Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2019, 15:07

Nou ik vind het alvast knap.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Renate » 25 Apr 2019, 16:23

Tja, ik kan niet breien, niet naaien (behalve misschien een knoop aanzetten), niet haken, ben een kruk met strijken en ander huishoudelijk werk, waar je in ieder geval iets aan hebt, maar ik schijn muziek te kunnen schrijven. Leuke hobby, maar niet meer dan dat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2019, 19:54

Kraak jezelf niet zo af! Ik gaf een welgemeend compliment, en haal dat dan niet gelijk naar beneden. Het is een gave om muziek te kunnen schrijven.
Ik kan ook zoveel niet, maar ook zoveel wél. Zo gaat dat nu eenmaal. accepteer eens een compliment!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Renate » 25 Apr 2019, 20:08

Tja, voor mijn gevoel is het niets bijzonders.
Hoewel dat ook niet helemaal waar is.
Het doet me denken aan 'Twee voor twaalf'. Als ik iets weet, wat de kandidaten niet weten, ben ik ook nog wel eens geneigd te roepen dat iedereen dat toch moet weten, als ik het zelfs weet, terwijl ik maar een Mavo-diploma heb. Hooguit bij muziekvragen heb ik dat niet. Daarvan weet ik dat ik misschien iets meer dan het gemiddelde.

Ik ben al de hemel ingeprezen voor m'n muziek en ook genadeloos afgekraakt. Misschien is dat laatste misschien nog beter dan helemaal geen reactie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2019, 09:42

Tussen de wereld en mij
Ta-Nehisi Coates



'Tussen de wereld en mij' is een lange brief van Ta-Nehisi Coates aan zijn vijftienjarige zoon, waarin hij beschrijft hoe het is om als zwarte jongen op te groeien in Amerika. Een Amerika dat zichzelf voorhoudt dat raciale tegenstellingen tot het verleden behoren, maar waar aanhoudende gewelddadige incidenten tegen de zwarte bevolkingsgroep een andere werkelijkheid laten zien.


Coates maakt pijnlijk duidelijk hoezeer racisme in de Amerikaanse cultuur zit verankerd en dat gewelddadige uitspattingen geen toevallige incidenten zijn, maar voortkomen uit scheve machtsverhoudingen en diepgewortelde maatschappelijke noties. Hij kijkt vanuit een historisch perspectief en beschrijft hoe raciale gedachten door de eeuwen heen zijn geëvolueerd. Volgens Coates is racisme vooral een fysieke ervaring, waarbij de lijfelijke dreiging tegen 'black bodies' telkens een andere vorm aanneemt: van slavernij en opsluiting tot buitensporig politiegeweld. Hij neemt de lezer aan de hand mee door zijn leven. Daarbij probeert hij één vraag te beantwoorden: is het in Amerika mogelijk om geweldloos in een zwart lichaam te leven?


Winnaar van de National Book Awards 2015


Recensie
Een brief van een zwarte journalist aan zijn vijftienjarige zoon, hoewel de eerste bladzijden meer lijken op een niet zo origineel pamflet over de langetermijngevolgen van de slavernij in de Verenigde Staten. De lezer moet zich daardoor niet laten afschrikken, want vanaf pagina 19 gebeurt het: indringende verhalen over alle eerste indrukken – als kind, scholier, student, sappelende freelance journalist – die bij de auteur hebben geleid tot een prangende vraag: hoe overleef je (jij, mijn zoon) in hedendaags Amerika als je een zwarte huid hebt? Want die huid is onontkoombaar, ook als je gestudeerd hebt of rijk geworden bent, en daaronder zit een lichaam dat nog steeds verdedigd moet worden tegen vernietiging – bijvoorbeeld door politieagenten die je op de snelweg aanhouden.

De schrijver, die zichzelf 'als overlevende van een grote natuurramp' ziet, probeert af te rekenen met 'de Droom', de illusie dat zwarten kunnen leven als bevoorrechte blanken. Want al die mensen 'die zichzelf wit noemen' blijven voor 'hun beschaving' andere rassen met minder rechten nodig hebben – als een soort 'goedkope benzine'. Indringende verhalen over veertig jaar ervaringen als zwarte man in Amerika. Originele focus op huid en lichaam, angst, illusies en één hartverscheurend geval van politiegeweld.
Anneke van Ammelrooy


ISBN 9789462981546 | Hardcover | 152 pagina's | Amsterdam University Press | november 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2019, 09:43

Citaat van de dag


I feel like my job is to look at the world and to report what I see, to write what I see as honestly and directly as I can. I don't want to cut it or make it easy, but be as direct as I can.


Ta-Nehisi Coates

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2019, 11:12

Een gewoon gezin
Maggie Gee



Alfred de Wit is al tientallen jaren verantwoordelijk voor het onderhoud en de ordehandhaving in het Albion Park in Londen. Zonder ooit een dag te verzuimen controleert Albert zijn terrein en jaagt hij mensen van het gras. Het is 'een gewichtige baan voor een klein mannetje'.
Op een dag maakt Alfred ruzie met een gekleurd gezin dat het gras betreedt. Even later zakt hij in elkaar. Hij belandt in het ziekenhuis en het park verloedert zienderogen. Gedurende Alfred's herstel leren we ook zijn vrouw, zijn zonen en zijn dochter kennen die ieder een eigen, zeer uitgesproken, standpunt hebben over hoe je met mensen uit een andere cultuur omgaat.


Recensie
Alfred, een parkwachter van in de zeventig in het Albion Park in Londen, zakt in elkaar na een woordenwisseling met een gekleurd gezin dat op het gras liep. In het ziekenhuis constateert men een herseninfarct en krijgt hij bezoek van zijn op het oog gewone gezin. Maar vanuit de optiek van zijn te lieve vrouw, zijn bekende oudste zoon, zijn met een zwarte man levende dochter en fascistische jongste zoon wordt duidelijk dat de starre, racistische Alfred, die regelmatig sloeg, te veel domineerde. Als zijn jongste zoon dronken een zwarte jongen vermoordt die de zwager van zijn zus is, probeert Alfred, die nu weet dat hij stervende is, te laat nog wat goed te maken.


Deze achtste, goed vertaalde roman van de Engelse schrijfster (1948) werd genomineerd voor de Orange Prize for Fiction 2002 en is een van haar beste door de subtiele en rake manier waarop ze beschrijft wat er achter de oppervlakte van het gezinsleven ligt en vooral door de sterke manier waarop de verloedering van het park zonder Alfred wordt verweven met het groeiende inzicht van zijn gezin. Paperback; kleine druk.
Drs. Madelon de Swart


ISBN 9789044503012 | Hardcover | 383 pagina's | De Geus | juni 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2019, 11:13

Citaat van de dag

Géén racist?
als in: ‘Neen, ik ben geen racist. Ik heb niets tegen vreemdelingen, zolang ze zich maar integreren en ze geen vijftien kinderen maken en ze niet profiteren van onze sociale zekerheid en ze geen schapen slachten en ze geen moskeeën bouwen en ze …’

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2019, 10:32

Het huis van Mususme
Ann Tatlock


Los Angeles, 1938. Augie Schuler, kind uit een probleemgezin, is wanhopig op zoek naar liefde en een normaal gezinsleven. Wanneer zij in contact komt met Sunny Yamagata en haar familie, weet ze dat ze eindelijk haar eigenlijke thuis heeft gevonden. Dat de Yamagata’s van Japanse afkomst zijn, doet daar niets aan af. Sunny wordt haar hartsvriendin en Augie stort zich vol overgave in de Japanse cultuur en gemeenschap, ondanks de racistische vooroordelen van haar eigen familie. Bij de Yamagata’s krijgt Augie een Japanse naam: Musume, wat ‘mijn meisje’ betekent. Samen zoeken de vriendinnen naar een eigen identiteit in een samenleving waar iedereen andere wortels heeft.


Na het Japanse bombardement op Pearl Harbor verandert alles. Augie wordt opnieuw geconfronteerd met de vooroordelen bij haar thuis en de familie Yamagata wordt, net als alle andere Japanse Amerikanen, door hun omgeving en door de Amerikaanse regering als landverraders behandeld. Zal de vriendschap deze crisis overleven? En hoe beïnvloedt deze ervaring de keuzes in hun latere leven, vooral als zij, volwassen geworden, opnieuw met discriminatie en uitsluiting te maken krijgen?

Een prachtig verhaal over de bittere consequenties van racisme, maar ook over vergeving en verzoening, geschreven tegen de achtergrond van de Amerikaanse geschiedenis.


Recensie
De 8-jarige Augie woont samen met haar moeder, broers en zussen in Los Angeles bij haar oom en tante. Nadat haar vader zelfmoord heeft gepleegd, is Augie op zoek naar aandacht, liefde en acceptatie. Dat vindt ze in het gezin van haar nieuwe Japanse vriendinnetje Sunny. Ze wordt als 'Musume' in het gezin opgenomen. Iedereen lijkt volmaakt gelukkig, totdat de Japanners in 1941 Pearl Harbor bombarderen. Vrienden zijn opeens vijanden en de Amerikaanse Japanners worden in verschillende kampen ondergebracht. Augie is van binnen totaal verscheurd: zal ze Sunny ooit nog weerzien?


Op een meeslepende manier leidt de auteur de lezer een stuk Amerikaanse geschiedenis binnen. Door de ogen van Augie (ik-figuur) opent zich een wereld van tragiek, persoonlijk verdriet en oorlogsleed. Aan de lijve ondervindt Augie de gevolgen van racisme en haat, verschillende tradities en culturen. Een prachtig geschreven verhaal, uitlopend op een climax van elkaar terugvinden en vergeven. Paperback met kleine druk.
J.W. van Meerten-Hakvoort


ISBN 9789085201090 | Other Formats | 530 pagina's | Barnabas | april 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2019, 10:33

Citaat van de dag

Tegen de tijd dat ik naar Boyle Heights verhuisde, was ik me al zeer bewust van de lege plek in mij, als een luchtbel gevat in glas. Het was er altijd, een pijn dat het leven moeilijk maakte, een verlangen naar iets dat ik niet kon verklaren... Acht jaar en ik was al levensmoe.

Fragment uit: Het huis van Musume

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2019, 10:25

Borre en de spelfout van Deetee
Jeroen Aalbers & Stefan Tijs (ill)



Vanaf 10 jaar. Op Elles middelbare school is een leraar die misschien nog wel verschrikkelijker is dan alle andere leraren bij elkaar. Hij heet meneer Deetee en hij geeft Nederlands. Meneer Deetee is een discriminerende racist. Hij geeft al zijn leerlingen die niet roomblank zijn onvoldoendes, of ze het nu goed doen of niet. En 's nachts gaat hij op stap met zijn gemaskerde racistische broeders van de Kaas Kaas Kaas...


Recensie

De leraar Nederlands Deetee is lid van de Kaas Kaas Kaas-broeders, een racistische beweging. Borre en zijn vrienden proberen hen te ontmaskeren. Maar de hoofdcommissaris is ook lid van die beweging. Toch weten ze wel hoe ze meneer Deetee te grazen kunnen nemen. Deel uit de serie ‘De gestreepte boekjes’*, verhalen voor kinderen op de basisschool, ontwikkeld in samenwerking met deskundigen. Een lastig thema, racisme, wordt op kinderniveau aan de orde gesteld. Op de computergeanimeerde illustraties wordt Borre als een katachtig wezentje weergegeven, terwijl zijn vriendjes en de volwassenen gewone mensen zijn. Bij dit boekje is een Engels taalspel op internet geplaatst waar de kinderen enkele vragen over het verhaal kunnen beantwoorden. Vanaf ca. 11 jaar.


ISBN 9789089222046 | Hardcover | 32 pagina's | Borre educatief | september 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2019, 10:25

Citaat van de dag

"Emoties maken het niet makkelijk om dingen luchtig bespreekbaar te maken voor kinderen."

Jeroen Aalbers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2019, 13:46

Sorry vandaag even geen nieuw themaboek, even druk met andere dingen. Morgen weer een nieuw themaboek.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Renate » 29 Apr 2019, 16:48

Dat wordt dan weer het laatste themaboek van deze maand.

Ben benieuwd wat het volgende maand wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2019, 12:48

Het thema heeft met mei te maken, maar niet met de vogeltjes ;-)

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Marjo » 30 Apr 2019, 13:33

Geen vogeltjes die eieren leggen? Misschien is dat ook meer een aprilding. Zijn de vogels vroeger dan anders?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2019, 15:21

Bij mij wordt er wel af en aan gevlogen met voer en zo. Ik heb eigenlijk geen idee of ze vroeger zijn dan anders. In Castricum hadden we op balkon altijd wel een mezennestje maar in welke maand???

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Marjo » 30 Apr 2019, 17:32

Ik zei het meer omdat het gezegde is dat mei de maand is, terwijl ze nu al druk bezig zijn. Maar inderdaad, ik weet ook niet of dat niet altijd zo is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2019, 08:49

Kinderen van zwarte bevrijders
Mieke Kirkels


Al vroeg in 1945 worden in Limburg de eerste bevrijdingskinderen geboren. Een zeventigtal van hen is duidelijk herkenbaar als 'Amerikaantjes'- ze hebben een donkere huidskleur en hun biologische vaders zijn zwarte Amerikaanse soldaten. Ze zijn de eerste groep met een afwijkende huidskleur die opgroeit in het witte, katholieke Limburg. Vragen over hun biologische vaders blijven lang onbeantwoord. Een boek over een zwarte grafdelver die in 1944 in Limburg werkte, brengt twaalf van hen ertoe met hun verhaal naar buiten te komen.
Vanuit Limburg zorgden zwarte servicetroepen voor bevoorrading van de fronttroepen, maar in de militaire geschiedenis komen de 900.000 zwarte Amerikanen, die onmisbaar waren bij de bevrijding van Europa, niet aan bod. Ooggetuigen vertellen over de stationering van de zwarte bevrijders en over de vernederingen die hun door de witte Amerikanen ten deel vielen. Door Limburgers werden ze als bevrijders omarmd, maar de acceptatie van de kinderen die ze verwekten verliep minder vlekkeloos. 'Kinderen van zwarte bevrijders' beschrijft deze aangrijpende en te lang verzwegen geschiedenis, die is geïllustreerd met een groot aantal onbekende foto's uit de bevrijdingstijd.


Recensie
Centraal staat het lot van kinderen die aan het eind van de Tweede Wereldoorlog in Nederland zijn verwekt door zwarte militairen in het Amerikaanse leger. De zwarte bevrijders werden hartelijk ontvangen in Limburg waar men nog nooit zwarte mensen had gezien, terwijl ze in het Amerikaanse leger strikt gescheiden leefden van blanke militairen. Omdat alleen in het zuiden van Limburg langere tijd zwarte troepen gestationeerd waren, werden juist daar gekleurde kinderen geboren (circa zeventig), die vaak niets of weinig wisten over hun afkomst. Daarvan komen er twintig aan het woord en zijn er twaalf uitgebreid geïnterviewd. De kinderen kenden vaak hun vader niet, maar vielen door hun afwijkende huidskleur op in het blanke Zuid-Limburg.


De nu zelfstandig werkende communicatieadviseur (1947) schreef eerder een boek over een zwarte Amerikaanse militair ('Van Alabama naar Margraten', 2014). Dit tweede boek, gebaseerd op het gelijknamige 'oral history'-project, geeft niet alleen een uitstekend beeld van de problemen waarmee de kinderen door hun afkomst en kleur worstelden, maar ook van segregatie in de Verenigde Staten en discriminatie in Nederland. Met zwart-wit- en kleurenfoto's.
Drs. Madelon de Swart


ISBN 9789460043215 | Papertback |192 pagina's | VanTilt | april 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2019, 08:49

Citaat van de dag

Ik weet niet goed wat vrijheid is, maar ik weet wel wat bevrijding is.

André Malraux
Frans schrijver en politicus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2019, 08:50

En dit laatste boek en het citaat sluit mooi aan bij het thema van mei...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2019, 09:08

Goed gevonden dus!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Renate » 01 Mei 2019, 09:58

Hoe het met de vogeltjes is weet ik niet, maar zeker vanaf april dek ik mijn zadeldekje af met een ander zadeldekje, om te voorkomen dat de vogeltjes het nog verder kaalplukken in hun behoefte aan nestmateriaal. Het dekje is nu al kaal genoeg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2019, 10:06

Bij mij zat afgelopen week een jonge merel in de struik, de ouders voederde het beestje steeds. Ik hield m'n hart overigens vast want de buurkatten hadden het vogeltje ook ontdekt. Het was wel leuk om te zien hoe het vogeltje elke dag wat sterker werd. Eerst kon het écht niet vliegen en maakte alleen maar onhandige sprongetjes maar kwam elke dag een beetje verder...

Dettie
die zich afvroeg hoe we ineens op vogeltjes komen bij het thema racisme, maar gevonden.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Berichtdoor Renate » 01 Mei 2019, 13:37

In mei leggen alle vogeltjes een ei?


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten