Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees (thema STILTE)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2016, 09:50

De witte stilte
Jack London



Alle goede boeken hebben met elkaar gemeen dat zij levensechter zijn dan wat er in werkelijkheid is gebeurd.
En als u tijdens het lezen het gevoel krijgt dat u al deze avonturen zelf heeft meegemaakt, dan is er pas een echte schrijver aan het woord geweest.
Jack London (1876-1916) is zo'n schrijver. Jack London groeide op aan de Amerikaanse Westkust, waar hij al heel jong een avontuurlijk leven leidde, eerst als fabrieksarbeider, oesterpiraat, later bij de visserijpolitie.
Hij was een echte autodidact en werd tijdens zijn leven al wereldberoemd. Hij was een van de best betaalde schrijvers uit zijn tijd. Veel van zijn boeken werden verfilmd, en hij wordt nog altijd veel gelezen en zelfs bestudeerd aan de universiteiten van Amerika.
De hier bijeen gebrachte verhalen zijn enkele hoogtepunten uit zijn omvangrijk oeuvre van meer dan veertig boeken die hij in slechts twintig jaar tijd schreef.


Recensie

Jack London (1876-1916) leidde een avontuurlijk bestaan en schreef tientallen romans en honderden verhalen. Hij was autodidact, maar al tijdens zijn leven groeide hij uit tot een legende. Als geen andere Amerikaanse schrijver in zijn tijd verdiende hij kapitalen met zijn boeken.

Het meest bekend werd hij met zijn dierenverhalen (bijv. 'White Fang'), die veelvuldig werden verfilmd. London was een meester in het beschrijven van de ongerepte natuur waarin de mens moet zien te overleven. De eenzame strijd tegen kou, honger, wilde dieren en mannelijke rivalen beschrijft hij realistisch en met een groot inlevingsvermogen. London zoekt letterlijk de grenzen op van wat een mens kan doorstaan.


De bundel 'De witte stilte' bevat een selectie van Jack Londons beste verhalen. Zij werden gekozen en vertaald door Hans Dütting, die vanaf zijn kindertijd een liefhebber is van Londons werk. Met deze bundel zet hij London weer op de kaart voor een nieuwe lezersgeneratie. Een kort overzicht van Londons leven en werk maakt deze uitgave geschikt voor een eerste kennismaking met deze fascinerende auteur. Vrij kleine druk.
L. Torn


ISBN 9789059113626 | Paperback | 330 pagina's | Aspekt | februari 2008
Vertaald door Hans Dütting

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2016, 09:50

Citaat van de dag

Stilte is alleen maar mooi, als ik daarna jou hoor.

Vincent Bijlo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2016, 11:51

De laaiende stilte
Albert Helman



Deze roman van wanhoop, haat en liefde vult het dagboek van Agnes d’Esternay.
Ze vlucht, tijdens de protestantenvervolging in Frankrijk, met twee zusters en een zwager naar Suriname, waar ze een leven hoopt te vinden van recht, gelijkheid en vrijheid voor iedereen. Ze kopen een plantage die ze ‘Bel-Exil’ noemen en beginnen de strijd tegen het oerwoud. Aanvankelijk schijnen ze die strijd te zullen winnen, maar steeds meer vervagen hun idealen, verzwakt hun weerstand, kwijnen ze weg in die laaiende stilte.
De trotse neger Isidoor speelt een belangrijke rol op de plantage, in het hart van Agnes én in het dagboek. De oogst mislukt, de negerslaven worden ziek, anderen sterven of lopen weg, Isidoor wordt doodgeranseld. Het oerwoud herneemt meer en meer zijn rechten.


Met de jaren leert Agnes afscheid te nemen van haar jeugd, van haar idealen, van haar onbeantwoorde liefdes, aanvaardt ze het lot van vrouw-alleen. Ze maakt zich losser van mensen en dingen en als haar ene zuster gestorven is en de andere het zo vurig begeerde kind verwacht, waardoor zij en haar man besluiten terug te gaan naar de bewoonde wereld, gaat Agnes mee. Ze is dan een uitgebrande oude vrouw, die in de geest achterblijft op de eenzame plantage, dicht bij de plek van de sterke Isidoor, die ze, doordat ze het moment van de keuze voorbij liet gaan, nooit heeft mogen liefhebben zoals ze dat gewild en gedroomd heeft; waarmee haar leven zijn vervulling zou hebben gevonden.

Het hele boek is ook te lezen bij dbnl http://www.dbnl.org/tekst/helm003laai01 ... 1_0002.php


ISBN 9789021444710 | E-book | 187 pagina's | Querido | februari 2013
Vertaald door Hans Dütting

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2016, 11:52

Citaat van de dag

Stilte: verbreek je al door er iets over te zeggen.

Freek de Jonge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2016, 10:06

Een minuut stilte
Siegfried Lenz


Een warme zomer in een klein havenstadje aan de Oostzee, vele jaren geleden. Benny Goodman en Ray Charles zijn nog in de mode, het strandfeest is het hoogtepunt van het jaar en als de lerares Engels de klas binnenkomt, staat iedereen op en roept: ‘Goedemorgen, Mrs Petersen.’

Dat Stella Petersen en haar leerling Christian elkaar liefhebben, mag niemand weten. Toch gaat deze novelle over niets anders. Over de woorden en gebaren, de toevallige ontmoetingen en aanrakingen die het begin vormden, over Christians gedurfde plan om de relatie te bestendigen en over het noodlot dat de geliefden nog dezelfde zomer treft.


Siegfried Lenz verhaalt op meesterlijke wijze over onmogelijke liefde en de beperkte houdbaarheid van volmaakt geluk


Recensie
Novelle over een kortstondige, tragisch aflopende liefde tussen een 18-jarige gymnasiast en Stella, zijn lerares Engels. Het sfeervolle en poëtisch vertelde verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van een Duits vissersplaatsje aan de Oostzee. Het begint met een herdenkingsbijeenkomst van de school voor de lerares die bij een scheepsongeluk om het leven is gekomen. De 18-jarige Christian is er ook bij en spreekt haar in zijn hoofd toe, hij herinnert haar en zichzelf aan hoe het was in die voorbije zomer. Voor hem was het allemaal nieuw en overweldigend, zij wist dat hun liefde niet kon voortduren.


Mooi, klein, tijdloos juweeltje over een jongen op de rand van kind en volwassene, over weemoed, droefheid, verlangen en liefde. Zal zeker ook jongeren aanspreken. Lenz (1926) maakte deel uit van de invloedrijke groep schrijvers Gruppe 47 en wordt als een van de belangrijkste naoorlogse Duitse schrijvers gezien. Normale druk. Vanaf ca. 16 jaar.
Redactie


ISBN 9789461641410 | Paperback | 109 pagina's | Van Gennep | juni 2012
Vertaald door Gerrit Bussink

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2016, 10:06

Citaat van de dag


En verder niets dan stilte,
zo intens, dat men niet weet,
of men er wel bij kan blijven staan;
intense stilte noopt tot zitten.


Menno ter Braak

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2016, 09:22

Stilte
Alice Munro



In Stilte, de uitzonderlijke nieuwe bundel van Alice Munro, vinden we verhalen over vrouwen van alle leeftijden en in alle mogelijke omstandigheden. Hun levens worden tastbaar gemaakt door de subtiliteit en de compassie van de schrijfster. Alice Munro laat de lasten van het leven en de verrassingen van de liefde zo levendig zien dat het onze eigen verhalen zouden kunnen zijn.


Recensie

Hoewel de verhalen in deze bundel voornamelijk over vrouwen gaan, is het niet direct een typisch vrouwenboek te noemen. Ook mannelijke lezers van 'echte literatuur' zullen belangstellend en ten slotte met bewondering genieten van dit boek. De auteur hanteert een eigen stijl en ook inhoudelijk zijn de verhalen apart, bijzonder.
Waar gaan ze over? Over eenzaamheid - zonder sentimentaliteit; over liefde; over begrip en onbegrip; over onverwachte ontmoetingen. Menselijke gebeurtenissen en toch geen alledaagse doorsneesituaties. Elk verhaal lees je nieuwsgierig. Opvallend lijkt het gevoel dat je krijgt dat de hoofdfiguren in een eigen wereld leven, ook al zijn ze steeds omringd door medemensen. Ze zijn nergens zielig, zelfs niet in hun echte eenzaamheid.
Lezers zullen vlagen van herkenning voelen, maar lang niet in elk verhaal. Sommige gedeelten lees en herlees je, gewoon om het prachtige taalgebruik. Een verhalenboek dat veel lezers van hoogwaardige, maar toegankelijke literatuur een plezier zal doen. De schrijfster kreeg in 2013 de Nobelprijs voor literatuur. Gebonden uitgave in pocketformaat (Colibri-bibliotheek), kleine druk.
T. van Oirschot-Sparla


ISBN 9789462371378 | Hardcover | 539 pagina's | Colibri | oktober 2015
Vertaald door Pleuke Boyce

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2016, 09:22

Citaat van de dag

Geleidelijk aan hield ik op het café te bezoeken; oefende me erin eenzaam te zijn; bezweek zo nu en dan voor de verleiding, maar trad iedere keer versterkt te voorschijn, tot ik tenslotte het grote genoegen smaakte naar de stilte te kunnen luisteren en naar de nieuwe stemmen die men daarin kan vernemen.

August Strindberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2016, 09:37

Muziek en stilte
Rose Tremain



Als de jonge luitspeler Peter Claire in 1629 in dienst komt van de Deense koning Christian IV, merkt hij gaandeweg dat op het paleis een strijd wordt uitgevochten tussen goed en kwaad, tussen muziek en stilte. Hij wordt de 'Engel van de Koning' genoemd, maar zijn loyaliteitsbesef krijgt het zwaar te verduren als hij verliefd wordt op de jonge gezelschapsdame van de overspelige koningin. Hoe kan hij toch zijn dromen werkelijkheid laten worden en zijn ziel redden?

Recensie
Vanuit diverse invalshoeken ontspint zich het verhaal over Peter Claire, een jonge Engelse luitspeler die in 1629 deel gaat uitmaken van het orkest van de Deense koning Christiaan IV. In de vreemde maatschappij die het Deense hof is, probeert Peter zijn weg te vinden, als hij in een loyaliteitsconflict dreigt te komen. De lelijke koning benoemt de knappe, blonde luitspeler tot een van zijn beschermengelen en kort daarna wordt Peter verliefd op een hofdame van de inmiddels van haar minnaar zwanger geraakte koningin.
Ook de koning staat in 1630 voor een dilemma als zijn neef Karel I hem royale financiële steun biedt, op voorwaarde dat Peter luitenist aan het Engelse hof wordt. Uiteindelijk vindt deze zijn geluk.


De historische romans van Tremain (1943) zijn meermalen genomineerd voor de Booker Prize. Deze roman werd geprezen door de Engelse kritiek en is vergelijkbaar met het beste werk van Hella Haasse. Het is een prachtig, complex en heel boeiend verhaal, dat veel laat zien, niets veroordeelt en een mooi beeld geeft van zeer verschillende mensen. De vertaling leest prettig. Omslagillustratie met elementen uit de roman. Normale druk.
(Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart)


ISBN 9789044508215 | Hardcover | 510 pagina's | De Geus| februari 2006
Vertaald door E. Dabekaussen, T. Maters

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2016, 09:38

Citaat van de dag

Na de stilte komt muziek het dichtst bij het zeggen van het onzegbare.

Aldous Huxley

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2016, 10:50

Aan de rand van de stilte
Anneriek van Heugten


Parijs, 1843. De aanstormende musicus Patrice is de zoon van een klarinetbouwer. Een ontmoeting met Adolphe Sax, uitvinder van de saxofoon, zet zijn leven op zijn kop. Al bij de eerste klanken verliest Patrice zijn hart aan het nieuwe instrument. Maar zijn vader en de andere instrumentenmakers moeten niks hebben van Sax.


ISBN 9789044823233 | Hardcover | 188 pagina's | Clavis | oktober 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2016, 10:50

Citaat van de dag

Aan afgunst kun je ontkomen als je de kunst verstaat in stilte blij te zijn.

Seneca

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2016, 09:57

De stilte der zee
Vercors



Een Duitse officier wordt ingekwartierd bij een Fransman en zijn nichtje. De sfeer is ijzig. Geen woord wensen de Fransen met hun bezetter te wisselen. Maar gaandeweg raken de broer en zijn nicht in de ban van deze rijzige Germaan, die in niets beantwoordt aan het clichébeeld van de nazi. De stilte der zee kwam in de oorlogsjaren via via bij de ondergrondse Bezige Bij terecht. Tijdens het productieproces vielen de drukproeven in handen van de Gestapo. Twee drukkers en een typograaf werden gedood. Zo heeft deze kleine roman niet alleen het verzet tot onderwerp, maar is ook de ontstaansgeschiedenis daar nauw mee verweven.


Recensie
De auteur, een verzetsman, verhaalt over de inkwartiering van een Duitse officier bij een Franse familie (oom en nicht). Zijn pogingen tot vriendelijkheid worden met aanhoudend stilzwijgen beantwoord, zijn monologen lopen uit op bittere teleurstelling. Toenadering en afstand, naïef idealisme, beschaving en brute teleurstelling. Aangrijpende beschrijving van personages, gevoelens, situaties van contact en isolement.
Klassieker uit de twintigste-eeuwse Franse oorlogs- en verzetsliteratuur, opnieuw in het Nederlands vertaald vanwege zeventig jaar bevrijding.
Goede vertaling, hoge literaire kwaliteit, ook politiek-historisch (Frans-Duitse relaties, Tweede Wereldoorlog) zeer interessant en verhelderend. Voor een breed publiek.
Dr. B.J.S. Hoetjes


ISBN 9789023493914 | Hardcover | 56 pagina's | De Bezige Bij | mei 2015
Vertaald door Frans de Haan

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2016, 09:58

Was weer eens een nieuw citaat vergeten :(

Sorry

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2016, 09:45

Het huis van de stilte
Orhan Pamuk



Zomer 1980. Tegen de achtergrond van het politieke geweld in Turkije vieren drie kleinkinderen - een communiste, een in het leven teleurgestelde historicus en een verwende puber - hun vakantie in het oude huis van hun grootmoeder. De grootmoeder brengt de hete zomerdagen voornamelijk boven in haar geblindeerde kamer door. Via haar herinneringen wordt langzaam maar zeker een gruwelijk geheim uit de familie blootgelegd.


Recensie
Drie kleinkinderen brengen hun vakantie door in het oude huis van hun grootmoeder in een kustplaats ca. 50 km verwijderd van de Turkse hoofdstad. De grootmoeder is een in zichzelf gekeerde vrouw. Zij leeft met de herinneringen aan haar overleden man, een verbannen arts, wiens levenswerk bestond uit het schrijven van een encyclopedie. Haar verleden verbergt ook een verschrikkelijk geheim, dat zij en haar bediende, de dwerg Recep, kennen. De kleinkinderen laveren tussen de beklemming in het huis en hun eigen moeilijkheden.


Door de gekozen vorm wordt elk personage bijzonder belicht. Het verhaal rijgt zich met oplopende spanning vloeiend aaneen. Tevens weerspiegelt de auteur de problemen van de 20e-eeuwse Turkse samenleving in die van een Turkse familie. Orhan Pamuk (1952, Nobelprijs 2006) is een belangrijke hedendaagse Turkse schrijver. Dit boek bewijst zijn groot schrijverschap. Kleine druk.


ISBN 9789023477228 | Hardcover | 382 pagina's | De Bezige Bij | september 2013
Vertaald door Margreet Dorleijn

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2016, 09:45

Citaat van de dag

De stilte is het middagdutje van het geluid

José Artur

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2016, 12:16

De stilte van Thé
Marie de Meister


De stilte van Thé van Marie de Meister is een prachtig gedocumenteerde roman over een afstandskind uit de jaren vijftig, voor de lezers van A.M. Homes, Alice Munro en Gerbrand Bakker.


Wat als de liefde voor God groter is dan de liefde voor je kind? In het grote katholieke plattelandsgezin waar Sophie Keller opgroeide mocht niet gepraat worden over tante Thé, de zwijgende non. Dat Sophie soms werd uitgescholden voor koekoeksjong, kreeg pas betekenis toen ze op achttienjarige leeftijd de waarheid over haar afkomst hoorde. Zal ze de stilte van Thé kunnen doorbreken en antwoorden vinden?


Marie de Meister is het pseudoniem van Rikki Holtmaat. Ze is hoogleraar aan de juridische faculteit van Universiteit Leiden. De stilte van Thé, haar vierde boek, is aangrijpend zonder een spoortje van sentiment.


ISBN 9789026333514 | Hardcover | 384 pagina's | Ambo Anthos | maart 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2016, 12:16

Citaat van de dag

De stilte is een vriend die je nooit verraadt.

Lao-Tse

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2016, 08:37

Stilte
Shasuku Endo


Shusaku Endo's boek Stilte is internationaal onthaald als een van de meesterwerken van de Japanse literatuur. Het verhaal is op historische feiten gebaseerd en speelt zich af rond 1640, toen missionarissen pogingen deden om Japan te bekeren. Na een aanvankelijke bloeiperiode komt aan de opkomst van het rooms-katholicisme een eind door een zeer wrede en drastische vervolging van priesters en gelovigen.


De Portugese priester Sebastian Rodrigo begeeft zich op een levensgevaarlijke speurtocht naar zijn oude leermeester Ferreira, die naar verluidt zijn geloof heeft afgezworen. De ontmoetingen met Japanse christenen en hun nietsontziende vervolgers hebben ingrijpende gevolgen voor het leven van de jonge priester


ISBN 9789043520621| paperback | 240 pagina's | Uitgeverij Kok | 17 maart 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2016, 08:37

Citaat van de dag

Stilte is het verschil tussen niks zeggen en alles al gezegd hebben.

Herman de Coninck

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2016, 09:38

Stilte in beweging
Linda Myoki Lehrhaupt



In tegenstelling tot de meeste boeken over T’ai Chi en Qi Gong die zich doorgaans beperken tot praktische instructies voor de uitvoering van de verschillende ‘vormen’, biedt Stilte in beweging een persoonlijke kijk op deze intrigerende martiale kunst.
In hun pogingen de verschillende lichaamshoudingen onder de knie te krijgen, worden T’ai Chi-studenten vaak geconfronteerd met twijfel, frustratie, competentiestrijd en het verlangen zich te meten met anderen – allemaal problemen die zich ook voordoen in het gewone alledaagse leven. De auteur toont hoe deze en andere moeilijkheden waardevolle kansen bieden tot dieper gewaarzijn en het besef van de opvallende continuïteit tussen het beoefenen van T’ai Chi en het gewone leven. Ieder onderdeel van het boek bevat praktische oefeningen bedoeld om de T’ai Chi-bewegingen beter te leren begrijpen.


Recensie
Deze publicatie bevat nu niet eens een droog overzicht van de bewegingen van de Chinese bewegingskunst taji en qigong, maar biedt een inspirerende en leerzame kijk op de mogelijkheden tot persoonlijke groei ervan. Door het aanvaarden van de moeilijkheden die men bij beoefening tegenkomt (frustratie, twijfel, competentiestrijd) als een onlosmakelijk en wezenlijk onderdeel ervan kan men soortgelijke obstakels in het dagelijks leven makkelijker aan.
De deskundige auteur gaat in haar behandeling van de zeven basisbewegingen in evenveel hoofdstukken (inclusief oefeningen) uit van haar eigen ervaring en die van haar studenten, wat veel leesplezier oplevert. Ze richt zich meer op de geest dan de techniek, wat de sfeervolle illustraties benadrukken. Handig is ook het afsluitende hoofdstuk met antwoorden op de belangrijkste vragen over het onderwerp. Deze bijzondere invalshoek maakt het niet alleen een must voor de beoefenaars, maar tevens geschikt voor een breed lezerspubliek.
J. Hodenius


ISBN 9789056701918 | paperback | 256 pagina's | Milinda Uitgevers | juli 2012
Vertaald door Myriam van Gils

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2016, 09:39

Citaat van de dag

Kon ik af en toe de stilte maar wat harder zetten...

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2016, 09:58

Stilte in de studio
Toneellezen
Bies van Ede & Mark Janssen (ill)



Sebastiaan en Anna hebben op vrijdagavond een oppas: de beroemde acteur Bonno Bernhard. Dat is niet bijzonder, want Bonno is hun oom. Wat wél bijzonder is: hij past op hen in de televisiestudio's in Palingsmeer waar veel shows en seriesworden opgenomen. Voor Sebastiaan en Anna is het niet de eerste keer in de studio. Voor Chilène wel. Zij heeft een rolletje in een soap. Als je dit boek gaatlezen, zul je horen wat er gebeurt. Horen ja ... Het is de bedoeling dat jij hardop gaat lezen. Samen met een vriend of vriendinnetje speel je de verschillende rollen in het verhaal. Veel plezier!


Recensie
Als de ouders van Sebastiaan en Anna het druk hebben, zal oom Bonno in de televisiestudio's in Palingsmeer op het tweetal passen. Daar is ook Chilène aanwezig, een klasgenootje van Sebastiaan die een rolletje heeft in een soapserie. Sebastiaan vindt haar aanvankelijk maar een vervelende opschepper.


Het verhaal telt 26 korte hoofdstukken en een inleiding. Het is geschreven als een toneelstuk met 'regie-aanwijzingen', aangevuld met verhalende tekst. Er wordt gebruikgemaakt van gekleurde letters (in blauw staat Sebastiaans vertelling in de ik-vorm) en dialogen (voorafgegaan door de namen van de personages in kleur).
Voor school oefent Sebastiaan lange, moeilijke woorden. Die staan in cursief in de tekst. Boven ieder hoofdstuk staan tekeningen van de daarin optredende personages; allen worden op de schutbladen voorgesteld. Ook staan er enkele illustraties verspreid in het boek. Voor kinderen is het leuk om de dialogen hardop te lezen, AVI-M7. Deel in de reeks 'Toneellezen*, dat samen gelezen het best tot zijn recht komt. Vanaf ca. 10 jaar.
W. van der Pennen-Schleicher


ISBN 9789048710317 | paperback | 109 pagina's | Zwijsen Uitgeverij | april 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2016, 09:58

Citaat van de dag

Stilte is het enige dat niet verkeerd kan worden geciteerd.

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2016, 14:05

Een reis in stilte
Leven als Kartuizers
Joost Reijnders



Journalist Joost Reijnders reisde naar het eeuwenoude klooster en mocht er het monnikenleven meemaken. Hij sprak er met de Nederlandse generaal-overste van de orde, dom Marcellin Theeuwes, en interviewde als eerste de kluizenaars van La Grande Chartreuse. Over de stilte, over hun geloof, over het kartuizer-zijn, over hun visie op de wereld. Dit is het verhaal van mensen die tot in het diepst van hun ziel gelovig zijn.


Recensie
Journalist Reijnders tracht in deze persoonlijk getinte reportage het geheim te begrijpen van de mannen die in het beroemde benedittijnerklooster La Grande Chartreuse (Grenoble, Frankrijk) een streng kluizenaarsleven leiden. Hij doet verslag van hun dagelijkse leven van gebed, stilte en afzondering, en van zijn gesprekken met de generaal-overste van de orde, zijn oom dom Marcellis Theeuwes, en met enkele kartuizers.
Aanvankelijk denkt hij dat hij te maken zal krijgen met 'een verdwijnend fenomeen, bijna een curiositeit', omdat de ontkerkelijking groot is, het aantal roepingen voor het kloosterleven tot een minimum is gedaald en de nog bestaande abdijen en kloosters in sneltreinvaart vergrijzen. Maar hij wordt erdoor geraakt, dat in dit klooster de monniken op indrukwekkende wijze 'tot in het diepst van hun ziel gelovig zijn'. Hij noemt de kartuizers 'een rustpunt in een wereld vol verwarring'.


In korte hoofdstukken schrijft hij op interessante wijze over elementen van het kluizenaarsbestaan, de geschiedenis van de orde, enkele karakteristieke figuren daaruit, enkele personen met eigen ervaringen met deze kloostergemeenschap, de hedendaagse geloofsbeleving.
Met zwart-witfoto's, een historisch overzicht omtrent 'de kartuizenkloosters in de Lage Landen' en bronnenopgave.

Ton Smits


ISBN 9789025957070 | Paperback | 128 pagina's | Uitgeverij Ten Have | januari 2009


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten