020, 11:53

leuk Marjo, ik ben benieuwd hoe Wilbert deze ellendige tocht ervaren heeft.
Dezelfde gebeurtenis maar toch wordt het vaak heel anders beleefd.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2020, 11:54

Schipbreuk in het paradijs
Kiezen tussen leven en dood
Wilbert van Hanegem


In augustus 2014 maken Wilbert en zijn vriendin Marjan een vierdaagse bootreis van Lombok naar Komodo. Midden op zee gaat het mis: hun boot maakt water en dreigt te zinken. Er zijn vijfentwintig mensen aan boord, maar er is slechts één sloep voor vier personen. In verschillende groepjes proberen de drenkelingen naar een vulkanisch eiland te zwemmen en te peddelen. Zonder eten en drinken en overdag in de brandende Indonesische zon overleven ze twee dagen en nachten in zee, tot ze uiteindelijk bij toeval door vissers worden gered.

Tijdens de veertig uur durende beproeving is de dood steeds aanwezig geweest, en dat vormde voor Wilbert de drijfveer om het hele verhaal op papier te zetten. Hoe alles precies is verlopen lees je nu in dit boek - een spannend relaas vol indringende details dat je op het puntje van je stoel laat zitten. Want je zult het maar meemaken: een relaxte en bijzondere vakantie, die op slag verandert in een nachtmerrie!

Wilbert van Haneghem (1971) schrijft al ruim twintig jaar als freelancejournalist teksten voor diverse media. Ook werkte hij mee aan reisboeken als Hoe word ik wereldreiziger? en Hoe reis ik solo?. Sinds 2005 vliegt hij als steward bij KLM.

Recensie
Op de eerste pagina van de proloog staat de zin, die het verhaal het beste kenmerkt: 'Ik ben in een slechte rampenfilm beland'.
Tijdens hun vakantie lijdt een groep toeristen onder wie vier Nederlanders schipbreuk. Een van hen doet verslag van dit waargebeurde verhaal. Het is goed geschreven, bij vlagen spannend. Het verhaalt ook over hoe mensen onder grote druk veranderen en ander gedrag gaan vertonen. 'Dit is kennelijk wat een noodsituatie met je doet. Ook in mij schuilt dus een potentiële moordenaar.'
Als verslag van een gebeurtenis is het natuurlijk gruwelijk; twee mensen kwamen om het leven. Als verhaal om te lezen is het bij vlagen wel wat langdradig, bovendien weet je dat de hoofdpersoon de reis overleeft en dat neemt, helaas, spanning weg.
Dr. E.A. van Kemenade


ISBN 9789064106279 | Paperback | 220 pagina's | Hollandia | oktober 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2020, 11:54

Citaat van de dag

De officiële toestemming om uit vijf meningen te mogen kiezen, vindt ingang onder de velen die graag de indruk wekken zelfstandig te zijn en voor hun mening willen vechten. Maar uiteindelijk is het om het even of de kudde een mening krijgt opgedrongen of dat vijf meningen zijn toegestaan.

Friedrich Nietzsche
Duits dichter en filosoof 1844-1900

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2020, 13:56

Barbara
Jørgen-­Frantz Jacobsen


Het schip dat de nieuwe dominee naar de Faeröer eilanden brengt, moet buitengaats blijven vanwege een storm die onverwacht op­gestoken is. Barbara die naar de haven in Torshavn is gereisd om de nieuwe dominee te ontvangen, moet wachten. Hij is haar nieuwe echtgenoot, nadat twee eerdere echtgenoten jong zijn gestorven. Het is het begin van de achttiende eeuw en als dochter van vooraanstaande ouders heeft ze niet de vrijheid om haar partner te kiezen.

Het onvermijdelijke gebeurt: Barbara trouwt met de nieuwe dominee, maar wordt niet veel later hevig verliefd op een Franse zeeman. Weergaloos in haar naïviteit en onschuld levert ze zich uit aan haar gevoelens voor de buitenstaander, zich niet bewust van de spanningen die haar verhouding in de traditionele gemeenschap met zich meebrengt. Als Andreas vertrekt, gaat zij in een roeiboot de zee op.

Barbara is een heftige twintigste-eeuwse liefdegeschiedenis verborgen in een historische roman. Het liefdevolle portret van een mooie, warme, amorele en onschuldige vrouw van de jong overleden Jørgen-­Frantz Jacobsen. Het boek geldt als het belangrijkste uit de literatuur van de Faraoër eilanden.


Recensie
In 1938 overleed de auteur nog voordat zijn debuut was uitgegeven. De roman speelt eind zeventiende eeuw op de eilandengroep Faeröer, waar de leefomstandigheden bar zijn.

Hoofdpersoon Barbara is op haar 28e twee keer getrouwd geweest met een dominee; beiden zijn overleden. Barbara oefent grote aantrekkingskracht uit op mannen. Als Poul, de nieuwe, jonge predikant uit Kopenhagen aankomt in Torshavn is hij onmiddellijk in de ban van haar. Ondanks alle waarschuwingen trouwt hij met haar. Barbara is zich bewust van haar onweerstaanbaarheid voor mannen en speelt die uit. Ze is een flirt, maar door de auteur met respect 'neergezet'.

Het boek gaat over veroveren, verlaten en verlaten worden. Overleven in een wereld waar de komst van een Frans schip herinnert aan het bestaan van de rest van de wereld. En daaraan zal blijven herinneren.

Een deel van de Deense geschiedenis is door het verhaal heen gevlochten. Bovendien is het een liefdesverklaring aan de Faeröer-eilanden en krijgt de lezer alle ruimte om zelf een mening te vormen over Barbara's moraal. Het verhaal is prachtig geschreven, maar uit een andere tijd. Traag in de razende wereld van nu. Misschien daarom juist aan te bevelen aan de jonge mensen van nu.
Drs. A. van Dijk

ISBN 9789461644701 | Paperback | 264 pagina's | Van Gennep | februari 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2020, 13:57

Citaat van de dag

Als er twee wegen zijn, kies dan de moeilijke. Want op de gemakkelijke is het meestal dringen.

H. Koehorst
predikant

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2020, 11:57

Kies voor haar
Tony Parsons


Harry Silver is een man die leert leven met een scheiding en een nieuw huwelijk. Hij probeert een aantal zaken met elkaar in evenwicht te brengen: tijd en relaties, zijn vrouw en zijn ex-vrouw, zijn zoon en zijn stiefdochter, zijn baan en de bliksemcarrière van zijn echtgenote. Maar als Harry Kazumi ontmoet, het mooiste meisje dat hij sinds lang heeft gezien, groeien de problemen hem helemaal boven het hoofd.


Recensie

De zwakte van de moderne man en de dilemma's van het moderne ouderschap zijn de hoofdproblemen waar de hoofdpersoon mee te maken krijgt. Zijn eerste huwelijk liep op de klippen, zijn tweede maakt dat hij er naast zijn zoon, op wie hij gek is, een stiefdochter bij krijgt. Zijn weekenden zijn dan ook voor zijn zoon en de rest van de week gaat op aan zijn tweede huwelijk. De huidige echtgenote is succesvol in een nieuwe baan.
Als echter zijn eerste vrouw met haar nieuwe man naar Amerika wil en dus de zoon mee zal gaan, dreigt de precaire balans verloren te gaan. Maar ondanks alles weet de hoofdpersoon het hoofd boven water te houden.


Een serieus onderwerp, dat de Britse schrijver (1953) op luchtige wijze weet te brengen. 'Kies voor haar' ('Man and wife') is het vervolg op het succesvolle 'Mijn jongen'* ('Man and boy'), dat ook als zelfstandig verhaal is te lezen. Een behoorlijk vertaalde aanwinst. Paperback; kleine druk.
H. de Jong


ISBN 9789044307696 | Paperback | 320 pagina's | The House of Books | augustus 2003
Vertaald door Willy Montanus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2020, 11:57

Citaat van de dag

Ik zou wel eens mensen willen ontmoeten die wel de juiste kassa kiezen.

auteur onbekend

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2020, 13:26

Nou, je hebt hem helemaal vol gekregen de maand! Het is altijd zo dat ik er voor mij interessante boeken tussen zie staan, maar ja, je kan niet alles lezen. Dus blijft alleen dat boek van die rampzalige bootreis over.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2020, 11:52

Ha ja, het was een gepuzzel, maar het is gelukt!!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Renate » 02 Feb 2020, 12:02

Bij het laatste citaat moest ik aan een verhaal van Bob den Uyl denken. Dat gaat dus over het feit dat hij altijd het verkeerde loket kiest. De oude dame bij het loket dat hij niet kiest, is snel klaar en de snelle zakenman bij het loket dat hij wel kiest, heeft allerlei brieven, die naar alle mogelijke ingewikkelde bestemmingen moeten, waardoor het allemaal vreselijk lang duurt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2020 - Keuze in boeken

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2020, 12:41

Ha ja, herkenbaar Renate! Zoiets heb ik ook vaak!

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten