Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:41

Deze maand is het thema dus Ik + jij = wij

Elke dag een nieuw boek over dit thema, zie http://www.leestafel.info

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:42

Stilte in oktober
Jens Christian Grøndahl


Een vierenveertigjarige kunsthistoricus raakt in een geestelijke crisis als zijn vrouw hem verlaat, met wie hij achttien jaar heeft samengeleefd. Hij kan haar spoor door Europa volgen via de bankafschriften, waarop haar betalingen met haar Mastercard staan vermeld. Ze blijkt een route af te leggen die ze samen zeven jaar eerder zijn gegaan: Bordeaux, San Sebastian, Santiago de Compostela, Porto, Lissabon. Haar reis brengt een vloed van herinneringen bij hem teweeg: aan zijn jeugd, zijn studietijd, zijn huwelijk. Steeds nauwere lussen legt de hoofdpersoon om zijn leven en steeds groter wordt de suspense waarmee Grøndahl schrijft. De `oplossing van het raadsel dat de hoofdpersoon voor zichzelf is, wordt in een rijkgeschakeerde stijl verpakt.

Recensie
De Deense auteur (1959) publiceerde o.m. romans, essays, toneel en hoorspelen en is een van de succesvolste schrijvers van dit moment in Noord-Europa. Deze roman uit 1996 is de eerste Nederlandse vertaling (die uitstekend is, van Gerard Cruys die ook Peter Høeg vertaalde). Op een dag verlaat Astrid na 18 jaar huwelijk haar man, een 44-jarige kunsthistoricus. Zomaar, zonder enige aankondiging. Via de afrekeningen van haar creditkaart kan hij haar weg door Europa volgen.

De plotselinge breuk in zijn leven veroorzaakt bij de man een stroom van herinneringen en reflecties over zijn eigen en hun gemeenschappelijk verleden, die leiden tot een existentieel zelfonderzoek dat aan Kierkegaard doet denken in zijn onmogelijk verlangen naar herhaling en herkansing. In rustige, stromende zinnen vertelt Grøndahl perspectiefrijk en geraffineerd het verhaal van de generatie van de 'veertigers'. Het verwerken van deze belangwekkende roman vereist enige intellectuele inspanning, maar is zeker de moeite waard. De existentiële lijn zet zich overigens voort in de nog niet vertaalde nieuwe roman 'Lucca'. Normale druk.
(Biblion recensie, G. Brandorff.)

ISBN 9789029077828 | Paperback | 270 pagina's | J.M. Meulenhoff | oktober 2014
Vertaald door Gerard Cruys

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:42

Citaat van de dag

Oktober heeft iets kelner-achtigs.

Johan Anthierens
Vlaams journalist, columnist, publicist, schrijver en satiricus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:43

Hoe lees ik?
Lidewijde Paris


Wat is nu eigenlijk literatuur en hoe werkt het? Het mooie is dat iedereen daar een eigen idee over heeft, iedereen leest vanuit zijn eigen ervaringen en is op zoek naar zijn eigen antwoorden. Toch zijn er wel een paar aanwijzingen die elke lezer kunnen helpen een tekst eens anders te lezen. Hoe lees ik? staat vol met dat soort suggesties, aan de hand van zinnen, alinea's, verhalen en romans.
Van de Max Havelaar via De zwarte met het witte hart naar David Mitchell.
Het eindigt bovendien met allerlei tips voor leesclubs, boekhandelaren, scholen, beginnende schrijvers en alle andere lezers.

ISBN 9789046821084 | Paperback | 288 pagina's | Nieuw Amsterdam | augustus 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:43

Citaat van de dag

`Wat is er mis?'
`Jij.'
`Waarom?'
`Je houdt niet meer van me.'
`Hoe weet je dat?'
`Ik weet het.'
`Hoezo?'
`Door wat je doet.'
`Ik heb niks gedaan.'
`Precies. Daarom weet ik het.'

Paul B. Lowney
Bron: (The Big Book of Gleeb)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:43

Als jij maar gelukkig bent
William Sutcliffe

Als jij maar gelukkig bent is het verhaal van drie moeders en hun drie zonen van rond de dertig, die zich niet zonder problemen staande proberen te houden in het leven. De een geeft een weinig succesvol mannenmagazine uit, de andere worstelt met zijn homoseksualiteit en de derde is wanhopig bedroefd vanwege het stuklopen van zijn langdurige relatie. Terwijl de vrouwen horrorverhalen uitwisselen over hun jongens, beseffen ze hoezeer ze de binding met het leven van hun kroost verloren hebben. Ze besluiten dan ook dat het tijd is om hun zonen te redden. Het plan daarvoor is even simpel als radicaal: ze bellen onaangekondigd bij elk van hun zonen aan, met de mededeling dat ze een week zullen blijven. De resultaten van deze goede intenties van de moeders zijn zonder meer hilarisch, vaak desastreus, nu en dan ontroerend en altijd meeslepend.

Recensie
Drie vriendinnen zijn teleurgesteld in het verloop van hun leven, nadat hun zonen hun vleugels hebben uitgeslagen. Met name voelen zij een frustratie vanwege het uitblijven van een grootmoederschap. Zij besluiten tijdens hun maandelijkse bijeenkomst de zonen te gaan verblijden met een logeerpartij van een week lang.
De joodse zoon treurt om een verloren gegane liefde, de andere zoon probeert zijn weg als homofiel te vinden in een commune en de volgende zoon is meer dan dik tevreden met zichzelf en hoe hij in het trendy Londense leven van nu staat, met modellen versieren en een mannenblad uitgeven. Ondanks de onaangename verrassing van hun moeders logeerpartij ontpopt er tussen de zonen en hun moeders toch een positieve band. De mannnen gaan over zichzelf nadenken en uiteindelijk iets van de, in hun ogen, ouderwetse denkwijze inzien.
Een zeer mooi en intens geschreven boek. De auteur weet haarfijn emoties vast te leggen. Eerder schreef de Britse schrijver Sutcliffe (1971) de bestseller "Ben je ervaren?". Vrij kleine druk.
Juliette Vromans-Tews

ISBN 9789044611458 | Paperback | 329 pagina's | Prometheus | april 2008
vertaald door Janet van der Lee

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:44

Citaat van de dag

`Waar woon jij?'
`Nergens, hier, daar, om het even waar.'
`Om het even waar? Dat is bij mij om de hoek!'

Charles Chaplin
Engelse artiest, acteur, regisseur, componist en komiek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:44

Waarvan wij droomden
Julie Otsuka

Waarvan wij droomden vertelt het verhaal van een groep jonge vrouwen die bijna een eeuw geleden als picture brides per schip van Japan naar San Francisco werd gebracht.
De slopende boottocht verbindt de vrouwen in zowel ervaring als verwachting. De onzekerheid over hun leven in Amerika geeft hun een collectieve stem, een gezamenlijke identiteit. Vanaf hun aankomst in Californië zullen ze alleen zijn in een totaal vreemde wereld. Daar ontmoeten ze hun mannen, die vreemdelingen voor hen zijn, baren ze kinderen die Amerikaans zullen zijn, en moeten ze zich redden in een taal die ze niet spreken. En juist als ze zich na jaren thuis beginnen te voelen in Amerika volgt de aanval van Japan op Pearl Harbour.

ISBN 9789048818112 | Paperback | 142 pagina's | Mistral | september 2013
vertaald door Joris Vermeulen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:44

Citaat van de dag

Waar wij was, zal ik zijn.

Renate Rubinstein
Nederlands schrijfster, journaliste en columniste

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:44

Hoe word ik een beroemd schrijver?
Ilja Leonard Pfeijffer


Voor al die honderdduizenden die het schrijverschap ambiëren en voor al die duizenden die het inmiddels verfoeien, schreef Ilja Leonard Pfeijffer Hoe word ik een beroemd schrijver?

Hoe is het werkelijk om schrijver te zijn? Waarom schrijf je eigenlijk? Hoe krijg je het voor elkaar om te debuteren? Moet je veel lezen als schrijver? Zijn alle schrijvers alcoholisten? Hoe voer je een polemiek? Hoe schrijf je een bestseller? In 2011 schreef Ilja Leonard Pfeijffer in nrc.next een half jaar lang bondige stukken over het schrijverschap. Deze verhalen – uitgebreider dan de krantenversies en vermeerderd met vele stukken die speciaal voor dit boek werden geschreven – zijn samengebracht in Hoe word ik een beroemd schrijver? en vormen tezamen een waarachtig literair zelfhulpboek.

Ilja Leonard Pfeijffer is schrijver at large. Zijn oeuvre bestrijkt alle mogelijke genres en zijn schrijverschap voert hem naar de meest uiteenlopende artistieke domeinen. Dat alles maakt hem uitermate gekwalificeerd voor het schrijven van een literair zelfhulpboek.

ISBN 9789029579223 | Paperback | 152 pagina's | Singel Uitgeverijen | februari 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:45

Citaat van de dag

ga rustig slapen stadsgenoten ik ben uw dichter
ik zal u licht ontkennen wat is
dient herschapen wat namen draagt
zal ik voor u benoemen
ik zal uw helderheid verhelpen

Ilja Leonard Pfeiffer
Nederlands dichter en schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2016, 09:14

Jij zegt het
Connie Palmen



Ted Hughes en Sylvia Plath vormen het beroemdste liefdespaar uit de moderne wisterse literatuur. in Jij zegt het geeft Connie Palmen de in 1998 overleden Ted Hughes een stem. Ze laat hem terugkijken op zijn gepassioneerde huwelijk dat op 11 februari 1963 eindigt in de zelfmoord van zijn vrouw, en op zijn leven dat vanaf dat moment door deze dood wordt beheerst. In de talloze biografieën die van haar verschijnen krijgt zij de status van martelares, hij die van verrader en moordenaar, beschimpt door mensen die hij als vriend beschouwde.
Op opgetogen wijze beschrijft Palmen de gedachten, angsten en bezweringen van de bruidegom, en de diep tragische band met de vrouw die zijn leven zou bepalen. Jij zegt het is een aangrijpende roman over de liefde en de dood.


Recensie
Het huwelijk van Sylvia Plath (1932-1963), de Amerikaanse dichteres en schrijfster van de autobiografische roman 'The bell jar', met de Engelse dichter Ted Hughes (1930-1998) klonk als een sprookje, maar de bipolaire stoornis van Plath en Hughes' relatie met de dichteres Assia Wevill verstoorden hun relatie zodanig dat Plath uiteindelijk zelfmoord pleegde. Door bewonderaars van Plath werd Hughes later vaak gezien als de oorzaak van haar veel te vroege dood en als zodanig verguisd; zelf heeft hij nooit op die beschuldigingen gereageerd, maar in deze fictieve autobiografie geeft Connie Palmen hem alle ruimte om zijn kant van het verhaal te vertellen.
Hoewel we hier veel over Hughes' persoonlijkheid leren, gaat de roman toch ook weer vooral over Plath: haar fixatie op haar overleden vader, haar verstikkende liefde, haar impulsieve gedrag, haar bipolaire stoornis inclusief enorme woede-uitbarstingen, haar poëzie en haar incidentele doodsdrift. Een boeiend psychologisch portret, zeer goed en bloemrijk geschreven en met een fascinerende persoonlijkheid als onderwerp.
C.C. Oliemans


ISBN 9789044628104 | Hardcover | 240 pagina's | Prometheus | september 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2016, 09:14

Citaat van de dag

'Ik word oud,' zuchtte hij.
'Welnee,' troostte ik hem,
'jij wordt helemààl niet oud!'
Maar dat scheen hem toch
ook weer niet te bevallen


Jan J. Pieterse
puntdichter, presentator, interviewer, cabaretier, programmeur

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 07 Okt 2016, 12:59

Mooi citaat. Leuk spel met de dubbele betekenis van oud worden.
We willen allemaal oud worden (lang leven), maar niet oud zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2016, 15:20

Ja hè Renate, ik vond hem ook zo mooi.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2016, 11:25

Wij
David Nicholls


Douglas Peterson wordt midden in de nacht door zijn vrouw Connie gewekt met het bericht dat ze hem wil verlaten. Hun zoon Albie gaat na de zomer het huis uit om te studeren en zij vindt dat het de hoogste tijd is om te scheiden, nu hun ouderlijke taak erop zit.
Douglas houdt van zijn vrouw en het vooruitzicht van een leven alleen jaagt hem angst aan. Maar hij heeft nog een kans. Er staat nog een familievakantie gepland, een Europese rondreis langs steden als Parijs, Barcelona en Amsterdam. Hij besluit dat dit de trip van hun leven moet worden: de vakantie die hen weer nader tot elkaar zal brengen, waarin hij het respect van zijn zoon en de liefde van zijn vrouw terugwint. De hotels zijn geboekt, de tickets gekocht, de route uitgestippeld. Wat kan er nu in hemelsnaam nog misgaan?
Wij is zowel groots als intiem, zowel grappig als hartverscheurend. Het is een liefdesverhaal en een onvergetelijke road trip in één, met alle hilarische situaties, genoegens en uitdagingen van een grote reis - letterlijk en figuurlijk.


Recensie
Een Engels echtpaar van middelbare leeftijd besluit nog eenmaal met hun zeventienjarige zoon een rondreis door Europa te maken alvorens te gaan scheiden. Althans, de vrouw wil die scheiding, dus tijdens hun tocht door Parijs, Amsterdam en München probeert de man wanhopig om het zijn vrouw en zijn rebelse zoon naar de zin te maken, maar wanneer de laatste er in z'n eentje vandoor gaat, reist de man hem achterna naar Florence, Barcelona en Madrid.
Met veel vaart vertelde, half-humoristische half-melancholische roman die handig pendelt tussen drie plotelementen: de voorgeschiedenis van het echtpaar in hun huwelijk, de huidige verhouding tussen vooral de vader en zijn zoon, en de bezoeken aan de Europese steden en hun musea.
De neiging van de sociaal enigszins onhandige vader (vanuit wiens perspectief het verhaal wordt verteld) om in zeven sloten tegelijk te lopen wordt af en toe wel voorspelbaar en irritant, maar dankzij de warmte van de personages, de herkenbaarheid van de situaties en de humor is dit uiteindelijk toch een ruimschoots geslaagd boek. Vierde roman van de Britse auteur-scriptschrijver (1966). Uitstekend vertaald.
C.C. Oliemans


ISBN 9789022571354 | Hardcover | 416 pagina's | Boekerij | februari 2015
vertaald door Carolien Metaal

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2016, 11:25

Citaat van de dag

Wat er morgen ook gebeurd, wij hadden vandaag, en dat zal ik altijd onthouden.

David Nicholls

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2016, 10:34

Hier ben ik
Jonathan Safran Foer


Hoe vervullen we onze conflicterende taken als vader, echtgenoot en zoon; vrouw en moeder; kind en volwassene? Jood en Amerikaan? Hoe kunnen we onze eigen identiteit claimen als we zoveel aan anderen verschuldigd zijn? Dit zijn de essentiële vragen die Jonathan Safran Foer aan de orde stelt in zijn nieuwe roman.


Hier ben ik beschrijft drie tumultueuze weken uit het getroebleerde leven van een familie in het hedendaagse Washington D.C. Terwijl Jacob, Julia en hun drie zonen zich onontkoombaar geconfronteerd zien met het verschil tussen hun dromen en de werkelijkheid, zet een catastrofale aardbeving een pan-Arabische invasie van Israël in gang. De eigenlijke betekenis van het begrip ‘thuis’ staat ter discussie – evenals de fundamentele vraag hoeveel iemand in zijn leven kan verdragen.


Hier ben ik is Foers eerste roman sinds 2005. Dit monumentale boek is geschreven met de intensiteit, inventiviteit en urgentie die zijn twee eerdere romans zo geliefd maakten bij lezers en critici. Ook in zijn nieuwe roman deinst hij er niet voor terug om op hilarische wijze heilige huisjes omver te schoppen.
De meest diepgravende, onderhoudende en nietsontziende roman tot nu toe van een auteur van wereldformaat.


ISBN 9789026335662 | Hardcover | 576 pagina's | Ambo Anthos | september 2016
vertaald door Tjadine Stheeman Gerda Baardman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2016, 10:34

Citaat van de dag

Daarom heb ik voor het schrijven gekozen: als er al regels te bedenken vallen, is dat alleen maar om ze vervolgens te breken. .

Jonathan Safran Foer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2016, 12:05

Wij zijn allemaal moleculen
Susin Nielsen



De hoogbegaafde Stewart is sociaal gesproken - laten we het voorzichtig zeggen - wat onhandig. Ashley daarentegen is de populaire beauty queen, die, behalve met haar vrienden die daar rondlopen, werkelijk níéts met school en studeren heeft.


Zij kan zich dan ook geen grotere ramp voorstellen dan dat Stewart en zijn vader bij haar en haar moeder in huis trekken. En alsof het allemaal al niet moeilijk genoeg is, blijkt Ashleys droomvriendje een heel andere jongen te zijn dan ze zich had voorgesteld, en komt haar grote geheim uit... Haar leven is voorbij, denkt ze. Maar dan heeft ze buiten Stewart gerekend.


Susin Nielsen vertelt het verhaal van Ashley en Stanley door hun beider ogen, met hun eigen stem. Een verhaal waarin je direct wordt meegezogen, waar je om zult moeten lachen, over zult nadenken en een traan bij weg zult pinken. En uiteindelijk blijf je met een tevreden gevoel achter en wil je direct aan Nielsens volgende boek beginnen.


ISBN 9789047707776 | Hardcover | 272 pagina's | Lemniscaat | 1 maart 2016
vertaald door Lydia Meeder | Leeftijd 13+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2016, 12:05

Citaat van de dag

Wij hebben het uitstekend gedaan, simpelweg omdat we niet beter konden.

Johan Cruijff

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 10 Okt 2016, 12:59

Klinkt weer als een leuk boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2016, 10:58

Wij en ik
Saskia de Coster


In Wij en ik, de superieure nieuwe roman van Saskia de Coster, belandt de lezer midden in een upper class milieu waar het wemelt van de grote en kleine drama’s en familiegeheimen, en waar liefde, waarheid en ambities regelmatig op gespannen voet staan.


In een Vlaamse verkaveling, boven op een berg, woont de familie Vandersanden. De neurotische, aristocratische Mieke kamt haar tapijten en houdt intussen haar gezin en haar buren nauwlettend in de gaten. Haar echtgenoot, de selfmade man Stefaan, maakt carrière in een door schandalen geplaagd farmaceutisch bedrijf. Dochter Sarah, overbeschermd en benieuwd naar het echte leven, zoekt haar eigen weg met de middelen van haar generatie. Maar zal ook zij ten prooi vallen aan het grote familiegeheim, of kan zij in haar eentje een oud patroon doorbreken?


Wij en ik is een briljante, scherpzinnige familieroman, vol intrigerende karakters die met veel psychologisch inzicht en mededogen opgetekend zijn. Het boek neemt de hedendaagse Europese mens de maat, en beschrijft hoe sterk familiebanden zijn. Saskia de Coster verweeft met haar sublieme, spitsvondige pen het tragische en het komische in een roman die zowel een literaire Desperate Housewives is als een Europees antwoord op Vrijheid van Jonathan Franzen. Een magistrale kroniek van een manke familie en van deze tijd.

Saskia de Coster (1976) is kunstenaar, toneelschrijver en deelnemer aan debatten op televisie, maar bovenal de auteur van een nu al schitterend en in zijn soort uniek literair oeuvre. Haar voorlaatste roman Held werd genomineerd voor de bng Literatuurprijs en behaalde de longlist van de ako Literatuurprijs; haar laatste roman Dit is van mij stond op de longlist van de ako Literatuurprijs en de Gouden Uil.


Recensie

Deze roman gaat over de welgestelde familie Vandersanden, die in een villawijkje op een berg in Vlaanderen woont. Het is een wat vreemde familie, met mislukte mannen, manische huisvrouwen en getroebleerde tieners. In het verhaal worden vader Stefaan, moeder Mieke en dochter Sarah gevolgd. Het wordt al snel duidelijk dat Stefaan bezig is zijn eigen ondergang te bewerkstelligen en het is vooral Sarah die achtervolgd wordt door de neerslachtigheid van haar familie. In Amerika, waar ze naartoe reist na de dood van haar vader, probeert ze zich hieraan te ontworstelen.


De zesde roman van Saskia de Coster (1976), en ook hier houdt ze haar scherpe, beeldende en soms bevreemdende schrijfstijl vast. In Vlaanderen wordt ze inmiddels tot de grootste schrijvers van het land gerekend, en met dit boek schreef ze een prachtige familieroman, die na de dramatische gebeurtenissen toch hoopvol eindigt. Kleine druk.
Marieke van Middelkoop


ISBN 9789044627060 | Hardcover | 400 pagina's | Prometheus | december 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2016, 10:58

Citaat van de dag


En dan zeggen de mensen: je moet de werkelijkheid onder ogen zien.
Maar waarom eigenlijk?
Als wij ons nou beter voelen met onze illusies?


Koos van Zomeren

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Berichtdoor Renate » 11 Okt 2016, 12:39

En nog een boek voor m'n lijstje.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten