Thema januari 2019 - Jaren in boeken (JAAR) in de titel)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor berdine » 29 Jan 2019, 12:31

Ja! La Bohème, betere bonbons kun je niet hebben. Erg gewild. Járen geleden, toen ze nog alleen in de eigen winkel werden verkocht, dacht ik vlak voor Pasen een doosje te gaan halen. De winkel stond stampvol. Ik verbaasde me erover dat ik volgens mijn nummertje maar een stuk of twintig mensen voor me had. Toen ik beter keek, bleek ik hónderdtwintig mensen voor me te hebben. De meesten trokken een nummertje en gingen dan eerst even de stad in....

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 29 Jan 2019, 14:07

Het mooiste verhaal over Breda vond ik wel dat m'n ouders wel eens een haan hebben zien lopen in de winkelstraat. Ik heb het beest zelf niet gezien, omdat ik in een CD-zaak was.
Sommige mensen zijn verslaafd aan het kopen van schoenen en ik aan...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2019, 11:10

Een jaar op een onbewoond eiland
Bob Snoijink



Een heel jaar op een bounty-eiland, wie droomt daar niet van? Waar niets hoeft, maar alles mag. Journalist Bob Snoijink en zijn vrouw kregen deze kans en brachten een paradijselijke tijd door op het eiland Ata, onderdeel van de Fiji-archipel. De werkelijkheid was echter wel heel anders dan ze zich in hun dromen hadden voorgesteld... Met een nawoord over de periode na hun terugkomst in de bewoonde wereld.

Recensie
Op verzoek van de redactiechef vestigt Panorama-journalist Snoijink zich met zijn vrouw een jaar lang op Ata, een onbewoond, piepklein eilandje ('vijftig voetbalvelden') in de Fiji-archipel, Stille Zuidzee. Met een minimum aan middelen en met vier linkerhanden slaat het echtpaar zich erdoorheen.
De door de twintigste stress-eeuw en urbane levenswijze gevormde (misvormde) levensritmen en gewoontes worden op de proef gesteld. De verhouding tussen man en vrouw heeft het aanvankelijk hard te verduren. Verhaald wordt hoe het verblijf op Ata hen verandert en zij dit oord, waar ze leven van wat de natuur biedt, gaan ervaren als een paradijs van rust, stilte en geluk.
Snoijink is overtuigend en vervalt niet in valse romantiek of pathos. Sterk zijn zijn natuurobservaties die hij optekent als een verwonderd jongetje dat in de ban raakt van een nieuwe wereld. Het maakt de schrijver sympathiek, al had hij de lezer een plezier gedaan door zijn trouwe hondje niet radeloos achter te laten. Pocketeditie, lelijke, kleine druk.


ISBN 9789046120569 | Other formats | 221 pagina's | Zwarte Beertjes | juli 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2019, 11:11

Citaat van de dag

Een goede journalist is niet nieuws-gierig.

Guy Commerman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2019, 12:10

Honderd jaar eenzaamheid
Gabriel García Márquez


Jose Arcadio Buendia is 24 als hij het dorp Macondo sticht, ergens in Zuid-Amerika. Op zeer hoge leeftijd sterft hij als een krankzinnige. Zijn zoon Aureliano neemt de leiding over en vol verlangen om sociale misstanden te verbeteren, ontketent hij tal van revoluties. Het dorp groeit uit tot een stad dankzij een grote bananenplantage. Stakingen dwingen de firma echter de exploitatie te staken. Radikale veranderingen, die in vele generaties Buendia worden doorgevoerd, zijn niet in staat Macondo te redden.
Een uiterst spannend boek dat in fictie de trieste realiteit schetst van het Zuidamerikaanse volk.
Goedkope gebonden editie; kleine druk.


García Márquez ontving de Nobelprijs voor de Literatuur in 1982. 'Zijn romans en korte verhalen, gesitueerd in een bloemrijke wereld vol verwondering waarin realiteit en magisch realisme naadloos in elkaar worden verweven, zijn een afspiegeling van het leven en de conflicten van Zuid-Amerika,' aldus het Nobelprijscomité.
In 1967 verscheen zijn eerste roman, Het kwade uur, in vertaling bij uitgeverij Meulenhoff. Een jaar later verscheen Honderd jaar eenzaamheid, dat in 1972 in Nederlandse vertaling uitkwam en wereldwijd zou uitgroeien tot zijn bekendste werk. In de decennia daarna verschenen al zijn werken in vertaling bij uitgeverij Meulenhoff, met als meest recente werk zijn zelfportret Leven om het te vertellen (2003) en zijn laatste roman Herinnering aan mijn droeve hoeren (2004).


ISBN 9789029091848 | Hardcover | 464 pagina's | J.M. Meulenhof | mei 2017
vertaald door Mariolein Sabarte Belacortu, C.A.G. van den Broek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2019, 12:10

Citaat van de dag

“De jaren van tegenwoordig zijn niet meer wat ze geweest zijn,” placht ze te zeggen, in het besef dat de dagelijkse werkelijkheid tussen haar vingers vandaan glipte. Vroeger, dacht ze, deden de kinderen er veel langer over om te groeien."

Citaat uit Honderd jaar eenzaamheid

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2019, 11:10

Die heb ik vroeger grijsgedraaid
Muziek in de jaren vijftig en zestig
Jack Botermans & Wim van Grinsven


Another trip down memory lane
The Beatles, The Rolling Stones, Elvis Presley, Bill Haley & His Comets, Golden Earring, The Blue Diamonds, Peter Koelewijn en zijn Rockets, Bob Dylan, Armand, Shocking Blue, De Moody Blues, Roy Orbison: op de radio en internet zijn nog veel van deze klassiekers te horen, maar het verhaal van de muziek was veel omvattender. In Die heb ik vroeger grijsgedraaid! zie je hoe zich in de jaren '50 en '60 een heel eigen muziekcultuur ontwikkelde waarin een breed scala aan artiesten ook echte sterren werden. Honderden afbeeldingen van affiches, platen, instrumenten, apparatuur, promotiefoto's, contracten en andere parafernalia, maar ook de bühnekleding van toen, hitlijsten en muziekbladen. Het effect is verbluffend: je vindt een dierbaar stukje van je jeugd of die van je ouders terug.


Recensie
‘Het lied van onze jeugd’, noemen de samenstellers alles wat in de jaren vijftig en zestig de hitparade vulde. Na ‘Mijn vader had er ook zo één!’ (over auto’s) en ‘Mijn broer die had er ook zo één!' (over brommers) richten vormgever Jack Botermans en auteur Wim van Grinsven zich in deze uitgave op wat nog meer tot verbeelding spreekt: popmuziek. Ze blikken in compacte, enthousiasmerende teksten terug op vele facetten van de muziek die de teeners in de ban hield: niet alleen die muziek zelf, maar ook de merchandising, popbladen (zoals ‘Tuny Tunes’ en ‘Muziek Expres’) en nationale en internationale sterren. Meer nog dan de teksten zijn het de talloze illustraties in kleur en zwart-wit die om te watertanden zijn. Er kon dan ook geput worden uit de collectie van Museum RockArt in Hoek van Holland. Een uitgave die net als de liedjesboeken van Leo Blokhuis, bij een groot publiek in de smaak zal vallen.
Martin de Jong


ISBN 9789089896926 | Hardcover | 98 pagina's | Terra | juni 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2019, 11:10

Citaat van de dag

"Zij vond al in de jaren 60 dat vrouwen op geen enkel gebied onderdeden voor mannen en dat vrouwen net zo goed de top kunnen halen zonder concessies te hoeven doen op het gebied van liefde, seks, succes of geld."

Annemarie van Gaal over Helen Gurley Brown,
de oprichtster van tijdschrift Cosmopolitan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2019, 11:11

En zipppp de maand is alweer om!
Gaat veel te hard.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor berdine » 01 Feb 2019, 11:30

Ik vond het leuk Dettie! Elke dag een verrassing...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2019, 11:46

Hee fijn om te lezen Berdine na al jouw geploeter voor thema' en titels!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 01 Feb 2019, 12:13

Het laatste boek ziet er ook weer aantrekkelijk uit. Latere deccenia zouden misschien passender zijn voor mij, hoewel ik eigenlijk nooit een singletjes-mens ben geweest. Meer een LP verzamelaar en dan nog vermoedelijk dingen die niet in zo'n boek zouden staan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2019, 13:30

Ik had het boek ook speciaal voor jou geplaatst Renate. Leuk dat je het aantrekkelijk vindt!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 01 Feb 2019, 14:08

Bedankt en dan moet ik eens kijken of ze het boek in de bibliotheek hebben. Het is misschien een beetje voor m'n tijd, maar uit de jaren 60 ken ik toch nog wel wat mooie nummers, die ik natuurlijk pas later ontdekt heb. Franse muziek, die me aan een oude vriendin in Amsterdam doet denken (waar zou ze gebleven zijn).

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2019, 16:09

Die Franse muziek staat niet in dit boek denk ik?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 01 Feb 2019, 16:58

Geen idee. Dan zou ik het boek moeten zien. Het gaat dan om Franse chansons, die in Nederland wel een zekere populariteit hadden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2019, 19:42

Zeker in die tijd! Ik ken ze ook.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 01 Feb 2019, 20:27

M'n vriendin draaide niet alleen Franse chansons. Ze draaide ook vaak het nummer When you are a king van The White Plains voor me (iets te laat voor een boek over de jaren 60) en Belle Helène van Doe Maar. Allemaal nummers waardoor ik weer aan haar moet denken.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2019, 21:00

Ook mooie nummers! Maar die zijn er zo veel!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2019 - Jaren in boeken

Berichtdoor Renate » 02 Feb 2019, 10:59

Inderdaad, er zijn heel veel mooie nummers. Sommige nummers roepen herinneringen op en andere minder.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten