Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2018, 11:44

Citaat van de dag

Er bestaat geen onderscheid tussen wat echt en onecht is, noch tussen wat waar en vals is. Iets is niet noodzakelijk waar of vals, het kan ook beide zijn.

Harold Pinter 1930-2008
Brits toneelschrijver en Nobelprijswinnaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2018, 11:57

Dit citaat vind ik moeilijk. Ik snap het niet echt. Jullie?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Marjo » 27 Mar 2018, 12:15

Zou hij bedoelen dat het allemaal subjectief is? Wat voor mij waar is, hoeft het voor jou niet te zijn, enz?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 27 Mar 2018, 15:36

Ik heb die autobiografie van Rita Mae Brown vandaag onmiddellijk uit de bibliotheek gehaald, waar hij in het open magazijn stond. Ik heb vrij veel van haar gelezen en heb 4 boeken van haar, 2 in het Engels en 2 in het Nederlands. Kortom, ik was wel benieuwd naar haar autobiografie. Wist niet dat ze die geschreven had.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2018, 16:35

Nee ik kende deze ook niet, een vriendin van mij is ook fan van haar. Ik heb volgens mij één boek van haar gelezen, heel lang geleden maar weet niet meer welke.
Het is altijd zo leuk dat je echt wat doet met al die thematitels Renate!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 27 Mar 2018, 16:49

Nou ja, dat valt wel mee, maar m'n aandacht wordt door de thema's vaak gevestigd op boeken die me interessant lijken en waarvan de kans bestaat dat de bibliotheek ze heeft. Bij boekbesprekingen is dat ook het geval, maar dan moet ik vaak weer langer wachten tot het boek in de bibliotheek te vinden is. En als ik alle auteurs waarvan ik een bespreking lees, die me aantrekt, opschrijf, dan zie ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

De autobiografie van Rita Mae Brown stond in het open magazijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2018, 09:53

Onaantastbaar
Philippe Pozzo di Borgo


De rijke aristocraat Philippe raakt verlamd na een ongeluk tijdens het paragliden. Hij moet op zoek naar iemand om hem te helpen in huis. Hij neemt Abdel in dienst, een jongen uit de banlieues van Parijs.Ondanks hun totaal verschillende achtergrond ontstaat er een bijzondere vriendschap.


Recensie
Het grotendeels autobiografische verhaal van een na een ongeluk verlamde rijke Fransman en zijn uit de Parijse banlieues afkomstige helper. Na een voorwoord over de ontstaansgeschiedenis van boek en film en een bedankje aan alle betrokkenen beschrijft de auteur in boek I de tijd voor en na zijn verlamming en in boek II zijn belevenissen met zijn hulp en maatje Abdel.
De auteur probeert zich zijn kinderjaren en gelukkige tijd met zijn eerste vrouw te herinneren. Zijn vrouw zou, hoe ziek ze zelf ook was, hem weer uit zijn passiviteit trekken na zijn ongeluk en hem weer op het rechte spoor zetten.
In boek II zien we hoe de auteur dankzij de avonturen, beleefd met Abdel, zijn gevoel voor humor terugkrijgt en hij weer een nieuw leven kan beginnen ondanks zijn verlamming.

Achter het boek schuilt een ware geschiedenis die op details veranderd is, maar in grote lijnen klopt. De worsteling van de schrijver, zijn ervaringen en het terugvinden van levensvreugde zullen geen enkele lezer onberoerd laten. De fragmentarische schrijfstijl, via dictafoon, of met het hoofd per computer, laat zien dat het om een verlamde auteur gaat. Het resultaat is fascinerend en voor een groot publiek interessant. Succesvol verfilmd als Intouchables.
Gebonden uitgave op klein formaat met leeslint, kleine druk.
Drs. F. Meeuwesen

ISBN 9789462370104 | Hardcover | 352 pagina's | Colibri | september 2013
vertaald door Marianne Gaasbeek Marianne Gossije

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2018, 09:54

Citaat van de dag

De wezenlijke mens gelijkt de eeuwigheid, die onaantastbaar is, voor alle uitwendigheid.

Angelus Silesius
Duits Katholiek priester en geneesheer 1624-1677

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2018, 11:09

Er bestaat geen onderscheid tussen wat echt en onecht is, noch tussen wat waar en vals is. Iets is niet noodzakelijk waar of vals, het kan ook beide zijn.

Marjo schreef:Zou hij bedoelen dat het allemaal subjectief is? Wat voor mij waar is, hoeft het voor jou niet te zijn, enz?


Ja dat zou zomaar eens kunnen Marjo! Dankjewel.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 28 Mar 2018, 12:13

Dat boek lijkt me ook wel wat. De bibliotheek heeft maar liefst 3 versies van hetzelfde boek, met andere titels.
Een met de titel 'Een onverwachte vriendschap' in het kader van gemakkelijk lezen
https://www.bibliotheekdenhaag.nl/Colle ... tion=zColl
Een met de titel 'Vrienden voor het leven' ook in het kader makkelijk lezen. Dit boek is dan weer iets dikker.
https://www.bibliotheekdenhaag.nl/Colle ... tion=zColl
Dan is er de versie die hier besproken wordt en er is ook nog een boek uit het perspectief van de verzorger, dat me ook interessant lijkt.
https://www.bibliotheekdenhaag.nl/Colle ... tion=zColl

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2018, 13:03

De film was in elk geval erg mooi. Vaak is het boek zelfs mooier.

Dat laatste boek lijkt me ook wel bijzonder. is leuk om die twee boeken na elkaar te lezen!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 28 Mar 2018, 13:15

De film vond ik inderdaad erg mooi.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2018, 10:37

Het ondankbare verleden van Santiago Herrero
Ramon Gieling


In 1968 wordt de zigeuner Santiago Herrero opgepakt door de Guardia Civil en valselijk beschuldigd van drugshandel. Zes weken later blijken zijn vrouw en zoontje spoorloos verdwenen. Zonder enige kennis van de kaart van Europa begint Santiago een wanhopige odyssee om ze te vinden. Via Parijs belandt hij in de kunstenaarskringen van Zweden, waar hij werkt als smid en leert lezen en schrijven.

Na twaalf jaar besluit hij terug te keren naar Spanje, maar onderweg strandt hij in Amsterdam, waar hij Ramon Gieling ontmoet. Terug in Sevilla begint hij een smederij die het trefpunt van flamencozangers, zwerfhonden en dansers zal worden. De nachten zijn er eindeloos en de bekers ziltdroge manzanilla bodemloos. Maar het leven begint gevaarlijk te worden. En dan, dertig jaar na de verdwijning van vrouw en kind, doet hij een schokkende ontdekking.

Het ondankbare verleden van Santiago Herrero is een waargebeurd verhaal, de getuigenis van een verloren gemeenschap en de rauwe stem van het noodlot.

Schrijfdebuut van deze filmer, maker van onder meer 'En Un Momento Dado' (over Johan Cruijff), 'De Tuin van de herinnering' over de terroristische aanslagen in Madrid in 2004 en de film 'Tramontana' openingsfilm van het Nederland Film Festival 2009.


ISBN 9789045703046 | paperback | 288 pagina's | Uitgeverij Augustus | juni 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2018, 10:37

Citaat van de dag

Een ondankbare doet schade aan alle ongelukkigen.

Publilius Syrus
Syrisch Latijn-talig dichter 1e eeuw v.C.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2018, 13:37

IJdel onkruid
Youp van 't Hek


De meeste nrc-abonnees lezen al meer dan 25 jaar iedere zaterdag eerst de column van Youp. Zijn stukje gonst op dat moment ook al een paar uur over het internet en wordt door duizenden gedeeld. Voor veel mensen is het smullen, hoewel de slachtoffers daar vaak anders over denken. Want de columnist is hard. 'Maar nooit gemeen', verdedigt hij zichzelf als hij uitlegt dat hij zelden slachtoffers zoekt. Ze melden zich meestal zelf door hele domme acties of idiote prietpraat in de media.
IJdel onkruid is de titel van zijn nieuwste verzamelbundel die door veel mensen wordt gelezen als een geheel eigen jaaroverzicht.


Recensie
Net als de cabaretier kan ook de stukjesschrijver Youp van 't Hek zich heerlijk ergeren. In zijn columns, verschenen in NRC Handelsblad, toont hij zich de narrige commentator van wat het nieuws te bieden heeft. 'Ik ben gek op leedvermaak', schrijft hij ergens en dat blijkt. Hij kan zich geweldig opwinden over mensen en zaken die, op zijn manier beschouwd, lachwekkend zijn. Met name politici krijgen er nogal eens van langs en ook onze koning moet het van tijd tot tijd ontgelden.


Woordgrappen en het uitvergroten van de werkelijkheid – 'de aanstellerij van het bestaan', noemt hij het zelf – doen de lezer geregeld glimlachen. En soms, als hij raak schrijft over wat er mis is in ons kikkerlandje, kan de lezer niet anders dan, hoofdschuddend soms, uitbarsten in een schaterlach. De nuance is vaak ver te zoeken, maar dat geeft de auteur zelf toe: 'Ik die kan leven van mijn botte pen en grote mond'. Beperkt houdbaar, want gericht op de actualiteit van 2016.
René Dellemann


ISBN 9789400407541 | Hardcover | 224 pagina's | Thoms Rap | oktober 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2018, 13:37

Citaat van de dag

Onkruid is het verzet van de natuur tegen het bewind van tuin­lieden.

Oskar Kokoschka (1886-1980)
Tsjechisch-Engels toneelauteur en kunstenaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2018, 09:58

Portret van een onaangepaste
Bernard Wesseling


In een tijd van huiselijkheid en aanstaand vaderschap blijft een man in zijn verleden dwalen na een toevallige ontmoeting met een oude vriend. Hij bezint zich met name op de periode waarin deze vriend zo'n bewondering afdwong met zijn eigenwijze levenshouding. De vraag is of de verteller zichzelf het uitgebleven avontuur kan vergeven – of is, vanuit de juiste hoek bekeken, alles een avontuur?


Treffend en in ogenschijnlijke eenvoud doet Wesseling verslag van een bijzonder pact van twee 'treurlingen', waarin grootstedelijke bravoure overheerst maar verheven idealen het uiteindelijk moeten afleggen tegen de weerbarstige realiteit. Wesseling veroorzaakt met zijn authentieke stream of consciousness een heus taalfeest. Het maakt Portret van een onaangepaste tot een bijzonder rijk en innemend boek.


ISBN 9789046808030 | Paperback | 144 pagina's | Nieuw Amsterdam | september 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2018, 09:58

Citaat van de dag

Veel psychiaters vinden de bestaande maatschappelijke structuur zoiets vanzelfsprekends dat zij een onaangepast mens het stigma van minderwaardigheid opdrukken.

Erich Fromm
Duits - Amerikaans filosoof en psycholoog 1900-1980

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2018, 12:23

De club van onwaarschijnlijke verhalen
Gary Barker & Michael Kaufman


In het vijfentwintigste jaar van de oorlog tegen Afghanistan lijden de Amerikaanse troepen hun grootste nederlaag: bijna tweehonderd soldaten worden gedood in een massale aanval. Er gaan geruchten dat slechts één soldaat het bloedbad heeft overleefd: de onvindbare kapitein Jackson. Journalist John Fox gaat naar hem op zoek, en wanneer hij Jackson eindelijk weet op te sporen, vertelt die hem een verbluffend verhaal over geweld, liefde, wraak en een wel heel ongewone strijder.


Recensie:
We schrijven 2025 en in dit 25e jaar van de tweede oorlog tegen de Afghaanse taliban, lijden de Amerikaanse troepen hun grootste nederlaag : bijna 200 soldaten worden gedood in een massale aanval. Geruchten doen de ronde over één overlevende : Kapitein Tanner Jackson. De wat in het slop geraakte carrière van journalist John Fox kan dergelijke boost flink gebruiken en hij gaat op zoek naar de officier. Ze vinden elkaar en onder strenge maatregelen begint hun correspondentie, die door Fox’ uitgeefster Judith als e-boek in fragmenten wordt verkocht.

Naarmate de hoofdstukken vorderen, neemt de verkoop enorm toe en stijgt Fox opnieuw in ieders hoogachting. Maar dan verschijnen de 2 laatste hoofdstukken : iedereen blij (het papieren boek zal verschijnen, de filmrechten zijn reeds verkocht), behalve Fox zelf. Hij heeft al enkele dreigementen mogen ontvangen om de waarheid achter het verhaal niet naar buiten te brengen, welke na de publicatie van het ‘einde’ worden stopgezet…en hij vreest dan ook dat de laatste 2 hoofdstukken niet waarheidsgetrouw zijn. Fox gaat opnieuw achter de échte waarheid van de gebeurtenissen.
Zie de hele recensie: https://mustreadsornot.com
Paul Smeyers


ISBN 9789044537130 | Paperback | 288 pagina's | De Geus | september 2016
Vertaald door Manon Smits

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2018, 12:24

Citaat van de dag

De enige ware romans zijn de avonturenromans. De meest onwaarschijnlijke staan het dichtst bij de waarheid.

Michel Mohrt (Geb. 1914)
Frans auteur

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2018, 12:24

Bedankt Berdine voor weer zo'n leuke maand met boeken.
Ik heb er van genoten!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Marjo » 01 Apr 2018, 18:58

Verrassende boeken ook...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 07 Apr 2018, 10:22

Dettie schreef:Onecht kind
Rita Mae Brown


In Onecht kind, haar autobiografie, vertelt Rita Mae Brown op openhartige wijze over haar leven. Met de humor die zo kenmerkend voor haar is, schrijft ze over haar jeugd, waarin ze als buitenechtelijk en geadopteerd kind al vroeg wist wat het betekende om een buitenstaander te zijn. Ze beschrijft de stormachtige relatie met haar adoptiemoeder; doet verslag van haar politieke activisme tijdens haar studietijd en haar betrokkenheid bij de vrouwenbeweging; en ze vertelt hoe ze na de publicatie van haar eerste roman, de scandaleuze klassieker Ruby fruit jungle, plotsklaps de bekendste lesbienne van Amerika werd. Een turbulente schrijverscarrière in Hollywood en een gedenkwaardige affaire met een actrice volgden - en dit alles was nog vóór haar opzienbarende relatie met tenniskampioene Martina Navratilova.

Te midden van dit alles bleef Rita Mae Brown met beide benen op de grond staan - door haar liefde voor dieren, haar verbondenheid met de zuidelijke staten van Amerika, maar vooral door haar oneerbiedige gevoel voor humor dat elke pagina van deze memoires kleurt.

Recensie
In deze herinneringen kijkt de schrijfster en voorvrouw van het Amerikaanse (lesbisch-)feminisme (1944) terug op haar leven. In korte hoofdstukken, waarvan bijna de helft is gewijd aan haar kinder- en jeugdjaren, vertelt ze wat het meeste indruk op haar heeft gemaakt en haar maakte tot wat ze nu is. Heel bepalend was haar jeugd als geadopteerd enig kind van een ouder echtpaar, de aanwezigheid van de zus van haar moeder, haar behoefte niet te trouwen en niet in een (seksuele) rol te worden vastgepind. Daarnaast vertelt ze over haar studie, haar betrokkenheid bij het feminisme en de homobeweging, haar liefde voor dieren en de Engelse taal, haar liefdesleven met o.a. Martina Navratilova en haar succesvolle carrière als schrijfster.

Deze fragmentarische, eerlijke herinneringen maken heel goed duidelijk wat voor Brown belangrijk is geweest. De hoofdstukken over haar jeugd ademen de sfeer van een van haar beste romans: 'Koningin van Amerika'. Dat gaat enigszins ten koste van aandacht voor o.a. haar schrijverscarrière. Jammer, want het zullen vooral de lezers van haar romans zijn die haar herinneringen zullen lezen. De vertaling schiet wat tekort.
Omslagportret in kleur van de schrijfster. Met fotokatern. Vrij kleine druk.
(Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart.)

ISBN 9789035119222 | Paperback | 350 pagina's | Prometheus | November 1998
vertaald door Gerda Baardman, Tjadine Stheeman

Ik ben het boek aan het lezen en het is wel boeiend. In de stukken over haar jeugd moet ik inderdaad vaak denken aan haar boek Koningin van Amerika. (Ik zou dat eigenlijk weer eens moeten lezen (de Engelse versie staat in m'n boekenkast)) Maar goed, daar verwijst ze zelf ook wel naar. De hoofdfiguren uit dat boek zijn gebaseerd op haar (pleeg)moeder en haar zus en je komt dan ook uitspraken tegen, die ook in de roman te vinden zijn. In het kader van de discussie over de zoektocht van kinderen naar hun biologische ouders is haar visie misschien wel verfrissend. Ze schrijft dat ouders de mensen zijn die van je houden en je opgevoed hebben en hecht dus minder aan de kennis van haar biologische ouders, die haar per slot van rekening weg hebben gegeven.
Het boek is ergens ook wel typisch Amerikaans, met de opvatting dat alles mogelijk is en dat rijk worden geheel de eigen verdienste is. (Alsof er ook geen geluk bij komt kijken.)

(Ik hoop dat het geen bezwaar is dat ik bij deze reactie het hele stuk van de post heb overgenomen, maar voor mijn gevoel is het anders misschien toch wat lastig om mijn reactie te lezen.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2018, 10:57

Ja prima hoor Renate, soms verduidelijkt het gewoon als je iets aanhaalt uit een vorig bericht. Maar als het bericht er pal boven staat heeft het niet zoveel zin om dat te doen.

Zelf houd ik erg van biografieën, elk mens en elk mensenleven is in feite interessant, maar het is vaak de manier waarop het verteld wordt dat het zo boeiend maakt. Ja Amerika het land van de mogelijkheden... je moet er tegen kunnen want het is vaak wel erg hard ook vooral als je hogerop, verder wilt komen. En inderdaad geluk, (be on the right time on the right place) speelt vaak een grote rol.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 07 Apr 2018, 11:18

De ene biografie is de andere niet. Een probleem vind ik soms dat je door het lezen van een biografie iemand wiens werk je bewondert ontdekt dat de persoon misschien wel heel vervelend is en er verwerpelijke opvattingen op na houdt.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten