Thema januari 2019 - Jaren in boeken (JAAR) in de titel)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2019, 16:57

ja zoiets is altijd leuk en vaak van een hoog 'o ja!' gehalte.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 21 Jan 2019, 17:02

Inderdaad. De eerste videorecorder waar ik over beschikte was van m'n huisgenoot. Dat kan ik me nog goed herinneren. Een vriend van mij had een Sony Betamax, over het algemeen beschouwd als het beste systeem.
Ik wil het nog maar niet over computers hebben. Ik had ooit een ZX Spectrum, een vreselijk klein en irritant geval, dat je op de TV aan kon sluiten. M'n huisgenoot zat in de computers en ik kan me herinneren dat ik wel eens een van de eerste laptop-achtige computers op m'n schoot heb gehad.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2019, 17:27

Wij hadden VHS dat was inderdaad 'minder'dan Betamax, maar er is zo enorm veel waar kinderen van nu heel verbaasd naar kijken, die hebben geen idee wat het is.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 21 Jan 2019, 20:32

Nee, dat zal wel niet. Ik heb zo'n beetje alle ontwikkelingen met computers wel meegemaakt. M'n eerste echt bruikbare computer was een Commodore Amiga. Die had een intern geheugen van 512 kilobyte en werkte met floppydisks van 1mb. Dat zijn getallen waar je nu niets meer mee kunt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2019, 12:31

De Laatste Jaren Van Mijn Grootvader
Gerard Reve


Joop Schafthuizen (1948), gedurende dertig jaar de levensgezel van schrijver Gerard Reve (1923-2006), nam bij het samenstellen van deze bloemlezing uit diens werk als uitgangspunt: "Af en toe ontmoet ik jonge mensen, die mij vragen: wat moeten wij lezen van Gerard Reve?".

Deze bundel bevat proza, poezie, brieven en beschouwingen. Het is beslist geen 'greatest hits': hier is niet het meest bekende werk van Reve verzameld (er is zelfs een eerder alleen in kleine oplage gepubliceerd hoofdstuk, dat bedoeld was voor de roman 'Moeder en zoon' maar afviel). Dat neemt niet weg dat het een zeer overwogen keuze is, die een uitstekend beeld geeft van Reves schrijverschap.

Het eerste deel (proza) bevat alleen afgeronde verhalen en geen fragmenten uit romans. Belangrijk is dat 'Veertien etsen van Frans Lodewijk Pannekoek voor arbeiders verklaard' is opgenomen, dat tot het allerbeste behoort dat Reve ooit heeft geschreven. De veertien gedichten die zijn gekozen, zijn goed en stuk voor stuk zeer typerend. Uit de brieven en het beschouwend proza maakte Schafthuizen een keuze die recht doet aan Reves oeuvre en lezers aanzet meer werk ter hand te nemen.
Een stimulerende bloemlezing. Vrij kleine druk.

Jan van Bergen en Henegouwen

ISBN 9789023437888 | Paperback | 366 pagina's | De Bezige Bij| maart 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2019, 12:32

Citaat van de dag

Als Reve De avonden in het Engels had geschreven, zou hij in één klap wereldberoemd én schatrijk zijn geworden. J.D. Salinger, qua levensgevoel of het gebrek daaraan een zielsverwant van Reve, zou zijn The Catcher in the Rye immers pas vier jaar na De avonden publiceren en er zo beroemd mee worden dat hij zijn mensenschuwe neigingen tot in het absurde kon cultiveren.


Bart Vanegeren
Citaat uit Reve en werken
Artikel De groene Amsterdammer 12 mei 2001

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2019, 10:40

Jaren van lood
Mohammed Nadrani


Autobiografisch verhaal van Mohammed Nadrani (1954, Rif). Als studentenactivist werd hij in 1976 negen jaar lang zonder proces opgesloten en gemarteld in geheime detentiecentra tijdens de Marokkaanse 'jaren van lood' (1956-1999).
Zijn getuigenis over de folterkamers tijdens het bewind van koning Hassan II kan worden beschouwd als een bijdrage aan de nationale verwerking van deze duistere periode uit de recente Marokkaanse geschiedenis. In dit eerste deel beschrijft Nadrani zijn eerste 480 dagen in gevangenschap.

Mohammed Nadrani begon met tekenen nadat hij in zijn cel een stuk houtskool vond. ''Ik ben trots op dit stripboek. Het vormt een overwinning op de mensen die mij klein probeerden te krijgen met martelingen'', aldus Nadrani, tegen-woordig als cartoonist verbonden aan het Arabische dagblad al-Ayyam.


Recensie
Mohammed Nadrani zat negen jaar zonder proces opgesloten in een Marokkaanse gevangenis. In de jaren zeventig sloot hij zich aan bij een studenprotestbeweging die zich verzette tegen de dictatuur van koning Hassan II.
In de eerste pagina's van dit stripverhaal zien we hoe hij wordt opgepakt en al snel geblinddoekt en geboeid in een gevangeniscel verdwijnt. Vervolgens beschrijft Nadrani gedetailleerd wat voor soort martelingen de geheime politie gebruikte om informatie over zijn medestanders uit hem te persen. Nadrani zegt niets en blijft maar net op de been. Tot hij opeens weer wordt vrijgelaten.

In dit eerste deel vertelt Nadrani over zijn 'eerste 480 dagen in de gevangenis', waarschijnlijk zullen in volgende delen meer ervaringen worden gedeeld. Nadrani is een nogal beperkte tekenaar, maar in dit geval maakt dat niet zoveel uit. De gebeurtenissen zijn zo gedetailleerd en gruwelijk dat het verhaal toch overtuigend is. Het is geen pretje om dit verhaal te lezen, maar het geeft je wel een goede indruk hoe iemand zich voelt die is overgeleverd aan de willekeur van een paar beulen, iets dat tegenwoordig nog steeds actueel is, denk bijvoorbeeld aan Guantanamo Bay, China enzovoort.
Gerard Zeegers

ISBN 9789077766699 | Paperback | 56 pagina's | Xtra | december 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2019, 10:40

Citaat van de dag

Wat gebeurde er precies nadat u dat stukje houtskool in uw cel vond?


„Eerst schreef ik in een opwelling mijn naam op de cementen vloer. Ik was een naamloze geest geworden. Ik begon zelfs te vergeten hoe mijn leven was voor de gevangenis. Eén voor één vielen de herinneringen van me af, als rozenblaadjes van een rozenstruik. Het was vreemd, maar door mijn naam op te schrijven werd ik weer iemand. Daarna heb ik drie dagen lang getekend. Voor die tijd had ik nooit getekend, zelfs niet als kind."


Citaat uit interview met Mohammed Nadrani
Artikel NRC 29 april 2008 Julie Wevers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2019, 11:23

Merijntje Gijzens jeugd en jonge jaren
A.M. de Jong



Merijntje Gijzens jeugd en jonge jaren is een bundeling van de acht romans die A.M. de Jong over de avonturen en lotgevallen van Merijntje Grijzen schreef.
Het eerste deel, Merijntje Gijzens jeugd, bestaat uit Het verraad, Flierefluiters oponthoud, Onnozele kinderen en In de draaikolk.
Deel twee, Merijntje Gijzens jonge jaren, omvat De grote zomer, De goede dood, Het boze gerucht en Een knaap wordt man.
De cyclus geeft een authentiek beeld van het Brabantse plattelandsmilieu aan het begin van de vorige eeuw, waarin de strijd tegen armoede en het verstikkende juk van de rooms-katholieke kerk een belangrijke rol spelen.

Voor meer informatie over dit boek, zie Wikipedia


ISBN 9789021448909 | E-book | 1521 pagina's | Querido | april 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2019, 11:23

Citaat van de dag

In je jonge jaren krijg je kaarten uitgedeeld en daar moet je je leven lang mee spelen

Jan de Hartog (1914-2002)
Nederlandse schrijver van romans, toneelstukken en filmscenario's

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 24 Jan 2019, 13:47

Dat boek heb ik ooit gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2019, 15:19

Ja ik ook, erg mooi, de tv serie was ook erg leuk trouwens

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 24 Jan 2019, 15:28

Het boek laat ook goed zien dat 'Vroeger was het beter' lang niet voor iedereen het geval was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2019, 11:58

Schadevolle jaren
Richard Russo


Sam Hall is een gokker en een herrieschopper die, eenmaal terug uit de Tweede Wereldoorlog, zijn wat zenuwachtige vrouw Jenny en hun pasgeboren zoontje Ned in de steek laat. Maar een paar jaar later duikt hij weer op, kidnapt Ned, en dan begint de oorlog tussen de twee ouders pas goed. Het duurt niet lang of Ned verdeelt zijn tijd tussen Sams bouwvallige appartement en Jenny's licht neurotische, mistroostige wereld waarin verlangens niet worden vervuld en de tijd lijkt te stollen. Het wordt een soort loopgravenoorlog waarbij geen winnaars zijn, least of all Ned zelf, die door het gestruikel van zijn ouders niet de vaardigheden meekrijgt om later zelf met het fenomeen liefde om te gaan.


Twintig jaar lang probeert hij zich te ontworstelen aan de duistere invloeden van zijn kindertijd en jeugd op zijn volwassen leven. Hij wil zijn vaders affectie winnen, maar niet in zijn voetsporen treden en dat levert een onoplosbaar dilemma op, want hoe kun je als zoon een vader behagen die werkelijk alle regels, conventies en omgangsvormen aan zijn laars lapt en die de hoogste autoverzekeringspremie betaalt?!


Recensie
Richard Russo (1949) is een van de populairste verhalenvertellers van Amerika. Voor zijn familieroman 'Empire Falls' kreeg hij de Pulitzer Prize (2002) en ook de opvolgers 'Brug der zuchten' en 'Het inzicht van Griffin' werden goed ontvangen. Reden voor de uitgever om een vroege roman 'Risk Pool' (1986) in een nieuwe vertaling uit te brengen (in 1990 verscheen een eerdere vertaling onder de titel 'De risicofactor').


'Schadevolle jaren' is een tragikomische ontwikkelingsroman waarin de schuchtere tiener Ned Hall zich met moeite ontworstelt aan de negatieve invloed van zijn herrieschoppende vader en zijn depressieve moeder. Vooral vader Sam Hall geeft het verhaal schwung. Als oorlogsveteraan, gokker en versierder heeft hij lak aan alles, wat desastreus uitpakt voor zijn omgeving en uiteindelijk voor zichzelf. Maar als negatief rolmodel is Sam een sterk romanpersonage: waar hij op het toneel verschijnt, slaat de vlam in de pan, meestal verbaal in komische dialogen, maar ook fysiek laat Sam zijn agressie vaak de vrije loop. Toch kijkt Russo in deze deels autobiografische roman met warmte terug op zijn eigen jeugd en zijn onvergetelijke vader. Normale druk.
L. Torn


ISBN 9789056723255 | Hardcover| 562 pagina's | Signatuur | juni 2011
Vertaald door Kees Mollema

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2019, 11:59

Citaat van de dag

Eén uur van onbedachtzaamheid
kan maken dat men jaren schreit.
Dus: wat u drinkt, of wie u kust,
doe het bedachtzaam en bewust.

Wim Meyles (Geb. 1949)
Nederlands aforist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2019, 11:54

De gestolen jaren
Fiona Hood-Steward



De drie generaties omspannende saga van de Schotse MacLeods begint in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog, waar de tweelingbroers Gavin en Angus MacLeods voor het vaderland vechten. Eer granaatinslag, een kort en gruwelijk moment dat de rest van hun leven zal bepalen, maakt daar abrupt een einde aan. In de veronderstelling dat Gavin dood is keert de volkomen ontredderde Angus terug naar huis om zijn broers plaats in te nemen - als erfgenaam van het familielandgoed Strathaird en als echtgenoot van diens verloofde Flora. Maar Gavin leeft nog. Overtuigd dat hij is verraden en bedrogen, koestert hij de honger naar wraak die in hem groeit. Pas jaren later, wanneer de wereld voor de tweede keer in vlammen dreigt op te gaan, komen de levensdraden van de broers weer samen. Maar alles wat de band tussen hen ooit zo hecht maakte, drijft hen nu uiteen.


Recensie
De Schotse tweelingbroers Gavin en Angus raken betrokken bij de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. Thuis werkt hun geliefde, Flora, in een ziekenhuis. Een granaat bepaalt hun lot. Men veronderstelt dat Gavin is gedood, en Angus neemt zijn taken over als erfgenaam en echtgenoot. Gavin bouwt door misverstanden een andere identiteit op in de Verenigde Staten, later ook in Frankrijk, als leider van een bedrijf.
De beide broers zijn ook actief in de Tweede Wereldoorlog, waarvan spannend en met veel fantasie verslag wordt gedaan. Intussen hebben Flora en Gavin elkaar weer ontmoet. Hun liefde kan groeien dankzij een confrontatie met Angus, een afrekening.


Dit familie-epos, dat loopt van 1917 tot 1998, wordt vanuit wisselend perspectief verteld. Familie en nakomelingen krijgen ook ruime aandacht. Zowel de liefdesgeschiedenis als de beide oorlogen worden meeslepend verhaald, de naoorlogse jaren slechts in grote lijnen neergezet. De Schotse schrijfster, goed ontvangen in de V.S., publiceerde eerder al bestsellers. Paperback, kleine druk, romantische omslag.
(Biblion recensie, M. Willard)


ISBN 9789085500056 | Other formats | 478 pagina's | Mira Books | oktober 2004
Vertaald door Sonja van Toorn

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2019, 11:55

Citaat van de dag

Men kan gemakkelijker een vijandig mitrailleursnest het zwijgen opleggen, dan een herinnering, die als een luchtbel na jaren plots opnieuw naar het bewustzijn stijgt.

Hubert Lampo
Vlaams schrijver 1920-2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2019, 17:10

Het kwam er vandaag niet van, sorry. Morgen weer een nieuw boek.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2019, 10:43

Het jaar van de tuinier
Karel Čapek


'Met een in tuinboeken zeldzaam gevoel voor humor beschrijft de Tsjechische schrijver Karel Capek in Het jaar van de tuinier liet wel en wee van de tuinier in de loop van de twaalf maanden van het jaar.' Aldus Paul Geerts, schrijver van Tuinieren tussen de regels.
Rake observaties en komische situatieschetsen - leest u vooral de passage over het gevecht met de tuinslang! - kenmerken dit schitterende boekje dat in 1929 voor het eerst in Praag verscheen, maar sindsdien nog niets aan kracht heeft ingeboet. De liefdevolle ironie waarmee alles wordt verteld, maakt Het jaar van de tuinier tot een juweeltje binnen de tuinliteratuur.


Recensie

Qua lay-out en schrijfstijl een romanachtige uitgave uit 1929(!), waarin een Tsjech op luchtige, soms humoristische wijze over zijn tuinervaringen verhaalt, waarin hij tevens adviezen verweven heeft. De zwierige, wat naïeve stijl van de originele zwart-wittekeningen van een familielid sluit hier perfect bij aan. De hoofdstukken van het boek beslaan alle maanden van het jaar, afgewisseld met een paar specifieke onderwerpen. Ofschoon de spelling geactualiseerd is, geldt dat niet helemaal voor de Latijnse benamingen van de planten. Geschikt voor iedereen die graag tuiniert en ontspannende romans leest.
(Biblion recensie, J.A.W.M. Swinkels.)


ISBN 9789041712790 | Hardcover | 152 pagina's | Rainbow | februari 2018
Vertaald door Annemarie Vervoordeldonk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2019, 10:43

Citaat van de dag

Tuinieren voegt jaren aan je leven toe en léven aan je jaren.

Anoniem

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2019, 12:44

:D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2019, 13:12

Goed hè :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2019, 11:18

Breda in de jaren tachtig
J. van Gurp


Vanaf 1970 zwierf Johan van Gurp, vaste fotograaf van BN/De Stem, door Breda en omstreken om gebeurtenissen en mensen te fotograferen. Zijn foto's waren de beeldende getuigen van ontwikkelingen in en rondom de stad. In 2007 verscheen het fotoboek 'Breda in de jaren zeventig', met nostalgische straatbeelden, stadsgezichten, evenementen en portretten als herinnering aan een vervlogen tijd.
De beeldkroniek BREDA IN DE JAREN TACHTIG is een weergave van het volgende decennium: de sloop van gebouwen, het veranderende karakter van het aanzicht van de binnenstad en de omgeving, en typische kenmerken uit die tijd zoals actiebereidheid en maatschappelijk engagement.

Recensie

De hoogtepunten uit het oeuvre van een bekende Bredase fotojournalist. Dit deel richt zich op de jaren '80 van de 20e eeuw; het deel over de jaren '70 verscheen eerder. De tientallen zwart-witfoto's, meestal geplaatst op een pagina, geven een breed beeld van de samenleving en de snelle ontwikkeling van Breda. De foto's tonen slooppanden, lege terreinen, parkeerterreinen en nieuwbouw. Maar ook de Bredase gemoedelijkheid: ijsbanen, carnaval, taptoe en voetbal. Luchtfoto's en panoramische beelden wisselen close-ups en portretten af.
Centraal staat de Bredanaar, als inwoner en werknemer. Korte fotobijschriften, met gebeurtenis, plaats en tijdstip. De fotograaf werkte van 1970 tot 2007 vast voor BN De Stem en was beeldbepalend voor deze krant. Zijn fotografie is degelijk, helder van beeldtaal en persoonlijk van aard, gemaakt met liefde voor de stad.
De inleiding is geschreven door een journalist van de krant, hij behandelt de bruuske metamorfose van de stad. Een warm fotoboek als een kroniek van een turbulent tijdperk, met veel herkenningspunten voor Bredanaars.
Frits Baarda


ISBN 9789044513141 | Hardcover | 143 pagina's | de Geus | oktober 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2019, 11:19

Citaat van de dag

Terug naar de jaren tachtig
want in zo'n visnet aan je plafond kun je zo lekker veel zooi kwijt

Loesje

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 29 Jan 2019, 12:18

Leuk boek. We kwamen regelmatig in Breda. Hebben daar veel in het Mastbos gewandeld en kochten, toen m'n moeder nog leefde, ook altijd bonbons.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten