Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek? (thema NAMEN)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2018, 11:24

Jeetje Marjo! Wat eenverhaal! Ik wist ook niets over Pontische Grieken. dank voor het plaatsen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2018, 12:03

We weten nog zoveel niet. Gelukkig zijn er boeken!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2018, 14:12

Ja precies, gelukkig zijn er boeken!! Zou niet weten wat ik zonder boeken moest.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2018, 09:42

Ik heet Lucy Barton
Elizabeth Strout


In haar internationale bestseller 'Olive Kitteridge', bekend van de succesvolle HBO-serie, toonde Elizabeth Strout zich een groot kenner van menselijke relaties. In 'Ik heet Lucy Barton' wordt door een eenvoudig ziekenhuisbezoek inzicht verschaft in de meest kwetsbare relatie van allemaal: die tussen moeder en dochter.

Lucy Barton is langzaam aan het herstellen van wat een simpele operatie had moeten zijn. Haar moeder, met wie ze in jaren niet gesproken heeft, komt op ziekenbezoek. Ze zoeken toenadering tot elkaar door te roddelen over mensen die Lucy nog uit het dorp van haar jeugd kent, maar het blijft onwennig. Onder de oppervlakte liggen nog steeds de spanning en het verlangen dat elk aspect van Lucy's leven beïnvloed heeft: het ontvluchten van haar getroebleerde familie en haar verlangen om schrijfster te worden.

De stem van Lucy verbindt dit krachtige verhaal: ijverig observerend, diep menselijk en in alle toonaarden herkenbaar.


ISBN 9789025447076 | Paperback | 176 pagina's | Atlas Contact | april 2016
Vertaald door Barabara de Lange

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2018, 09:43

Citaat van de dag

Ik heet Jan van Gent
Men vindt mij nogal dom
Want ik kan niet onthouden
uit welke plaats ik kom.

Rob van Vuure (Geb. 1945)
Nederlands journalist en kolderdichter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2018, 10:38

Mijn beste vriend heet chocolade...
Emmanuelle Vasseur


Vier goede redenen om dit boek te kopen:

1. Je bent al sinds je prille jeugd lid van de Anonieme Chocoholisten, omdat je een onbedwingbare behoefte hebt aan cacao.

2. Je dochter heet Praline, je hond Smartie en het wachtwoord op je computer is Nutella.

3. Voor jou is het ondenkbaar dat je het gezelschap van je beste vriend zou beperken tot de thee of een verjaardagstaart. Het liefst betrek je hem bij al je borrelhapjes, salades en ovenschotels.

4. Chocoladegek of niet, je hebt een ruime culinaire geest en gaat experimenten niet uit de weg.

Meer dan 50 eenvoudig te bereiden, speelse recepten, allemaal met chocolade: voorgerechten, hartige schotels, nagerechten, zoet lekkers, broodbeleg… en nog een hoofdstuk met aangename verrassingen.


ISBN 9789036625364 | Paperback | 160 pagina's | Rebo Productions | oktober 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2018, 10:38

Citaat van de dag

Wat men bij de apen naäpen noemt, heet bij de mensen mode.

Fliegende Blätter
Duits humoristisch weekblad

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2018, 15:32

Tja, ik ben dol op chocola, dus 1 kan kloppen.
Het wachtwoord op m'n computer is geen Nutella, ik heb geen dochter en m'n kat heet geen Smartie (Ik heb ook geen hond), dus 2 klopt niet.
Ik heb niet de behoefte om chocola te combineren met borrelhapjes (uitgezonderd noten), salades en ovenschotels, dus ook 3 is niet van toepassing.
En wat die culinaire geest betreft, waar is die gebleven?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2018, 11:09

Mijn naam is Stilton, Geronimo Stilton
Geronimo Stilton


"Na honderden sollicitatiebrieven te hebben doorgenomen, heb ik eindelijk de perfecte assistente gevonden. Pinky Punk is jong, dynamisch en een kei met computers. Maar ik let niet goed op en heb het contract al getekend als ik erachter kom dat ze niet alleen veel te jong, maar ook nog eens ongelooflijk hip en gi-ga-gantisch brutaal is. Zo organiseert ze een nieuwjaarsfeest op de Noordpool, waar ze ons natuurlijk allemaal heen sleept. Ik haat Pinky's wilde levensstijl, de harde muziek en de nieuwe snufjes. Maar Pinky zit ook vol goede ideeën en krijgt sensationele dingen voor elkaar. Mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn!"

Leeftijd 11-14 jaar


ISBN 9789054615309 | Hardcover | 111 pagina's | Geronimo Stilton| februari 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2018, 11:09

Citaat van de dag

"Er is dans…, er is film…, theater…, bibliotheek…, leeszaal. En dat is uniek in Nederland. Ik hoop van harte dat dat doorgaat en als dat mijn naam mag dragen, dan ben ik zeer vereerd."

Annie M.G. Schmidt
Bron: Interview in 1993

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2018, 10:39

Mijn naam is Victoria
Victoria Donda



In een wanhopige poging om iemand de baby te laten herkennen, reeg Victoria's moeder in de gevangenis een blauw draadje door de oorlelletjes van haar pasgeboren dochter. Twee weken later werd Victoria van haar afgenomen. Er is nooit meer iets van Victoria's moeder vernomen.


De staatsgreep in Argentinië in 1976 leidde tot een van de bloedigste dictaturen in de geschiedenis – dertigduizend mensen werden ontvoerd, gemarteld en vermoord. Er werden honderden baby's gestolen die vervolgens illegaal werden geadopteerd. Dankzij de vasthoudendheid van mensenrechtenorganisaties zoals Grootmoeders van de Plaza de Mayo hebben sommige van die kinderen hun ware identiteit en die van hun vermoorde ouders kunnen achterhalen. Analía is een van die kinderen. Op zevenentwintigjarige leeftijd hoort ze dat degenen die haar hebben opgevoed niet haar echte vader en moeder zijn.


In een land dat nog altijd wanhopig met zijn verleden worstelt, is het relaas van deze moedige jonge vrouw uit Buenos Aires vooral bedoeld om de hele wereld te laten weten wat er tijdens de 'vuile oorlog' is gebeurd en wat men haar persoonlijk gedurende al die jaren heeft trachten te onthouden haar eigen naam: Victoria.


Victoria Donda is een Argentijnse mensenrechtenactiviste. Ze is ook het eerste kind van 'verdwenen' ouders dat als jongste vrouwelijke kamerlid in de geschiedenis van Argentinië zitting heeft in het parlement.


ISBN 9789044325560| Paperback | 256 pagina's | The House of Books| februari 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2018, 10:39

Citaat van de dag

"Ik ben een schrijver... ik ben een genie van een schrijver; ik heb het in mij. Ik schrijf de beste gedichten van mijn leven; Zij zullen mijn naam maken."

Sylvia Plath
Amerikaans dichter 1932-1963

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2018, 12:49

Onder de oude beuk
Meave Binchy


Ooit kerfden acht kinderen hun namen in de stam van de oude beuk die de kleine school van Shancarrig overschaduwt. Die kinderen zijn nu volwassen en zijn allen hun eigen weg gegaan. Voor ieder van hen is de naam van hun geboortestadje verbonden met bijzondere herinneringen.


De roman Onder de oude beuk beschrijft het leven in dit Ierse stadje, dat wordt gekenmerkt door gezapigheid en rust; sommigen noemen het zelfs saai. Maar schijn bedriegt, want hier, waar de rivier de machtige rots omspoelt waaraan het stadje zijn naam dankt, vinden we alle aspecten van het menselijk leven tentoongesteld. Met humor, warmte en een genadeloos oog voor de ironie der zelfmisleiding, legt Maeve Binchy de geheimen bloot die het leven van haar personages verbergt.


Maeve Binchy, geboren in Dublin, gaf les op verschillende meisjesscholen voordat zij in 1969 bij The Irish Tiines in dienst trad. Sinds tien jaar woont en werkt zij in Londen waar ze humoristische columns schrijft voor bladen over de hele wereld. Haar romans Echo's, Terug naar Mountfern en Vrienden voor het leven waren wereldwijde bestsellers.


ISBN 9789022579596 | Paperback |398 pagina's |Boekerij | augustus 2016
Engelse titel The Copper Beech, vertaald door Gerard Grasman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2018, 12:50

Citaat van de dag

Het is een moeilijke tijd voor autofabrikanten. Ze piekeren voortdurend hoe ze hun wagens veiliger moeten krijgen en hoe ze er nieuwe namen voor kunnen verzinnen die ze gevaarlijker laten lijken.

Bill Vaughan (1915-1977)
Amerikaans journalist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2018, 10:41

Mijn naam is Asher Lev
Chaim Potok


Asjer Lev groeit op in een besloten gemeenschap van orthodoxe joden in Brooklyn (New York). Al vroeg blijkt zijn aanleg en hartstocht voor het tekenen en neemt het kunstenaarschap voor hem de vorm aan van een roeping. Dit brengt hem in conflict met zijn omgeving. Het meest navrant is de botsing met zijn vader, een geliefd man die al zijn krachten inzet voor de vrijmaking van de joden in de Sovjetunie. Getrouw aan het geloof der vaderen ervaart deze de kunst als nutteloos. Asjer Lev isoleert zich uiteindelijk volkomen, wanneer hij het presteert een kruisiging te schilderen. Dan moet hij afscheid nemen van zijn ouders en andere vertrouwden.


Potoks roman geeft enerzijds een ongekende uitbeelding van het joods-orthodoxe milieu waar wijsheid en gestrengheid samengaan en anderzijds een uitzonderlijk inzicht in de even wetmatige als vrije denkwereld van een groot creatief talent. Daarnaast bezit de auteur als weinigen het vermogen op beheerste wijze hevige emoties op te roepen, waarbij de lezer zich eerder deelgenoot dan toeschouwer waant.


Recensie
Deze roman speelt in de jaren '50 en '60 van de 20e eeuw in de kring van orthodoxe joden in New York. Hij beschrijft de jeugd van Asjer Lev, die opgevoed wordt in de chassidisch-joodse traditie. Hij heeft zeer veel aanleg voor de schilderkunst en komt steeds meer tot de overtuiging dat hierin zijn roeping ligt. Het strookt echter niet met zijn chassidische opvoeding om die roeping te volgen. Asjer komt daardoor steeds meer in conflict met zijn ouders en met zijn milieu en moet daar ten slotte afscheid van nemen. Het boeiende van dit boek ligt vooral in de uitvoerige en sfeervolle beschrijving van bovengenoemde ontwikkeling, alsmede van de chassidisch-joodse gemeenschap. De vele Hebreeuwse termen worden in een woordenlijst verklaard. Vrij kleine druk.
Biblion recensie, Drs. K. de Jong Ozn.


ISBN 9789460050121 | Paperback | 383 pagina's | Brandaan | 2014
Vertaald door Lennaert Nijgh en herzien door Peter Sollet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2018, 10:42

Citaat van de dag

Als je naam wilt maken, doe dan één ding uitstekend.

Saunders-Norvell (1864-1949)
Amerikaans chemicus en publicist

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2018, 15:35

Deze staat er nog steeds om ooit te herlezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2018, 16:17

Asher Lev of 84 namen?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2018, 19:54

Asher Lev. En nog andere boeken van Potok.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2018, 20:23

Ja de boeken van hem zijn echt indrukwekkend. Dit boek van Asher Lev vond ik ook erg mooi.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2018, 09:39

84 namen
R.P. Bosch

Een filosofiecursus was niet haar eerste keuze, maar naarmate de achttienjarige Naomi Wijsman meer leert over de geschiedenis van het westerse denken, begint ze steeds duidelijker raakvlakken te ontdekken met haar eigen leven. Haar identiteit als adoptiekind, het belang van haar naam en de manier waarop ze met haar emoties omgaat - al die kwesties blijken wonderwel aan te sluiten bij vraagstukken waarover de oude filosofen zich hebben gebogen.
Alleen die ene grote dreiging in Naomi's leven, de reeks vreemde ongelukken die haar collega's bij aardewerkfabriek Warchums Steengoed treft, zal de filosofie ook daarop meer licht kunnen werpen?


84 Namen is een enerverende speurdersroman en een filosofiegeschiedenis in één. Het is een uitgelezen achtergrondboek voor middelbare scholieren met filosofie in hun pakket en een aanrader voor iedereen die zich wijsgerige basiskennis wil eigen maken.Plato en Aristoteles, Seneca en Augustinus, Descartes en Spinoza, de ideeën van deze en andere kopstukken van de westerse filosofie worden helder en speels over het voetlicht gebracht.
R.P. Bosch is ideeënhistoricus en filosofiedocent.


Recensie

Filosofische roman van de historicus en filosofiedocent.
De 18-jarige mbo-studente Naomi gaat stagelopen in Aardewerkfabriek Warchums Steengoed. Ze komt uit Haïti en is geadopteerd door een West-Fries gezin. Door problemen is ze van het vwo naar het mbo gegaan. Om zich geestelijk te blijven ontwikkelen volgt ze in de avonduren een cursus Westerse filosofie aan de Volksuniversiteit. Na een aantal lugubere aanslagen op medewerkers van de fabriek gaat Naomi met behulp van numerologie en fatumdagen op zoek naar de dader.


Dit boek bestaat uit twee deelverhalen die per hoofdstuk verspringen: een detective en een filosofiegeschiedenis. Het speurdersverhaal wordt afgewisseld met de (letterlijke) cursus filosofie. In elk hoofdstuk worden drie van de 84 medewerkers voorgesteld of drie van de 84 filosofen behandeld (Van Thales tot en met Spinoza [600 v.Chr.-1700]). Origineel boek met een bijzondere constructie, die echter nergens een echte synthese wordt. Met register en verantwoording. Kleine druk.
Annemiek Buijs


ISBN 9789086841042 | Paperback | 509 pagina's | Samenwerkende uitgevers VOF | februari 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2018, 09:39

Citaat van de dag

Ik begrijp die Engelsen niet! Terwijl wij in Frankrijk straatnamen geven aan overwinningen: Wagram, Austerlitz, geven zij namen aan nederlagen: Trafalgar Square, Waterloo Place...

Auteur: Alphonse Allais
Frans schrijver en humorist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2018, 10:42

Het vreemde vermaak dat lezen heet
S. Dresden


Het vreemde vermaak dat lezen heet is een bundeling van een veertiental essays van S. Dresden, die de afgelopen vijfendertig jaar verspreid in tijdschriften en brochures verschenen. Naast het volkomen actuele 'De literaire betekenis van het vreemde' bevat de bundel essays over de biografie, over Zola en Proust, enkele stukken over oorlog en verzet alsmede zijn Abel Herzberg-lezing uit 1995 getiteld 'Joodse waardigheid'.


Recensie

Keuze van veertien essays uit het werk van de Leidse emeritus-hoogleraar (1914-2002) die vlak voor zijn dood, de P.C. Hooftprijs kreeg. Ze zijn zeer verspreid in de tijd geschreven, maar dat is noch aan de stijl noch aan de benadering te merken.
De kracht van Dresden is zijn eruditie en veelzijdigheid, maar bovenal zijn vermogen tot relativeren, tot heroverwegen, tot betwijfelen. Hij doet dit met overgave, zonder een spoor van plichtmatigheid, volstrekt onmodieus, eigenzinnig, oprecht.


Het meest gewaagde en respect afdwingende voorbeeld is het jongste opstel uit de bundel, zijn Abel Herzberg-lezing uit 1995, waarin Dresden gewetensvol en zonder angst voor tegenspraak (die toch te vrezen is bij een beladen onderwerp als de jodenvervolging) ingaat op begrippen en kwalificaties die direct samenhangen met de houding van joden ten aanzien van hun lot tijdens de Tweede Wereldoorlog: '(on)waardigheid, held, verzet, amor fati'.


Alle onderwerpen worden op het lezen en de literatuur betrokken. Dresden doceerde vergelijkende literatuurwetenschap, en daarvoor Franse letterkunde, wat aan zijn bijzondere aandacht voor Zola, Proust, de nouveau roman etc. te merken is. Dresden laat zich kennen als een ware 'essayist' in de traditie van Montaigne. Paperback; kleine druk


ISBN 9789029055451 | Other formats | 247 pagina's | Meulenhoff | 4e druk 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2018, 10:42

Citaat van de dag

Wat op het toneel kunst heet, heet in het leven komedie.

Fliegende Blätter
Duits humoristisch weekblad

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2018, 12:41

De naam van de roos
Umberto Eco


Het is de laatste week van november 1327 in een welvarende abdij in het noorden van Italië. Broeder William van Baskerville, een franciscaner monnik uit Engeland, komt als speciaal gezant van de keizer met een discrete opdracht naar Italië. Hij moet een ontmoeting organiseren tussen de van ketterij verdachte franciscanen en afgevaardigden van de paus.


Al spoedig ontwikkelt zijn verblijf in de abdij zich echter tot een tijd vol apocalyptische verschrikkingen: er worden zeven geheimzinnige misdaden gepleegd, die de muren van de labyrintvormige bibliotheek met bloed besmeuren. Angstige geruchten gonzen door de abdij; niet alleen de abt heeft iets te verbergen, overal worden sporen uitgewist. William, een voormalig inquisiteur, wordt door de onderzoekskoorts bevangen. Terwijl hij aanwijzingen verzamelt en in geheimtaal geschreven manuscripten ontcijfert, dringt hij steeds dieper door tot de geheimen van de abdij.


Wie één oog dichtknijpt en in De naam van de roos kijkt als in een ver verwijderde spiegel, zal gemakkelijk de monnikskappen en kardinaalsmijters uit de middeleeuwse dagen kunnen verwarren met de moderne tekens van macht.


Umberto Eco (1932) is een van de grootste schrijvers en denkers van deze tijd. Eco werd beroemd met De naam van de roos; de roman vormde het begin van een subliem schrijverschap. Nu, drie decennia later, vond Eco het tijd om zijn meesterwerk weer eens op te slaan en te voorzien van de nodige aanvullingen en uitbreidingen. Dit maakt De naam van de roos nog virtuozer, en vooral meer dan compleet en nog altijd actueel in tijden waarin macht met elk leven verweven is.

Recensie:
Deze internationale bestseller kan men het best typeren als een historisch-filosofische detective.
Historisch, omdat het verhaal zich afspeelt op de grens van middeleeuwen en renaissance. Filosofisch, omdat de onvrijheid van het middeleeuwse, godgebonden denken in conflict komt met het nieuwe mensgerichte denken van de moderne tijd.
Een detective, omdat een Engelse monnik langs de moderne weg van de deductie een serie moorden probeert op te lossen in een klooster in Noord-Italië. Dat Eco een erkend deskundige is op het gebied van de geschiedenis en de literatuurwetenschap, blijkt uit de gesprekken van de hoofdpersonen, die een doorlopend citaat zijn uit de Griekse klassieken, de bijbel, enz. Toch maakt dit het boek niet tot zware kost, de spanning blijft tot de laatste bladzijde.
Ook verfilmd, met Sean Connery. Vrij kleine druk


ISBN 9789044628500 | Paperback | 584 pagina's | Prometheus | maart 2015


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten