Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2016, 12:28

Ik ben nog bezig Renate, maar het is erg moeilijk om een beetje passende citaten rond dit onderwerp te vinden die niet beledigend zijn en niet heel erg flauw of overdreven tolerant zijn.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Renate » 15 Mei 2016, 13:59

Ik dacht dat je de citaten ook aangeleverd kreeg, met de boeken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2016, 14:06

ha nee, Berdine doet al meer dan genoeg!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Renate » 15 Mei 2016, 14:39

Inderdaad. Het vinden van citaten lijkt me ook al een hele klus.

Als ik het thema zie, heb ik zelf meestal ook wel een aantal boeken in m'n hoofd, maar citaten nooit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2016, 11:20

Will Grayson, will grayson
John Green & David Levithan



Op de meest onwaarschijnlijke plek in Chicago ontmoet Will Grayson, will grayson. De eerste Will Grayson is een jongen die vooral probeert zo onopvallend mogelijk te zijn. Maar dat is tamelijk onmogelijk als je beste vriend Tiny Cooper is, de gayste mens ter wereld die werkt aan zijn Buitengewoon Magistrale musical en ervan overtuigd is dat het universum om hem draait, en om iedereen die zich in zijn buurt bevindt.

De tweede will grayson is vooral boos. Boos op zijn leven, op de wereld, op alles - al weet hij eigenlijk niet waarom. En dan heeft hij ook nog een tamelijk irritante beste vriendin die nooit begrijpt wanneer hij alleen gelaten wil worden.

Wanneer Will - tot leven gebracht door John Green - en will - bezield door David Levithan - elkaar ontmoeten, raakt hun leven in een stroomversnelling die uitmondt in de première van Tiny's musical.

Hilarisch, verrukkelijk bizar en tegelijkertijd vreselijk herkenbaar: iedereen zal in Will en will zichzelf herkennen.


ISBN 9789047703969 | Hardcover | 200 pagina's | Lemniscaat | juli 2014
vertaald door Aleid van Eekelen-Benders

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2016, 11:20

Citaat van de dag

In een heterohuwelijk weet je van tevoren dat je elkaar niet begrijpt, maar hoe lossen homo`s dat op?

Vrij Nederland

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Renate » 16 Mei 2016, 11:43

Klinkt als een interessant boek. Gaat op m'n lijstje.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2016, 12:10

Ik vind vooral het gedoe met al of niet hoofdtekens intrigerend. Maar of ik het daarom zal lezen?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Renate » 16 Mei 2016, 12:42

Twee kanten van dezelfde persoon?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2016, 13:28

Ja, dat zat ik ook te denken Renate.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor berdine » 16 Mei 2016, 14:37

Ik kan jullie discussie niet meer volgen. Over welk boek hebben jullie het nou?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Renate » 16 Mei 2016, 15:33

Over Will Grayson, will grayson, het laatste boek dat in dit draadje genoemd is.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor berdine » 16 Mei 2016, 15:40

Maar wat betekent dan "het gedoe met al of niet hoofdtekens" wat Marjo noemt, maar misschien moet ik dat aan Marjo zelf vragen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2016, 15:44

De titel is: Will Grayson, will grayson.
De ene keer dus met hoofdletter, de andere keer zonder hoofdletter. snappie?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor berdine » 16 Mei 2016, 16:03

Aha, hoofdletters! (Sorry Marjo, ik noem ze nooit 'hoofdtekens', dus ik begreep het niet). Ik had alles al drie keer doorgelezen, maar de kleine letters in de beschrijving niet als een bewuste keuze geïnterpreteerd. Ik snap het nu helemaal. Dank je wel voor de uitleg! :-)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2016, 16:46

Grappig dat jullie discussiëren over iets wat ik dus fout gedaan heb. Natuurlijk zijn het hoofdletters!! Sorry Berdine!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor berdine » 16 Mei 2016, 16:55

Oh, fout? Ik dacht dat het een ander woord was voor hoofdletters, maar dat ik het niet kende!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2016, 07:59

Voor een verloren soldaat
Rudi van Danzig



'Voor een verloren soldaat' speelt zich af in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog en is gesitueerd op het Friese platteland, tegen de achtergrond van de Nederlandse bevrijding. De roman kent een sterk autobiografisch karakter. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de elfjarige Jeroen, die door soldaat Wolt gedwongen wordt tot intiem lichamelijk contact. De pijnlijke ervaring leidt tot verwarring bij de weerloze Jeroen. Veel wisselende emoties passeren de revue: enerzijds is er de schaamte, anderzijds voelt hij zich trots en uitverkoren. Als Jeroen veertig jaar na deze ervaring een stoet Canadese oud-strijders Amsterdam ziet binnentrekken, denkt hij onwillekeurig terug aan de soldaat en maakt de verwarring zich opnieuw van hem meester.


Rudi van Dantzig (Amsterdam, 1933) is een wereldberoemd choreograaf. In Voor een verloren soldaat vertelt hij zijn eigen aangrijpende oorlogsherinnerigen. Voor een verloren soldaat werd in 1986 bekroond met de Geerijan Lubberhuizenprijs.


Recensie
De wereldberoemde choreograaf en artistiek leider van het Nationaal Ballet Rudi van Dantzig ontpopte zich in zijn eerste boek als een begaafd auteur. Zijn herinneringen als oorlogskind dat een jaar in Friesland bij een gezin wordt ondergebracht tot een paar maanden na de bevrijding, worden zeer subtiel, met een fijn gevoel voor de psychologie, een groot inlevingsvermogen, een sterke verbeeldingskracht en een trefzekere stijl verwoord. Vooral de cruciale passages waarin de kinderlijke onschuld van de hoofdpersoon het aflegt tegen de kracht van een Amerikaanse soldaat, waardoor het kind zich bewust wordt van zijn eigen homoseksualiteit - een inwijding die het verdere leven zal bepalen - worden uiterst terughoudend, smaakvol en voor niemand afstotend beschreven.

Dit boek zal een groot publiek aanspreken vanwege de vermenging van de verschillende problematieken: de oorlog, het kindleven, de ontluikende seksualiteit, en vanwege de heldere voor iedereen toegankelijke en zeker meeslepende stijl van de auteur. Pocketeditie, normale druk, volle bladspiegel.
(Biblion recensie, C.L. van der Pluijm.)


ISBN 9789020414448 | Paperback |256 pagina's | L.J. Veen | april 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2016, 08:04

Citaat van de dag

Iemand zoenen betekent dat je hem houdt; Wolt had me stijf in zijn armen gehouden alsof hij me plat wilde drukken. Waarom deed hij dat, hij kende me niet eens... Ik knijp mijn ogen dicht en probeer te slapen. Niet aan 'dat' denken...

Rudi van Dantzig
Fragment uit: Voor een verloren soldaat

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2016, 11:51

Waar vier wegen samenkomen
Tommi Kinnunen


Waar vier wegen samenkomen is een vernuftig geconstrueerde familieroman, die zich afspeelt in Noord-Finland en een periode van honderd jaar beslaat. We volgen de vier eenzame levens van Maria, Lahja, Kaarina en Onni uit Kuusamo, het dorp waar vier wegen samenkomen.

Maria is de dorpsvroedvrouw die haar in 1890 afgelegde vroedvrouweneed gestand doet door met de fiets naar alle uithoeken van de plattelandsgemeente te rijden. Haar onafhankelijke geest maakt haar een vreemde eend in de bijt. Haar buitenechtelijke dochter Lahja probeert de ontbrekende passie in haar huwelijk met Onni te compenseren door materiële eisen te stellen. Onni wordt op zijn beurt verteerd door het verlangen naar de liefde en passie van een man. Het is aan Onni’s en Lahja’s schoondochter, Kaarina, om tientallen jaren later aan de ontmoeting van deze vier wegen betekenis te geven.

Waar vier wegen samenkomen is een verhaal over kleine mensen, grote gebouwen en (het leiden van) dubbele levens. Het is een fijngevoelig portret van mensen die worstelen met hun dromen in een omgeving die allergisch is voor verandering. Nooit eerder heeft een boek waarin zoveel onuitgesproken blijft, zozeer tot de verbeelding gesproken.

Tommi Kinnunen (1973)is een Finse auteur en docent literatuur. Naast romans schrijft hij ook toneelstukken en cabaret. Waar vier wegen samenkomen is zijn debuutroman.


Recensie
De levensgeschiedenissen van vier personen in Finland. Eerst maakt de lezer kennis met de kranige Maria, vroedvrouw, geëmancipeerd en eigenzinnig. Haar dochter Lahja daarentegen wil niets liever dan een man aan zich binden. In Onni lijkt ze een toegewijde echtgenoot te vinden, maar het geluk verdwijnt al snel als blijkt dat dochter Helena blind is geboren. Onni is ervan overtuigd dat hij gestraft wordt voor zijn zonden. Hij blijkt namelijk romantische ontmoetingen met een man te hebben, in een tijd waarin homoseksualiteit als een misdaad en ziekte wordt gezien. Terwijl Onni zijn schuldgevoelens weg timmert, verandert Lahja in een zure vrouw, die het leven vergalt van zoon Johannes en diens vrouw Kaarina.


Deze tragische familieroman demonstreert als geen ander dat bloed dikker is dan water en laat bovendien een fijngevoelig portret zien van personen die worstelen met hun dromen in een starre, zwijgzame omgeving. Mooi geschreven, met oog voor detail en de diepere lagen van de menselijke ziel. Dit debuut werd in Finland zeer positief ontvangen.
Jorieke Rutgers


ISBN 9789044627985 | Paperback | 256 pagina's | Promerheus | juli 2015
Vertaald door Sophie Kuiper

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2016, 11:52

Citaat van de dag

“We're queer, but music doesn't have a sexuality. Even if it was more clearly written to women, I still think that music is still just music.”


Sara Quin

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2016, 12:47

Lijkt me weer een mooi boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2016, 13:42

Ja hè, mij lijkt het ook zo mooi.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2016, 14:25

Ik heb iets met Finland.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2016, 11:41

Geroerd
Emma Donoghue



De onzekere eerstejaarsstudente Maria verhuist van het platteland naar Dublin om daar te gaan studeren. Ze vindt er een kamer bij de vriendinnen Ruth en Jaël, die haar hartelijk verwelkomen en haar wegwijs proberen te maken in de grote stad. Langzaam gaat het bij Maria dagen dat de relatie tussen Ruth en Jaël een andere is dan ze aanvankelijk dacht. En hoe meer ze begrijpt, hoe meer ze ontdekt over haar eigen seksualiteit.

Geroerd is het debuut van Emma Donoghue die met de roman Kamer haar grote, internationale succes beleefde.


Recensie

De zeventienjarige Maria studeert wiskunde en kunstgeschiedenis in Dublin. Ze vindt een kamer bij twee vriendinnen, Ruth en Jael. Overdag volgt ze colleges, 's avonds maakt ze kantoren schoon. Als ze ontdekt dat Ruth en Jael lesbisch zijn, is dat voor Maria een hele schok, mede door haar rooms-katholieke opvoeding. Toch blijft ze bij de twee vrouwen wonen omdat ze zich thuisvoelt in de sfeer van warme vriendschap. Enkele relaties met medestudenten lopen op niets uit. Als Jael en Ruth ruzie krijgen, verlaat laatstgenoemde de flat en verklaart Jael Maria haar liefde. Maar dan dringt opeens tot Maria door wat ze in haar hart al lang heeft geweten en gaat ze op zoek naar Ruth.
Een fijngevoelig verhaal waarin liefde, vriendschap en warmte centraal staan, maar dat ook een scherp tijdsbeeld geeft van het hedendaagse Dublin. Kleine druk.


ISBN 9789045802473 | Paperback | 222 pagina's | Uitgeverij Mouria | juni 2011
Vertaald door Ardy Stegeman, Marijke Versluys


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten