Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2016, 13:00

ja, er staan weer veel te mooie boeken op de lijst van berdine, ik heb er al twee gekocht!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Marjo » 11 Okt 2016, 20:22

Tatiana de Rosnay's boek heb ik gelezen en in de Franse les besproken. Raar dat ik er geen verslag van heb gemaakt voor hier! Maar het is een zeer interessant boek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2016, 22:36

Ik heb het gekocht Marjo en krijg het morgen. Ben erg benieuwd.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2016, 09:08

Het huis waar jij van hield
Tatiana de Rosnay


Een Parijse vrouw vecht voor haar huis vol herinneringen.

Parijs, tweede helft 19de eeuw. Door de ambitieuze stadsvernieuwingswerken van baron Haussmann verdwijnen er complete wijken van de kaart. De huizen van duizenden Parijzenaars worden onteigend. Ondertussen kabbelt het leven van Rose Bazelet rustig voort, ze leest Le Petit Journal en maakt wandelingen in de tuinen rond het Palais du Luxembourg. Tot de dag waarop de noodlottige brief komt: haar huis ligt op het tracé van de boulevard Saint-Germain en moet worden afgebroken.

Haar wereld dreigt in te storten, maar Rose bindt de strijd aan met de prefect en met de keizer om het familiebezit te redden: het huis dat een angstvallig bewaard geheim herbergt.


Recensie
Parijs, tijdens het Tweede Keizerrijk (Napoleon III) in de tweede helft van de 19e eeuw: Baron Haussmann heeft de opdracht Parijs te moderniseren en vele oude wijken worden afgebroken, ondanks het hevige verzet van de bewoners, om plaats te maken voor brede avenues, parken en plantsoenen. Ook het huis van de weduwe Rose Bazelet moet weg vanwege de nieuwe Boulevard Saint-Germain. Maar het leven van Rose is zo verweven met haar huis dat het voor haar ondenkbaar is om het te verlaten. Ze gaat het gevecht met de Parijse instanties aan.

In brieven aan haar overleden echtgenoot schrijft ze over haar leven vroeger en nu, de veranderende stad, de buurtbewoners en haar strijd met de instanties. Daartussendoor oude brieven van haar man, familie en vrienden. Geleidelijk wordt duidelijk welk geheim er ten grondslag ligt aan haar weigering het huis op te geven.


Goed geschreven, boeiende en sfeervolle brievenroman over de geschiedenis van het 19e eeuwse Parijs en de strijd van een vrouw om haar geliefde huis. Met nawoord van de auteur en een plattegrond van de omgeving van Boulevard Saint-Germain.
Op http://www.tatianaderosnay.nl/het-huis- ... van-hield/ is veel achtergrondinformatie over de roman te vinden.
Rosnay werd bekend met haar (verfilmde) wereldwijde bestseller 'Haar naam was Sarah'. Kleine druk.
Redactie


ISBN 9789044627060 | Hardcover | 400 pagina's | Prometheus | december 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2016, 09:09

hè weer het citaat vergeten. Dat heb je als je steeds van je werk gehaald wordt door telefoon en zo. Sorry.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2016, 11:38

renate, misschien wat voor jou?

B-Unlimited ontvangt a.s. vrijdag 14 oktober in Studio B in de Centrale Bibliotheek Den Haag twee Vlaamse topauteurs: Saskia De Coster en Mark Schaevers, binnenkort ook prominent aanwezig op de Frankfurter Buchmesse. Beiden lezen voor uit hun werk; Johan de Boose gaat vervolgens met hen en het publiek in gesprek.

meer informatie is hier te vinden http://www.b-unlimited.nl/productie/sas ... -schaevers

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 12 Okt 2016, 12:47

Ik had iets anders gezien, dat ook interessant was, maar ik vermoed dat ik beide dingen voorbij zal laten gaan.
Ik geloof dat er in november een concert is met werk van Johanna Bordewijk-Roepman, de vrouw van Bordewijk, over wie onlangs een dubbelbiografie geschreven is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2016, 09:06

Zeg me wie ik ben
Julia Navarro


Een onvergetelijke vrouw: bourgois, revolutionair, minnares, spionne, moordenares. Een pageturner: liefde, politiek, intrige en verraad. Een monumentale roman over een allesbepalende keuze in het leven.


Als in Spanje de burgeroorlog dreigt, ontvlucht Amelia Gararoya haar vaderland en laat ze man en kind achter. Haar leven speelt zich daarna af in de grote brandhaarden van de 20ste eeuw: stalinistisch Rusland, nazi-Duitsland, fascistisch Italië en het naoorlogse Berlijn tot aan de val van de Muur in 1989. Vier mannen veranderen haar leven voorgoed: een zakenman met wie ze een verstandshuwelijk aangaat, een revolutionair met wie ze Spanje ontvlucht, een journalist die haar bij de Britse geheime dienst introduceert en een nazi met onvoorwaardelijke trouw aan zijn vaderland maar met een grote afschuw van Hitler. Geconfronteerd met alle onrechtvaardigheid en onvrijheid besluit de strijdvaardige Amelia, zelf het slachtoffer van een fatale keuze die ze vroeg in haar leven heeft gemaakt, het heft in handen te nemen...


Recensie
Een journalist gaat op verzoek van zijn familie op zoek naar de geschiedenis van zijn overgrootmoeder Amalia. De liefde en haar naïviteit zijn de oorzaak van haar tocht door Europa, waarbij ze in alle mogelijke gevaarlijke situaties terechtkomt: van de Spaanse Burgeroorlog tot de val van de Berlijnse Muur. Ze ontmoet liefde maar krijgt ook te maken met verraad, vaderlandsliefde en martelingen. Het zeer omvangrijke verhaal wordt telkens verteld door mensen die in de betreffende periode deel uitmaakten van haar vrienden- of kennissenkring. De rol van de journalist daarbij is marginaal. Een ongemeen interessant en boeiend verhaal, dat verdeeld over korte episodes gemakkelijk even kan worden weggelegd. Behalve historische feiten laat het veel zien van het leven van de gewone burgers die slachtoffer werden van dictaturen in de twintigste eeuw. De ontknoping is verrassend.
Een echte aanrader voor liefhebbers van historische romans. Kleine druk.
Marian Verstappen-Naus


ISBN 9789028425804 |Paperback | 830 pagina's | Wereldbibliotheek | september 2014
Vertaald door Marjan Meijer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2016, 09:07

Citaat van de dag

Ik heb soms te maken gehad met onmogelijke verantwoordelijkheden en heel veel problemen. Maar over het algemeen ben ik opgewekt en heb ik niet veel zorgen. Ik doe mijn best, dat wil zeggen, ik streef naar gematigdheid en het is niet erg als het niet lukt.

Daila Lama

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2016, 12:54

Alleen jij kunt ons redden
Terry Pratchett


Johnny had eem besluit genomen. Hij was er niet zeker van wat hij precies was, maar hij had het gedaan. Dus hij moest volhouden. Wat het ook was. Hij bekeek de elektronische thermometer die zijn moeder uit een catalogus had gekocht,en die ook de tijd aangaf. Alles in de catalogus had een ingeboude digitale klok. Zelfs de Golfparaplu-annex-Handige-Picknicktafel. En zelfs dat ding waarmee je pluis uit sokken kon halen. 'Weg met de steeds-Maar-Niet-Weten-Hoe-Laat-Het-Is-Blues',zei Johnny vaag, en stak de thermometer in zijn mond voor de vereiste twintig seconden. Zijn temperatuur was -8,89'C.Geen wonder dat hij het koud had.


Recensie
Een twaalfjarige jongen brengt zijn tijd door met computerspelletjes, terwijl zijn ouders in een echtscheidingsprocedure verwikkeld zijn en boven Irak de oorlog woedt. De grenzen tussen spel en realiteit vervagen. Tijdens één van zijn spelletjes geven de ruimtewezens zich aan hem over. Ze zijn de oorlog tegen de moordlustige mensen moe. De jongen krijgt mededogen en voert de buitenaardse vloot steeds verder het heelal in, tot woede van de fabrikant die klachten van zijn klanten krijgt omdat ze niets meer aantreffen op het scherm.


De boodschap is onmiskenbaar. Het spelen van steeds echter lijkende moordspelletjes verloedert, zeker in een tijd waarin echte oorlogen steeds meer op computerspelletjes lijken. Het verhaal is knap geconstrueerd en speels geschreven. Jammer dat de tekening op de omslag enkel de suggestie van een kinderverhaal wekt. Vooral volwassenen zullen van de dubbele bodems in het verhaal genieten.
(Biblion recensie, Auke Jelsma.)


ISBN 9789027432209 | Paperback | 166 pagina's | Unieboek / Het Spectrum | juni 1994
Vertaald door Lieke van Duin

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2016, 12:54

Citaat van de dag

If you have enough book space, I don't want to talk to you.

Terry Pratchett

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 14 Okt 2016, 16:57

Wat heerlijk een boek van Terry Pratchett. Niet uit de schijfwereldserie?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2016, 10:07

Wij
Jevgeni Zamjatin



'Wij' was een van de meest invloedrijke dystopische romans. Met name in George Orwell's '1984' zijn flinke parallellen met dit Jevgeni Zamjatin's boek te vinden. De stijl is wel significant anders, maar dat maakt het boek juist zo prettig om te lezen.
We krijgen een kijkje in het dagboek van ingenieur D-503, die in de Vereende Staat aanvankelijk vol trots aan het ruimteschip de Integraal werkt. Wanneer hij in aanraking komt met de opvallend afwijkende vrouw I-330 zien we hoe D-503 langzaam aan uit het keurslijf van de Vereende Staat losbreekt en als gevolg daarvan denkt dat hij zijn verstand verliest. Zonder te veel weg te willen geven: het einde is niet wat het lijkt.


Briljant geschreven en dapper ook, als je je bedenkt dat Zamjatin al voor hij dit boek schreef gevangen heeft gezeten vanwege zijn kritiek op de Sovjet-Unie. Iedereen die van grote dystopische romans genoot doet er goed aan om in 'Wij' de oorsprong te lezen.


ISBN 9789020414165 | Paperback | 187 pagina's | L.J. Veen Klassiek | april 2015
Vertaald door Dick Peet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2016, 10:07

Citaat van de dag

"The whole world is one immense woman, and we are in her very womb, we are not yet born, we are joyfully ripening.”

― Yevgeni Zamjatin, We

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2016, 09:07

Jij bent mijn mes
David Grossman



'Je kent mij niet, en terwijl ik dit schrijf ken ik mezelf ook niet helemaal. Ik heb overigens wel geprobeerd om je niet te schrijven, ik probeer het al twee dagen lang, maar ik geef het nu op.''


Met deze woorden begint een man de briefwisseling met een vrouw die hij slechts uit de verte gezien heeft, zoals ze met een treurige glimlach haar armen om zich heen sloeg, vergezeld van een lange man die hij voor haar echtgenoot houdt.
Hij stelt haar voor een relatie met hem te beginnen die voorbijgaat aan de alledaagse conventies en platitudes. Een verhouding die uitsluitend in het geschreven woord bestaat, 'van ziel tot ziel'.


'Wil hoe dan ook liever dat er geen woorden meer tussen ons staan. Gewoon jouw lijfelijkheid en die van mij. Doet er niet toe hoe. Je kunnen aanraken, je zweet ruiken, naar je kijken als je allerlei handelingen verricht. Een omelet bakken bijvoorbeeld.'


'...liefde is, dat jij het mes bent', eist hij in Kafka's woorden van haar. Het mes waarmee hij de 'waarheid wil laten bloeden', de waarheid over zichzelf. En zij gaat erop in en hoopt op een werkelijk, lijfelijk, contact.


Ze vertellen elkaar verhalen. De man put het meest uit zijn droomwereld en zielenroerselen, de vrouw zo op het eerste gezicht vooral uit haar leven van alledag. Tot ze hem steeds meer laat merken dat de waarheid er helaas toch heel anders uitziet. Op een dag houdt hij er gewoon mee op haar te schrijven. Zij daarentegen wil hem al enige tijd niet alleen in zijn brieven maar in levenden lijve leren kennen.


Door z'n radicale openhartigheid en literair meesterschap laat deze roman geen lezer onberoerd. David Grossman weet haarfijn de relatie tussen man en vrouw en hun wederzijdse verwachtingen van de liefde te schilderen.


ISBN 9789059363991| Hardcover | 416 pagina's | Uitgeverij Cossee | maart 2013
Vertaald door Shulamith Bamberger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2016, 09:07

Citaat van de dag

Ik was niet zo denken als jij dronk dat ik was.

John Squire

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2016, 10:39

Ik geef je de zon
Jandy Nelson


Jude en haar tweelingbroer Noah zijn op hun 13e onafscheidelijk, ondanks hun uiteenlopende karakters. Noah is introvert, tekent de hele dag en is in stilte verliefd op de buurjongen, terwijl Jude van de rotsen in zee springt, knalrode lippenstift draagt en genoeg praat voor hen allebei. Maar na een tragische gebeurtenis groeien Noah en Jude steeds meer uit elkaar. Drie jaar later spreken ze elkaar amper nog en lijkt hun band onherstelbaar beschadigd. Dan ontmoet Jude een eigenwijze, vreemde maar knappe jongen, die haar voorstelt aan iemand die haar hele leven (en dat van Noah) opnieuw omgooit.


Het verhaal waarin de tweeling dertien is, wordt door Noah verteld. De jaren daarna door Jude. Wat Noah en Jude zich niet realiseren is dat ze allebei maar de helft van het verhaal hebben, en dat hun wereld pas weer compleet zal zijn als ze elkaar terug weten te vinden.


ISBN 9789020679243 | Paperback | 366 pagina's | Blossom Books | juni 2016
Vertaald door Aimee Warmerdam | leeftijd 15+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2016, 11:03

Citaat van de dag

Onnadenkend, ijdel, wild was ik en jong,
Ik lachte, danste, praatte en ik zong.

Prinses Amelia (1783-1810)
Engels prinses en dichteres

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2016, 08:16

Ik bof dat ik een kikker ben
Joke Linders


In veertig jaar tekende en schreef Max Velthuijs een omvangrijk, veelvuldig bekroond en vertaald oeuvre waarvan Kikker de onbetwiste koning is. In Ik bof dat ik een kikker ben belicht Joke Linders zijn opvattingen over liefde, leven en dood, vriendschap en saamhorigheid, kunst en kitsch, vrijheid en verbondenheid. Zij reconstrueert zijn kinderjaren in Den Haag, volgt het spoor van zijn leven en plaatst zijn prentenboeken in de tijd en de omstandigheden van hun ontstaan.
'Kinderen zijn mensen,' zegt Max Velthuiijs. 'Ze zijn wat kleiner dan wij maar ze zitten precies hetzelfde in elkaar. Ze hebben dezelfde emoties. Dus waarom zullen we nou moeilijk doen en iets voor kinderen bedenken. Kinderen zijn wij zelf.'
Joke Linders schrijft en praat al meer dan dertig jaar over kinderboeken.


ISBN 9789025841805 | Hardcover | 232 pagina's | Leopold | september 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2016, 08:16

Citaat van de dag


Ineens voelde hij zich heel gelukkig en blij.
Haas heeft gelijk, dacht hij.
Ik bof dat ik een kikker ben!
Ik wil nooit iets anders zijn!


Max Velthuijs

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2016, 09:00

Wij dansen niet
Ellen Heimerikx



Indrukwekkende roman over de vernietigende uitwerking van het geloof op een jong meisje.
De wereld van Janne verandert drastisch als haar ouders zich aansluiten bij een gemeenschap die hun het ware geluk voorspiegelt, als ze maar volgens bepaalde regels leven. Van de ene op de andere dag verruilt haar moeder haar strakke rokken voor vormloze jurken en verlaten allerlei aardse zaken het huis, ook het speelgoed van de kinderen.


Met haar rijke fantasie probeert Janne zich zo goed mogelijk te houden aan de strenge regels. Als er een zusje wordt geboren en Jannes broer IJze zich gaat verzetten tegen de nieuwe afspraken thuis, blijkt de scheidslijn tussen betovering en waanzin flinterdun. Bevangen door schuld neemt Janne een besluit om zichzelf en haar zusje te redden.


Wij dansen niet vertelt op beklemmende wijze hoe een gewoon Hollands gezin volledig in de ban raakt van een geloofsgemeenschap. De roman laat de complexiteit van de geloofswereld van volwassenen voor een jong meisje zien, dat voor alles een goede dochter voor haar ouders wil zijn.


ISBN 9789046818572 | Paperback | 192 pagina's | Nieuw Amsterdam | april 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2016, 09:00

Citaat van de dag

Wij kunnen niet gelukkig zijn als de dingen waarin wij geloven niet dezelfde zijn als de dingen die wij doen

Freya Stark

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2016, 08:38

Ik heet Karmozijn
Orhan Pamuk


Het verhaal van Ik heet Karmozijn speelt zich gedurende twaalf winterse dagen in het Istanbul van 1591 af. Als haar man na vier jaar nog steeds niet is teruggekeerd uit de oorlog, gaat de mooie Seküre, moeder van twee zonen, op zoek naar een nieuwe echtgenoot.
De vader van Seküre heeft een geheime opdracht gekregen van de Osmaanse sultan. Eén voor één ontbiedt hij hofminiatuurschilders bij zich. Deze meesterschilders werken samen aan een boek voor de sultan, onder supervisie van Seküres vader. Ze maken hiervoor tekeningen in een westerse stijl. Het is een uiterst controversiële opdracht, die indruist tegen de heersende opvattingen.
Wanneer een van de schilders vermoord wordt, vraagt Seküres vader zijn neef Kara om hulp. Seküre en Kara waren als kinderen verliefd op elkaar, en nu krijgt deze liefde een kans om weer op te bloeien.


Recensie
Aan het einde van de zestiende eeuw in Turkije wil de sultan een boek laten illustreren door een aantal van zijn beste illuminatoren. Het probleem is echter dat de illustraties een westerse inslag moeten hebben en daarom nogal controversieel zijn. Wanneer een der tekenaars vermoord wordt aangetroffen, ontstaat er beroering bij alle betrokkenen, niet het minst bij de jonge neef van een van hen, die juist wil proberen te gaan trouwen met zijn nicht, een mooie jonge weduwe.


Een combinatie van thriller, historische roman en liefdesroman van de Turkse Nobel-prijswinnaar 2006, die extra levendig wordt doordat er vele verschillende vertellers in optreden: de tekenaars, het jonge paar, de geheimzinnige moordenaar, maar ook (tekeningen van) een boom, een muntstuk, een hond, een paard, de duivel en de Dood. De talrijke uitweidingen over tekenstijlen, fabels en betekenissen van illustraties zijn voor sommige lezers wellicht iets te veel van het goede, maar al met al is dit toch een rijk geschakeerde en kleurige roman. Was een bestseller in Turkije.
Bekroond met de Impac Dublin Literary Award. Normale druk.


ISBN 9789023480525 | Paperback | 528 pagina's | De Bezige Bij | mei 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2016, 08:38

Citaat van de dag

Schrap het woord ik uit het taalgebruik en de hele mensheid staat met de mond vol tanden en het paniekzweet op het voorhoofd.

Herman Brusselmans
Belgisch schrijver, dichter en columnist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2016, 09:40

Jij kunt eigenlijk alles
Marten Toonder


Deze bundel bevat drie verhalen die eerder in het NRC Handelsblad verschenen: Het kongruwer, De ombrenger en De kwinkslagen.


‘Wanneer arren moede mij bevangt...’

‘In mijn veelzijdige kennissenkring bevindt zich een eerzame dame, tot wie ik wel eens mijn schreden richt als ik mezelf niet meer zie zitten in het diepe dal. Haar opbeurende woorden zijn als balsem op mijn gewond gemoed, zodat ik na zo’n bezoek de wereld onversaagd tegemoet treed. Ik kan eigenlijk alles, denk ik dan, en voeg de daad bij het woord. De gevolgen daarvan worden in dit boekwerk uitvoerig belicht, zodat ik het van harte aanbeveel.’ – e-mailde de heer O.B.B. te R. ons.

recensie
Dit 43ste deel van 'Alle verhalen van Olivier B. Bommel en Tom Poes' bevat drie verhalen die voor het eerst als krantenstrip verschenen in NRC Handelsblad in 1971-1972. Het verschijnt als een deel van een zestigdelige reeks die in tien jaar gaat verschijnen en die alle 177 verhalen over het befaamde tweetal zal bevatten.

De verhalen worden in chronologische volgorde opgenomen; alle verhalen zijn voorzien van een korte inleiding door de Stichting Het Toonder Auteursrecht en van bibliografische informatie. De tekeningen zijn gedigitaliseerd en waar nodig gerestaureerd; de teksten zijn ontdaan van fouten en inconsequenties.


De basis hiervoor vormt de laatste door Toonder gecorrigeerde versie, zoals verschenen in de veertigdelige 'Heer Bommel : volledige werken : de dagbladpublicaties' (1990-2002)*, de zogenoemde 'hereneditie'. De uitvoering is gelijk aan de in 2006-2008 verschenen twaalfdelige 'Avonturen van Tom Poes': gebonden in (blauwe) halflinnen band in oblong formaat. De fantasie, het inventieve taalgebruik van Toonder (1912-2005) en zijn tekeningen, die voor een hele generatie Nederlandse stripauteurs de standaard neerzetten, maken dit tot een tijdloze, klassieke strip, die ook een nieuwe generatie lezers vanaf ca. 15 jaar zal boeien.
Redactie


ISBN 9789023466048 | Hardcover | 225 pagina's | De Bezige Bij | juni 2011


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten