Thema februari 2016 is GEHEIM

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2016, 14:32

Renate schreef:Dat geeft toch niet? Ik hoef niet alleen boeken te lezen die nog niet besproken zijn?

haha nee natuurlijk niet Renate.
Ik denk dat berdine dat alleen maar even meldde zodat je het verslag kunt lezen, omdat je het boek interessant vindt klinken.
De recensie staat hier http://www.leestafel.info/sebastian-barry

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Renate » 28 Feb 2016, 14:34

Ik heb 'm gezien en ook al gekeken of de bibliotheek het heeft en dat is het geval.

Maar ja, met die recensieboeken erbij, die zeer welkom zijn, gaat het niet zo hard.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2016, 14:44

Nee, ik ken het 'probleem' Renate. Zoveel boeken zo weinig tijd.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor berdine » 28 Feb 2016, 19:06

Ja, zo bedoelde ik het. Overigens vond ik "Een lange, lange weg" een veel beter boek van Sebastian Barry, maar misschien trekt dat onderwerp je minder.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2016, 12:21

Het geheim van de bakker
Anneriek van Heugten


Griete is de dochter van een bakker. Als ze met een mand vol koeken door de stad, ontmoet ze de jonge hertog Karel. Die wil graag een koek proeven. Hij vindt de koek zo lekker dat Grietes vader mag leveren aan het paleis. Griete en haar familie zijn dolblij, maar ze krijgen ook te maken met jaloezie en verraad…
Het geheim van de bakker speelt in Mechelen in 1512.


Recensie

De ouders van de 11-jarige Griete hebben een bakkerij in Mechelen in Zuid-Nederland. Het is 1512 en de jonge hertog Karel V woont ook in Mechelen bij zijn tante Marghareta van Oostenrijk, Landvoogdes van de Nederlanden, tot hij oud genoeg is om zelf te regeren.
Als Griete de hertog tegenkomt, proeft hij een van de koeken die ze bij zich heeft. Hij vindt de koek zo lekker dat Grietes vader hofleverancier wordt, wat echter de jaloezie van andere bakkers veroorzaakt. De leden van het bakkersambacht in de stad gaan hem streng controleren.


De uitgave is onderdeel van de serie 'Terugblikken', een serie schoolboeken over onderwerpen uit de historische canon van de commissie Van Oostrom, in dit geval het venster 'Karel V'. Achterin staan een aantal korte informatieve stukjes en foto's over het leven en de tijd van Karel V; voorin staat een tijdlijn van de geschiedenis. Met zwart-witte potloodtekeningen van Jack Staller.
Voor kinderen in de midden- en bovenbouw van de basisschool is dit eenvoudige en rustig vertelde verhaal op AVI-M6 een mooie manier om iets te leren over de geschiedenis van Nederland.
Vanaf ca. 8 jaar.

Martijn Nicolaas


ISBN 9789053003862 | Hardcover | 96 pagina's | Delubas | juni 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2016, 12:21

Citaat van de dag

Ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten

Loesje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2016, 10:06

Het geheim van de piramiden
Robert Bauval


Men heeft altijd aangenomen dat de piramiden graftombes waren voor Egyptische vorsten. Toch is er nooit het lichaam van een vorst in aangetroffen. Evenmin heeft iemand kunnen verklaren waarom er een overduidelijke connectie is tussen de piramiden en de stand van de sterren.
Robert Bauval wil in dit boek bewijzen dat het mysterie van de piramiden alleen te verklaren is wanneer men openstaat voor alle natuurkundige gebeurtenissen die zich schijnbaar onopgemerkt onder onze neuzen en boven onze hoofden afspelen.


Recensie

De auteur van dit boek heeft 25 jaar onderzoek verricht naar de functie en plaats van Egyptische piramiden en verschillende andere bouwwerken en overblijfselen op de wereld. Met behulp van koolstofdateringen, astronomische computerprogramma's en andere studies, is door het onderzoek aangetoond dat (onder andere) Egyptenaren op de hoogte waren van precessie. Daarvan uitgaande blijkt dat er een volledig kosmologisch systeem ten grondslag ligt aan alles wat er is gedaan en gebouwd in Egypte. Zelfs de levensduur van koningen werd ondergeschikt gemaakt aan dit kosmologische systeem en er is geen schacht of kamer in een piramide te vinden die niet is gerelateerd aan posities van zon, maan, sterren of planeten. Uiteindelijk blijkt het Egyptische systeem ook van onschatbare invloed op het christendom geweest te zijn.
Een zeer uitgebreide en verantwoorde studie, met noten, appendix, register, lijst van illustraties en een aantal kleurenfoto's in drie katernen.
Bauval heeft waarschijnlijk het geheim totaal ontraadseld!
F. van Soelen


ISBN 9789043909709 | Hardcover | 375 pagina's | Kosmos uitgevers | juni 2007
vertaald door Lies van Velsen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2016, 10:07

Citaat van de dag

Een geheim is als een gat in uw kleding; hoe meer je het verborgen wilt houden, hoe meer je er de aandacht op trekt.

Carmen Sylva

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2016, 18:06

'Maartse kamers' was ook zo'n boek dat ik weggelegd heb omdat ik het thema niet prettig vind.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2016, 18:12

Hou je niet zo van boeken over homoseksualiteit? Of is het wat anders?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2016, 18:16

Dat thema trekt me niet, maar het is algemener dan dat. Ik leg boeken die alleen maar vertellen over wat voor soort liefde dan ook opzij.
Laatst een over twee mannen en vrouwen die maar aan deden. Of een over een driehoeksverhouding. Als dat het thema is, en niet alleen maar op de achtergrond meespeelt, dan bedank ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2016, 18:53

ja, kan ik me wel iets bij voorstellen. Een boek dat alleen maar over liefde gaat kan erg vervelend zijn. Dat wordt al gauw een romannetje of een hoop gedoe op niets af.
Maar ik zit nu te denken aan Giovanni's kamer, een heel beklemmend boek over twee homoseksuele jongens die in een piepkleine kamer leefden.
( http://www.leestafel.info/james-baldwin ) Dat was prachtig geschreven. - Maar ik vraag me nu af of het alleen over hun relatie ging of toch meer. - (dacht van niet) Ook Hella Haasse schreef een mooi boek over mevrouw Bentink, die was zeer heftig verliefd op iemand anders, had ook een verhouding met die man. Dat was ook mooi.
Maar ik kan me goed voorstellen dat veel verhalen die alleen maar over liefde gaan je niet erg aantrekken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema februari 2016 is geheim

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2016, 21:22

Die kan ik dan alvast links laten liggen.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten