Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2019, 11:23

Citaat van de dag

'Dit leven is hooguit een hotel en wij zijn de gasten.’

James Howell
Engels-Welsh geschiedkundige en schrijver 1594-1666

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2019, 11:35

Het zit inmiddels in mijn bloed, haha na 15 jaar (ca. 5500 x) zit het ritueel van themaplaatsen er zo in, dat je automatisch toch begint :D
Dus... toch een themaboek

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2019, 17:39

Goed zo!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 23 Sep 2019, 11:40

Hotel op stelten
Martin Waddell & Philippe Dupasquier


"Een hotelhouder nodigt een 'Muizenman' uit voor een show met gedresseerde muizen. Na een struikelpartij loopt de Muizenman achter de muizen aan, de hotelhouder achter de muizenman, en de piccolo achter de hotelhouder. Samen slopen ze het hele hotel! Dit boek geeft urenlang kijk- en zoekplezier. Elke dubbele pagina geeft een volledige dwarsdoorsnede van het hotel, zodat alle belevenissen per hotelkamer kunnen worden gevolgd."


Recensie

Prentenboek zonder tekst over een hotel waar voor de deur een mand muizen omvalt; kleine oorzaak, veel opeenstapelende gevolgen. Op twee naast elkaar liggende bladzijden is steeds een dwarsdoorsnede van het hotel te zien. De bovenkant en buitenkant van het gebouw blijven zichtbaar. Na omslaan is het vervolg van de gebeurtenissen te zien. De oorzaak, maar ook de gebeurtenissen per kamer is te volgen. De kleurige tekeningen zijn zeer gedetailleerd zonder onduidelijk te worden. Achterin is een bladzijde met vragen opgenomen om er zeker van te zijn dat alles gezien is. Leuk boek voor een breed publiek (5-12 jaar) om vaak te bekijken en steeds iets nieuws te ontdekken. Groot formaat in harde kaft met gekleurde tekening van het hotel en de oorzaak van de ramp voorop. Op het achterplat wordt het verhaal in woorden verteld, waarbij de personages telkens in een tekeningetje zijn uitgedrukt.
(Biblion recensie, Marianne Stroo.)


ISBN 9789020928341 | Hardcover | 24 pagina's | Terra Lannoo | augustus 2013 | leeftijd 5+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 23 Sep 2019, 11:41

Citaat van de dag

'Het grote voordeel van een hotel is dat het een toevluchtsoord is van het huiselijk leven..’

George Bernard Shaw
Iers-Engels schrijver, criticus en Nobelprijswinnaar literatuur (1925) 1856-1950

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2019, 12:49

Daarom zijn er natuurlijk mensen die in hotels wonen, of woonden, zoals voor zo ver ik weet:
Jean Paul Sartre
Udo Lindenberg (Duitse zanger en voormalig drummer)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 23 Sep 2019, 14:54

Ja ik moest ook aan Sartre en De Beauvoir denken.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2019, 15:18

Een hotel heeft natuurlijk z'n voordelen. De kamer wordt schoongemaakt en je hoeft nooit zelf voor je ontbijt te zorgen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Marjo » 23 Sep 2019, 15:34

Maar zo onpersoonlijk. Je kan er niet meer dan wat fotootjes neerzetten of zo.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2019, 16:28

Tja, maar dat heb je met een tiny house ergens ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 23 Sep 2019, 17:31

Ik ken iemand die zo'n 12 jaar in een hotel gewoond heeft. Beviel haar uitstekend. Toen het hotel een andere eigenaar kreeg en ging verbouwen kon ze er niet blijven maar ze ging met pijn in haar hart weg.
Het lijkt mij ook wel wat voor mijn ouwe dag. Lekker beneden zitten, koffie drinken, aanspraak hebben, eten wordt verzorgd. En je hebt toch een sociale controle, als je niet naar beneden komt, merken ze dat toch op.
Beter dan een bejaardenhuis...

Een Tiny House is heel anders dan een hotelkamer overigens. Daarin heb je een keuken, eigen tuin, eigen stoelen en tafels, je kunt alles zelf inrichten en als je dat slim doet kun je heel wat meer kwijt dan een paar fotolijstjes.

Waar Sartre woonde was overigens bijna een appartement. Dat soort kamers kun je denk ik nu niet meer huren, (geen idee) tenzij je veel geld hebt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2019, 19:43

Ja, maar in een tiny house is geen ruimte voor m'n CD's, boeken en muziekinstrumenten. Dat vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan eigen meubilair.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 24 Sep 2019, 10:06

Je hoeft er ook niet te gaan wonen :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 24 Sep 2019, 10:07

Hotel Vertigo
Kees 't Hart



In augustus 1957 maakt een filmploeg opnames in San Francisco voor Vertigo van Alfred Hitchcock. De Nederlandse uitwisselingsscholier Vincent van Zandt raakt als manusje-van-alles betrokken bij de crew en raakt diep onder de indruk van de filmwereld. Hij is bereid daar zijn schoolcarrière voor op het spel te zetten. Maar uiteindelijk loopt alles anders dan hij hoopt en wordt hij op beschuldiging van vandalisme en spionage de Verenigde Staten uitgezet.
Pas na zijn pensionering en de dood van zijn vrouw durft Van Zandt terug te keren naar de stad die zijn leven heeft getekend. Zijn er nog sporen te vinden van zijn verblijf? En niet onbelangrijk: slaagt hij erin zijn vriendin van destijds terug te vinden?


Recensie

Een gepensioneerd bouwkundig tekenaar wordt in 2008 naar een symposium in San Francisco gestuurd. Eigenlijk wil hij alleen een oude geliefde opsporen en achter de ware reden komen waarom hij destijds het land uitgezet werd. Via een uitwisselingsprogramma voor tieners komt de hoofdpersoon in 1957 bij een Amerikaanse familie terecht, die hem vanwege problemen aan de zorgen van een familielid overlaat. Hij gaat niet meer naar school, probeert als tekenaar aan de bak te komen en belandt als manusje-van-alles bij de crew die de opnames voor de film Vertigo van Hitchcock maakt.

Net als in de 'De revue' (1999), gaat het in deze nieuwe roman van 't Hart (1944) over een populaire amusementstak : de filmindustrie. Heden en verleden wisselen elkaar soepel af en de lezer komt veel aan de weet over Hitchcocks wijze van opnemen en zijn gebruik van bestaande architectuur. Een vlot geschreven roman waar ook filmliefhebbers van zullen smullen. Kleine druk.
J. Hodenius


ISBN 9789021443119 | Paperback | 300 pagina's | Querido | oktober 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 24 Sep 2019, 10:07

Citaat van de dag

'‘Terug in mijn kamer bekijk ik de fragmenten uit Vertigo bij en in het Empire Hotel. (…) Even verderop de close-up van de familiefoto’s. Ik zet het beeld stil. Joanna is wazig, haar moeder staat achter haar, haar gezicht is nauwelijks te zien, de foto is half mislukt De man voor de winkel lijkt niet op meneer Ellis, hij is klein en dik. Vlak voor hem staat een ton met tuingereedschap: een hark, een riek. Had hij een winkel in tuinspullen?
De lijsten van de foto’s zijn breed en van donker leer, met goede strepen eroverheen. Dit zijn de foto’s die ik op het bureautje neerzette, ik weet het zeker. De lijsten van de foto’s in het hotel zijn nu anders.’’

Citaat uit Hotel Vertigo, Kees 't Hart

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 25 Sep 2019, 09:11

Hotel pardon
Jan de Cock


Tien jaar nadat hij logeerde in gevangenissen wereldwijd om de polsslag te voelen van gedetineerden, neemt Jan De Cock de rugzak weer op. Deze keer ontmoet hij slachtoffers en nabestaanden van misdaden die erin zijn geslaagd zich te verzoenen met de daders. Jan spreekt met ouders van kinderen die werden gedood door Anders Breivik of een jonge schutter op een Canadese school, met weduwen van 9/11-slachtoffers, met overlevenden van de Rwandese genocide, met Joodse en Palestijnse ouders die sinds de dood van hun kinderen samen ijveren voor een geweldloze oplossing van het conflict.
Hij speurt in alle windstreken bij koffie en wodka, bij boterhammen en kerstkalkoen naar de bron van waaruit zij voortleven.
Hij luistert naar hun verhalen, het worstelen met het leed, en het inzicht dat niet 'oog om oog, tand om tand', maar wel verzoening bevrijdend werkt.


ISBN 9789401422154 | E-Book | 257 pagina's | Lannoo | oktober 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 25 Sep 2019, 09:11

Citaat van de dag


'‘Vergeven is misschien het grootste geschenk dat ik mezelf gegund heb. Geestelijk ben ik toleranter en zachter geworden. En wat ik al zei, fysiek verdwenen mijn kwalen.
Duw me niet in de slachtofferrol.
Uiteindelijk gaat het niet om wat je meemaakt, maar om hoe je ermee omgaat. Ik heb het wonder van vergeving mogen ervaren. Alleen daarom al is mijn leven de moeite waard geweest.'

- Hank Heijn-Engel, weduwe van de vermoorde Gerrit Jan Heijn.’’

Citaat uit Hotel Pardon

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Marjo » 25 Sep 2019, 15:49

'Intrigerend' staat er in de aanbeveling voor het boek van vandaag. Dat lijkt me nu ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2019, 11:25

Hotel wereld
Ali Smith


Vijf vrouwen: vier van hen zijn levend, drie van hen zijn vreemdelingen voor elkaar, twee van hen zijn zusters, één van hen is dood.
De dood van Sara Wilby, door een val in een liftschacht, brengt hen bij elkaar. Haar zuster Clare wil weten wat er gebeurd is. En hoewel de depressieve receptioniste Lise slechts vage herinneringen aan Sara heeft, is ze wel bereid haar te helpen. En dan is er nog Else die op straat leeft, in een wereld waar de woorden van langgestorven dichters centraal staan. Ze wordt geholpen door Penny, een copywriter op een reclamebureau die een kamer in het hotel heeft.
Ali Smith geeft een stem aan ieder van deze vijf vrouwen.


Recensie

Nadat Sarah Wilby (19) in een melige bui in de goederenlift kroop van het Londense hotel waar ze sinds kort werkte, stortte deze naar beneden, waardoor ze om het leven kwam. Haar zusje Clare (+/- 16) wil precies weten wat er gebeurd is en komt zo in contact met drie heel verschillende vrouwen. De oudere, dakloze Else heeft tegenover het hotel haar vaste bedelstek. Lisa, de depressieve receptioniste van het hotel, biedt Else op een koude avond gratis onderdak in het hotel en laat Clare de liftschacht bekijken, waarbij Penny, copywriter bij een reclamebureau, die een kamer heeft op de bovenste etage van het hotel, Clare helpt met de reconstructie. Die reconstructie helpt Clare zeer in haar verwerkingsproces.


De verhalenbundels die Smith (1962) publiceerde werden goed ontvangen. Haar debuutroman werd genomineerd voor de Booker en de Orange Prize 2001. De experimentele, originele, maar toegankelijke roman, waarin de hoofdstukken in diverse grammaticale tijden spelen, is vanaf het begin intrigerend en blijft tot het eind erg boeiend. Pocket; kleine druk.
(NBD|Biblion recensie, Redactie)


ISBN 9789045849416 |Paperback | 221 pagina's | Mauria | februari 2004
Vertaald door Irving Pardoen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2019, 11:26

Citaat van de dag

'‘Je hebt als schrijver de taak om verder te kijken dan je eigen vertrouwde wereldje."

Ali Smith (1962)
Schotse auteur, toneelschrijver, academicus en journalist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2019, 10:36

Hotel Moederland
Yusuf Atilgan



De eenzame Zebercet houdt een familiehotel draaiende in een kleine provincieplaats. Het hotel heeft betere tijden gekend, gasten zijn schaars, de dagen monotoon. Op een avond arriveert een vrouw uit Ankara in het hotel, een gebeurtenis die Zebercets leven op zijn kop zet. Ze blijft maar één nacht, maar zegt de volgende ochtend terug te komen. De tijd verstrijkt echter zonder dat ze verschijnt, en hoe kleiner de kans wordt dat ze daadwerkelijk zal terugkeren, hoe meer Zebercet door haar geobsedeerd raakt; een obsessie die de storm in zijn hoofd voedt en uiteindelijk gruwelijke consequenties zal hebben...


Drie dunne romans schreef Yusuf Atilgan (Manisa, 1921 – Istanbul, 1989) en een aantal korte verhalen. Met dat kleine oeuvre heeft hij blijvend een stempel gedrukt op lezers en schrijvers in Turkije. Door Atilgans romans, en met name de bijzondere stijl waarin ze geschreven zijn, staan de beklemming van het maatschappelijk leven, en de worstelingen van het moderne individu met vervreemding, eenzaamheid en liefde in het Turkse collectieve geheugen gegrift. Atilgan maakte deel uit van 'de vijftigers', een literaire stroming uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, die een vernieuwende impuls zou geven aan de Turkse literatuur.
Hotel Moederland is Atilgans tweede roman, die veertien jaar na zijn debuut verscheen, en inmiddels tot de canon van de moderne Turkse literatuur behoort.


ISBN 9789491921339 | Paperback | 202 pagina's | Jurgen Maas | april 2017
Vertaald door Hanneke van der Heijden

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2019, 10:36

Citaat van de dag

'‘Het beste bed is een hotelbed. Schone, strakke lakens, alles om je heen is algemeen.
Niets wat je ziet heeft iets persoonlijks, niets is ingevuld.
Een hotelbed is een klein paradijs van nietszeggendheid."

Bas Heijne, De wijde wereld, blz. 175

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2019, 11:15

Hotel Moederland Dit lijkt me ook een mooi, intrigerend verhaal.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor berdine » 27 Sep 2019, 11:34

Heb het gereserveerd bij de bieb....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2019, 11:43

oo leuk Berdine, toen ik het plaatste dacht ik al, dit is vast wat voor Berdine.
En zie! Echt leuk.

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten