Thema februari 2018 - Lezen als KAT en HOND

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema februari 2018 - Lezen als KAT en HOND

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2018, 11:58

Berdine heeft weer haar best gedaan en heel veel titels rond dit onderwerp verzorgd.

Elke dag een nieuw boek te zien over dit thema (o.a. in de titel)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2018, 12:18

Kafka op het strand
Haruki Murakami


Kafka Tamura loopt op zijn vijftiende verjaardag van huis weg om te ontsnappen aan de sombere voorspellingen van zijn onmogelijke vader. Zijn reis voert hem naar een vreemde stad, waar hij de oude man Nakata ontmoet die met katten kan spreken. Er wordt een brute moord gepleegd, maar de identiteit van zowel dader als slachtoffer is een groot raadsel.


Recensie
'Coming of age'-roman over de 15-jarige Kafka Tamura die, om te ontkomen aan de voorspelling dat hij met zijn verdwenen moeder én zijn zus zal slapen, van huis wegloopt. Op onverklaarbare wijze wordt de jongen aangetrokken tot een bibliotheek in Takamatsu en tot de directrice, mevrouw Saeki. Kafka's pad kruist eveneens dat van het meisje Sakura, dat van een bibliothecaris, en dat van de geheimzinnige meneer Nakata die met katten praat. De laatste was in de oorlog het slachtoffer van massahysterie en spoort niet helemaal. Als Kafka's vader op gruwelijke wijze in Tokyo vermoord wordt, raken de gebeurtenissen in een stroomversnelling.


Murakami (1949) staat er om bekend dat hij de gebruikelijke Japanse clichés schuwt. Dus geen geisha's en samoerai in dit boek, maar moderne Japanners, die alle varianten van menselijk gedrag vertonen. Deze bijzondere roman is vlekkeloos vertaald, met uitleg in noten over de Japanse cultuur. Pieter Steinz (NRC) noemde de romans van Murakami 'Nobelprijsmateriaal'. Dat geldt zeker voor dit boek! Kleine druk.
© NBD Biblion


ISBN 9789025443757| Paperback | 242 pagina's | Atlas Contact | september 2014
Vertaald door Jacques Westerhoven

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2018, 12:18

Citaat van de dag

Een hond is een echte liberaal: hij wil iedereen tevreden stellen.
Een kat hoeft niet te weten dat iedereen van haar houdt.

William Kunstler (1919-1995)
Amerikaans jurist

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 02 Feb 2018, 12:49

Klinkt als een interessant boek.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2018, 15:58

Ik denk dat jouw lijst weer gaat groeien met dit thema Renate?
Ik vind het wel leuk als iedere dag een hond of kat je aankijkt, ha ha dat doen ze hier thuis ook...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 02 Feb 2018, 16:23

Misschien groeit m'n lijstje inderdaad weer, maar dat heeft niet altijd met het thema te maken. Ik ben dol op katten en heb ook geen problemen met honden, maar of ik er ook altijd over wil lezen, dat weet ik niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2018, 16:54

Dat boek van Murakami spreekt me ook wel aan, het is ook de hemel in geprezen toentertijd. Ik vind hem een bijzondere schrijver.
Maar ja die gruwelijke moord... die hoeft van mij dan weer niet zo. :mrgreen:

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2018, 17:27

Dan sla je die toch over!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2018, 11:04

De memoires van Norton, filosoof en hond
Norton Kierkegard
Håkan Nesser

Norton is een van de meest bereisde honden ter wereld. Hij heeft op ballen gejaagd in Central Park, om gehaktballetjes gebedeld in Stockholm en een vrouw gered op Gotland. Dit alles in gezelschap van zijn trouwe tweevoeter, thrillerschrijver Håkan Nesser. De twee waren elf jaar lang de beste vrienden.
In dit boek vertelt Norton over alle reizen die hij maakte, geeft hij tips om van het leven te genieten en doet hij uit de doeken hoe het is om samen met ons, tweevoeters, te leven.


Met liefde, tederheid en humor schreef Håkan Nesser dit kleine eerbetoon aan zijn geliefde hond Norton. Een boek voor hondenliefhebbers en iedereen die zich ooit heeft afgevraagd hoe een hond het leven ziet.


ISBN 9789044539035 | Paperback | 96 pagina's | De Geus | oktober 2017
uit het Zweeds vertaald door Ydelet Westra

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2018, 11:04

Citaat van de dag

Een hond kwispelstaart met zijn hart.

Martin Buxbaum (1912-1991)
Amerikaans auteur

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2018, 12:09

Dewey, de bibliotheekkat
Vicki Myron & Bret Witte



Hoeveel invloed kan een dier hebben? Hoeveel levens kan een kat veranderen? Hoe is het mogelijk dat een achtergelaten kitten een kleine bibliotheek in Iowa, en vandaar uit de hele wereld, op stelten zette?


Dit is het bijzondere verhaal van Dewey, de bibliotheekkat. Zijn leven begon niet heel voorspoedig. Hij was pas een paar weken oud toen hij in een van de koudste nachten van het jaar werd achtergelaten in de inleverbak van de bibliotheek. De volgende ochtend vond Vicki Myron hem, meer dood dan levend, en zij verloor meteen haar hart. En zo zou het voortaan alle bezoekers van de bibliotheek vergaan: Deweys enthousiasme en speelsheid, maar vooral zijn zesde zintuig voor mensen die zijn liefde en aandacht het hardst nodig hadden, maakten van hem een wel heel onvergetelijke kat.

Recensie

Het katje was nauwelijks acht weken oud toen hij werd gevonden in de inleverbak van de openbare bibliotheek van de plaats Spencer in het noorden van de Amerikaanse staat Iowa. De vondeling kreeg de namen Dewey Readmore Books en werd binnen korte tijd de geliefde mascotte van de bibliotheek.

Bibliotheekdirectrice Vicky Myron beschrijft de achttien jaren waarin Dewey als 'gastheer' optrad. Door aandacht van de pers, radio en televisie werd Dewey in de hele Verenigde Staten bekend en via internet leerden ook de kattenliefhebbers en bibliotheekpersoneel in de rest van de wereld de vriendelijke bibliotheekkat kennen.
Vicky Myron plaatst Dewey in de samenleving van Ohio: de staat van mais en van wegen zonder bochten. Daarnaast beschrijft ze ook haar eigen leven en de dagelijkse gang van zaken in een typische Amerikaanse openbare bibliotheek. In deze pocketherdruk ontbreken de kleurenfoto's, wel is er een katern vage zwart-witfoto's. Voor alle kattenliefhebbers en ook voor iedereen die in een bibliotheek werkt. Wordt verfilmd met Meryl Streep in de hoofdrol.
Pocketeditie, kleine druk.
© NBD Biblion Wolter van der Zwaan


ISBN 9789049201074 | Paperback | 269 pagina's | Boekerij | september 2010
Vertaald door Trudy Koelemeyer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2018, 12:09

Citaat van de dag

Plaatsen om een kat te zoeken: achter de boeken op de boekenplank, in iedere kast die op een te klein kiertje staat, bovenop iets heel hoogs, onder iets dat te laag is om onder te kruipen, en in de piano.

Roseanne Ambrose-Brown(Geb. 1943)
Amerikaans dichteres

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 04 Feb 2018, 15:00

Tja, plaatsen om een kat te zoeken. Kijk altijd waar je 'm niet verwacht.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2018, 22:06

Hou op schei uit, ik heb mijn katten eindeloos gezocht en inderdaad achter een rij boeken en zelfs een keer op een richel boven een nisje (soort uitbouwtje) bijna onmogelijk dat ze daar zat, maar ze zat er wel!
Achteraf zijn dat de leukste herinneringen... maar op dat moment ben je alleen maar bezorgd.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 05 Feb 2018, 11:26

Dat is waar. Ik weet zo langzamerhand wel waar mijn kat zich zou kunnen verstoppen, maar hij weet zo nu en dan altijd wel weer een nieuw plekje te vinden, of gewoon een oud plekje waar hij heel lang niet heeft gezeten. Achter boeken, in de bedbank, waar een ruimte onder zit voor beddengoed, Deze ruimte is leeg, maar soms zit de kat er. Of gewoon op een stoel onder de tafel. Roepen heeft geen zin en dan zie je 'm ineens lopen met zo'n gezicht van: 'zocht je me?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2018, 11:53

Hou van die hond
Sharon Creech


Soms verschijnt er een boek dat veel meer is dan een goed verteld verhaal. Een boek dat je aan het denken zet. Hou van die hond is het verhaal van Jack, zijn hond Sprint, zijn lerares en woorden. Jack houdt niet van poëzie, net zoals de meeste jongens van zijn leeftijd, alleen meisjes schrijven toch poëzie! Van zijn lerares moet hij gedichten schrijven, maar zijn eerste reactie is kortaf en humeurig: 'Ik wil niet, ik heb het geprobeerd, maar ik vind het niet leuk'.
Maar naarmate Jack meer en meer opdrachten krijgt gaat hij het steeds leuker vinden om gedichten te schrijven en ontdekt hij dat hij ook iets te vertellen heeft. Hij probeert al een hele tijd te praten over zijn geliefde hond Sprint en poëzie geeft hem de gelegenheid zijn gevoelens te uiten.

Bekroond met de Zilveren Griffel 2007

ISBN 9789076347455 | Paperback | 90 pagina's met illustraties | Hoogland en van Klaveren | september 2006
Vertaald door Michèle Bernard | leeftijd 3+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2018, 11:53

Citaat van de dag

Als een hond bij je op bed springt, is dat omdat hij dol op je is.
Als een kat dat doet, is dat omdat hij dol is op je bed.

Alisha Everett
Amerikaanse danseres en actrice

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2018, 12:19

Timboektoe
Paul Auster


Maak kennis met Mr. Bones, de meest hartveroverende hond die ooit in een roman heeft rondgewandeld.

Mr. Bones, een hond van onduidelijke afkomst, is de held van de nieuwe roman van Paul Auster. Hij is het maatje van Willy G. Christmas, een briljante maar tobberige dichter uit Brooklyn. Als een moderne Don Quichot en Sancho Panza trekken ze eropuit voor een groot avontuur. Ze reizen richting Baltimore, op zoek naar Bea Swanson, Willy's lerares Engels van de middelbare school. Het is jaren geleden dat Willy deze zeer beminde mentor zag.

Mr. Bones volgt Willy waar hij maar gaat. En al kan hij niet spreken, denken kan hij wel. Zijn dachten vormen de grondstof voor een van de geraffineerdste vertellingen uit de moderne Amerikaanse literatuur. Een boek vol verdriet, tederheid en humor, maar bovenal een liefdesgeschiedenis. Timboektoe toont ons het hart van een onwaarschijnlijk puur en gepassioneerd 'personage', een onvergetelijke hond, die ons een boel kan leren over menselijkheid.

ISBN 9789023493679 | Paperback | 176 pagina's met illustraties | De Bezige Bij | maart 2015
Vertaald door Annelies Eulen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2018, 12:19

Citaat van de dag

Het aardige van katten, honden en varkens is dat ze ook van je houden als je lelijk bent.

Rudy Kousbroek (1929-2010)
Nederlands schrijver, dichter, journalist, vertaler en essayist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2018, 11:53

Leven en opvattingen van Kater Murr
E.T.A. Hofmann


Hoffmanns humoristische meesterwerk in de reeks Duitse Bibliotheek

In Leven en opvattingen van Kater Murr maakt E.T.A. Hoffmann de balans van zijn leven en literaire werk op. Deze dubbelroman – de autobiografie van een snoeverige kater, een nazaat van de Gelaarsde Kat van Ludwig Tieck, en de biografie van een romantische componist, die de inspiratiebron vormde voor de pianocyclus Kreisleriana van Robert Schumann – combineert een gewaagde, modern aandoende vertelstructuur met een amusante, gevarieerde handeling. Het boek vormt een hoogtepunt in de geschiedenis van de Duitse romantische literatuur en de Europese humoristische roman.


ISBN 9789045000619 | Paperback | 523 pagina's | Uitgeverij Atlas | september 2010
Vertaald door Wilfred Oranje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2018, 11:54

Citaat van de dag

Als ik mijn kater wakker maak, heeft hij de dankbare uitdrukking van iemand die je de gelegenheid geeft terug in te dommelen.

Yvan Audouard (1914-2004)
Frans schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2018, 10:33

Hondenbaan in de zon
Jackie Todd


Jackie en haar man Stephen emigreren in 1997 van Londen naar een schilderachtig bergdorpje in het Spaanse Andalusië. Ze raken hecht bevriend met de excentrieke dorpsbewoners en herinneringen aan hun oude leven vervagen snel.
Charly is de eerste van een reeks zwerfhonden die bij Jackie een liefdevol thuis vindt. Nu wonen er tien honden en acht katten in hun Casa, in alle kleuren en maten en allemaal tweetalig, verder vangen Jackie en Stephen jaarlijks rond de honderd kittens en pups op.


ISBN 9789044329537 | Paperback | 270 pagina's | The House of Books | april 2011
Vertaald door Cherrie van Gelder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2018, 10:33

Citaat van de dag

We zijn net terug van vakantie. De kat negeert ons, maar ik geloof dat de hond wel blij is...

Bernard Guindon (Geb. 1918)
Amerikaans geestelijke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2018, 10:35

Ik moest erg lachen om dit citaat. Mijn katten konden ook zo enorm langs je heen kijken als je een paar dagen weg was geweest.
Pas tegen etenstijd werd ik weer in hun edele genade aanvaard.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 08 Feb 2018, 12:29

Inderdaad een herkenbaar citaat, hoewel dat niet altijd opgaat. Toen ik nog 2 katten had reageerden ze net zo, maar nu ik er nog maar 1 heb, is hij niet bij me weg te slaan als ik terugkom van vakantie.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten