Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2019, 11:21


Het schoentje van Rosie
Sue Reid Sexton


Het is maart 1941. Lenny Gillespie loopt te zoeken naar haar kleine zusje Rosie in de straten van Clydebank, een industriestadje bij Glasgow. Het luchtalarm gaat af, maar dit keer is het geen loos alarm. Urenlang vallen de bommen op de stad. Lenny, gek van angst om haar zusje Rosie, weigert een schuilkelder in te gaan. Dan ontfermt de oude meneer Tait zich over haar. Hij voert haar weg uit de brandende, verwoeste stad en neemt haar mee naar een dorpje in de heuvels. Daar zijn ze veilig. Maar Rosie is daar niet! En Lenny had op haar moeten passen. Ten einde raad besluit ze zelf naar Clydebank terug te gaan om in de puinhopen te gaan zoeken.

Recensie
Maart 1941: de negenjarige Lenny Gillespie loopt radeloos door de straten van Clydebank (een industriestadje bij Glasgow, Schotland) op zoek naar haar vierjarige zusje Sue die ze uit het oog heeft verloren. Haar moeder en vriend zijn een avondje naar de bioscoop en hebben de zorg voor Sue aan haar overgelaten.
De Clydebank Blitz is in volle gang en de gevolgen zijn desastreus, vele doden en gewonden liggen onder puinbrokken, brandende huizen, gillende sirenes en heel veel paniek. Lenny wordt opgevangen door haar schooljuffrouw en een oude buurman uit de wijk en gezamenlijk vluchten ze lopend de stad uit voor bescherming in de omliggende heuvels. Het verhaal is extra bijzonder doordat het verteld wordt vanuit het perspectief van Lenny.

Levensecht en tegelijkertijd meeslepend geschreven verhaal, dat heel duidelijk weergeeft wat een bombardement met mensen doet. Achter in het boek informatie over de Clydebank Blitz. Debuutroman. Sue Reid Sexton woont in Glasgow en werkte daar onder oorlogsveteranen en andere getraumatiseerden.
J.E. Meindertsma

ISBN 9789023996903 | Paperback | 388 pagina's | Mozaiek | oktober 2016
Vertaald door Els van Enckevort

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2019, 11:22

Citaat van de dag

Schoenen kunnen je leven veranderen, vraag het maar eens aan Assepoester!

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2019, 11:47

berdine schreef:
Dettie schreef:Dank je! Met een beetje hulp van Berdine want zij mailde me dat je bij boekwinkeltjes ook heel fijn kan zoeken naar thema-onderwerpen.
Het boek lijkt me trouwens heel mooi.

Dettie


Ik vroeg me af hoe je dit boek dan wel gevonden had. Maar je hebt je vraag bij "overig" ingetypt en niet bij "titel". Dan krijg je weer andere!


Ja precies Berdine. En zo kom je toch andere boeken tegen dan bij de gewone boekensites. Dus dank voor de tip.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2019, 10:00

De blauwe kamer
Yasmine Allas


Hedwig heeft haar jeugd doorgebracht onder het bed van haar oudere zus Medina, die daarin klanten ontvangt. Zij leert de bezoekers kennen aan hun schoenen, hun geur en hun ritme.
In haar latere leven, dat zich ver van haar geboorteland afspeelt, ontmoet ze op het kerkhof Nikki, die daar de dood van haar moeder tracht te verwerken. Er ontwikkelt zich een bijzondere maar angstwekkende vriendschap.
Hedwig vraagt aan Nikki onder strikte geheimhouding haar levensverhaal te schrijven. Nikki stemt graag toe, maar weet niet waar zij aan begint.


Recensie:
Derde roman van de uit Somalie afkomstige Yasmine Allas (1967), die in 1998 succesvol debuteerde met 'Idil, een meisje'. 'De blauwe kamer' is het verhaal van twee jonge vrouwen, Hedwig en Nikki, die elkaar ontmoeten op het kerkhof, waar Nikki het graf van haar moeder bezoekt. De vrouwen worden vriendinnen en Hedwig vraagt aan Nikki of die haar levensverhaal wil opschrijven. Hedwig, die zich vreemd en verward gedraagt, trekt bij Nikki in en begint te vertellen.

In haar geboorteland, ergens in Afrika, groeit Hedwig, die toen nog Dhiban heette, op onder het bed van haar oudere zus Medina, die daarin klanten ontvangt. Langzaam aan ontvouwt zich het aangrijpende verhaal van Hedwig en haar familie.
Gebonden; kleine druk.


ISBN 9789023411581 | Hardcover | 405 pagina's | De Bezige Bij | februari 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2019, 10:00

Citaat van de dag

Heeft u soms enig idee waarom Nederlandse acteurs, wanneer zij een kind naspelen, hun schoenen altijd met de neuzen naar elkaar wijzend neerzetten?

Van Kooten en De Bie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2019, 10:47

Van ik Kus mijn schoenen - Jan de Rooy kon ik geen flaptekst vinden Renate, alleen de biblionrecensie.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Renate » 08 Jun 2019, 13:36

Ik vond het ook moeilijk om er iets over te vinden. Zelf heb ik maar 1 boek van Jan de Rooy (wel met opdracht en handtekening) en de bibliotheek heeft ook niet veel meer. Dit boek hebben ze ook niet meer in de bibliotheek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2019, 14:23

Nee het is van 1988 dus dat zal de bibliotheek inderdaad niet meer hebben. Maar het is toch gelukt om iets te vinden, dus ik kon het toch plaatsen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Renate » 08 Jun 2019, 20:13

Sommige andere oudere boeken hebben ze wel, of ze staan in het open magazijn, waar je ook nog wel het nodige kan vinden, maar dit dus niet. Helaas staan oude kinderboeken wel in het magazijn, maar worden ze niet uitgeleend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2019, 09:55

Ja literaire boeken zijn altijd wel te vinden in de bibliotheek. Maar ik vond het wel een leuke tip van je. Weer een (voor mij) heel onbekende schrijver onder de aandacht gebracht en ook nog slaande op het thema schoenen!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Renate » 09 Jun 2019, 10:12

Tja, ik heb de man gekend, dus vandaar dat ik er aan dacht.
Bouillabaise uit 1986 heeft de bibliotheek wel in het open magazijn staan.
Leda Styx uit 1994 staat ook in het open magazijn.
In 2017 heeft hij nog een verhalenbundel met de titel Arme tak geschreven, die ook in de bibliotheek staat.
Zelf heb ik het boek Nachtvlinders uit 1981, dat over een muzikant, een pianoleraar gaat. Heel toepasselijk voor mij dus, vond de auteur. Zelf was hij vioolleraar. Wat hij nu doet en waar hij woont? Ik zou het niet weten. We zijn elkaar heel lang geleden uit het oog verloren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2019, 10:37

Kus mijn schoenen
Jan de Rooy


Na twee romans (Nachtvlinders en Bouillabaisse) en een verhalenbundel (Brandzalf), komt Jan de Rooy (1949) nu met een bundel 'Herinneringen van een schoenenfetisjist', zoals het achterop de achterkant van de bundel treffend staat omschreven.

Het zijn negen meesterlijke verhalen, waarin schoenen in allerlei soorten en maten en hun dragers, een steeds weer verrassende rol spelen. Op een uiterst geraffineerde wijze beschrijft De Rooy vele, meer of minder bizarre, situaties. Hij bewandelt vele zijwegen om altijd weer bij zijn uitgangspunt uit te komen. Schijnbaar losse eindjes passen uiteindelijk perfect in het geheel.

Ik heb deze verhalen zeer geboeid, geamuseerd en met bewondering gelezen, van het beste verhaal De Bugatti's van mijn moeder, waarin de moeder van de verteller net zo verliefd wordt op een paar, voor haar te dure witte schoenen die uiteindelijk een miskoop bleken, als hijzelf was op zijn witte Bugatti-model, tot aan het laatste macabere Souliers catalans. De illustraties van Shlomite Lavi geven een extra dimensie aan het boek.

(NBD|Biblion recensie, Drs. Gonny ten Houten-Biezeveld.)

ISBN 9789068011555 | Hardcover | 104 pagina's | De Prom, Baarn | 1988

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2019, 09:38

Schaap zoekt schoen
Eef Rombaut & Emma Thyssen


Een prentenboek vol humor en kleur.
Kip draagt hoge hakken, Poes is trots op haar pantoffels
en Eend kan niet zonder haar watersandalen.
En waarom heb jij geen schoenen aan, Schaap?


Recensie

Hé, dat is gek! Eend draagt grappige watersandalen, Poes heeft zachte pantoffeltjes en Kip loopt op hoge hakken – maar Schaap heeft helemaal geen schoenen. Niet leuk, vindt Schaap. Er zit maar één ding op: samen zoeken naar geschikt schapenschoeisel, al blijkt dat moeilijker dan gedacht…


Dit ietwat lange verhaal wordt in drie lagen verteld. Voor de jongste lezers zijn er midden op de pagina enkele grove prenten met slechts korte kreten ter begroeting (zoals 'Dag Schaap', 'Bonjour Poes' en 'Hey kip'); voor de iets oudere kinderen zijn er onder aan de bladzijde wat kleinere tekeningen met zinnetjes die het verhaal vertellen (zoals 'Waarom heb jij geen schoenen aan, Schaap?' en 'Dragen alle dieren schoenen?'); voor de papa’s en mama’s zijn er op de achtergrond een aantal subtiel, met dunne stippellijnen getekende details en expliciete grapjes (zoals dat 'Lolita' het lievelingsboek van Schaap is, en dat Bever een 17-inch computer gebruikt).
De auteur en de illustratrice maakten eerder samen het kinderboek 'Hart gezocht, verloren, gevonden' over echtscheiding, co-ouderschap en liefde.
Vanaf ca. 4 jaar.

ISBN 9789461319777 | Hardcover | 32 pagina's | Schuyt & Co van Halewyck | maart 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2019, 09:38

Citaat van de dag

Het gat in je schoen manifesteert zich op de dag dat je op de heide rondloopt of met een kind de stad in gaat.

Wendy Anderson (1933)
Actrice

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2019, 10:18

De schoen van Jan Jansen
Lisa Goudsmit



Jan Jansen (1941) maakt al meer dan 50 jaar furore met zijn wulpse, barokke en experimentele schoenen. In 1973 brak hij internationaal door met zijn inmiddels wereldberoemde bamboeschoen, een icoon dat door zowel mode- als kunstliefhebbers wordt gewaardeerd. Auteur Lisa Goudsmit onderzoekt in deze publicatie de bamboeschoen als mode- en als kunstobject en beschrijft hoe dit schoenontwerp tot uitgroeide tot een icoon.
Hierbij wordt uiteraard ook aandacht geschonken aan andere ontwerpen uit Jan Jansens uitgebreide oeuvre. Daarnaast onderzoekt Goudsmit de vermeende kopie door Prada in 2005, door Jansen cynisch 'een liefdevolle adoptie' genoemd, en de mogelijke invloed die deze kopie had op het imago van zowel de schoen als de ontwerper.
Lisa Goudsmit is ontwerphistorica en modejournaliste, met een speciale interesse voor het snijvlak van mode,design en kunst.


Recensie

Onderzoek naar de bamboeschoen van de Nederlandse schoenontwerper Jan Jansen (1941).
De schrijfster en designjournaliste onderzocht de geschiedenis, achtergrond, werkwijze en productie van deze avant-gardistische schoen uit 1973. Ze beschrijft de ontstaansgeschiedenis en productiewijzen in verschillende fasen, versies en materialen van dit ontwerp als mode- en kunstobject dat uitgroeide tot een icoon van Nederlandse modevormgeving. Ook stelt ze imitaties van deze schoen door andere internationale fabrikanten aan de orde.
De uitgave is tweetalig: Nederlands (witte, oneven pagina’s) en Engels (grijze, even pagina’s). Het boekje bevat veel foto’s in kleur en zwart-wit van de bamboeschoen en zijn vele varianten, en privéfoto’s van Jan Jansen. Deze foto’s zijn interessant en tonen het meesterschap van deze kunstenaar. De uitgave bevat een bibliografie.
Deel uit de serie ‘Premsela Design Story’ waarin eerder delen verschenen over o.a. de stoel van Friso Kramer, en de Nederlandse fiets.
A.M. Tabak


ISBN 9789462080485 | Paperback | 160 pagina's | Nai010 Uitgevers | juni 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2019, 10:18

Citaat van de dag

Sandaal: schoen in badpak.

Piet Grijs (Geb. 1935)
Nederlands columnist, geboren Hugo Brandt Corstius

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2019, 10:20

Ooit heb ik eens in Amsterdam de schoenen van Jan Jansen gezien, ik heb me echt staan te vergapen, elke schoen was een kunstwerkje op zich.
Heel aparte hakken, prachtig materiaal en bijzondere vormen van de schoen zelf. Ik werd er best wel hebberig van :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2019, 12:13

En wat had je er dan mee gedaan? Je kan er niet echt op lopen, vind ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2019, 16:11

Jawel je kunt er zeker wel op lopen. Alleen ik zou het zonde vinden om ze te gebruiken, waarschijnlijk zou ik ze dan te pronk zetten :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2019, 11:26

De schoentjes van de vondeling
Mink van Rijsdijk



Op een donkere septemberavond in 1942 trekt Fietje Drukker haar tweejarige dochtertje Roosje een dubbel stel kleren aan en rijdt met haar in een kinderwagen richting Koninginneweg. Zoals afgesproken met het verzet legt ze haar dochtertje in het portiek bij nummer 9, belt aan en loopt met een lege kinderwagen terug naar huis door de stilte straten van Amsterdam, rouwend om haar ongestorven kind. Roosje komt in het Burgerweeshuis en krijgt de naam Irma van Schinkel.


De gebeurtenissen die volgen vormen het verhaal van een verloren en verwarrende jeugd en van onverwerkte angsten en verdriet. In een lange reeks gesprekken tussen Roosje en auteur Mink van Rijsdijk werd de basis gelegd voor een oprecht en ontroerend boek waarvan de auteur zelf zegt: 'ik mocht de geschiedenis niet mooier of dramatischer maken. Het mocht niet mijn verhaal worden. Ik mocht alleen in de veelheid van Roosjes herinneringen een strakke lijn aanbrengen en moest mijn woorden en gedachten intomen om het levensverhaal van Roosje Drukker tot een boek te maken.'

Recensie
In september 1942 vond een familie op de Koninginneweg in Amsterdam een huilend meisje van twee jaar voor de deur. Ze had een briefje bij zich met de mededeling dat haar ouders te arm waren om haar te onderhouden. Het was afgesproken werk: als vondeling kon ze als Irma van Schinkel 'legaal' op verschillende adressen de oorlog overleven.
In 1989 ziet Roosje bij een bezoek aan het Joods Historisch Museum een paar schoentje staan met het bijschrift: 'Kleertjes en schoentjes van een vondeling'. Háár schoentjes. Door deze ontdekking kon ze nog ontbrekende stukjes in de speurtocht naar haar bestaan achterhalen.
In 1995 vertelde zij haar levensverhaal aan Mink van Rijsdijk, die het bewerkte tot een boek. Ook uit dit verhaal wordt weer duidelijk hoe moeilijk het was om na de oorlog de draad weer op te pakken. De 'gereformeerde' Roosje komt terug bij haar moeder die was ondergedoken; ook haar zusje Carla overleefde, in een rooms-katholiek gezin.
Het boek is met zorg uitgegeven; het bevat een katern zwart-witfoto's over Roosje en haar familie. De beoordeling van aspecten uit het joodse leven roept hier en daar wel eens vragen op.
(Biblion recensie, Hanna Blok.)

ISBN 9789056950231 | Paperback | 143 pagina's | Buuren BV | april 1997

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2019, 11:26

Citaat van de dag

Wie de schoen aan wil trekken, passe zich aan

Remco Campert (1929)
Nederlandse dichter, columnist en schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2019, 10:20

De anatomische les
Hendrik Hoek



Een serie Anatomische lessen aan Schoenmakers en Schoenwinkeliers ten gebruike als zelfondericht en als leerstof aan scholen en cursussen.
Geschreven door Hendrik hoek directeur van de vakschool voor schoenmakers te 's Gravenhage.


Gebonden | 6 pagina's (55 lessen) in twee kolommen per pagina gedrukt |In eigen beheer ( overdruk uit "De Schoen"jaargang 1933 | 1933

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2019, 10:20

Citaat van de dag

Ieder kind een schoentje naar zijn voet te geven, dat gaat voor den schoenmaker gemakkelijker dan voor den opvoeder".

Jan Ligthart (1859-1916), Over opvoeding, 1907, p. 89.
Nederlands onderwijzer en onderwijsvernieuwer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2019, 10:22

Ik vond het zo leuk dit boekje. "ten gebruike als zelfondericht" Anatomische les voor de schoenmaker! Daar zou ik nou nooit bij stel hebben gestaan, maar het is ergens ook wel logisch.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2019 - Schoenmaker blijf bij uw boeken (thema schoenen)

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2019, 09:23

Rode schoenen
Joanne Harris


In de heerlijke roman "Rode schoenen' van Joanne Harris lees je meer over Vianne Rocher, de hoofdpersoon uit de wereldwijde bestseller "Chocolat'.

De mooie Yanne Charbonneau heeft een chocolaterie in Parijs, in het pittorekse Montmartre. Ze woont boven de winkel met haar twee kinderen; de 11-jarige Annie en de kleine Rosette. Haar leven lijkt rustig en op orde, maar schijn bedriegt: eigenlijk heet zij Vianne Rocher, en haar oudste dochter heet Anouck; namen uit een verleden dat ze achter zich wil laten.
Op een dag loopt Zozie de l'Alba op hoge knalrode naaldhakken hun leven binnen. Zij is een betoverende vrouw, met een groot geheim, die beetje bij beetje Anouck en Vianne in haar macht krijgt.

Recensie
Yanne Charbonneau, een jonge ongehuwde moeder met twee dochters (11 en 3 jaar), beheert een chocolaterie in het Parijse Montmartre. Ze heeft een reden om zichzelf en haar kinderen een andere identiteit te geven. Op een dag komt Zozie de l’Alba, een bohémienne vrouw op rode naaldhakken en met een groot geheim, hun wereld binnen. Vanaf dat moment verandert alles. Zozie lijkt gevaarlijk volmaakt; de winkel draait als nooit tevoren, maar ze weet mensen te manipuleren met alle gevolgen van dien. Dan blijkt dat ook Zozie niet degene is voor wie ze zich uitgeeft.
Een goed opgebouwd verhaal, af en toe chocoladezoet, maar met magie en kleine toveracts. Drie personen spelen afwisselend de ik-figuur en het geheel speelt zich af in ongeveer acht weken tijd. De Engelse schrijfster (1964) schreef het boek als vervolg op 'Chocolat'* dat in 2000 verfilmd werd met o.a. Juliette Binoche, Judi Dench en Johnny Depp. Kleine druk. Het vervolg is 'De zoetheid van perziken'.
H.W.L. Keus-Asveld


ISBN 9789026149474 | Paperback | 480 pagina's | Uitgeverij De Fontein | juni 2019
Vertaald door Monique de Vre


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten