Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees (thema STILTE)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees (thema STILTE)

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2016, 08:58

Stilte is het thema van de maand maart...

Berdine heeft weer heel wat titels bij elkaar gesprokkeld...

Ik wens jullie een mooie stille leesmaand.


Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stilte

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2016, 08:59

Maartse kamers
Y.M. Dangre


Voor het eerst van zijn leven is de tachtigjarige Fernand alleen. Zijn vriend Albert ligt in het ziekenhuis en is stervende. De enige persoon tot wie Fernand zich in deze maartse dagen kan richten, is uitgerekend Madeleine, de dochter die zijn relatie met Albert altijd bemoeilijkt heeft. Maartse kamers is een geraffineerd verhaal over ouderdom en schuld, over de universele vraag aan het einde van een mensenleven: heb ik het goede gedaan?


Recensie:

Tweede roman van Dangre, de jonge Vlaamse schrijver (1987) die de Debuutprijs won met ‘Vulkaanvrucht’ (2011). Albert, de 80-jarige vriend van de even oude Fernand, ligt in het ziekenhuis en is stervende. Tevergeefs probeert Fernand zijn vriend weer bij kennis te brengen. Dit is voor hem aanleiding om terug te blikken op hun leven, met name op het voor zijn vriend verzwegen geheim: zijn vroegere onstuimige relatie van twee weken met Céleste, waar een kind uit is voortgekomen, Madeleine. Maar ook Albert koestert een geheim verleden: zijn relaties met vele mannen van de tennisclub. Via flashbacks en wisselend vertelperspectief krijgt de lezer een fraai beeld van het gekissebis tussen de intellectueel Fernand, in de ban van Proust, en de flierefluiter Albert, de levendigste verteller van de twee.
Maar ondanks hun haat en nijd, vaak plastisch beschreven, rijst voor de lezer allengs het beeld op van twee mannen die elkaar oprecht liefhadden én van een man, Fernand, die nog steeds worstelt met z’n misstap, maar met zijndochter wordt herenigd. Normale druk.
L.A.A. Kruse


ISBN 9789023474524 | Paperback | 276 pagina's | De Bezige Bij | september 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2016, 09:13

Citaat van de dag

Is het koud in maart, dan nadert de lente met een vaart.

Weerspreuk

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Renate » 02 Mar 2016, 17:14

Ik heb het eerste boek van maart, met maart in de titel, inmiddels uit de bibliotheek gehaald.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2016, 18:12

ik vind dat toch zo leuk Renate, dat je zoveel leest van de boeken die hier geplaatst worden! echt super!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Renate » 02 Mar 2016, 18:59

Tja, ik lees veel en het is altijd lastig om iets te vinden dat me aanspreekt. Soms noteer ik de naam van een auteur die ik in VPRO Boeken zie, maar die boeken zijn vaak nog niet in de bibliotheek te vinden en tegen de tijd dat de boeken misschien wel in de bibliotheek staan, ben ik vergeten waarom ik de naam van de auteur op heb geschreven. Als ik hier iets tegenkom, in de vorm van een bespreking bij het thema van de maand en het spreekt me aan, dan kijk ik of de bibliotheek het heeft en in dat geval kan ik het lenen en lezen en hoef ik me niet af te vragen waarom ik de naam van de betreffende auteur op heb geschreven.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Marjo » 03 Mar 2016, 00:39

Ik wilde dat ik dat probleem had dat ik niets kon vinden dat me aanspreekt. Er is juist veel te veel!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Renate » 03 Mar 2016, 09:36

Ik vind dus altijd te veel dat me aanspreekt, maar dat komt met name door de stukken die ik hier over de boeken lees. Bij boekbesprekingen in de krant heb ik dat ook wel, maar die boeken vind ik dan vaak pas veel later in de bibliotheek en dan ben ik weer vergeten waarom ik de naam van de auteur opgeschreven heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2016, 12:14

ik heb bij Bol een 'verlanglijstje' gemaakt. en soms denk ik ook waarom staat dat boek er eigenlijk op? Hoe kom ik eraan. Als ik het toch wil lezen laat ik het staan, als ik het achteraf toch niet wil lezen gaat het eraf. En soms trakteer ik mezelf dan op een boek van m'n lijstje :D.
Maar het was bedoeld als compliment Renate, ik vind het echt heel leuk dat je steeds zo enthousiast reageert.
Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2016, 13:42

Schilder van stilte
Georgina Harding


Roemenië, jaren vijftig. Bij de ingang van een ziekenhuis wordt een man gevonden, kwetsbaar als een baby. Hij heeft geen identiteitspapieren bij zich en zegt geen woord, en het duurt dagen voordat men ontdekt dat hij doofstom is. Safta, een jonge zuster, voorziet hem van papier en potloden.


Oneindig traag verschijnen zijn herinneringen op papier: een heuvelrug, een stal, een auto, een landhuis, honden, spiegelkamers en samowars uit een verdwenen wereld. Safta deelt deze herinneringen, want zij groeide op in hetzelfde landhuis als de man die Augustin blijkt te heten. Hij als zoon van de kok, zij als dochter van de rijke bewoners.

Terwijl Safta’s wereld steeds groter werd – ze leerde talen, ontdekte de maatschappij en liefde – bleef die van Augustin klein en onveranderlijk. Safta vertrok voordat de oorlog uitbrak, Augustin bleef achter en hun levens namen voorgoed een andere wending, om na een aantal jaar weer bij elkaar te komen.
Een prachtige roman over verlies en hoop.


ISBN 9789041420077 | Paperback | 275 pagina's | Anthos |oktober 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2016, 13:42

Citaat van de dag

Kon ik af en toe de stilte maar wat harder zetten!

A. Eeckhost

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2016, 11:52

De rest is stilte
Carla Guelfenbein


De twaalfjarige Tommy houdt ervan om de stemmen van volwassenen op te nemen op zijn mp3-speler. 'Woorden zijn als pijlen. Ze komen en gaan, verwonden en doden, net als in oorlogen.' Tijdens een bruiloft kruipt hij onder een tafel en hoort voor het eerst over de joodse afkomst en zelfmoord van zijn moeder. Dit is het begin van zijn onderzoek 'tien ontdekkingen over de dood van mijn moeder'. Ieder gezinslid heeft zijn eigen geheim en eigen eenzaamheid. Alma, Tommy's stiefmoeder, heeft een affaire. Tommy's vader Juan heeft net een jonge patiënt verloren met dezelfde hartkwaal als zijn zoon en trekt zich terug in zijn eigen wereld. Wat houdt dit gezin nog bij elkaar?


Recensie
De twaalfjarige Tommy is geen doorsnee kind: hij heeft een aangeboren hartkwaal waardoor hij overbeschermd wordt opgevoed. Op jonge leeftijd heeft hij zijn moeder verloren. Wanneer hij op een familiefeest weer eens onder tafel een gesprek afluistert, verneemt hij dat zijn moeder van joodse afkomst was en dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Het is voor Tommy het begin van een onderzoek naar de leugens en waarheden in zijn leven. Al snel ontdekt hij meer dan hem lief is, maar hij is niet de enige die op vreselijke ontdekkingen stoot. Het dramatische einde is tegelijkertijd louterend en hoopvol.


De Chileense schrijfster (1959) is een meesterlijke vertelster die weinig kunstgrepen nodig heeft om haar verhaal aangrijpend te over te brengen. Het wisselende vertelstandpunt biedt inzicht in de gevoelens en drijfveren van alle hoofdpersonages. Het is echter de stem van Tommy die het meeste bijblijft, met zijn vertederende, maar ook ontnuchterend realistische kijk op de wereld. De tragische afloop kondigt zich in sneltreinvaart aan, en is even schokkend als onvermijdelijk. Een schitterend en meeslepend boek. Paperback; kleine druk.
T. Mortier


ISBN 9789089530349 | Paperback | 271 pagina's | Nieuw Amsterdam | mei 2010
Vertaald door Arie van der Wal

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2016, 11:52

Citaat van de dag

Zij die alle stilte vrezen,
hebben nooit hun hart gelezen.

C.S. Adema van Scheltema

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2016, 08:55

Perfecte stilte
Thomas Verbogt


Documentairemaker David Kromweg heeft geen idee hoe moedig hij is, totdat hij ineens in een gevaarlijke situatie belandt. Hij verbaast zich over zijn gedrag, hij is een ander mens dan hij dacht te zijn. En dat gaat knagen. Wat zegt het over hemzelf, en over zijn leven? Wat hij op orde dacht te hebben, blijkt een schijnvertoning te zijn.
Zoals vaker in de romans van Thomas Verbogt is er ook in het verleden van deze hoofdpersoon iets aan de hand waarvoor hij zijn ogen sloot, maar dat kan nu niet langer. Hij moet een bekentenis doen en ook daarvoor is moed nodig.
Perfecte stilte is een intense roman over de vraag hoe ver je kunt gaan in je leven.


Recensie
Prachtige aquarel, waarop ambachtsman Verbogt (1952) met pastelle streken de 57-jarige filmmaker David Kromweg (Verbogt!) tot leven wekt. In subtiele lijnen krijgen verleden en heden van Kromweg gestalte, keihard onderbroken doordat hij in een steeg door een bende volledig in elkaar wordt geslagen en op de intensive care belandt.


Zoals overal in deze roman is ook de ingehouden verwoording van deze slachtpartij indringend, bijna tot misselijk makend toe, te meer daar er nog een vrouw als slachtoffer bij betrokken is. Het grove geweld blijkt de overgang naar een ander leven, in reflectie een momentum van perfecte stilte, waarna het onderhuids vastgelopen leven van Kromweg weer elan krijgt. Er opent zich iets, het pijnlijke verleden mag onthuld worden, het sleetse huwelijk loopt af, toch zit de vaart er weer in.


Een roman die het genre 'psychologisch' overstijgt met verschillende mysteries en verschillende lagen, waar ook schuld en moed, (seksueel) geweld en onmacht kleur krijgen. Alles met (figuurlijk) kleine woorden, met zachte tinten, voldoende spanning en... een teder slot.
Normale druk.
Drs. P. van der Haar


ISBN 9789046809846 | Paperback | 207 pagina's | Nieuw Amsterdam | mei 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2016, 08:55

Citaat van de dag

Het is beter de stilte met zijn tweeën te beleven.

Fred de Swert

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Renate » 05 Mar 2016, 09:26

Het eerste maartboek heb ik uit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2016, 09:52

De taal van de stilte
Frances Itani


Op vijfjarige leeftijd verliest Grania, de dochter van een hardwerkende hotelier in een kleine stad in Ontario, als gevolg van roodvonk haar gehoor. Van de ene dag op de andere wordt ze afgesloten van de wereld die ze net begon te ontdekken. Haar moeder wordt geplaagd door schuldgevoelens en kan de doofheid van haar dochter moeilijk accepteren, maar Grania's redding is haar onvermoeibare grootmoeder die alles op alles zet om haar de taal van binnenuit bij te brengen. Wanneer het haar familie duidelijk wordt dat Grania moeite heeft om geaccepteerd te worden in de wereld van de horenden, sturen ze haar naar de School voor Doven in Belleville, waar zij gebarentaal en spraak leert.


Na haar schooltijd ontmoet Grania Jim, een jonge, horende man op wie ze halsoverkop verliefd wordt. Samen ontdekken zij een nieuwe taal, die zowel uit geluid als uit stilte bestaat. Grania's leven lijkt nu eindelijk in rustiger vaarwater terecht te komen, totdat de Eerste Wereldoorlog uitbreekt en het jonge paar uit elkaar wordt gedreven; Jim moet naar het slagveld in Vlaanderen. Maanden later keert hij getraumatiseerd terug naar Grania, en de twee vragen zich af of hun liefde bestand is tegen de herinneringen aan de oorlog.


De taal van de stilte is een uiterst aangrijpende roman over het leven van een jonge vrouw en haar strijd om een eigen leven te kunnen leiden in een wereld vol beroering. Frances Itani schreef een inspirerend verhaal over een dove vrouw in Canada ten tijde van de Eerste Wereldoorlog.


ISBN 9789069745206 | Paperback | 412 pagina's | Arena | oktober 2003
Vertaald door Hanka de Haas-de Roos

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2016, 09:52

Citaat van de dag


Er klonken stemmen.
Maar de stilte was sterker.
Dit was een stilte die dieper ging dan alleen maar de afwezigheid van geluid.
Dit was zo'n stilte die je voorzichtig tussen duim en wijsvinger kon nemen
en dan zou aanvoelen als zijde.


(Koos van Zomeren, Rondom Staal, blz. 102)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2016, 00:19

Nu krijgen we ook geen themaboek????

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2016, 09:30

ik kan hier op het forum een themaboek plaatsen, maar op de site kan dat nu even niet vanwege de update.

Dettie
die heel nieuwsgierig is hoe alles zal verlopen

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2016, 10:33

Als je er genoeg hebt waarom niet?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2016, 11:14

* Zucht* Vooruit dan maar, daar gaat m'n vrije daggie :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2016, 11:44

De stilte en het meisje
Peter Høeg


Kasper Krone is een wereldberoemde circusclown met een zwak voor poker en voor de muziek van Johann Sebastian Bach. Hij heeft een fenomenaal gehoor. Uit achtergrondgeluiden tijdens een telefoongesprek kan hij achterhalen waar iemand zich bevindt, en uit stembuigingen en toonhoogtes leidt hij verborgen bedoelingen af. Op een gure winterdag hoort hij dat een van zijn vroegere leerlingen, het tienjarige meisje KlaraMaria, is ontvoerd. Kasper neemt zich voor haar koste wat het kost terug te vinden. Zijn speurtocht door een door aardbevingen verwoest Kopenhagen brengt hem op het spoor van een mysterieuze club hoogbegaafde kinderen, die tot wonderbaarlijke en wereldschokkende dingen in staat zijn.
De fantastische, bovennatuurlijke elementen en verrassende wendingen volgen elkaar in hoog tempo op. De stilte en het meisje is een even grootse roman als Smilla's gevoel voor sneeuw, vol spanning en mysterie en levensechte, kleurrijke personages.

Recensie

Na een aantal literair zwijgzame jaren kwam er deze roman van de Deense succesauteur. Het is dan ook een veelkleurig, gecompliceerd en vooral monumentaal werk geworden. Drie (!) vertalers hebben een uitstekende Nederlandse uitgave tot stand gebracht.

Hoofdpersoon is Kasper Krone, een beroemde circusclown, therapeut, pokerspeler en verduisteraar van belastinggeld. Hij heeft een 'bovenmenselijk´ gehoor, dat hem in staat stelt om zijn luisterend oor binnen in mensen te leggen. Door de ontvoering van Klara Marie, een meisje dat hij behandelde, komt Kaspar terecht in de kringen van de internationale witte boorden criminaliteit.
Vervolgens ontwikkelen zich uiterst turbulente, actierijke en breed geschakeerde verhaallijnen die allemaal hetzelfde doel hebben: de zoektocht naar de ultieme stilte. Volgens Jan Kjaerstad is Hoegs roman 'thriller, beschouwing, actie, mystiek, sciencefiction, liefdesroman...'.
Hersenkrakende vertelkunst in optima forma! Paperback, vrij kleine druk.
Redactie

ISBN 9789029078283 | 455 pagina's | Meulenhoff | november 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2016, 11:45

Citaat van de dag

De stilte is altijd veel verontrustender dan het geluid: men heeft altijd meer angst in een parkeergarage dan op een markt.

José Arthur

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2016, 19:57

Neem dan morgen maar vrij...


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten