Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 24 Jul 2017, 10:14

Een heel mooi citaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2017, 09:06

Waterval
Katalin van Bakel

Waterval is een roman over twee vrouwen. Ze zijn allebei jong, verliefd en bezig met de toekomst. Maar verder zijn het zulke tegenpolen, dat ze elkaar niet uit kunnen staan. Vanaf het moment waarop ze elkaar ontmoeten, wordt hun leven als een waterval waarin het water over de rotsen naar beneden dendert.


Aniene werkt bij een zorgverzekeraar. Ze is nog laat alleen op kantoor. Ze piekert. Haar werkprestaties vallen tegen. Oorzaak is haar slechte samenwerking met de nukkige Petra, die steeds haar gelijk wil hebben. En priv� verbergt Aniene iets, wat haar carrière in gevaar zou kunnen brengen. Dan komt door de gang een donkere gestalte haar kant op. Een insluiper! Ze schrikt. Dat is iemand die ze kent. Wat doet die hier? Als ze beseft dat die voor haar komt, is het te laat.


Petra worstelt met een onbeantwoorde liefde. En op haar werk heeft ze problemen met de truttige Aniene, die zich gedraagt als een wijsneus. Tijdens een wandeling door de binnenstad van 's-Hertogenbosch wordt Petra gevolgd. Een man observeert haar. Hij spreekt haar aan. Ze vertrouwt hem niet. Maar dan doet hij haar een bijzonder voorstel. Als ze daar ja tegen zegt, komt ze nietsvermoedend dicht bij het geheim van Aniene.


Het verhaal is geschreven vanuit twee perspectieven . Iedereen zal wel iets van zichzelf herkennen in een van de twee vrouwen. En iedereen kent van die “vervelende” mensen, waar je niet mee door één deur kunt. Maar, door je in te leven in de ander, ga je zien, dat er aan het conflict twee kanten zitten.


De titel van het boek “Waterval” is symbolisch. De Aniene is een rivier in Italië, die bij de plaats Tivoli een hoge waterval passeert. Petra betekent in het Latijn rots. Het vallende water dat op de rotsen klettert, staat symbool voor de krachtmeting tussen de twee vrouwen.


Katalin van Bakel (Rosmalen 1964) werkte, na haar rechtenstudie, als wetenschapper en bij een zorgverzekeraar als jurist, stafmedewerker en directiesecretaris.Tijdens haar loopbaan heeft zij een aantal keren gepubliceerd over juridische onderwerpen. Tegenwoordig woont zij met haar man in de Dordogne in Frankrijk. Waterval is haar debuutroman.


ISBN 9789071633119 | Paperback | 404 pagina's | Uitgeverij Tilia Levis | september 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2017, 09:06

Citaat van de dag

Een waterval viel jaar op jaar
de diepte in met veel misbaar,
want telkens stootte hij zijn schenen
tegen een aantal ruwe stenen.


Maurits Mok (1907-1989)
Nederlands schrijver, dichter en literatuurcriticus

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 25 Jul 2017, 09:57

Klinkt interessant, maar de bibliotheek heeft het niet.

Ik geloof dat ik maar 2 boeken die in dit thema aan de orde zijn gekomen, gelezen heb. Eerst 'De Unieke Mier' en onlangs 'De Revisor'.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2017, 10:13

Het zijn ook kleine uitgeverijtjes, daarom zal niet elke bibliotheek deze boeken aanschaffen of in huis hebben.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 25 Jul 2017, 13:29

Dat is dan ook inderdaad mijn probleem. Iedere keer lees je iets over een boek dat interessant is en dan blijkt de bibliotheek het niet te hebben. Want ja, een kleine uitgeverij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2017, 15:24

Ik ga proberen, zei ze voorzichtig, om wat meer boeken van kleine uitgeverijen te lezen. Ik zie genoeg moois voorbij komen en een keer per maand een boek kopen is ook leuk. Dat mag wel van mezelf ;-)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 25 Jul 2017, 15:55

Van een CD heb ik helaas toch meer plezier, dus daar geef ik m'n geld liever aan uit.

En ja, ik weet het, je hebt Spotify en dat soort dingen, maar daar moet ik niet veel van hebben. Ik wil iets in m'n handen hebben, het in m'n CD-speler kunnen stoppen er er naar kunnen luisteren, zonder eerst m'n computer op te moeten starten. Het is ook prettiger voor de betrokken muzikanten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2017, 17:58

Ja ik snap je helemaal! Het is net als een e-reader. Het voelt niet lekker. Je wilt papier voelen en ruiken en drukinkt (bij een nieuw boek)
Met CD's is dat ook zo, zelf dat doosje openmaken, teksten meelezen (als ze erbij zitten), het schijfje voelen. Heerlijk!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 25 Jul 2017, 19:34

En bij een e-reader kan ik me dan nog wel iets voorstellen, in ieder geval het gebruiksgemak in de vakantie, maar om daar nu een aardig bedrag voor neer te tellen, nee.
Boeken haal ik uit de bibliotheek en alleen als ik iets heel interessant wil, of vaker na zal slaan, koop ik het en dat zullen meestal boeken over muziek zijn. Maar dan toch nog altijd liever iets tastbaars.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2017, 08:25

De Nederlandse Kaasplank
Etienne Verhoeff, Maaike Petri, Maarten Koek

Fromager en sommelier Maarten Koek combineert


Fransen spreken van ‘embarras du choix’, en dat betekent zoiets als: met de handen in je haar zitten als je voor een partijtje een kaasplateau moet vullen. Want hoe pak je dat aan?

Gelukkig komt fromager (en sommelier) Maarten Koek te hulp met zijn boek waarmee hij in de wereld van de vaderlandse kazen duikt. Die omvat heel wat meer dan de jong en oud belegen Leidse of Goudse kazen. Dan blijken we ook een keur aan blauwgeaderde soorten van eigen bodem te hebben, allerlei geitenkazen, tot aan roodbacteriekazen à la de Münster toe.

Maarten geeft ook tips over de inrichting van de Nederlandse kaasplank, welke zoetigheden bij verschillende kaasjes kunnen worden geserveerd en wat erbij te drinken. En dat hoeft zeker niet altijd een glas wijn te zijn.

Recensie
Maarten Koek is fromager en sommelier bij het sterrenrestaurant Perceel en weet heel veel te vertellen over Nederlandse kazen. En dat zijn er veel meer dan je denkt.

In dit boek worden de Nederlandse kazen stuk voor stuk besproken. We lezen informatie over de desbetreffende kaas en de kaasmakers en uiteraard wat je erbij zou moeten drinken. Dat hoeft niet altijd wijn te zijn. We lezen ook over vegetarische kazen en kazen voor zwangere vrouwen. Er komt nog heel wat kijken bij het samenstellen van een mooie kaasplank, maar met dit boek erbij lukt dat zeker.
Tot slot een lijst met alle besproken kazen, de websites waar meer informatie te vinden is of waar de kaas gekocht kan worden en de plaats die de kaas in zou moeten nemen op de kaasplank. Kazen met namen als Schaepsdyck, Zwaluwgekwetter of Stroese dame komen voorbij.

Voor liefhebbers van kaas een goed en informatief boek. Er staan geen recepten in. Met mooie foto's en verklarende woordenlijst.
J. Jabaaij

Zie ook het YouTube filmpje


ISBN 978-949-2077-73-8 | Paperback | 200 pagina's | Uitgeverij Trichis | februari 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2017, 08:25

Citaat van de dag

Die les is wel een kaas waard.

Jean de La Fontaine
Frans schrijver 1621-1695
Uit: De raaf en de vos

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 26 Jul 2017, 10:14

Dit keer geen boek voor mij dus. Ik verafschuw kaas. Het kopen zou ik nog wel leuk vinden, want ik ben wel nieuwsgierig naar al die soorten kaas, zolang ik het maar niet hoef te eten. Als ik toevallig eens kaas heb gesneden, dan ga ik altijd zeer uitgebreid m'n handen wassen.

In het restaurant waar we vroeger aten, inmiddels is het veranderd in iets waar we minder gecharmeerd van zijn, kon de gastheer altijd heel boeiend vertellen over de verschillende kazen op het kaasplankje. Als er aan een andere tafel een kaasplankje besteld werd, spitste ik altijd m'n oren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2017, 12:21

haha ja ik zat al te grinniken bij dit boek omdat ik weet dat je kaas niet lekker vindt, ik hoorde je in gedachte al mopperen ... :D

Ooit was ik in Gent bij een kaasrestaurant genaamd De tap en de tepel https://www.youtube.com/watch?v=FrXEjlRxPVU De eigenaar (zie het filpje) was een sherry-kenner en wist ook alles van kazen. Op een heel lange tafel werden die kazen uitgestald en je mocht zoveel nemen als je wilde en bij elke kaas hoorde een verhaal. Daarbij heel lekker Vlaams brood. Het was een hele belevenis daar.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 26 Jul 2017, 15:54

Ik mopper niet hoor. Ik zou al die kazen graag willen kopen, maar dan wel voor iemand anders, die net als ik graag iets nieuws probeert. Ik doe dat dan alleen met allerlei soorten ham en worst en in Duitsland ook met gebak, als het er aantrekkelijk uitziet. M'n vader houdt zich wat meer aan het vertrouwde, dus brie en Schwarzwalder Kirsch.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2017, 19:38

Dat boek van vandaag ligt hier. Binnenkort wordt het gelezen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor berdine » 26 Jul 2017, 19:58

Dat lijkt me wel mooi, hoewel erg dik voor zo'n soort boek. Ik ben benieuwd!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2017, 11:53

Waterstof
Ineke Berentschot


Een vrouw dwaalt door niemandsland na de dood van haar geliefde. De oude man, G, sleurt haar het leven weer in. Zij verleiden elkaar tot nieuwe taal.

In verstild en poëtisch proza schetst Berentschot het verleden tussen Jan en Ineke en het heden tussen G en Dina. Daar doorheen loopt de scheikundige studie 'Materie en leven' (1972) van prof. Dr. J.D. Fast.


Waterstof is het verhaal van een onorthodoxe vriendschap. De ogenschijnlijk lukraak gekozen tekstfragmenten vormen bij nader inzien een hechte compositie. Hierin bestaat niets dat niet iets anders aanraakt.


ISBN 9789491728242 | Paperback | 312 pagina's | Trophonios Publishing | mei 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2017, 11:53

Citaat van de dag

Er bestaan slechts twee universele dingen:
waterstof en stupiditeit.

Frank Zappa

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2017, 09:12

Bushalteverhalen
Bounder


Zit de wereld nu echt te wachten op een boek waar bushaltes in het midden van het universum staan? Na het lezen van Bushalteverhalen en het bekijken van de vele foto's en afbeeldingen weet u wel beter. U zult voortaan met andere ogen kijken naar deze wachttempels in het openbaar vervoer.

Bushalteverhalen bevat een aantal opvallende verhalen met prachtige foto's uit vele landen. Zo zijn er o.a. de lotgevallen van een boze Poolse moeder, een verwarde Belgische wetenschapper en een ijdele voetbalfunctionaris van de FIFA. Verder is er een ontroerende mondelinge overlevering uit Ierland, een architect op de Krim die worstelt met het ontwerp van een nieuwe bushalte, een rechtbankverslag over het proces van een bushaltevandaal en een expeditie naar de meest westelijke bushalte in Europa. En dat de Engelsen ook met bushaltes afwijkend gedrag vertonen, wisten we eigenlijk al lang. Voorts zijn er extracten van de enige Bushalteroman ter wereld, Liefde bij de Bushalte, waarin een opbloeiende liefdesrelatie wordt beschreven, een verhaal waarin een ingewikkeld mathematisch vraagstuk is verwerkt. En... laten we de 2 intermezzo's niet vergeten, waarin verre familie van de bushalte de revue passeert: het biechthokje en de dug-out op het voetbalveld.

De foto's en de verhalen zijn een bijzondere combinatie van fictie en realiteit. Lezers zullen zich vaak afvragen of de verhalen op waarheid berusten of niet. Over de foto's kan geen discussie zijn: die zijn 100% echt.

Recensie
In dit fraai uitgevoerde boek in oblong-formaat heeft de auteur zijn fantasie naar aanleiding van circa 130 over de hele wereld verspreid gemaakte kleurenfoto's van bushaltes de vrije loop gelaten. In een vijftiental hoofdstukken zijn uiteenlopende korte verhalen opgenomen die in verwijderd of nader verband staan met de foto's. Technische gegevens over de haltes, busbedrijven of lijnenloop ontbreken: het gaat juist om verrassende dingen, zoals een verdwenen koepelhalte in Tuitjenhorn, de westelijkste bushalte van Europa, de haltes op Sint Maarten en een mathematisch vraagstuk met haltes als uitgangspunt. Het is een curieus boek voor allen die op dit terrein eens wat anders willen zien en lezen.
F.C.J.M. Ongering

Zie ook het inkijkexemplaar

ISBN 9789087595883 | Paperback | 115 pagina's | U2Pi Bv (Jouw boek) | juni 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2017, 09:14

Citaat van de dag

Wat ik haat zijn van die types die bij de bushalte vragen of de bus al gepasseerd is.
Als de bus al gepasseerd was, zou ik hier dan nog staan, oen?

Billy Connolly (Geb. 1942)
Schots komiek en acteur

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Renate » 29 Jul 2017, 09:43

Lijkt me een grappig boek.

Je zou bij de bushalte kunnen wachten op iemand die met de bus komt. Of er kunnen meerdere lijnen bij de bushalte komen. Of de persoon die bij de bushalte staat, kan de bus net gemist hebben, zodat hij weet dat de bus al weg is, omdat hij 'm zelf net gemist heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2017, 10:31

Erik of it lyts ynsekteboek
Godfried Bomans


Winner fan de Obe Postmapriis 2016 - De Obe Postmapriis is yn 1984 troch de Provinsje Fryslân ynsteld. It is de priis foar oersettingen yn en út it Frysk, yn alle sjenres. De priis wurdt om de fjouwer jier útrikt.

- Op in wûndere nacht bedarret Erik samar yn de wrâld fan it lytse wrimelt, in mienskip fan moarddédige spinnen, eptige wespen, fereale flinters en oarlochssuchtige eamels…-

Erik of het klein insectenboek (1941) is sûnder mis Godfried Bomans’ bekendste boek; yn 2013 waard de 57e druk fan dizze moderne, Hollânske klassiker noch fergees omparte ûnder hûnderttûzenen Nederlânske bibleteekleden.

Oersetting: Geart Tigchelaar (1987), yllustraasjes: Nina Peckelsen (1990)

ISBN 978 90 8219 702 0 | Paperback | 152 siden | Utjouwerij Regaad | november 2016 (2e druk)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2017, 10:31

Citaat van de dag

‘‘Ís men it, dan ís men it ek. Mar is men it nét… sjesa, dan is men it ek nét.’’

Uit: Erik of it lyts ynsekteboek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april/mei/juni 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2017, 13:02

De ontdekking van China
Jan van der Putten

Het eerste uitgebreide en informatieve jeugdboek over het China van nu en vroeger. Voor 10 jaar en ouder, volwassenen inbegrepen.

Rabban, 15 jaar, bezoekt voor de eerste keer China, zijn geboorteland, waar hij als adoptiebaby vandaan komt. Zijn Chinese gids Meester Kong en diens kleinzoon Yang nemen hem mee op reis door China. Ze bezoeken niet alleen de traditionele toeristische plekken maar ook het andere China in de grote stad en op het platteland. Zij gaan met hem op ontdekkingsreis door de Chinese maatschappij. Via hen leert hij China, de Chinezen en zichzelf kennen.
Het boek heeft ook het uiterlijk van een dagboek, vol met foto’s, toegangskaartjes, en herinneringen. Voor de lezer, jong en oud, is het een plezier om het boek door te bladeren, omdat je overal in aparte tekstkadertjes veel informatie vindt over allerhande Chinese onderwerpen. Je vindt verwijzingen in de tekst en achterin is een uitgebreide index opgenomen.

Schrijver Jan van der Putten, oud-correspondent van de Volkskrant in China legt via de reis die de vijftienjarige hoofdpersoon Rabban maakt in China alles uit over dit intrigerende land.

We zeggen liever ja, of we zeggen misschien, terwijl we eigenlijk nee bedoelen.’
‘Dus als u ja zegt, kan het net zo goed nee zijn.’
‘Misschien.’

Yang merkte op: ‘Laatst zei een buitenlander tegen me: “Wat gaan er hier toch veel mensen naar McDonald’s! De Chinezen zullen wel snel verwestersen!” Wat een onzin! In Europa gaan er ook veel mensen naar Chinese restaurants. En die verchinezen toch ook niet?’

ISBN 978 94 90139 05 6 | Hardcover | 168 pagina's | meer dan 300 illustraties | Uitgeverij Tutti| november 2009
Vanaf 11 jaar


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten