Thema juli 2019 - Brieven

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 09 Jul 2019, 19:01

Ik heb ook geen klachten. Het ging alleen om het bepalen op welk tijdstip een brief aankomt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2019, 09:28

Ja, ik vond dit citaat zo grappig omdat de tijden zo veranderd zijn. In de tijd van het citaat kon je bepalen op welk tijdstip de post kwam.

Ik ben nog even op zoekgegaan en vond dit stukje.


"Vervoer van brieven en pakjes ging in de 18e en 19e eeuw eeuw per postkoets, ook wel deftig ‘diligence’ genoemd. Postkoetsen reden vaste routes. De aankomst van een postkoets was een echte happening. De postiljon, de postbesteller, blies op zijn hoorn bij aankomst, zodat de mensen in de stad wisten dat de post was gearriveerd. Die moesten zij (of hun bedienden) nog wel zelf komen ophalen. De organisatie van de postdienst was in handen van de stadsbesturen. In 1799 werd naar Frans voorbeeld een landelijke postdienst gesticht, die in handen kwam van de staat. Postbezorging is een belangrijke voorwaarde voor staatsvorming. Een regering heeft er belang bij om over goede communicatiemiddelen te beschikken. De nationale onderneming voor postbezorging die in 1899 werd opgericht zorgde ervoor dat postbezorging een staatsmonopolie werd, en was de voorloper van de latere PTT. Ook kwamen er postkantoren in steden en dorpen.

Vanaf 1844 werd de post ook per trein vervoerd. Het spoornet werd in deze periode flink uitgebreid, waardoor de kwaliteit en snelheid van de postbezorging verbeterde. In 1852 kwam de eerste Nederlandse postzegel uit. Gebruik daarvan was nog niet verplicht, maar de regering zag uiteindelijk in dat de postzegel de betaling van het postverkeer, en dus het inkomen van de schatkist, een stuk efficiënter maakte. In 1877 werd de postzegel verplicht. Brieven moesten nog steeds gepost worden op het postkantoor. Vanaf 1850 werden er in de grote steden ook brievenbussen geplaatst. In eerste instantie werd de post vier keer per dag bezorgd. In de jaren ’20 van de 20e eeuw werd dat verlaagd naar drie, en in 1932 naar twee bezorgmomenten per dag. Vanaf 1969 werd nog maar één keer per dag bezorgd."

-------------

Vier keer per dag! en nu op maandag helemaal niet meer, zoals Marjo al meldde. Erg lastig vind ik dat overigens.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2019, 09:51

De kunst van het woord
zijn mooiste brieven
Vincent van Gogh



Het beste medicijn tegen artistieke twijfel. Proza om je aan te laven - troostrijk en diep.' Frank Westerman

Vincent van Gogh was behalve een baanbrekend kunstenaar ook een begenadigd schrijver. De honderden brieven die hij aan zijn broer Theo en aan kunstenaarsvrienden als Paul Gauguin en Emile Bernard schreef, zijn een niets verhullend commentaar op zijn leven en kunstenaarschap. Tegelijkertijd hielp het schrijven hem zijn gedachten te ontwikkelen: schrijven als vorm van denken - over kunst, leven, literatuur, schildertechniek en artistieke ambities. Over voortdurende strijd en gering succes; over vertwijfeling en ziekte.

Het observatievermogen van Van Gogh en zijn scherpe analyses van mensen en omstandigheden gaan gepaard met een sterk taalgevoel en trefzekere formuleringen. Hij schreef recht uit het hart, ongepolijst en eerlijk. Vrijblijvendheid was voor Van Gogh een doodzonde en net als in zijn kunst staat er bij het schrijven altijd iets op het spel. Door die gedrevenheid behoren zijn brieven tot de meest aangrijpende kunstenaarscorrespondenties uit de wereldliteratuur. Leo Jansen, Hans Luijten en Nienke Bakker maakten als editeurs in het Van Gogh Museum, in samenwerking met Huygens ING, de succesvolle en gelauwerde zesdelige uitgave van de correspondentie van Vincent van Gogh die in 2009 verscheen. In De kunst van het woord hebben zij de ultieme selectie van de 265 mooiste brieven samengesteld en ingeleid.

'Er zijn zoveel mensen, vooral onder onze vrienden, die denken dat woorden niets voorstellen. Integendeel, nietwaar, het is even interessant en even moeilijk om iets goed te zeggen als om iets te schilderen. Er is de kunst van lijnen en kleuren, maar de kunst van het woord is en blijft evengoed bestaan.'
Vincent van Gogh aan Emile Bernard, 19 april 1888

ISBN 9789048820962 | Hardcover | 1032 pagina's | Overamstel uitgevers | september 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2019, 09:51

Citaat van de dag

"Als iemand echt van de natuur houdt, vindt men overal schoonheid."

Vincent van Gogh
Bron: Een leven in brieven

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 10 Jul 2019, 10:48

Met de post is er toch wel veel veranderd. Mensen sturen natuurlijk ook minder brieven in deze tijd van e-mails en appjes. En met pakjes wordt het ook niet echt handiger. Pakjes die bij buren worden afgegeven, terwijl je thuis bent en bezorgdiensten die een afhaalpunt hebben op een plaats waar je nooit komt. Beide heb ik onlangs nog meegemaakt.
M'n vader die altijd klaagt over de bezorging van z'n bankafschriften, die op vrijdag zouden moeten komen, maar dan ook niet altijd komen.
Diverse bezorgdiensten, die allemaal op een ander tijdstip de brieven bezorgen en waar je ook nooit van op aan kunt. De ene keer ligt de post om 12 uur in de brievenbus en de andere keer pas aan het eind van de middag.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2019, 11:06

Ja dat is ook zo Renate, maar ja, dan moet je bij post.nl (of andere postleveranciers) zijn en je beklag doen. Zij hebben diverse mensen in dienst die in de week de route rijden/lopen, de een rijdt/loopt de route na het sorteren gelijk 's ochtends, de andere 's middags. Maar het merendeel komt wel gewoon aan en de bezorgers zijn allemaal erg aardig, tenminste dat is mijn ervaring. Ze bellen nu altijd bij me aan als er een boek van bijv. Bol.com is. Omdat ik mijn brievenbus anders zo moeilijk open krijg. Dat heb ik één keer gevraagd en dat is gelijk aan alle bezorgers doorgegeven, toch super!

Kaarten en boeken stuur ik nog wel regelmatig maar brieven nooit meer, wel mail of apps.
Ik vind het wel grappig om te lezen hoe dat vroeger ging, vier keer per dag post! Maar post was meer voor de gegoede mensen denk ik, de enorme hoeveelheden die nu verzonden worden aan brieven en pakjes was er toen nog niet.
Ik vind het wel leuk dat in de boeken de brieven ook zo'n belangrijke rol spelen, die boeken sterven (net als geschreven brieven per post) vast uit :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Marjo » 10 Jul 2019, 13:00

We gaan dus zoals met meer dingen terug in de tijd. Ik heb overigens geen klachten, zoals Renate die hier neer zet.
Meer wat Dettie vertelt: ik vind de service prima.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 10 Jul 2019, 13:07

Over het algemeen gaat het wel goed, maar een paar maanden geleden had ik een klein keyboard besteld. Ik kreeg te horen wanneer het bezorgd zou worden, zag de auto van TNT Post aankomen en op een gegeven moment voor de deur staan en later zag ik de auto weer wegrijden. Toen ik in de brievenbus keek, bleek het pakje een buurman bezorgd te zijn, die dichter bij het trappenhuis woont. Gelukkig was het geen volwaardig pianokeyboard (dat ik ook heb).
Gisteren zou er tussen 6 en 8 uur 's avonds een pakje met CD's, die ik bij Amazon in Duitsland had besteld, bezorgd worden. Meestal gooit men dat gewoon in de brievenbus, dus ik maakte me er niet zo druk over en ging gewoon weg om voor katten te zorgen. Toen ik thuiskwam was er kennelijk nog niemand aan de deur geweest en later kreeg ik een e-mail met de mededeling dat men om 10 voor 8 aan de deur was geweest en dat ik niet thuis was. Toen was ik dus wel thuis, dus ik had er de pest in. Het pakje lag bij een afhaalpunt in Wateringse Veld (waar ik dus nooit kom en dat ook niet echt naast de deur ligt) en ik kon ook een nieuwe bezorgtijd aangeven en het eventueel elders laten bezorgen. Dat deed ik dus en vandaag zou het bij m'n vader bezorgd worden en dat is dus gebeurd. Kortom, ik zit nu weer lekker van m'n nieuwe aanwinsten te genieten. Dit jaar geen vakantie, waarin ik normaal altijd de nodige CD's koop, dus nu doe ik het maar op deze wijze. Wel voordeliger, maar ik mis de vakantie toch wel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 10 Jul 2019, 15:34

Het boek van vandaag doet me denken aan het boek 'De beslissing' van Britta Böhler, dat ik een paar jaar geleden in het Duits heb gelezen. In het Duits het 'Der Brief des Zauberers'. Dit boek gaat over een brief waarin Thomas Mann stelling neemt tegen de nazi's en waarover hij aarzelt of hij de brief al dan niet zal verzenden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2019, 11:10

De verloren brief aan Thomas Mann
Maxim Biller


In het najaar van 1938 arriveert in het Poolse stadje Drohobycz een mysterieuze dubbelganger van Thomas Mann. Een inwoner van het stadje, de Joodse schrijver Bruno Schulz, schrijft een paar dagen later een brief aan de echte Thomas Mann en vraagt hem om een onmogelijke gunst.

Geïnspireerd door de Oost-Europese traditie van Michail Boelgakov en Isaac Bashevis Singer, neemt Maxim Biller ons mee op reis naar het Poolse stadje Drohobycz in 1938, naar de wereld van de schrijver Bruno Schulz. Schulz verdient een schamel salaris met tekenles en droomt ervan als schrijver eindelijk gedrukt en gelezen te worden. In zijn vertwijfeling neemt hij plaats achter het bureau van zijn vader en schrijft een brief aan Thomas Mann.

Maxim Biller heeft deze brief herschreven op wereldniveau, zo schreef de Duitse pers. Wereldniveau, omdat Biller in meesterlijk proza Schulz voorgevoel van de Holocaust en van zijn eigen tragisch einde verwoordt.
Schulz is een bange man. Gedreven door angsten, fantasieën en obsessies, verzint hij een bizar voorwendsel om zijn brief te schrijven. Hij waarschuwt de Nobellaureaat voor een rare dubbelganger, die in een rood Perzisch jasje, met een snor van schoenpoets, rouge op zijn wangen en een sterke lichaamsgeur, in de smalle straatjes van Drohobycz voor ophef zorgt en bovendien beweert Thomas Mann te zijn. In het plaatselijke hotel logeert deze gek in een speciaal voor hem ingerichte badkamer zonder badkuip, wastafel of wc, maar met een paar enorme douchekoppen in het betonnen plafond.
Schulz brief wordt meer en meer een apocalyptisch visioen van het naderende onheil. De Nobellaureaat heeft er nooit op geantwoord, de brief is misschien nooit aangekomen. Het is een mythe geworden.

recensie
Deze korte novelle is een herschepping van een mogelijk verloren gegane brief van een Poolse kunstenaar aan de beroemde Duitse auteur Thomas Mann. De oorspronkelijke auteur was Bruno Schulz, een joodse schrijver en schilder in Polen tussen de twee wereldoorlogen. Alhoewel ooit vrijwel vergeten heeft hij een come back gemaakt dankzij o.a. John Updike en Philip Roth. Schulz beschreef bijvoorbeeld in 'De Kaneelwinkels' vooral het traditionele joodse leven in een vooroorlogs Pools provinciestadje. Met de komst van de nazi's nam zijn angst toe dat hieraan een spoedig einde zou komen. Uiteindelijk werd hij in 1942 in het joodse ghetto brutaalweg neergeschoten door een Gestapo-officier.
De nu door Biller herschreven brief aan Thomas Mann is op zich een kunstwerk. In de hallucinerende taal die ook Schulz eigen was creëert hij diens surrealistische wereld waarin het komende nazisme steeds scherper voelbaar wordt. De uitstekende vertaling doet daaraan alle recht. Gebonden uitgave op pocketformaat; normale druk.
A.P.G. Spamer

ISBN 9789059365346 | E-book | 33 pagina's | Cossee | november 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2019, 11:11

Citaat van de dag

"De kans dat een brief zoek geraakt bij de posterijen is recht evenredig met de belangrijkheid ervan."

Andrew G. Aronfy (Geb. 1934)
Amerikaans geneesheer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2019, 09:37

Ode aan de brief
Simon Garfield



Weinig spreekt zo tot de verbeelding als het lezen van een brief. Toch lijkt de kunst van het brieven schrijven te verdwijnen. In Ode aan de brief neemt Simon Garfield onze bijzondere band met correspondentie onder de loep: van Romeinse houtsnippers die werden ontdekt bij de Muur van Hadrianus tot de vloek en zegening van e-mail.
In dit geestige en scherpzinnige boek reist Garfield door de wereld van de brief. Hoe meer buitengewone schrijvers (onder wie Petrarca, Jane Austen, Emily Dickinson, Ted Hughes en Sylvia Plath) hij onderweg ontdekt, hoe meer hij vreest voor wat er verloren zal gaan als we deze unieke verworvenheid verleren.
Met een voorwoord van A.F.Th. van der Heijden.


recensie
De voorloper van de bekende Britse rode brievenbussen zijn de Italiaanse taburi, houten kistjes waarin kerkgangers hun geloofsgenoten konden beschuldigen van ketterij of andere zonden. Simon Garfield heeft een werkelijk schitterend boek geschreven over het fenomeen 'brief', ook een eerbetoon. Niets ten nadele van email, maar het is spijtig dat de wijze waarop mensen elkaar vroeger brieven schreven is uitgestorven. Een mail is een 'por', terwijl een brief een 'liefkozing' is. In het al even mooie voorwoord van A.F.Th. van der Heijden wordt verteld wat de magische effecten zijn van brieven, en zeker correspondenties die jaren later uit woede vernietigd worden. Wat betekenden brieven voor soldaten aan het front? Met een bod op de correspondentie van een illusionist begint Garfield deze kroniek, om te eindigen bij een grappig overzicht van hoe je een brief kunt eindigen.
Hans Renders


ISBN 9789492060006 | Paperback | 430 pagina's | Podium| oktober 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2019, 09:37

Citaat van de dag

"Een brief communiceert niet alleen met woorden. Een brief, net als een boek, kan worden gelezen door het te ruiken, aan te raken en te strelen."

Orhan Pamuk
Turks schrijver en Nobelprijswinnaar Literatuur (2006) 1952-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2019, 09:31

De geheime brieven
Jane Gardam


Voor de lezers van Gardams Onberispelijke man-trilogie een heerlijke nagalm, voor de Gardam-newcomers een prachtige introductie.


Edward Feathers, intussen bijna negentig, en zijn buurman en rivaal Terry Veneering zijn bij een oude vriendin (Betty's vriendin Dulcie) voor een etentje uitgenodigd. De elfjarige kleinzoon uit Amerika is er op vakantie, en Dulcie verlangt in deze koude natte winter in Dorsetshire duidelijk ook nog naar een ander gezelschap dan dat van Little Herman die de rust van Granny Dulcie met zijn drumtoestel grondig verstoort.
Bij het feestgezelschap voegen zich bovendien Dulcie's schoonmaakster uit Litouwen, de stokoude tweeling Olga en Fairy, hun verpleegster Kate en de oude Pater
Ambrosius die even door het raam naar binnen kijkt. Ook gaat er iets grondig mis met de paraplu's, het wordt - zoals bij grand old lady Jane Gardam niet anders te verwachten is - een onvergetelijk feest. Ook voor de lezer.


Recensie

Uitgave met twee korte verhalen in de Broekzakbibliotheek van Uitgeverij Cossee. In het eerste gaan drie succesvolle tachtigjarige rechters in Dorsetshire in de stromende regen, beschermd door paraplu's naar hun vrouwelijke kennis Dulcie. Zij geeft een feest voor haar neef, monnik Ambrosius bij de Jezuïeten, die naar het eiland Skelt gaat vertrekken. Als er wordt aangebeld en Dulcie de deur gaat openen, komt ze alleen en betraand terug en zien ze een jonge man kletsnat weggaan. De drie rechters sturen paraplu's naar het klooster op Skelt, maar daar is geen Ambrosius bekend.
Dit verhaal bevat personages uit de Old Filth-trilogie waarmee de auteur groot succes heeft.


Het tweede verhaal gaat over Annie, die als twintigjarige studente door professor Shorty werd begeleid bij haar project over Jane Austen, waarin hijzelf ook geïnteresseerd was. Ze ontmoet hem nog regelmatig. Als zijn derde vrouw Lois plotseling overlijdt, vraagt hij aan Annie in Devonshire brieven van Jane Austen te halen die te koop zijn aangeboden. Hij weet niet dat de brieven al generaties lang ongeopend in Annies familie zijn. Als Annie ze van haar oudtante krijgt, besluit ze de brieven te verbranden.
Boeiende gegevens, maar niets wordt uitgewerkt. Het open einde laat veel vragen onbeantwoord.
J. de Jager-v.d. Wijst


ISBN 9789059367630 | Paperback | 96 pagina's |Cossee | januari 2018
Vertaald door Gerda Baardman Kitty Pouwels

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2019, 09:31

Citaat van de dag

"‘Ik zag haar denken dat ik geen auto had en verder waarschijnlijk ook geen echt leven. Geen heuse baan, geen huwelijk, alleen vier, vijf romans in god weet hoeveel jaar.’
[...] ‘Waarom schrijf je niet meer? Iets makkelijks dat alle kanten opgaat.’."


Citaat uit De geheime brieven

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 13 Jul 2019, 09:43

Tja, geen auto, geen baan en geen huwelijk, story of my life.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2019, 09:46

Same here :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 13 Jul 2019, 09:49

Afgezien van het tweede (40 jaar geleden voor het laatst) ook nooit gehad.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Marjo » 14 Jul 2019, 09:45

Wij hebben 'dus' geen echt leven!? Nou, echt wel!!!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 14 Jul 2019, 10:13

Dat weet ik niet echt. Echt dood wil ik nog niet, maar of dit nu leven is?
Vroeger dacht ik: "misschien wordt het morgen beter", maar daar begin ik ook aan te twijfelen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2019, 11:14

Marjo schreef:Wij hebben 'dus' geen echt leven!? Nou, echt wel!!!


Helemaal met je eens! :D
Je moet het zelf doen, er zelf wat van maken, met of zonder auto, partner, baan etc.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2019, 11:39

De laatste brief
Sarah Blake



1940.
De Amerikaanse radiojournaliste Frankie Bard verslaat vanuit Londen als eerste vrouw de oorlog. Terwijl er elke nacht bommen vallen en joodse vluchtelingen in paniek door Europa vluchten, probeert Frankie het juiste verhaal te vinden dat Amerika tot actie zal bewegen.
Aan de andere kant van de oceaan, in Franklin, Massachusetts, luistert Iris James naar Frankies uitzendingen. Ze weet dat het een kwestie van tijd is voor de oorlog ook haar dorp bereikt en als hoofd van het postkantoor ziet ze het als haar taak om andermans geheimen te bezorgen en te bewaren.
Ook het doktersechtpaar Will en Emma Fitch luistert elke avond naar Frankie. Wanneer Will besluit haar woorden ter harte te nemen en naar het front te gaan, botsen de levens van de drie vrouwen op onverwachte wijze.

De laatste brief is een verhaal over sterke vrouwen, de impact van oorlog en het belang van nieuws. Zelfs nieuws dat de geadresseerde nooit bereikt

Recensie
In het door oorlog geteisterde Europa van 1940 en 1941 probeert radiojournaliste Frankie Brard het echte verhaal te brengen van de Blitz in Londen en later over de (joodse) vluchtelingen die door Europa reizen. Op die manier probeert ze de Amerikanen ervan te overtuigen hoe ernstig de situatie in Europa is.
Tegelijkertijd speelt het verhaal van Iris, een sterke vrouw, cheffin van een postkantoor in Massachusetts, en het doktersechtpaar Emma en Will Fitch. Will reist naar Europa af om te helpen, mede n.a.v. Frankies radioverslagen.
Op onverwachte wijze komen de levens van deze mensen in de loop van en aan het einde van het boek bij elkaar.

Aangrijpend debuut van de Amerikaanse schrijfster (1960) dat de lezer niet toestaat blasé te zijn over de vreselijke verhalen uit die tijd. Achterin een verantwoording van de auteur. Formaat tussen paperback en pocket. Kleine druk.

ISBN 9789000304257 | Paperback | 384 pagina's |prisma Dyslexie | 2011
Vertaald door Daniëlle Stensen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2019, 11:40

Citaat van de dag

"Met brieven kun je het spel mooi verdelen en heb je het veld voor jezelf. Er ligt een ingepakt verhaal en het verloop ervan is onbekend. Tussen de spanning om de ongeziene inhoud van de brief en het verlangen deze zo snel mogelijk te leren kennen, kun je zelf scheidsrechter spelen. Wat ooit eerder geschreven en verzonden is ligt binnen handbereik. Dat neemt niemand je meer af."

Connie Palmen (1955)
Aldegonda Petronella Huberta Maria Palmen is een Nederlandse auteur, neerlandica en filosofe.
Citaat uit: De wetten, blz. 151

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 14 Jul 2019, 15:13

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Renate op 17 Jul 2019, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 10:29

De brieven van Mia
Astrid Sy


In De Brieven van Mia gaat de Syrische Laila samen met meneer Cohen op een spannend avontuur. Een mysterieuze trommel vol met oude brieven van de joodse Mia is voor Laila aanleiding om als een ware detective uit te zoeken of het Mia lukte om aan de Tweede Wereldoorlog te ontsnappen. Een ontroerend verhaal over herinneringen aan de oorlog en een bijzondere vriendschap.

Recensie
Laila, een 11-jarig Syrisch meisje, woont in een Nederlands asielzoekerscentrum. Via een opdracht voor school vindt ze op de zolder van een oude man de correspondentie van twee Joodse geliefden die elkaar uit het oog verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Intrigerend, goed onderbouwd jeugdboek dat via een spannende verhaallijn met een zoektocht naar de verdwenen Mia, de overeenkomsten en verschillen toont tussen de vluchtende Joden destijds en de vluchtelingen uit landen als Syrië anno nu.
Aangrijpend is de ontluikende vriendschap tussen het opstandige jonge meisje en de norse, hoogbejaarde Joodse man. Vele identificatiemogelijkheden, doordat gedachten en gevoelens toegankelijk en gedetailleerd zijn verwoord, vaak op basis van zintuiglijke waarnemingen. Beeldende schrijfstijl; moeilijkere begrippen worden uitgelegd. Er is gewerkt met de tegenwoordige tijdsvorm en dialogen.
Prettig leesbaar lettertype en een mooie ruime bladspiegel. De tekst wordt rechts niet uitgelijnd, wat de leesbaarheid verder vergroot.

De auteur (1987) is historicus en werkt onder meer bij de Anne Frank stichting. Vanaf ca. 12 jaar; tevens geschikt in groepsverband zoals op Pabo's.
Gonny Smeulders-Veltman


ISBN 9789082470161 | Hardcover | 208 pagina's | Rose Stories | juli 2017


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten