Thema juli 2019 - Brieven

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2019, 08:51

Citaat van de dag

E-mail herstelt de goede gewoonte van het brievenschrijven die door de telefoon verloren dreigde te gaan.

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2019, 10:11

Is er iets mis gegaan bij het nieuwe boek? Er staat nog een stukje over het boek van Paul Biegel boven de bespreking van het nieuwe boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2019, 10:28

Dank voor het melden! Ik heb het veranderd.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2019, 10:36

Brieven uit Genua
Ilja Leonard Pfeijffer



Brieven uit Genua is de natuurlijke tegenhanger van La Superba. Het speelt zich voor het grootste deel af in dezelfde stad. De roman komt erin ter sprake, en de ontvangst ervan. Toch is het ook een heel ander boek.
De fictieve auteur uit La Superba heeft in de brieven plaatsgemaakt voor het gelijknamige personage in het barre, bange oord dat werkelijkheid heet: alle brieven zijn echt en voor zover mogelijk werkelijk verstuurd. In die brieven reflecteert de schrijver niet alleen op zijn bestaan als schrijver en op het schrijven zelf, op zijn jeugd in Rijswijk en zijn studententijd in Leiden, maar ook op de gebeurtenissen in de wereld.
Tijdens het schrijven van de brieven ontspint zich het verhaal van een grote liefde die alles verandert.
Irritant scherpzinnig, pijnlijk grappig en hartverscheurend eerlijk.


Recensie
In deze autobiografie in briefvorm, 'de natuurlijke tegenhanger' van 'La Superba', schrijft Ilja Leonard Pfeijffer brieven aan een vroegere geliefde met wie hij ooit naar Genua fietste, aan zijn moeder, uitgever, accountant etc. Ook aan zijn jongere zelf (in omgekeerde chronologische datering en in de tweede persoon enkelvoud; de afloop kennend en met adviezen). We lezen een portret van leven en werk. De jeugd in Rijswijk, studie in Leiden, werk aan de universiteit, wording als schrijver, verblijf in Genua, het letterkundige bedrijf, de roem, de eigenzinnige manier van leven, de onvoorstelbare drankconsumptie, zijn liefdes, de actualiteit en literaire kwesties (schijn en wezen, décor) worden belicht.
Als lezer schiet je regelmatig in de lach, je aanvaardt behartenswaardige vermaningen, je bent ontroerd, voelt je meegesleept, wilt naar Genua.
Hartveroverende brieven zijn het, dat terwijl er soms zelfgenoegzaamheid is. Uiteindelijk ontmoet de schrijver in Genua een nieuwe geliefde, hij zweert de drank af, omarmt het leven. Mooi boek, ook in de reeks 'Privé-domein' (nr. 282) uitgegeven.
Jos Radstake


ISBN 9789029506618 | Paperback | 704 pagina's | De Arbeiderspers | maart 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2019, 10:36

Citaat van de dag

Terwijl ik wegdrijf in een halfslaap, krabt de butler met een spateltje de bruine korsten van mijn voeten.
'Er is vandaag een brief gekomen,' zegt hij.'Maar niets om u zorgen over te maken. Ik heb hem ongeopend in de haard gegooid'
'Krijgen we bezoek?'
'Ik zie het als mijn voornaamste taak dat u rustig kan blijven slapen.”

― Ilja Leonard Pfeijffer
Brieven uit Genua

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2019, 12:15

Intrigerend stukje tekst is dit! Heeft iemand dat boek gelezen?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor berdine » 23 Jul 2019, 13:08

Het klinkt als Oblomov. Nee ik heb nog nooit iets van deze auteur gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2019, 13:58

Nee dit boek heb ik niet gelezen. Ik heb wel een stuk in La Superba gelezen maar dat werd een beetje thrillerachtig en toen ben ik ermee gestopt.
Maar hij kan wel schrijven.
Ik heb ook wel gedichten van hem gelezen en elke week zijn stukje in de krant (te lezen op facebook). Artikelen die ik graag lees.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 23 Jul 2019, 15:29

Ik heb ook nooit iets van Ilja Leonard Pfeijffer gelezen. Oblomov ken ik natuurlijk wel.

Ik zou bijna zeggen: "Wie niet." Maar dat is weer wat overdreven. Niet alles wat ik ken, of weet, is algemeen bekend, zegt degene die bij 'Twee voor twaalf' regelmatig roept: "Dat weet toch iedereen."

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2019, 16:07

Ik steek mijn hand op, hier zit iemand die Oblomov niet gelezen heeft.
Ik ken alleen het café/koffiehuis dat heel lang geleden gerund werd door Frank Affolter in Amsterdam :-o

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 23 Jul 2019, 17:04

Dat café ken ik dan weer niet, maar ik meen dan weer wel te weten dat Frank Affolter de broer is van Heddy Lester, die met het liedje Algabra mee heeft gedaan aan het songfestival. Met de titel van het liedje heb ik me vergist, dat was De Mallemolen. Algabra is van Loekie Knol.

Iemand die maar een Nederlandstalige CD heeft, maar wel 2 keer een Volgspotpen heeft gewonnen bij Tekstvast.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2019, 18:18

Oblomov? Huh? Wie is dat?
Nee, echt, nooit iets van gelezen. Pfeijffer moet ik dan maar eens proberen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor berdine » 23 Jul 2019, 18:28

Foei Marjo! Oblomov is een romanpersonage. Ga maar eens googelen! :D

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2019, 19:44

Je bedoelt dit? Nooit van gehoord.

Oblomov (Russisch: Обломов, uitspraak ongeveer ablòmaf, met klemtoon op de o) is de bekendste roman van de Russische schrijver Ivan Gontsjarov. De roman, die in 1858 voor het eerst verscheen, is genoemd naar de hoofdpersoon, de jonge en genereuze Russische edelman Ilja Oblomov die niet in staat is besluiten te nemen of tot actie over te gaan. De eerste 150 bladzijden van het boek kan hij zelfs niet uit zijn bed komen, en ook in andere delen van het boek bevindt hij zich nogal eens in bed. Zijn passiviteit kost hem de liefde van Olga, die uiteindelijk kiest voor zijn energieke en gedisciplineerde jeugdvriend Andrej Stolz.

Behalve in die van Oblomov en Stolz munt Gontsjarov uit in de beschrijving van diverse personages uit Oblomovs omgeving: diens bediende Zachar en de 'onbestemde persoon' Ivan Andrejevitsj Aleksejev (of Andrejev, want hij was zo onopvallend dat niemand zijn naam goed kon onthouden). Ook de lange winteravonden op het landgoed Oblomovka worden in hun loomheid treffend tot leven gebracht.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor berdine » 23 Jul 2019, 19:55

Ja dat bedoel ik. Dat boek behoort tot de grote wereldliteratuur en daar zou je als literatuurliefhebber toch tenminste van gehoord moeten hebben.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2019, 09:09

Ik heb als excuus dat ik het vooral geïnteresseerd ben in de Nederlandse literatuur. En het minst in Oost-Europese of Aziatische. Afrikaans eigenlijk ook niet. Hm, gelukkig ben ik beperkt...

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2019, 09:16

Kom ik net op een ander medium tegen dat iemand zegt dat ze nog nooit gehoord heeft van Steinbecks men and mice. Vraagt een ander: moest je dat niet lezen op school? Wij wel?
Dat is een deel van de reden waarom ik vooral op Nederlands gericht ben. Ik geef de 'schuld' aan mijn docent Nederlands die dat sterk propageerde.
(Maar Steinbeck kende ik dan weer wel)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor berdine » 24 Jul 2019, 09:39

Excuus aanvaard! :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2019, 09:56

Musea die we niet bezochten
Brieven aan mijn dochter
Charo Crego



Musea die we niet bezochten is een prachtig geïllustreerd brievenboek dat getuigt van een dubbele toewijding: die van een kunstfilosofe aan de schilderkunst, architectuur, beeldhouwkunst, film en fotografie, en die van een moeder aan haar dochter.


Toen Clara uit huis vertrok om te gaan studeren, begon Charo Crego haar dochter brieven te schrijven over wat haar zo boeit in kunst. Herinneringen aan haar eigen eerste jaar in Amsterdam, studerend in de bibliotheek van het Stedelijk Museum. Een beschouwing over de architectuur van de Amsterdamse School, die arbeiders moest verheffen. Herinneringen aan een gezamenlijke reis naar New York en een beschouwing over de bijzondere architectuur van die stad. De geschiedenis van een paar portretfoto’s van een eeuw oud, tussen het vuilnis gevonden. Het verhaal van kunst in de oorlog: hoe creëer je schuilplaatsen voor de schatten van het Stedelijk of het Prado, terwijl overal bommen dreigen te vallen?
Kriskras door de geschiedenis en van het ene onderwerp naar het andere springend, weet Charo Crego haar brede kennis en passie over te brengen – eerst op Clara en nu ook op de lezer van dit brievenboek.


Recensie
Brieven over kunst binnen en buiten musea van een moeder aan haar studerende dochter. De tijdsspanne waarbinnen de mails verstuurd worden, omvat negen maanden. De schrijfster studeerde kunstfilosofie en schreef meerdere boeken over kunst en esthetica. De oorspronkelijk Spaanstalige mails werden door de Nederlandse vader vertaald. Zwart-witfoto's en getekende illustraties begeleiden de tekst.

In de 22 mails komen in willekeurige volgorde veel verschillende onderwerpen aan bod uit de kunstgeschiedenis. Ze zijn verhalend over wat kunst zo waardevol maakt. Ze laten zien dat kunst een belangrijk onderdeel is van het dagelijkse leven en een belangrijke functie heeft. Zo legt ze uit, aan de hand van persoonlijke anekdotes en boeiende historische verhalen, hoe belangrijk de kunst is geweest voor de verspreiding van politieke en filosofische ideeën. Ze geeft voorbeelden van de ideeën en idealen die te ontdekken zijn achter schilderijen en voorwerpen uit het dagelijkse leven. "Kijk om je heen, naar al het moois', klinkt door de verhalen heen. Kunst komt zo heel dichtbij.
Voor de al wat meer 'ingewijden' in de kunstgeschiedenis.
Monique Smit


ISBN 9789024424436 | Paperback | 224 pagina's | Boom uitgevers | maart 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2019, 09:56

Citaat van de dag

"Het verdwijnen van de persoonlijke brief als communicatiemiddel zal het schrijven van biografieën op den duur onmogelijk maken.”

Hein-Anton van der Heijden (Geb. 1946)
Nederlands auteur

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2019, 09:58

Dit boek van Charo Crego lijkt me ook weer zo leuk. *Zucht*

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2019, 10:36

Langs deze weg
Jacques Onderwater



Hebt u in gedachten wel eens een gesprek gevoerd met een beroemdheid als Napoleon, of Plato, of misschien met God? Zijn er mensen die contact hebben met zulke 'zielen'of onzichtbaren?
De veel te jong overleden Jacques Onderwater, oud-journalist, kunstenaar, evenementen-organisator en nog zoveel méér, schreef terwijl hij mediteerde, of mediteerde terwijl hij schreef.... aan overleden grote figuren (hoewel wij niet durven stellen dat 'God dood is'). Dit leverde een wonderbaarlijke verzameling brieven op aan en van God, Leonardo da Vinci, Oe Thant, Maria, Prinses Diana, Rembrandt, Columbus, Plato, Madame Curie, Shakespeare, Luther, Martin Luther King, en Napoleon, waarin elke lezer vele humoristische, bezorgde, wijze en diepzinnige gedachten kan vinden.


Recensie
In het doolhof van het leven tracht de schrijver van voorliggende brievenbundel een draad te volgen, die hem voert naar een wereld waar hij zich vrij zal kunnen voelen. Om een antwoord te krijgen op zijn levensvragen, is hij een schriftelijke dialoog aangegaan met God, de Maagd Maria, de verguisde Judas Iskariot en met overledenen, die een bijzonder leven hebben geleid, zoals prinses Diana, Plato, Maarten Luther en Martin Luther King.
Allerlei eeuwenoude waarheden en antwoorden komen aan de orde, worden op hun bruikbaarheid in het leven van alledag getoetst, maar glijden vervolgens door de vingers; toch blijft er genoeg over dat het leven de moeite waard maakt.
De auteur besluit de bundel met een vraag- en antwoordspel met zijn (gewone) alter ego. Daarin stelt hij zich kwetsbaar op over het leven nu en na de dood. De brieven ontstonden spontaan; de reacties van de geadresseerden, die in zijn hoofd opkwamen, volgden een paar uur later (cursief gedrukt). Het taalgebruik is eenvoudig met een neiging naar spreektaal. Het boek heeft een ruime bladspiegel.
(Biblion recensie, Ruud Booms.)


ISBN 9789075636239 | Paperback | 192 pagina's | Uitgeverij Petiet | 1998

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2019, 10:37

Citaat van de dag

"laat u het mij a.u.b. weten indien u deze brief niet heeft ontvangen”

een van de citaten uit brieven aan verzekeringsmaatschapijen

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 25 Jul 2019, 11:29

Leuk citaat.
Hoe weet de verzekeringsmaatschappij dat ze de brief niet ontvangen hebben?
Als ze de brief niet ontvangen, weten ze niet met wie ze contact op moeten nemen om dit te laten weten.
En als ze de brief wel ontvangen, hoeven ze niet te laten weten dat ze de brief niet ontvangen hebben. Misschien laten ze dan wel weten dat ze de brief wel ontvangen hebben. Dat doet de sociale dienst ook altijd, zelfs als je de brief persoonlijk afgeeft.

Er staan wel meer prachtige citaten op die site. Uit het niets opduikende struiken, telefoonpalen, onzichtbare auto's die plotseling verdwijnen en zo meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2019, 11:55

Precies! dat is ook de grap :D

Ik heb ook zitten lachen om de andere citaten...
Deze vond ik ook leuk intussen is het loopgips van mijn rechterarm verwijderd :D

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten