thema oktober 2005 - magie, mythen, mystiek, rituelen enz.

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

thema oktober 2005 - magie, mythen, mystiek, rituelen enz.

Berichtdoor Sharleen » 30 Sep 2005, 22:39

Waan je alvast in een wereld vol duisternis, Keltische Mythen, Goden en Godinnen, Druïden, spiritualiteit, Wicca en Hekserij, het Monotheïsme, kruiden enz... Kruidenleer is dan ook een van mijn dagelijkse bezigheden.

Op een mooi oktober thema.

sharleen.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2005, 23:22

Op een mooi oktober thema.


hear hear

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2005, 11:35

En we zijn begonnen! Met de Kelten!

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Okt 2005, 11:41

Weet je wat mijn dochter zei naar aanleiding van het citaat: "nou snap ik waarom iedereen zijn/haar haar rood verft!"

Zij is fan van de groep Omnia, die muziek maakt en optreedt in de stijl van dit thema.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Okt 2005, 11:54

Ik was benieuwd naar de invalshoek van dit thema..maar de Kelten en alles was daar bij hoort intresseert met wel.
Leuk!

Wil

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Okt 2005, 11:57

Van het citaat van de dag werd ik trouwens ook vrolijk

Groeten Wil
(roodharig van nature :) )

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2005, 11:58

Er komt nog veel meer Wil, over de Kelten enz.

Bernadet
(af en toe nep-rood)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Okt 2005, 12:00

Leuk, ben benieuwd

Nep rood is ook rood uiteraard :)
en bij mij zal t ook niet zo heel lang meer helemaal naturel blijven vrees ik :)

Groetjes,
Wil

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 01 Okt 2005, 12:46

Iemand dat geboren werd met rood (ros) haar had dus keltisch bloed.
Misschien had dit wel te maken met het bloed dat rood was?
Ik had onlangs vernomen dat de haargroei rood aan het uitsterven is.
In ieder geval zal ik nu een andere kijk hebben op mensen met rood haar. En denken, misschien had die persoon zoveel eeuwen geleden wel koning geworden. Royal Stefan de IV ofzo hihiii....
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2005, 10:25

En nu de Keltische symbolen, en dat zijn er veel!

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Okt 2005, 10:51

Lijkt me een boeiend boek, over die Keltische symbolen.

Groetjes. Tiba.

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 03 Okt 2005, 11:51

Het boek "De Keltische symbolen" is volgens mij een boek van onschatbare waarden. Toch, als je hier bent in geïneresseerd.

Het boek (De Kelten) was op zich een leerrijk boek dat me wijlen deed denken aan m'n schooltijd. Het was best zware leesstof. Gohja leerstof? Maar mijn gevoel mij te kunnen verplaatsen naar onze voorouders was best wel spannend. Hoe verder ik het boek in-dook hoe meer ik wilde weten hoe ze leefden, hoe ze dachten enz...Teksten die mij voor altijd zouden achtervolgen zoals: De dood - zijn slechts een pauze in een lang leven. En deze: Het Latijnse woord voor Gallus betekent zowel Galliër als haan - en het was Vercingetorix die als eerste kukeleku kraaide, hihiii.... Oook kom je alles te weten over: De Maandkalender en de Zonnekalender,Het OGHAM-alfabet,De boom als levenssymbool,Boomrituelen in andere culturen,Toen Atlantisc verzonk,De 13 Manen van de Kelten (welsch) en hun respectievelijke 13 bomen. Eigelijk toch wel een aanrader voor wie meer wil weten over onze voorouders en hun cultuur.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 03 Okt 2005, 12:58

De citaat van de dag onder het boek 'Keltische symbolen' deden mij denken aan het pentagram, de vijfpuntihe ster. Is op zich een krachtig symbool dat door de eeuwen heen veel verschillende betekenissen heeft gehad. De aanduiding satansymbool is dus onjuist. Veel heksen dragen het pentagram als symbool voor de vijf elementen, aarde,lucht,vuur,water en ether, ofwel het ongrijpbare of de eigen energie. Symbolen hebben door de eeuwen heen een grote betekenis gehad. Het zijn tekens die veel meer kracht bezitten dan je op het eerste zicht zou denken. Dit pentagram heeft verschillende namen gekregen zoals; Heksenvoet, Gobelinkruis, Pentalpha en duivelskruis.
Afbeelding
Dit wilde ik even kwijt toen ik de citaat las.

sharleen.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2005, 19:34

Er zijn ook prachtige sites over de keltische symbolen met hele duidelijke uitleg. er is sowieso veel te vinden over de kelten en hun levensvorm.
Ik vind het erg interessant! Maar je moet er wel de tijd voor hebben om je erin te verdiepen, echt eenvoudig is het allemaal niet, alles houdt verband met elkaar.

bernadet
die na deze maand een klein beetje keltdeskundig is, denk ze.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Okt 2005, 21:23

Je bent al op zoveel terreinen deskundig!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2005, 11:53

En we gaan over op de druïden. Wat waren het nu, tirannen of rustige leermeesters?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Okt 2005, 18:52

Dat laatste toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2005, 18:59

Ja dat wordt wel gezegd maar ik las ook stukken dat ze ook niet zulke erge rustige leermeesters waren en behoorlijk dictator-achtig konden zijn.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Okt 2005, 20:51

Het zijn/waren natuurlijk ook maar mensen..dus dat zal wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2005, 17:59

Vandaag zijn de heksen aan de beurt, gek hè dat ondanks de positieve berichten van de laatste tijd, heksen nog steeds een beetje een huivering oproepen. Niet goed dus, geen goede mensen, zo zit het in mijn hoofd tenminste.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Okt 2005, 18:51

Heksen vond ik toch altijd een beetje leuk!
Ofwel deden ze je lekker griezelen ofwel waren het onschuldige kruidenvrouwtjes.

Groetjes. Tiba.

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 05 Okt 2005, 19:51

De reden waarom er nog heel wat mensen zijn die een heks 'slecht, oud, griezelig' vinden, is te wijten aan het stereotiepe beeld van de heks. In de meeste gevallen ziet m'n een heks als een krom oud vrouwtje met rode ogen, een grote neus en een puntmuts. Dit alles is gebaseerd op sprookjes(boeken). Echter staat dit los van de werkelijkheid. Je kan/kunt een heks niet herkennen aan het uiterlijk. Zowel mannen als vrouwen kunnen heks zijn. Heksen komen uit alle lagen van de bevolking en kunnen zowel jong als oud zijn. Enfin, heksen zijn gewone mensen die best aardig zijn.

Heks zijn op zich is geen gemakkelijke weg. Een heks is intensief bezig met studie en zelfontwikkeling. Jezelf leren kennen is niet altijd tof. Je hebt doorzettingsvermogen nodig en het is belangrijk om stevig in je schoenen te staan, wil je met al je aspecten van jezelf leren omgaan. Ook geloven heksen dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden. Deze belofte vind je vaak terug dat door een aantal heksen wordt gehanteerd:'doe wat je wil, zolang je niemand schaadt'. Daarbij geloven veel heksen dat alles wat zij doen op de een of andere manier weer bij henzelf terugkeert. Owel; wat je zaait zul je ook oogsten. Een heks zal dus altijd goed nadenken welk gevolg een keuze kan hebben alvorens tot aktie over te gaan. Met andere woorden; een heks zal dus, als dat in zijn/haar mwacht ligt, juist proberen om een ander te helpen.

Met dit schrijven hoop ik dat jullie nu een andere kijk hebben gekregen op het woord heks.

Ook hebben heksen oog voor alles wat met de natuur heeft te maken.
Kruidenleer is ook een belangrijk onderdeel van hekserij. Dit alles omdat heksen graag dicht bij de natuur staan
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Okt 2005, 20:46

Dat klopt niet helemaal wat je hier over heksen zegt, Sharleen. Er zijn twee soorten heksen: de zwarte heksen en de witte heksen. De zwarte heksen houden zich bezig met zeer duistere zaken, maar de witte heksen zijn de goede, die een diepe band met de natuur onderhouden (de witte bezweren de boze geesten, terwijl de zwarte juist boze geesten oproepen) en zoals je als zei verstand hebben van kruidenmengels en op genezen uit zijn. De zwarte heksen willen juist alleen maar ziek maken. Ondanks het feit dat er tegenwoordig vaker aandacht aan heksen (heks kan zowel een vrouw als een man zijn zoals je terecht opmerkt) wordt besteed, vinden de meeste rituelen toch in het verborgene, buiten de openbaarheid plaats. Ik geef ze geen ongelijk, er wordt al genoeg nonsens over heksen verspreid.
Gisteravond kon ik mijn oren niet geloven toen er een ex-heks bij Andries Knevel was aan het vertellen over haar heksenbestaan. Aan de ene kant genoot ze ervan, terwijl aan de andere kant beweerde dat ze helemaal naar de duisternis, naar het occulte werd ingetrokken.
Ze was nu Christen geworden en is een persoonlijke kruistocht tegen heksen begonnen. Ze scheerde bijna alle heksen over een kam en ik wist niet wat ik hoorde toen ze de boeken van Harry Potter satanische krachten toeschreef en zei (net zoals de nieuw Paus al eerder dit jaar deed) dat dit kinderen tot duistere rituelen aanzette. Dat kinderen door het lezen van zulke boeken toverdrankjes op school zouden brouwen en helemaal in het occulte verderf zouden storten. Ze waarschuwde ouders die hun kinderen toestonden zulke boeken te laten lezen.
Natuurlijk, wie zich verdiept in oerkrachten en energieën die komt er wel achter dat dit gebieden zijn waar de moderne mens weinig kaas van gegeten heeft en moet oppassen dat er hij niet in verstrikt raakt, maar dat kinderen het lezen van bv de Griezelbus aan zou zetten om zelf contact met het occulte maken is grote kul. De fantasie van kinderen worden door zulke spannende boeken op gang gebracht. Maar het is een momentopname, daarna gooien ze zich weer op een ander boek.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Okt 2005, 21:01

Ik wil ook nog dit zeggen. Ik heb zelf een grote, persoonlijk interesse in alles wat met het occulte te maken heeft. (Niet dat ik zelf seances hou, daar hou ik me verre van, omdat ik geloof dat hier krachten in het spel zijn, waar niet mee te spotten valt en dat het verkeerd kan uitpakken). Ik lees erover en bestudeer het, probeer het kaf van het koren te scheiden. Sinds de tijd dat ik vroeger op school geconfronteerd werd met het gruwelijk fenomeen uit de geschiedenis van heksen verbranden (en zoals we weten zijn uit bijgeloof toen heel wat onschuldige roodharige vrouwen vermoord. Een meisje uit mijn klas heeft toen ook een openbarende spreekbeurt hier over gehouden), wilde ik meer over dit onderwerp weten.
Tegenwoordig is heks zijn door de moderne tijd een ontzettend complex fenomeen geworden, iets wat zich beweegt tussen oeroude rituelen die een diepe band met de natuur verraden en een verwaterde versie die riekt naar commerciele interessantdoenerij, die via media als tv voor grof geld geexploiteerd wordt.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Okt 2005, 21:06

De kelten zijn een mysterieus volk (nog altijd is niet duidelijk of ze echt bestaan hebben!) die vanuit Zuid-Europa naar het Noorden zijn getrokken en Engeland en Schotland veroverd hebben. Er is weinig van de Kelten bewaard gebleven, maar wat er van relicten zijn gevonden, duiden wel op een hoog ontwikkelde cultuur; zodanig zelfs dat het voor een moderne mens heel moeilijk is om hun denken te doorgronden.
Tekens zijn er inderdaad veel, de zogenaamde Runetekens.
Voordat Hitler en zijn companen de swastika letterlijk zwart gemaakt hebben (trouwens het echt kelten teken onderscheidt zich van het Nazi-symbool door het ontbreken van dwarse balkjes, was het teken dat stond voor voorspoed. En nog natuurlijk! Op internet zijn er fraaie sites over Rune tekens te vinden.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten