Thema februari 2018 - Lezen als KAT en HOND

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2018, 12:03

Citaat van de dag

'Op de Hollandse Kade werd me gevraagd of die hond die ik bij me had, of die Rekel heette. ''Dan weten wij wie u bent'', zeiden die mensen. ''Dán weet ik welke krant u leest'', zei ik.'

Fragment uit Het complete Rekelboek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2018, 10:55

Ik ben een kat
Natsume Soseki


Een naamloze, verwaande kater observeert vanuit het huis van zijn baasje met veel humor en ironie de menselijke natuur. Hij schuwt daarbij geen enkel onderwerp,en verhaalt vol spot over de mislukkingen en zwakheden van leraren, zakenlui, priesters en machthebbers. Uiteraard wordt ook zijn eigenaar niet gespaard.

Ik ben een kat, het eerste deel in een trilogie, verscheen tussen 1905 en 1906 in elf delen in het literaire tijdschrift Hototogisu. Het is een satirische roman en een bijtend commentaar op de Japanse samenleving tijdens de Meijiperiode (1868 -1912), en richt zich op de ongemakkelijke manier waarop moderne westerse cultuur Japanse tradities beïnvloedt.


Recensie
Wij volgen in dit boek, deel 1 van een trilogie, een doodgewone kat, door wiens ogen 'de mens' op subtiel satirische wijze wordt geobserveerd en beschreven. De Japanse auteur (1867-1916) schreef dit boek tussen 1904 en 1906. Zelf opgegroeid in de upperclass van de Japanse samenleving becommentarieert hij, middels de naamloze kat als beschouwer, vooral deze laag van de Japanse bevolking, maar ook meer algemene Japanse gewoonten.
Het boek is ruim honderd jaar geleden geschreven, maar kan zich vanwege de schrijfstijl, de humor, het boeiende perspectief en onderwerp nog makkelijk meten met de moderne literatuur.
Drs. M.R. van Bommel


ISBN 9789048843084 | Paperback | 192 pagina's | Lebwoski | augustus 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2018, 10:55

Citaat van de dag

Hoe nieuwer je trui, hoe groter de kans dat je kat haar nagels erin klauwt.

Arto van Bauwel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2018, 11:45

De New Yorkers
Cathleen Schine

De New Yorkers speelt zich af in en om een appartementencomplex in Manhattan, in een rustig buurtje nabij Central Park. Hier wonen is zoiets als wonen in een klein dorp, en de bewoners komen dan ook onvermijdelijk met elkaar in contact tijdens het wandelen met hun hond.
Een van de bewoners is Jody, die tijdens het uitlaten van haar hond Beatrice wordt betoverd door de glimlach van haar buurman. Everett, die net begint te wennen aan zijn leven na zijn scheiding, raakt op zijn beurt in de ban van Howdy, de pup van de nieuwe bewoonster Polly. Doris, de sceptische buurvrouw, ziet alles met lede ogen aan en klaagt over de rommel in het gebouw. Ze heeft een hekel aan viezigheid, en bovenal háát ze honden. Totdat ze er door omstandigheden zelf een krijgt…

Recensie
Cathleen Schine (1953; VS) schreef zeven romans. De verfilming van haar roman 'The Love Letter' was aanleiding voor een vertaling: 'De liefdesbrief' (1999). 'De New Yorkers' is haar tweede boek dat in het Nederlands uitkomt. In een wijk vlak bij Central Park komt een aantal mannen en vrouwen met elkaar in contact bij het uitlaten van de hond. Het zijn de honden die 'bemiddelen' bij het aanknopen van relaties, want de mensen zelf hebben weinig vertrouwen om hun isolement te doorbreken. Ze zijn gescheiden, verlaten, alleenstaand en onzeker. Toch hunkeren ze naar vriendschap, liefde en wie weet... een nieuwe relatie?
Gelukkig hebben de honden geen last van remmingen. Hun gedrag lokt positieve en negatieve reacties uit. Mensen raken aan de praat en van het een komt en het ander: het sociale leven bloeit op, ontmoetingen leiden tot relaties, relaties weer tot nieuwe relaties en uiteindelijk vindt iedereen zijn draai in de menselijke carrousel. Een lichtvoetig, charmant verhaal over het verlangen naar contact, bevestiging, vriendschap en liefde. Kleine druk.
L. Torn

ISBN 9789069748627 | Paperback | 270 pagina's | Boekerij | oktober 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2018, 11:46

Citaat van de dag

Er zijn van die dagen dat ik wenste dat ik mijn hond was

Reinhard Mey
Duitse zanger en liedjesschrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2018, 11:24

Staartjager's zang
Tad Williams


Staartjager’s zang is het verhaal van de rode kater Fritti Staartjager, die vol jeugdig enthousiasme een wonderbaarlijke maar ook gevaarlijke reis begint.Hij belandt in een nachtmerrie-achtige wereld. Maar Fritti is een ware held. Hoewel vervuld van twijfel aan zichzelf, behoudt hij zijn eergevoel en zijn idealistische karakter.Staartjager’s zang gaat over katten, hoewel ze praten, denken en zich gedragen als mensen. Ze hebben hun geheime cultuur, hun legenden, hun eigen goden.

Recensie
Het konijnenverhaal 'Waterschapsheuvel' boeide velen, groot en klein. Misschien zal dat ook het geval zijn met Staartjager, een verhaal over vele, vele katers. Zij dragen namen als "Stilpoot", "Krabnagel", "Struiksluiper". Alleen mist het nu we toch vergelijken het overrompelend nieuwe van Waterschapsheuvel, de vaardige verteltrant en de prachtige natuurbeschrijvingen. Ook zijn er te veel volkomen oninteressante gedeelten. Het verhaal behoort tot het genre 'alternatief realisme' (Gulliver's Travels, Alice in Wonderland, Lord of the rings).
De auteur neemt de lezer mee in een wereld die niet de zijne is, compleet met landkaart en vreemde termen, maar gebruikt wel mensentaal en hanteert menselijke emoties. Wie dit heel wat vindt voor een kat zal het snel opzij schuiven en grijpen naar het weergaloze "Book of Cats" (Penguin).
Leeslustige kattenliefhebbers zullen geen letter willen missen. Meesterlijke vertaling, korte bibliografie. Tamelijk kleine letter en een aantrekkelijke gekleurde omslagtekening. Vanaf ca. 13 jaar.(Biblion recensie, Th. Fuchs-van Braningen.)

ISBN 9789024513475 | Paperback | 328 pagina's | Luijtubgh Sijthoff | 1992
Vertaald door Max Schuchart

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2018, 11:24

Citaat van de dag

Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als Goden. Dit zijn ze nooit vergeten.

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2018, 11:28

Staartjagers zang vond ik prachtig, jammer dat de recensent er zo anders over denkt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Marjo » 19 Feb 2018, 16:43

Ik ken het niet, hoewel ik van die schrijver hier nog wel ongelezen boeken heb staan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 19 Feb 2018, 18:12

Ik heb het boek ooit gelezen, maar het is me niet bijgebleven.

Waterschapsheuvel vond ik beter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2018, 10:34

Liefs uit Bagdad
Jay Kopelman


Terwijl de Lava Dogs, een groep stoere mariniers, een leegstaand gebouw inneemt tijdens de eerste week van de Amerikaanse invasie van Fallujah, horen de mannen een vreemd geluid. Met het wapen in de aanslag ontdekken ze een hoopje hond niet groter dan een granaat. Het drie weken oude puppy wordt vernoemd naar het bataljon en meegenomen naar de compound. De mariniers zijn in directe overtreding van een regel die het houden van huisdieren in oorlogsgebieden verbiedt en de opdracht om alle zwerfhonden direct af te maken.
Zo begint het aangrijpende verhaal van luitenant-kolonel Jay Kopelman en Lava in Irak. Een verhaal van een onwaarschijnlijk groepje helden (geharde mariniers, een oorlogsjournalist en een bedreigde Iraakse burger) die onverwachte lessen leren over leven, dood en oorlog, terwijl ze proberen een klein 'rothondje' te redden, dat hun harten veroverde...

Marinier Jay Kopelman haalde in Amerika alle pers door dit onwaarschijnlijke verhaal over zijn pogingen om Lava te redden uit het door oorlog geteisterde Irak.


Recensie:
Een waargebeurd verhaal over een Amerikaanse marinier, die een puppy vindt in een verlaten huis in een oorlogsgebied in Irak. Terwijl het ten strengste verboden is om in het leger je in te laten met huisdieren, in welke vorm dan ook, besluit de marinier de puppy te redden en naar Amerika over te laten vliegen. Een hachelijke onderneming omdat er strenge controle is, zowel in de kazerne als in Irak zelf omdat honden daar door de inheemse bevolking niet geliefd zijn. Omdat hij zelf niet altijd voor het opgroeiende hondje kan zorgen, doen zijn collega's dat, soms met behulp van een Amerikaanse oorlogsjournalist.
Het oorlogsgebied en het strijdtoneel worden gedetailleerd beschreven, evenals de specifieke gebeurtenissen die tijdens de oorlog plaatsvinden. Ondanks een mislukte poging lukt het uiteindelijk dan toch met inlandse hulp en een dierenbeschermingsorganisatie om het hondje in Amerika te krijgen, alwaar het nu nog steeds met zijn redder woont. Een aangrijpend verhaal met een happy end.
Geillustreerd met zwart-witfoto's van het hondje en zijn redders.
(NBD|Biblion recensie, Winy van Gils)

ISBN 9789024513475 | Paperback | 215 pagina's | Holkema & Warendorf | februari 2007
Vertaald door M.Roth

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2018, 10:34

Citaat van de dag

Hij die zegt dat men geluk niet kan kopen, dacht niet aan puppy's.

Gene Hill
Amerikaans schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2018, 10:17

Reisverslag van een kat
Hiro Arikawa


Het hartverwarmende 'Reisverslag van een kat' van Hiro Arikawa vertelt over de roadtrip van Nana de kat. Nana weet niet waar hij naartoe gaat en waarom ze de reis maken. Maar het betekent wel dat hij voor in een zilverkleurig busje mag zitten naast zijn baasje Satoru. Samen doorkruisen ze Japan en logeren bij oude vrienden. Ze komen bij een norse boer die in katten niets meer dan rattenvangers ziet; bij een hartelijk echtpaar met een B&B waar huisdieren welkom zijn; bij een treurige man die net verlaten is door zijn vrouw. Maar waarom zijn ze op reis? En waarom is iedereen zo geïnteresseerd in Nana? Wanneer Nana erachter komt, breekt zijn kleine hartje en hij zet alles op alles om het avontuur niet te laten eindigen.
'Reisverslag van een kat' van Hiro Arikawa is een ode aan het leven en vriendschap en aan de kleine dingen die soms de grootste vreugde geven.

ISBN 9789026341281 | Paperback | 215 pagina's | Ambo Anthos | april 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2018, 10:18

Citaat van de dag

Ik hoef mijn kat niet meer te zoeken.
Ik volg hem op twitter.

Loesje

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 21 Feb 2018, 11:56

Een boek dat nog uit moet komen. Klinkt leuk en nu maar hopen dat de bibliotheek het op een gegeven moment krijgt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2018, 12:03

Ja het komt 12 april uit, de dag dat mijn vader jarig was én de dag dat Leestafel 14 jaar bestaat.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 21 Feb 2018, 12:41

Goh, bestaat Leestafel al zo lang?
De tijd vliegt, want inmiddels is het al meer dan 15 jaar geleden dat m'n moeder overleed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2018, 13:23

Ja de tijd gaat veel te hard inderdaad.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2018, 10:41

De hond
Kerstin Ekman


Een jong hondje raakt in de winter tijdens een sneeuwstorm gescheiden van zijn warme huis en zijn moeder. In tegenstelling tot wat zijn baasjes denken, vriest het niet dood, maar weet het voedsel te vinden en zo de winter en de harde lessen van zijn nieuwe omgeving te overleven. Werd het beestje in het begin vooral gedreven door een naamloos en knagend verlangen naar warmte en verzadiging, spoedig komt daar een andere drijfveer bij: zijn jachtinstinct. Hij vangt veldmuizen en andere kleine dieren, en naarmate hij groter wordt, worden ook zijn prooien groter. Wanneer de tijd van de elandenjacht aanbreekt, stuit hij op andere Jachthonden, en daarmee doet ook de mens weer intrede in zijn leven. Een van de mannen weet met veel geduld en kennis van zaken het vertrouwen, van de hond te winnen en een uitstekende, zij het ongewone, jachthond van hem te maken.

De hond is het onsentimentele verhaal van een jonge hond, beschreven vanuit zijn perspectief Het bos, de seizoenen en het contact met de mens beleeft de lezer door de neus, de ogen en de oren van het eenzame beestje. In dit fijngevoelig geschreven verhaal vindt Kerstin Ekman de woorden om het naamloze verlangen en de woordeloze herinneringen van de hond tot leven te brengen.

ISBN 9035121120 | Hardcover | 92 pagina's | Bert Bakker| 1999
Vertaald door Elina van der Heijden en Wiveca Jongeneel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2018, 10:42

Citaat van de dag

Wat hondenpoep betreft is menig gras- en speelveld eerder hoopvol dan hopeloos.

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 22 Feb 2018, 11:30

Prachtig citaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2018, 10:11

De oude man en de kat
Nils Uddenberg


Nils Uddenberg was zijn leven lang vastbesloten nooit de verantwoordelijkheid voor een huisdier op zich te nemen. Maar als hij op een winterdag een kleine zwerfkat in zijn tuin ontdekt, betekent dat het begin van een relatie tegen wil en dank. De kat lijkt vastbesloten niet meer te vertrekken en van lieverlee krijgen de twee een band. Langzaam maar zeker nestelt de zwerfkat zich in het leven van de oude man.


Met de nodige humor en zelfreflectie beschrijft Uddenberg hoe zijn leven verandert nadat de kat bij hem is ingetrokken. De gevoelens die zij bij hem oproept, verbazen hem en al snel realiseert hij zich dat hij onherroepelijk is gaan houden van dit kleine, gevlekte dier. Als emeritus hoogleraar psychologie probeert hij zichzelf, maar ook de kat te doorgronden. Maakt de zorg voor een kleiner schepsel je een beter mens? Hoe kan een dier van nauwelijks zeven pond je zo'n gevoel van veiligheid geven? in hoeverre kun je een dier menselijke emoties toeschrijven? is zijn pluizige vriendin überhaupt geiïteresseerd in de wereld om haar heen?

De oude man en de kat is zowel een hartstochtelijke liefdesverklaring als een originele, psychologische zoektocht naar de verhouding tussen mens en dier. Het schitterend geschreven boek is geïllustreerd door Ane Gustavsson.


Recensie

De kat die kwam om te blijven is kort samengevat de inhoud van deze prachtige liefdesgeschiedenis.
Nadat de grijsbruin gevlekte Poes zich voor het raam meldde, op een echt Zweedse winterdag, weet zij zich in het leven van de auteur in te werken. Aanvankelijk tegen zijn zin verandert Poes het bestaan van de emeritus hoogleraar psychologie en dat van zijn vrouw. Zijn gevoelens verbazen hem en er groeit een zoektocht naar de verhouding tussen mens en dier. Hij gaat Poes ook menselijke gevoelens toeschrijven (antropomorf).
Op subtiele, humoristische wijze weet de oude man zijn band met de indringer vorm te geven en het leven van Poes te doorgronden, over een periode van anderhalf jaar. De verfijnde illustraties van Ane Gustavsson, met zacht potlood getekend, ademen eenzelfde sfeer. Het kleine boek is een ode aan de kat. Voor poezenliefhebbers van alle leeftijden een must!
M. Willard

ISBN 9789460031083 | Hardcover | 120 pagina's | Uitgeverij Balans | maart 2016
Vertaald door Elina van der Heijden, Wiveca Jongeneel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2018, 10:12

Citaat van de dag

'Maar misschien laat ik me te veel door mijn wensdromen leiden. Ik wil me zo wanhopig graag in Poes inleven en begrijpen hoe ze de persoonlijkheid is geworden die ze volgens mij is. Ik kruip in haar hoofd en duid, duid, duid...'


fragment De oude man en de kat

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2018, 10:13

De oude man en de kat heb ik gelezen, fijn boekje, vooral de verwondering van de man is bijzonder. Tegen wil en dank raakt hij toch erg gehecht aan Poes.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond

Berichtdoor Renate » 23 Feb 2018, 13:57

Klinkt inderdaad als een mooi boek. De bibliotheek heeft het, alleen staat op de website dat het 179 bladzijden heeft.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten