Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2019, 10:09

De hele maand lang romans en (een beetje) non-fictie rond het thema racisme.

Zie http://www.leestafel.info

Ik wens jullie een boeiende maand.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Marjo » 01 Apr 2019, 15:13

Dank...er zullen vast een aantal bekende tussen zitten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2019, 16:59

Dat zal vast wel Marjo.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2019, 10:49

Een verre kust
Caryl Phillips

De Engelse Dorothy verhuist naar een nieuwbouwwijk en probeert haar leven weer op de rails te krijgen. Ook haar Afrikaanse buurman Solomon wordt door zijn verleden achtervolgd. Tussen de beide nieuwkomers, die weinig gemeen lijken te hebben, ontstaat een band, totdat een dramatische gebeurtenis alles weer op losse schroeven zet. Een verre kust is een aangrijpende en meesterlijk geschreven roman over de wreedheid waarmee wij onze buren, onze gasten en onszelf behandelen.

Recensie
Twee van de grootste problemen van deze tijd, eenzaamheid op latere leeftijd en immigrant zijn, worden hier groots 'behandeld'. Een gescheiden en lichtelijke excentrieke muzieklerares in de derde levensfase in een deprimerend Engels stadje heeft goed contact met haar keurige Afrikaanse buurman, die een gewelddadig verleden heeft en zijn land heeft moeten ontvluchten. Er gebeurt iets vreselijks als gevolg van het primitieve vooroordeel en racisme van de buurtbewoners en zij raakt opnieuw stuurloos.

De schrijver, geboren op de Caribische Eilanden, heeft toneelstukken, fictie en non-fictie geschreven en gewerkt voor film en televisie. In zijn werk gaat hij geen probleem uit de weg: slavernij, racisme, geweld, worden boeiend, aangrijpend, kundig en met begrip van binnen uit onder de aandacht gebracht. Ook 'Een verre kust' moet eigenlijk nu gelezen worden door iedereen die geholpen wil worden deze tijd te begrijpen. Vrij kleine druk.
Livia Visser-Fuchs


ISBN 9789053416037 | Hardcover | 317 pagina's | De Bezige Bij | juni 2004
vertaald door Maaike Post

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2019, 10:50

Citaat van de dag

Als ik een boekwinkel binnenloop weet ik niet waar mijn boek te vinden zal zijn. Bij de Britse literatuur? Of, als er een sectie zogenoemde 'zwarte literatuur ' is, dan zal ik daar staan. Of als ze een sectie Caribische literatuur hebben, dan is mijn boek daar te vinden. Maar, als ze niet naar mijn foto kijken, dan kan het ook gebeuren dat mijn boek bij de 'vrouwenliteratuur' geplaatst is.

Caryl Phillips
fragment uit een interview met the Daily Telegraph

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2019, 11:03

Als Beale Street kon praten
James Baldwin



Harlem, begin jaren zeventig, de tijd van Aretha Franklin en Ray Charles. De 19-jarige Tish is zwanger van haar grote liefde Fonny, een jonge beeldhouwer. Hij zit vast, beschuldigd van een verkrachting, ingerekend door een racistische agent. Terwijl hun beider families hun best doen om Fonny's naam te zuiveren, wordt het jonge paar heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop. Een liefdesverhaal als de blues, gepassioneerd, melancholiek en onvergetelijk.


Recensie

James Baldwin (1924-1987) was betrokken bij de Civil Rights Movement en een belangrijk Afro-Amerikaans auteur. Hij stelde het racisme, de vooroordelen, de klassenjustitie, het gemanipuleerde rechtssysteem en de enorme moeilijkheden en de uitzichtloosheid in het dagelijkse leven van de Amerikaanse zwarte bevolking aan de orde. Thema's die heden nog steeds actueel zijn.


Om deze thema's heen heeft Baldwin een prachtige, ontroerende, hartverscheurende roman geschreven waarin twee kinderen elkaar gaan liefhebben. Als Romeo en Juliet. Ware liefde. Maar onmogelijk door de omstandigheden. Een racistische blanke agent luist Fonny erin, hij wordt gevangengezet voor verkrachting. Hoe moet Tish verder? Hoe moet zij, jong, zwart, zwanger en zonder geld, Fonny ooit vrij krijgen? Opstaan tegen het rechtssysteem dat alle middelen inzet om hem schuldig te verklaren. Baldwin exploreert ook de mensen om hen heen en hun motieven. Familie, hun steun, hun verraad. Vrienden en onverwachte helpers, ook blanke.


Mooie vertaling die Baldwins directe en krachtige stijl en het soms gebruikte slang recht doet. Zeer aangrijpend, maar krachtig, a-sentimenteel geschreven. Zet aan tot (zelf)reflectie. Baldwin schreef diverse romans, toneelstukken en essays.
Drs. Catharina B.E. de Koster-Schneider


ISBN 9789044540406 | Hardcover | 320 pagina's | De Geus | oktober 2018
vertaald door Harm Damsma, Niek Miedema

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2019, 11:03

Citaat van de dag

Het verleden is wat het heden samenhangend maakt, en het verleden zal vreselijk blijven voor precies zo lang als we weigeren het eerlijk te beoordelen.

James Baldwin (1924-1987)
Amerikaanse schrijver en sociaal criticus

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Renate » 03 Apr 2019, 11:55

Is dat boek van James Baldwin onlangs ook niet verfilmd?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2019, 13:38

Ja, bij Wikipedia staat: De film ging op 9 september 2018 in première op het internationaal filmfestival van Toronto

https://www.imdb.com/title/tt7125860/

Het lijkt me een prachtig boek, het is opnieuw uitgegeven door De Geus en vanaf die tijd staat het op mijn verlanglijstje.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Renate » 03 Apr 2019, 20:08

Er staan zoveel boeken op m'n leeslijstje.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2019, 10:06

De hulp
Kathryn Stockett


De hulp, eerder uitgegeven als Een keukenmeidenroman, is het ontroerende en hartverwarmende verhaal van drie vrouwen die het allesbepalende racisme in het Mississippi van de jaren zestig meer dan zat zijn en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten. Waarom wordt aan zwarte vrouwen bijvoorbeeld wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver?

Het is 1962 als de 23-jarige Eugenia, door iedereen Skeeter genoemd, besluit een carrière als schrijfster na te jagen. Naar een onderwerp hoeft ze niet ver te zoeken als op een dag haar vriendin Hilly vertelt over haar missie om in alle huizen van blanke gezinnen een apart toilet te installeren voor de zwarte hulp. Hoe meer Hilly gebrand is op deze vorm van segregatie, hoe meer Skeeter twijfelt. Ze begint de verhalen te verzamelen van zwarte vrouwen die als hulp in de huishouding werken.

Kathryn Stockett groeide op in Jackson, Mississippi. Ze studeerde Engels en Creative Writing aan de universiteit van Alabama, en verhuisde naar New York, waar ze werkte in de tijdschriftenmarketing. De hulp is haar eerste roman, die ruim twee jaar in de Nederlandse bestsellerlijsten stond en zeer succesvol verfilmd is als The Help.

Recensie
Het verhaal speelt zich af in het diepe zuiden van de VS toen de zwarte bevolking nog te lijden had onder discriminatie en segregatie. In 1962 waren zwarte vrouwen geliefd als keukenmeid en als 'nanny', maar ze hadden geen rechten en konden zomaar worden ontslagen. De kloof tussen blank en zwart wordt pijnlijk voelbaar als de blanke Hilly Walters het plan oppert dat zwarte keukenmeiden van een apart toilet gebruik moeten maken. Dit plan stuit haar vriendin Skeeter tegen de borst.

Skeeter, die net is afgestudeerd en schrijfster wil worden, besluit een boek te schrijven waarin zwarte vrouwen anoniem hun aangrijpende levensverhaal kunnen vertellen. Het boek is een aanklacht tegen het blanke racisme en slaat in als een bom. Hilly ontdekt in het boek enkele details die de identiteit van Skeeters vriendinnen aan het licht brengen.
Met deze historische 'vrouwenroman' laat Kathryn Stockett zien wat vrouwen universeel verbindt in plaats van verdeelt. In 2011 verfilmd als 'The Help'; een scene daaruit op het omslag. Zeer kleine druk.

ISBN 97789044350500 | E-book | 438 pagina's | The House of Books | november 2015
vertaald door Harm Damsma, Niek Miedema

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2019, 10:06

Citaat van de dag

Ik zou huilen, als ik daar de tijd voor had.

Fragment uit De hulp pagina 371

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2019, 13:48

Toevallig was dinsdagavond The help op tv en ik heb gekeken. Het blijft een prachtig verhaal (op het typisch Amerikaanse eind na)
Onvoorstelbaar dat mensen zo behandeld worden. Inderdaad ze mochten niet het zilver verzorgen maar wél de kinderen!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2019, 11:02

God sta het kind bij
Toni Morrison



God sta het kind bij is een indringende roman over de manier waarop jeugdtrauma’s een heel leven kunnen bepalen. Centraal staat een jonge vrouw die geboren wordt als Lula Ann Bridewell, maar zichzelf Bride noemt. Haar prachtige donkere huid is slechts een deel van haar aantrekkingskracht; ze barst van het zelfvertrouwen en is in haar werk zeer succesvol. Maar haar donkere huid heeft er ook voor gezorgd dat haar moeder, die een veel lichtere teint heeft, haar in haar jeugd zelfs de meest basale vormen van liefde onthield. Tot het moment dat Bride als scholiere een leugen vertelde die het leven van een onderwijzeres, een onschuldige vrouw, volledig ruïneerde.
God sta het kind bij is de krachtige nieuwe roman van de winnares van de Nobelprijs voor de Literatuur.


Recensie
Toni Morrison (Ohio, 1931) won in 1993 de Nobelprijs voor de literatuur en is daarmee een van de belangrijkste contemporaine Amerikaanse schrijfsters. De belangrijkste thema’s in deze roman zijn racisme, kindermisbruik en schuldgevoel. Dat laatste loopt als een rode draad door het verhaal heen.


Lula Ann Bridewell is een mooie, donkergekleurde jonge vrouw. Haar moeder die veel lichter van tint is, schaamt zich voor de erg donker uitgevallen dochter. Ondanks het gebrek aan moederliefde ontwikkelt de dochter zich tot een succesvolle, zelfverzekerde zakenvrouw, die verder door het leven gaat onder de naam Bride. Als haar vriend haar verlaat en haar gezondheid achteruit gaat, speelt ook een leugen uit het verleden haar parten.


Morrison behandelt de thema’s schuld en racisme op een zeer indringende manier. Haar stijl is erg direct. In het verhaal wordt de intrige vaak vanuit een wisselend perspectief behandeld. Door deze stijl van schrijven wordt de lezer nadrukkelijk bij het verhaal betrokken. Een krachtige en aangrijpende roman.
E. Mutter


ISBN 9789023490302 | Hardcover | 208 pagina's | De Bezige Bij | juni 2015
vertaald door Ronald Vlek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2019, 11:02

Citaat van de dag

Ik zou huilen, als ik daar de tijd voor had.

Fragment uit De hulp pagina 371

O O O O ik vergeet steeds de citaten... sorry

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2019, 09:55

Hoe de bij haar vleugels kreeg
Susan Carol McCarthy


Hoe de bij haar vleugels kreeg van Susan Carol McCarthy is een historische roman die zich afspeelt in de Verenigde Staten van de jaren vijftig. Het is een krachtige roman over racisme door de ogen van een twaalfjarig meisje. De roman is gebaseerd op historische gebeurtenissen en belicht de menselijke kant van "het grote verhaal'. De twaalfjarige Reesa komt met haar familie in het Zuiden wonen, in een dorp waar haar vader sheriff is maar waar "De Klan' regeert.

Als haar beste vriend vanwege zijn huidskleur wordt omgebracht, zijn Reesa en haar ouders kapot van verdriet – maar ook woedend over de misstanden en hun onmacht om daar iets aan te doen. Samen bedenken ze een hachelijk plan om het onrecht een halt toe te roepen en de Klan voor het blok te zetten. Zal het hen lukken het recht te laten zegevieren?


Susan Carol McCarthy schreef drie romans, die veel waardering ontvingen. Haar boeken zijn gebaseerd op historische gebeurtenissen en schetsen de menselijke kant van "het grote verhaal'. Susan woont en werkt in Californië.


Recensie

Dit verhaal is gebaseerd op historische gebeurtenissen in Florida in 1951. Het wordt verteld door het dertienjarige (blanke) meisje Reese McMahon. Op een nacht wordt de jonge Marvin, Reese's speelkameraad en de (zwarte) zoon van een werknemer van haar vader, door de Ku Klux Klan vermoord. Dat is het begin van een lange periode van terreur waarin naast Afro-Amerikanen ook katholieken, joden en "gewone' blanken aan geweld en moordaanslagen worden blootgesteld.


Reese's vader is één van de weinigen die zich verzet, samen met de zwarte gemeenschap die hem in het geheim helpt. Uiteindelijk krijgen ze de FBI zover dat die een diepgaand onderzoek instelt, maar voor het zover is, beleeft het gezin nog een aantal spannende en hachelijke dagen.
De flaptekst vermeldt al de gelijkenis met Harper Lee's "To kill a mockingbird' (de thematiek, het perspectief van het kind en de onkreukbare vaderfiguur). De personages zijn allemaal of goed of slecht, maar de sterke plot en de schandalige sociale wantoestanden maken hier toch ook een boeiende roman van.
C.C. Oliemans


ISBN 9789023977070 | Hardcover | 320 pagina's | Mozaïek | november 2018
Vertaald door Connie van de Velde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2019, 09:56

Citaat van de dag


We kunnen de wereld niet in een nacht veranderen, Reesa. Maar we kunnen beginnen met de verandering door de manier waarop we er in leven

(We can't change the world overnight, Reesa. But we begin by changing the way we choose to live in it.)


Fragment uit Hoe de bij haar vleugels kreeg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2019, 10:00

Hallo witte mensen
Anousha Nzume


''In dit boek wil ik graag uitleggen hoe je als wit persoon je privilege kunt erkennen en hoe je door dat te begrijpen hopelijk ook racisme in de samenleving kunt inzien en aanvechten.''
- Anousha Nzume

Of we nu willen of niet, in Nederland leven we in een witte wereld. Eeuwenlang was 'wit' bepalend voor de maatschappelijke en culturele status quo. Maar sinds de hernieuwde Zwarte Piet-discussie lijkt 'wit' onder druk te staan als nooit tevoren.

Hallo witte mensen is een handleiding voor het leven in deze veranderende wereld. Vragen als: 'Waarom weer dat gezeur over Zwarte Piet?' 'Dan is blanke vla zeker ook racistisch?' 'Hoe zit het nou met het n-woord?' 'Iemand een tropische verrassing noemen is toch juist een compliment?', en: 'Waarom ga je niet terug naar je eigen land?', worden in dit boek beantwoord.

Aan de hand van persoonlijke anekdotes, wetenschappelijke publicaties ('in jip-en-janneketaal') en gesprekken met ervaringsdeskundigen, helpt Anousha Nzume witte mensen om te gaan met hun witte fragiliteit tussen de steeds mondiger wordende niet-witte mensen. En niet-witte mensen hoe om te gaan met de defensieve houding van witte mensen zodra hun privilege ter discussie staat. Dit alles brengt zij met liefde, compassie en geduld.

Hallo witte mensen' van Anousha Nzume is een belangrijk boek dat Nzume met de broodnodige ironie en distantie heeft opgeschreven. Ook voor mensen die van mening zijn dat ze niet wit zijn. Nzume laat zien dat het erkennen van het leed van de ander pas kan beginnen als lijden niet langer een competitie is. Zelfs als je het niet met alles eens bent wat ze poneert begin je geleidelijk aan steeds meer van Nzume te houden. 'Hallo witte mensen' is een poging tot dialoog die de lezer niet naast zich neer kan leggen.
- Arnon Grunberg

Recensie
De schrijfster is van gemengde komaf (half Russisch, half Kameroens) en brengt die situaties onder woorden, waarbij veel blanke mensen niet beseffen dat er sprake is van racisme. Een opmerking door een blanke, als compliment bedoeld, kan heel racistisch overkomen, zoals iemand als exotisch bestempelen en voorbij gaan aan de meerdere identiteiten die iemand heeft. Tegelijk vindt in Nederland ieder jaar de Zwartepietdiscussie plaats, terwijl blanken die zich achter 'blackfaces' verschuilen en zich dom gedragen, bijdragen aan een negatieve beeldvorming van zwarte mensen. Mensen die zeggen dat ze kleurenblind zijn, gaan voorbij aan het probleem. Nzume kiest voor de benaming 'wit', omdat 'blank' een superieure klank heeft, waar we vanaf moeten.
Natuurlijk roept dit boek dezelfde reacties op als Sylvana Simons en daarom is het zo goed dat dit boek geschreven is. Nzume houdt de lezer een spiegel voor. Dit boek is geschreven voor 'witte mensen' (zie de titel), maar ook voor vrouwen die vergelijkbare situaties meemaken, om ze een handvat te bieden.
Drs. Marianne van den Heuvel


ISBN 9789462984141 | Paperback | 140 pagina's | Amsterdam University Press | maart 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2019, 10:00

Citaat van de dag

Als je nooit over slavernij geleerd hebt, of als je niet weet dat mensen met hetzelfde diploma niet dezelfde kansen krijgen, als je boos bent op vluchtelingen maar niet weet wat handelsverdragen of Nederlandse bedrijven als Shell aanrichten in landen waar vluchtelingen vandaan komen, dan is het gemakkelijker om er bepaalde meningen op na te houden. Er zijn zoveel vakken op school waar een beetje verder gekeken kan worden dan de witte blik. Waarom hebben we het bij filosofie op school bijvoorbeeld enkel over witte denkers? In het onderwijs liggen heel veel kansen.

Fragment uit een interview met Anousha Nzume

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2019, 10:21

Een bijna eindeloze afstand
Tahereh Mafi



"Het maakte niet uit dat ik accentloos Engels sprak. Het maakte niet uit dat ik mensen keer op keer vertelde dat ik hier geboren was, in Amerika, dat Engels mijn eerste taal was, dat mijn neven en nichten in Iran me ermee plaagden dat mijn Farsi middelmatig was en ik het bovendien met een Amerikaans accent uitsprak. Het maakte allemaal niets uit."

Shirin is het zat om altijd maar aangestaard, beledigd of zelfs aangevallen te worden. Ze is niet meer verbaasd dat mensen vreselijk kunnen zijn, alleen maar vanwege haar afkomst, religie en de hijab die ze draagt. Ze is er klaar mee dat mensen haar niet zien om wie ze is, maar altijd direct een oordeel klaar hebben, en denken te weten wat ze denkt of voelt.
Het is 2002, een jaar na de aanslagen van elf september in New York, en het is een heftige en verwarrende tijd. Shirin sluit iedereen buiten, en verliest zichzelf in muziek en breakdance. Ocean James is de eerste persoon in tijden die haar echt lijkt te willen leren kennen, maar ze komen uit twee schijnbaar onverenigbare werelden. En Shirin heeft de muur om zich heen zo zorgvuldig opgebouwd dat ze niet weet of ze wel in staat is om hem af te breken.

Recensie
De 16-jarige Shirin is het gewend om te verhuizen en opnieuw op een school te beginnen. Op haar nieuwe school valt ze op als enige meisje met een hoofddoek. Het is 2002 en de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten zorgen voor veel haat en agressie tegenover moslims. Shirin wordt uitgescholden en genegeerd. Ze sluit de wereld buiten en probeert te overleven door onder andere te trainen in breakdance. Wanneer ze Ocean ontmoet, toont hij veel meer interesse in haar dan ze zou willen. Shirin is sterk en kan goed voor zichzelf zorgen. Maar de veranderingen in haar leven hebben grote gevolgen.

Het verhaal toont de lelijke kanten van de mens, die zowel haatdragend als veroordelend kan zijn. Dit wordt uitgebalanceerd door de liefde die mensen elkaar geven. Het thema racisme is nog steeds actueel. De angst van mensen voor het onbekende zorgt ervoor dat Shirin in nare situaties terechtkomt. Door haar spottende houding en tegelijkertijd haar kwetsbaarheid als opgroeiende puber kan iedereen zich gemakkelijk met haar identificeren.
Auteur is bekend van de Touching Juliette-serie. Verhaal is gebaseerd op ervaringen van de auteur. Vergelijkbaar met Angie Thomas's 'The hate U give' en Muhammad Khans 'I am thunder'. Vanaf ca. 15 jaar.
Angelique Peters

ISBN 9789463491280 | Hardcover | 304 pagina's | Blossom Books | oktober 2018
Vertaald door Merel Leene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2019, 10:21

Citaat van de dag


Ik geloofde niet dat het mogelijk was om de schoonheid van een vrouw te verbergen. Ik dacht dat vrouwen prachtig waren ongeacht wat ze droegen en ik dacht dat ze aan niemand een verklaring schuldig waren over hun kledingkeuzes. Verschillende vrouwen voelden zich prettig in verschillende kleding. Ze waren allemaal mooi.


I didn't believe it was possible to hide a woman's beauty. I thought women were gorgeous no matter what they wore, and I didn't think they owed anyone an explanation for their sartorial choices. Different women felt comfortable in different outfits.
They were all beautiful.”

Fragment uit Een bijna eindeloze afstand
(vert. Dettie)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2019, 10:23

Een bijna eindeloze afstand
Tahereh Mafi

Hallo witte mensen
Anousha Nzume


Ik word erg hebberig van dit soort boeken. Zou ze graag willen lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2019, 15:09

Wat let je, zeggen wij dan. Maar ja, er zitten maar 24 uur in een dag...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2019, 15:27

Te duur, moet even op boekenbonnen wachten (ik doe mee aan enquetes waarbij je punten voor een boekenbon kunt winnen).
De bieb is net te ver weg.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2019, 15:50

Er is geen bezorgdienst bij jullie bieb? Of iemand die voor je kan lenen? Ik deed dat ook altijd voor een mevrouw die zelf niet kon gaan.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten