Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2016, 09:40

Citaat van de dag

Men moet oppassen, want door te veel lezen kan men gemakkelijk het verstand kwijt raken, als ik zo vrijmoedig mag wezen.

Joost
Uit: De kwinkslagen Marten Toonder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2016, 10:54

Ik heet Lucy Barton
Elizabeth Strout


In haar internationale bestseller 'Olive Kitteridge', bekend van de succesvolle HBO-serie, toonde Elizabeth Strout zich een groot kenner van menselijke relaties.
In 'Ik heet Lucy Barton' wordt door een eenvoudig ziekenhuisbezoek inzicht verschaft in de meest kwetsbare relatie van allemaal: die tussen moeder en dochter. Lucy Barton is langzaam aan het herstellen van wat een simpele operatie had moeten zijn. Haar moeder, met wie ze in jaren niet gesproken heeft, komt op ziekenbezoek. Ze zoeken toenadering tot elkaar door te roddelen over mensen die Lucy nog uit het dorp van haar jeugd kent, maar het blijft onwennig.
Onder de oppervlakte liggen nog steeds de spanning en het verlangen dat elk aspect van Lucy's leven beïnvloed heeft: het ontvluchten van haar getroebleerde familie en haar verlangen om schrijfster te worden. De stem van Lucy verbindt dit krachtige verhaal: ijverig observerend, diep menselijk en in alle toonaarden herkenbaar.


Recensie
Elizabeth Strout kreeg voor haar roman ‘Olive Kitteridge’ o.a. de Pulitzer Prize 2009. Zij schrijft over Amerikaanse vrouwen die het leven moeten aanvaarden met het verlies dat ermee gepaard gaat.
Lucy Barton, een schrijfster die in een New Yorks ziekenhuis herstelt van een operatie, krijgt bezoek van haar moeder. Door hun gesprekken over vroeger en via Lucy’s herinneringen krijgt de lezer een vermoeden waarom Lucy haar familie is ontvlucht en schrijfster is geworden. Ook over haar mislukte huwelijk krijgt de lezer geen expliciete uitleg: het zijn details die een huwelijksdrama verraden.
Met enkele personen krijgt Lucy een klik. Met een schrijfster die Lucy de raad geeft in een verhaal nooit iemand in bescherming te nemen. Met de arts die haar extra aandacht geeft tijdens haar opname. En met een homoseksuele buurman die Lucy bezweert om hard te zijn als zij schrijver wil worden. Dit ingehouden geschreven vrouwenleven vindt zijn kracht in het vele dat wordt verzwegen. De lezer gaat voelen hoe meedogenloos het leven heeft uitgepakt en hoe heilzaam het effect is van het mededogen.
L. Torn


ISBN 9789025447076 | Paperback | 176 pagina's | Atlas Contact | juni 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2016, 10:54

Citaat van de dag


Men moet oppassen, want door te veel lezen kan men gemakkelijk het verstand kwijt raken, als ik zo vrijmoedig mag wezen.


Joost
Uit: De kwinkslagen Marten Toonder

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor berdine » 22 Okt 2016, 12:38

Deze heb ik gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2016, 12:55

En ik heb hem besteld, lijkt me erg mooi.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor berdine » 22 Okt 2016, 13:07

Ach...

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Willeke » 22 Okt 2016, 18:09

Ha ha.. ik hap een beetje laat....BRUCE!!!!!

( ben hard aan t lezen is zijn bio, er komt een recensie)

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Willeke » 22 Okt 2016, 18:13

Citaat is ook goed trouwens, daar gaat de biografie deels ook over, hoe hij alsmaar probeert de tijd waarin hij leeft te beschrijven.

Bizar goede bio tot nu toe, nietsontziend eerlijk. Maar ik vrees dat ik niet helemaal objectief ben in deze. :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2016, 22:52

Ja ik was al breedgrijnzend het boek aan het plaatsen, ik dacht nu gaat iemand even kicken :D

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Willeke » 22 Okt 2016, 23:05

Ik moest heel hard lachen. Boek is goed trouwens, ik ken het wel. Allemaal verhalen van mensen als ik, met wie de goede man muzikaal al een leven lang mee gaat, waardoor de muziek steeds meer met je leven verweven raakt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2016, 09:12

Bruce en ik
Leon Verdonschot (red)


65 is hij inmiddels, maar 40 jaar na zijn doorbraakalbum Born to Run lijkt Bruce Springsteen gretiger en relevanter dan hij ooit is geweest. Springsteen is uitgegroeid tot de vader van de Amerikaanse popmuziek. Zijn optredens, legendarisch vanwege de intensiteit en de lengte ervan, trekken tienduizenden fans.


Veel van de vijfentwintig auteurs van 'Bruce en ik' zijn zulke fans. Ze zijn schrijver, muzikant, of journalist. Maar wat hen verbindt is hun liefde voor de man die zingt over de Amerikaanse droom en realiteit. Over mannen die over eindeloze wegen rijden, over adolescenten die weg willen van hier, over mensen die het net redden, of net niet. De liefde voor Bruce Springsteen is een andere dan die voor veel andere popartiesten. Een dieper gevoelde, persoonlijker ervaren, en vaak ook een langere lopende. Wat die relatie precies inhoudt, dat leggen de vijfentwintig prominente fans zelf uit, in zeer persoonlijke verhalen. Over wat muziek, en die van Springsteen in het bijzonder, kan betekenen in een mensenleven.


'Bruce en ik' is een veelzijdige, kleurrijke ode aan een zanger,aan waar hij voor staat, en aan de kracht van muziek. Met odes van onder anderen Cécile Koekkoek, Art Rooijakkers, Kluun, Erik van Bruggen, Rob Waumans ,Robert Neugarten, Peter Zantingh en Leon Verdonschot


ISBN 9789492037145 | Paperback | 256 pagina's | Uitgeverij Brandt | oktober 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2016, 09:12

Citaat van de dag

When I was very, very young, I decided that I was gonna catalogue my times because that's what other people who I admired did. That's what Bob Dylan did, that's what Frank Sinatra did, Hank Williams did, in very different ways.

Bruce Springsteen

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2016, 09:47

Ik zou zeggen dat dit boek wat lijkt op het boek over U2 dat ik onlangs besproken heb.

De autobiografie van Bruce zou ik ook wel willen lezen. Ik ben misschien geen echte fan en prefereer iemand die misschien een beetje als z'n Duitse equivalent kan worden beschouwd (ze kennen elkaar ook), maar het lijkt me toch interessant.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor berdine » 23 Okt 2016, 09:56

Ik zou zeggen...doen dan!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2016, 10:26

Zodra ik het in de bibliotheek vind, zal ik het waarschijnlijk wel doen. Maar er is zo veel te lezen, dat ik tijd te kort kom.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Willeke » 23 Okt 2016, 10:41

Ik heb zijn biografie bijna uit( nog even honderd bladzijdes flink doorlezen vandaag :) ) en hij is práchtig. Het uiteraard voor een groot deel over zijn muziek en de band, maar ook voor een heel groot deel over de relatie met zijn vader, die manisch depressie en paranoia-schizofreen was, waardoor het thuis op zijn zachts gezegd geen pretje was.
Sprngsteen beschrijft dat hij altijd is blijven zoeken naar de erkenning van zijn vader, maar ook hoe hij zelf belast is met depressie en demonen met het verleden, waardoor hij altijd "op de vlucht was" en zich niet durfde binden. Zelfs nu spelen die depressies hem af en toe nog parten.

Ik heb aardig wat biografieën gelezen, maar geloof ik nog niet een die zó persoonlijk en nietsontziend eerlijk is.

Het is trouwens wel een dikke pil Renate, 525 bladzijdes ofzo. Maar het leest als een trein. En hij is nog niet zo lang uit, dus ik weet niet of de bieb hem al heeft.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2016, 14:21

Ik moet gewoon geduld hebben. De dikte maakt niet zoveel uit. De autobiografie van de Duitse muzikant, waar ik het eerder over had, telde 532 en 346 bladzijden en die twee delen heb ik ook gelezen, in het Duits.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Willeke » 23 Okt 2016, 16:38

Ja dat vergat ik de eerste keer om t vragen, wat leuk, welke muzikant is dat?

En verder gaat dat boek vast een keer op je pad komen. Je zou mijn exemplaar mogen lenen normaal gesproken, maar die is al besproken door het Springsteen-minnende gedeelte van mijn familie en vrienden :)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2016, 20:02

Dat is Wolfgang Niedecken, die met z'n groep Bap in Nederland een hit had met Kristallnaach.

Het tweede deel van de autobiografie, die heel toepasselijk Zugabe heet, gaat over de tijd nadat hij een beroerte heeft gehad, die hem bijna het leven heeft gekost.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Willeke » 23 Okt 2016, 20:28

O ja, Kristalnacht en Bap ken ik inderdaad.

En ook hij heeft een veelbewogen leven zo te lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2016, 10:21

Help ik voel zoveel
Carla van Wensen

Kinderen krijgen zeer veel informatie en prikkels te verwerken. Wanneer deze prikkels op een goede manier worden gefilterd, is er niets aan de aan de hand. Een groeiend aantal kinderen blijkt echter gevoelig te reageren en raakt overprikkeld.

Dit boekje is speciaal geschreven voor (hoog)gevoelige en snel overprikkelde kinderen van circa 7-11 jaar,
Door middel van spelletjes, opdrachten, vragen, tips en verhaaltjes kunnen kinderen ervaren en ontdekken hoe het te veel voelen en overprikkeld raken bij hen ontstaat en hoe zij er anders mee om kunnen gaan.


Recensie
Lees-leer-denk-schrijf-doe-boek voor kinderen die te veel voelen/gevoelig zijn en 'anders dan anders' voelen. Uitgelegd wordt hoe dit ontstaat en wat er aan te doen is.


Deze uitgave is overzichtelijk ingedeeld in 26 hoofdstukken met onderwerpen als voelsprieten, energiebaan borstelen, bescherm je eigen plek, wat zijn jouw kwaliteiten, ontspannen en oppeppers. Via vragen, opdrachten, extra uitleg, spelletjes, ontspanningsverhalen en -oefeningen, voorbeelden en tips leren kinderen ontdekken hoe het te veel voelen bij hen ontstaat en hoe zij er anders mee om kunnen gaan. Deze worden met duidelijke, speels getekende pictogrammen aangegeven. Tekeningen en tekst zijn in paars gedrukt op een witte achtergrond.


Naast een informatie- en opdrachtenboek is deze uitgave ook meteen een verwerkingsboek waarin ruimte gemaakt is om te schrijven en te tekenen. Het boek heeft een zeer positieve insteek en kan gevoelige kinderen net die 'boost' geven die ze nodig hebben. Steun, hulp en vertrouwen van ouder of begeleider kan het zelfvertrouwen verder stimuleren. De auteur heeft een praktijk voor integrale kindertherapie.
Eerder schreef zij 'Stotterkit'*. Het is een zeer bruikbare uitgave die op geen enkele (speciale) basisschool zou mogen ontbreken.
Vanaf ca. 7 t/m 11 jaar.


ISBN 9789085606017 | Paperback | 94 pagina's | Uitgeverij Nino | december 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2016, 10:21

Citaat van de dag

Ik voel me jong, maar m'n lichaam is het er niet mee eens

Bryant Gumbel
Amerikaans tv-journalist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2016, 10:28

Dettie schreef:Help ik voel zoveel
Carla van Wensen



Dat heb ik gelezen, was een uitstekend boekje.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Willeke » 24 Okt 2016, 10:31

>>>Ik voel me jong, maar m'n lichaam is het er niet mee eens

Hier moest ik erg om grinniken, kan zo op mijn prikbord

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2016, 11:40

haha, ja ik zat ook breed te grijnzen toen ik het las :D

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten