thema oktober 2005 - magie, mythen, mystiek, rituelen enz.

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 06 Okt 2005, 11:19

Wat was het citaat van de dag, waarover hier wordt gesproken? Moest ze node missen, de citaten, terwijl ik in Lissabon was. Bernadet, breng je me even op de hoogte? Je weet hoe graag ik de citaten mag lezen!!!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Okt 2005, 13:23

Ik vind die van deze maand ook erg leuk..en moet er nu een paar missen. Net als het speciale kinderboek en het themaboek.
Heb je het erg druk Bernadet???

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2005, 14:22

O dear ik heb de citaten niet bewaard! Evenals de kinderboeken niet, zal het vanaf nu gaan doen.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2005, 14:32

Citaat 1 oktober

Onder de Kelten kon je alleen gekroond worden wanneer je rood haar had.
Alleen een 'rooie' kon het brengen tot koning.
Een rooie werd royal (koninklijk).
In het Frans: roy (koning) en royal (koninklijk).

Willem Hietbrink / Ronald Lagendijk
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Okt 2005, 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2005, 14:33

Heksen weetjes
Citaat 5 oktober

-Een zwarte kat met lichtgevende ogen is een betoverde heks. Ze was een goede heks,maar ze raakte haar macht kwijt en werd een zwarte kat .
-Een mannelijke heks is een tovenaar. Vreemd genoeg zijn tovenaars even vaak goed als slecht.
-Iedere heks heeft een plekje waar ze niets voelt. Dit kan een wrat, een litteken of een grote sproet zijn.
-Een lelijke, oude heks kan zich veranderen in een mooi, jong meisje. Maar de betovering duurt maar even; helaas wel lang genoeg om iemand in de val te lokken.
-Heksen eten nooit zout! Zout is het teken van de wijsheid. Met een zakje zout onder je kleren ben je veilig voor heksen.
-Een heks mag nooit haar spiegelbeeld zien. Dan verliest ze haar toverkracht. Daarom hadden lampen vroeger vaak een heksenbol. Dat is een koperen bol, onder aan de lamp. In die glimmende bol werd de hele kamer weerspiegeld. Zo hield men de heksen buiten de deur.
-Een heks vliegt het liefst bij volle maan. Bij volle maan is haar kracht het grootst.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2005, 14:39

Citaat 4 oktober

Druiden waren Keltische 'wijze mannen', die optraden in Gallië en Britannia. Zij organiseerden religieuze rituelen met o.m. offers voor de goden, waren onderlegd in geneeskunst, astronomie, het verklaren van voortekens enz. en onderwezen de religieuze traditie. Hun cultusplaatsen bevonden zich in eikenwouden.

De druïden werden door de Romeinse keizers Tiberius en Claudius in de 1e eeuw n.C. uit Gallië verdreven, waarop zij naar Britannia vluchtten, en naar Ierland waar zij nog tot in de 5e-6e eeuw n.C. bleven bestaan.

had ik dit citaat geplaatst? Volgens mij wel, maar ik heb zoveel gezien over druiden dat ik niet meer weet of ik deze nou geplaatst had.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Okt 2005, 14:42

Ik denk het wel, Bernadet.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2005, 14:46

Citaat 2 oktober

Les in Gaelic

zin: Is minic a bhris beal duine a shron
Uitspraak : iss min/ick a vrish bale dinn/ih a hrone
betekenis: Many a time a man's mouth broke his nose

Hier staan nog veel meer zinnen in gaelic
http://groups.msn.com/cerridwenscauldro ... ina22.msnw
Laatst gewijzigd door Dettie op 06 Okt 2005, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2005, 14:50

Keltische symbolen over de boom stond ergens tussendoor geschreven en ik vind dat teveel werk om weer op te zoeken, ik heb toen vrij lang naar een korte verklarende tekst gezocht.

bernadet

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 06 Okt 2005, 20:00

rotor schreef:Dat klopt niet helemaal wat je hier over heksen zegt, Sharleen. Er zijn twee soorten heksen: de zwarte heksen en de witte heksen. De zwarte heksen houden zich bezig met zeer duistere zaken, maar de witte heksen zijn de goede, die een diepe band met de natuur onderhouden (de witte bezweren de boze geesten, terwijl de zwarte juist boze geesten oproepen) en zoals je als zei verstand hebben van kruidenmengels en op genezen uit zijn. De zwarte heksen willen juist alleen maar ziek maken. Ondanks het feit dat er tegenwoordig vaker aandacht aan heksen (heks kan zowel een vrouw als een man zijn zoals je terecht opmerkt) wordt besteed, vinden de meeste rituelen toch in het verborgene, buiten de openbaarheid plaats. Ik geef ze geen ongelijk, er wordt al genoeg nonsens over heksen verspreid.
Gisteravond kon ik mijn oren niet geloven toen er een ex-heks bij Andries Knevel was aan het vertellen over haar heksenbestaan. Aan de ene kant genoot ze ervan, terwijl aan de andere kant beweerde dat ze helemaal naar de duisternis, naar het occulte werd ingetrokken.
Ze was nu Christen geworden en is een persoonlijke kruistocht tegen heksen begonnen. Ze scheerde bijna alle heksen over een kam en ik wist niet wat ik hoorde toen ze de boeken van Harry Potter satanische krachten toeschreef en zei (net zoals de nieuw Paus al eerder dit jaar deed) dat dit kinderen tot duistere rituelen aanzette. Dat kinderen door het lezen van zulke boeken toverdrankjes op school zouden brouwen en helemaal in het occulte verderf zouden storten. Ze waarschuwde ouders die hun kinderen toestonden zulke boeken te laten lezen.
Natuurlijk, wie zich verdiept in oerkrachten en energieën die komt er wel achter dat dit gebieden zijn waar de moderne mens weinig kaas van gegeten heeft en moet oppassen dat er hij niet in verstrikt raakt, maar dat kinderen het lezen van bv de Griezelbus aan zou zetten om zelf contact met het occulte maken is grote kul. De fantasie van kinderen worden door zulke spannende boeken op gang gebracht. Maar het is een momentopname, daarna gooien ze zich weer op een ander boek.


Hallo rotor,

mijn verhaal over heksen was dan ook enkel gericht op de heks die de naam waardig is. De namen, witte of zwarte heksen vind ik persoonlijk overbodig. Trouwens, wordt er niet eerder gesproken over 'witte' en 'zwarte' magie dan over witte en zwarte heksen ? Maar eigenlijk is er maar 1 'soort' heks en of magie!!!
Het is aan de heks zelf of hij/zij het op een positieve of op een negatieve manier gebruikt. Voor mij is iemand die zich heks noemt maar er echter misbruik van maakt geen waardige heks. Want heksen denken altijd goed na over wat ze zeggen en of wat ze doen. Zoals ik al vertelde; doe wat je wil, zolang je niemand schaadt. want heksen geloven alles wat zij doen op de een of andere manier weer bij henzelf terugkeert. Het doel van een heks is (helpen, helpen, helpen) en nog steeds verzamelen van kruiden voor geneeskundige middeltjes.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2005, 10:51

Citaat 6 oktober

Basilicum (Mars, vuur): rijkdom en voorspoed
Basilicum in je zakken trekt geld aan.
Een vrouw kan haar bovenlijf instuiven met
verpoederde basilicum om haar man trouw te houden.
Jeneverbes (zon, vuur)
beschermd de drager tegen ongeluk.
De bessen kunnen gedroogd worden geregen om een
geliefde aan te trekken. kan gebruikt worden bij
antidiefstal spreuken en bij de deur geplant worden
tegen dieven.
Meer kruiden en plantenwijsheid
Klik hier
http://www.marnegebied.nl/heksenkruiden.htm

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 07 Okt 2005, 14:13

Bernadet schreef:Citaat 6 oktober

Basilicum (Mars, vuur): rijkdom en voorspoed
Basilicum in je zakken trekt geld aan.
Een vrouw kan haar bovenlijf instuiven met
verpoederde basilicum om haar man trouw te houden.
Jeneverbes (zon, vuur)
beschermd de drager tegen ongeluk.
De bessen kunnen gedroogd worden geregen om een
geliefde aan te trekken. kan gebruikt worden bij
antidiefstal spreuken en bij de deur geplant worden
tegen dieven.
Meer kruiden en plantenwijsheid
Klik hier
http://www.marnegebied.nl/heksenkruiden.htm


De citaat over "Basilicum' vind ik wel enig en mooi gebracht.
Of de gezegdes ook daadwerkelijk van toepassing zijn is een andere vraag?
Wat ik wel weet is dat je van Basilicum een heerlijke kruiden thee kan maken. geeft je daarbij de magische eigeschappen bij verkoudheid, hoesten, astma, verstopte bijholten, hoofdpijn, artritis, reumatiek en koorts. Basilicumolie dood maag-darmparasieten en wordt daarom aanbevolen bij darmklachten, parasieten en buikpijn. Als dat geen wondermiddeltje is ;-)
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2005, 14:43

De bessen kunnen gedroogd worden geregen om een
geliefde aan te trekken.


Ik moest hier wel om lachen. Daar loop je dan met een ketting van jeneverbessen, logisch dat je dan de aandacht trekt maar of dat dan een geliefde is, is nog maar de vraag!


Bernadet
die niets helends ervaren heeft van basilicum, ik ben er allergisch voor!

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 07 Okt 2005, 15:43

De naam ‘Juniperus’ (Jeneverbes) heeft een duistere oorsprong, mogelijk is het een leenwoord uit het Keltisch, afgeleid van ‘juneprus’ dat staat voor ‘bitter’.Waarschijnlijk was het een van de eerste wieroken die in de Oudheid gebruikt werden door Mediterrane heksen. Misschien had de geur wat te maken met de aantrekkingskracht van de liefde.

In welke zin ben je dan allergisch ?
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2005, 10:38

De oude religie
Vivianne Crowley

Woorden als heiden(dom), heks(erij) en magie zijn nog steeds beladen, als gevolg van eeuwenlange krachtige onderdrukking van 'de oude religie' door de christelijke godsdienst.
De komst van het zgn. Aquariustijdperk (New Age) zorgde voor een wedergeboorte van het heidendom en een 'terugkeer van de heiden'.

Deze gedegen en levendige studie schetst de geschiedenis van de religie der Kelten, van de Noorse en Germaanse tradities en die van Noord-Europa.
Voorts: wicca, de 'godsdienst van de Godin en de God', waarmee vormen van hedendaags heidendom aan de orde komen. Kenmerken: aarde, natuur (seizoenen; ecologie!), lichaam, rituelen, magie, waarzeggerij en wichelarij, sjamanisme (reizen in het bewustzijn).
Maar ook: mystiek, waarbij de schrijfster een verbinding legt met de transpersoonlijke psychologie. Zij is dan al terechtgekomen bij de beschrijving van de 'praktijkbeoefening' van de moderne heiden.
Waardevol boek, onderbouwd met talloze authentieke citaten, dat theoretische en praktische informatie combineert.
De Oude Religie verscheen eerder als Terug naar het heidendom.
Bron Biblion

Paperback | 288 Pagina's | Spirit | 2005 ISBN: 9021581523

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2005, 10:39

Citaat van de dag 7 oktober

Onder heidenen verstaan we de aanhangers van de voorchristelijke polytheïstisch levensbeschouwing in Noord Europa.

Onder Germanen verstaan we de stammen die in Europa woonden en een Germaanse taal spraken.

Jan de Vries, vermeldt in zijn Etymologisch woordenboek uit 1964 het volgende over heidenen:

Heiden: Algemeen Germaans woord, van heide afgeleid; reeds Gotisch kent haithnô 'heidense vrouw'. Het woord zou dus eigenlijk betekenen 'de heidebewoner', dus 'de barbaar', 'nog niet bekeerde'. Misschien afgeleid van heide 'gemene mark' en dan kan het oorspronkelijk geweest zijn 'man van de eigen geloofsgemeenschap', en dus allerminst geringschattend. Dan zou het juist een afweerwoord der 'heidenen' tegen de christenen geweest zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2005, 11:07

De volmaakte ketterij
Over de katharen, lijkt me een ontzettend interessant boek!
En... ik hoef zelf nauwelijks boeken te zoeken, heeft Sharleen allemaal voor me gedaan. Luxe hoor!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2005, 13:04

De volmaakte ketterij
Leven en de Dood van de Middeleeuwse Katharen
Stephen O'Shea

Het is de grote verdienste van dit boek dat het geschreven werd door een journalist, die twee jaar in de Katharenstreek ging wonen om de informatie bijeen te rapen. Zijn eerder werk waren boeken over de eerste wereldoorlog, hij was gewend om research te doen aangaande veldslagen en wat de oorzaken en de gevolgen hiervan zijn.

De hel bestond niet. Sacramenten waren overbodig. Vrouwen waren gelijk aan mannen. Dat vonden de katharen. Hun vervolging is een schandelijke episode in de middeleeuwse kerkgeschiedenis.

De volmaakte ketterij brengt de fascinerende geschiedenis van de onorthodoxe en vredelievende katharen tot leven. Hun spirituele en radicale geloof vormde een bedreiging voor de katholieke kerk. Maar ook de bezittende klasse en de regering, die de Languedoc bij het koninkrijk wilde inlijven, voelden zich door de katharen bedreigd.

In 1209 begon paus Innocentius III een serie bloedige kruistochten. Dit betekende niet alleen de vernietiging van de beweging, maar kondigde ook het gewelddadige, repressieve tijdperk van de inquisitie aan. De overgebleven katharen vonden elkaar in het dorpje Montaillou en vochten terug, tot het bittere eind.

Dit boek is (historisch gezien) dus een pijnlijk nauwkeurig verslag van de schandelijke praktijken waarvan de katholieke kerk zich bediende om de vredelievende Katharen om zeep te helpen. Het is echter geen droge opsomming van de feiten, maar geschreven in een stijl die de lezer in spanning houdt. Verder is dit boek opgeluisterd met tientallen illustraties en landkaarten, allen voorzien van bronvermelding.
Vertaler: H. Braakman

ISBN 9027479607 Ingenaaid, 320 pagina's Met illustraties Verschenen: maart 2003 Gewicht: 491 gram Formaat: 215 x 140 x 31 mm Uitgeverij Het Spectrum

Paperback | 288 Pagina's | Spirit | 2005 ISBN: 9021581523

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2005, 13:05

Citaat 8 oktober

De katharen
Vanaf het begin van de elfde eeuw werd in alle Europese landen melding gemaakt van dualistisch denkende ketters. Zij werden van meet af aan door de kerk fel bestreden, maar het kon niet worden voorkomen dat in Noord- Italië, Noord-Spanje en vooral Zuid-Frankrijk het katharisme veel aanhangers kreeg. In de eerste periode van de bloeitijd van de katharen werden volgelingen gevonden in alle lagen van de bevolking. Elke sociale laag zal zijn eigen motieven hebben gehad. Naarmate de onderdrukking toenam, verschoof de aanhang naar armere en tenslotte naar de allerarmste bevolkingsgroepen. Het katharisme kreeg in toenemende mate het karakter van een sociale verzetsbeweging.

De katharen noemden zichzelf christen, in de volksmond werden zij bons hommes en bonnes femmes genoemd. Ook kwam de benaming Tisserands voor, omdat veel wevers katharen waren. Daarnaast treft men de naam Albigenzen aan, naar de stad Albi.

Voor meer informatie over de katharen, klik HIER
http://www.ariege.nl/kathaar.php

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2005, 13:48

Heidenen en ketters is dat hetzelfde? Of geloofden heidenen nergens in en ketters wel?

Ik word erg nieuwsgierig naar het leven en het waarom van de vervolging van de katharen, ik weet daar weinig van. Ik denk wel dat ik binnenkort een van de genoemde boeken te pakken probeer te krijgen.
Het citaat wat er nu staat spreekt over het vrijwillig de brandstapel inlopen. Volgens mij is daar ook een film over geweest, weet iemand dat?

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Okt 2005, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2005, 13:50

Afbeelding Montségur

Montségur is de naam van een berg in een noordelijke uitloper van de Pyreneeën op zo'n 20 km van de Franse stad Foix.

Montségur is echter bekender als de burcht van de Katharen die boven op de berg staat. Nadat paus Innocentius III zijn haatcampgne tegen de Katharen begon, werd de ruïne van een oude vesting op deze top herbouwd door de Katharen in 1204. Dit bolwerk werd in 1232 door de Kathaarse bisschop van Toulouse uitgeroepen tot het zenuwcentrum van het katharisme.

In 1243 was deze burcht de laatste vesting van de Katharen. Het kruisvaardersleger belegerde de burcht, maar aanvankelijk zonder veel succes. Katapulten konden niet gebruikt worden wegens de grote hoogte waarop de vesting stond. Dit veranderde toen een groepje soldaten er op een nacht in slaagden een nabij gelegen toren in te nemen, zodat de kruisvaarders vanaf ongeveer dezelfde hoogte de burcht konden bestoken. Op 16 maart 1244 gaven de Katharen en hun verdedigers (want niet iedereen in de burcht was van het Kathaarse geloof) zich over. Bij hun overgave kregen de katharen en verdedigers de keuze te bekeren tot het christendom of de brandstapel. Alle 215 mensen die in Montségur zaten zijn vrijwillig de brandstapel ingelopen.

citaat 9 oktober Bron Wikipedia

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Okt 2005, 10:42

Er was een tijd dat ik veel las over de Katharen, een fascinerend volk toch. Zij spelen ook een rol in de Graal legende, ze zouden een document of misschien ook wel voorwerpen verborgen hebben gehouden. Maar of die gered zijn bij die laatste belegering, niemand weet het. Veel speculatie en geen feiten dus eigenlijk.
Van een film weet ik niets.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2005, 09:56

Oorsprong van de graalkoningen
Sir Laurence Gardner


Het Oude testament gold lange tijd als de enige historische bron voor de oorsprong van de mensheid, maar vrij onlangs is gebleken dat de Soemerische teksten veel ouder moeten zijn dan de eerste Israëlitische notities voor het boek Genesis.
Zowel in Genesis als in oudere geschriften wordt gesproken over de Nephilim of Annunaki,' zij die nederdaalden'.
Wie waren deze Nephilim? Alles wijst erop dat zij van een andere planeet afkomstig waren en dat de gebeurtenissen in de Hof van Eden niets anders waren dan een conflict binnen de Nephilim, waarbij Adams eerste vrouw Lilith, de slang en de oermoeder van de Sangréal, een probleem vormde dat door de redacteuren van de bijbel goeddeels is weggemoffeld. Een overtuigend overzicht van de afstamming van de eerste mensen.
Oorspronkelijke titel: Genesis of the Grail Kings Vertaler: Eric Strijbos

ISBN 9043906603 Ingenaaid, 368 pagina's Met illustraties Verschenen: oktober 2004 Tirion Algemeen
Laatst gewijzigd door Dettie op 11 Okt 2005, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2005, 09:57

Citaat van de dag 10 oktober

Levend in een Atlantische tijdperiode, bracht Noach drie zonen en een dochter voort. De dochter bracht de bloedlijn naar Ethiopië en Abyssinië. De primaire stroom via de zonen, Japhet, Shem en Ham, is een Keltisch-Hebreeuwse ( Hibiru) stroom.
Toen later, de lijnen van de Kelten en de Hebreeuwen weer bij elkaar kwamen, ontstond de Christus Graal-lijn in ongeveer 1500 voor Christus. In deze lijn werd later Jezus ook geboren

De zoon van Jezus en Mari Migdal (ena) was John Martinus de eerste priester-ridder, (templer), waaruit o.a. Arthur en de ridders van de ronde tafel (Knight Templers) en de Sinclair familie (Rosslyn-bloedlijn naar Jezus) uit voortkwamen.

Maria Magdalena’s kinderen; o.a. vele graalridders en koningen, dragen de Keltische bloedlijn en de genetische codes van Onvoorwaardelijke Liefde. Veel hiervan is terug te vinden in Rosslyn’s Chapel, bekend als de kapel van de heilige Graal.
Men zegt dat Joseph van Arimathea het bloed van Christus uit het heilige land onder de gedraaide pilaar in de kapel begraven heeft, nadat hij eerst in Frankrijk aankwam. Ook vele andere relikwieën zijn er geplaatst en veilig gesteld voor de honger-naar-macht handen van de inquisitie en Franse adel.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Okt 2005, 12:57

Dan Brown hè..
Ik heb gisteravond liggen piekeren over het verschil tussen ketters en heidenen. (waar je al niet over piekert..)
Ik denk dat het woord 'ketter' altijd negatief gebruikt werd/wordt, door de katholieke kerk vooral, maar het zijn natuurlijk heidenen. Vreemde volkeren die heidens waren konden worden bekeerd, dat kon met ketters niet, want dat waren sekten, misschien wel afvalligen. Zij hadden in de ogen van de kerk beter kunnen weten, waren zelfs tégen de Kerk. Heidenen niet, die wisten niet beter..


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten