thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Willeke » 16 Jan 2016, 13:33

Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe jullie de maand vol krijgen. Complimenten!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2016, 13:47

Allemaal dankzij berdine! Ik vind het ook knap.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Willeke » 16 Jan 2016, 21:07

Vorige maand dacht ik ook al... dat gaat écht niet lukken. Maar toch...!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2016, 12:00

De berg zegt
Ivan Heylen


In De berg zegt vertelt Ivan Heylen magistraal over zijn leven als artiest, arbeiderskind, echtgenoot, vader van vijf dochters, zanger, journalist en televisiemaker. Ivan Heylen leefde ontelbare levens. Hij werd in Vlaanderen en Nederland een icoon als zanger, journalist en televisiemaker en in een parallel leven als filmmaker, kunstschilder en meester-hobbykok. Ook privé beklom hij vele bergen.


In De berg zegt vertelt hij hoe hij evolueerde van polderdorpeling tot wereldburger en verklaart hij waarom zijn leven een succes is geworden. Ivan Heylen analyseert haarfijn zijn afgelegde weg, motiveert zijn rake en foute beslissingen en spaart man noch paard. In De berg zegt toont hij zich een ware meester in de vertelkunst. Deze autobiografie leest dan ook als een roman, is boeiend, humoristisch, brutaal, intens beklijvend én wijs als een berg.


ISBN 9789461312938 | Paperback | 320 pagina's | Halewyck, Uitgeverij Van | april 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2016, 12:01

Citaat van de dag

Achter een berg van moeilijkheden ligt een land vol mogelijkheden

Wim Konings

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Willeke » 17 Jan 2016, 19:48

Oh, Enid Blyton, dat is nog een jeugd sentiment... de vijf en de schat van...huppeldepup. Eindeloos herlezen. Volgens mij heb ik het nog ergens. Het heeft al menig opruimwoede doorstaan, ik kan het niet weg doen. Samen met W.G van der Hulst en de schrijver van Arendsoog is zij toch wel verantwoordelijk voor mijn leeshonger.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Renate » 17 Jan 2016, 20:21

Ja Willeke, die boeken over De vijf heb ik ook verslonden. Helaas heb ik ze zelf niet, maar haalde ik ze altijd uit de bibliotheek. Arendsoog heb ik heel wat gelezen. Ik had er een boek van en op een gegeven moment kreeg ik van iemand bij mij in de flat een redelijke verzameling. Verder hield ik van de boeken over Pim Pandoer en boeken van J.B. Schuil, naar ik meen (De Katjangs, de A.F.C.ers en nog meer).

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Willeke » 17 Jan 2016, 22:07

Die ken ik dan weer niet. Maar volgens mij ben jij wat jonger dan ik.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Renate » 18 Jan 2016, 08:49

Ik meen dat Pim Pandoer ongeveer uit dezelfde tijd als Arendsoog kwam. En J.B. Schuil of zo, is volgens mij nog ouder. Die boeken spelen zich echt voor of kort na de oorlog af, toen Indonesië nog bij Nederland hoorde.
Maar ik geloof dat de boeken over Pim Pandoer de tand des tijds om de een of andere reden wat minder hebben doorstaan dan Arendsoog.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2016, 10:57

De Vijf ken ik niet vanuit mijn jeugd wel een paar wat later gelezen. Ik hoor van iedereen dat ze zo leuk waren. Ook Arendsoog en Pim Pandoer gelezen toen ik in de twintig was. W.G. van der Hulst heb ik wél gelezen als kind, prachtig vond ik dat toentertijd.
Maar Enid Blyton? Nee kan me niet herinneren. Kameleon ook niet trouwens.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2016, 11:15

De vijf en de schat in de bergen
Enid Blyton



Tijdens de kerstvakantie zijn Julian, George, Dick en Annie allevier ziek. Om een beetje bij te komen voor ze weer naar school moeten, mogen ze een weekje op vakantie in de bergen. Daar verblijven ze met z'n allen in een gezellige berghut. Op een avond zien ze een vreemde, trillende mist opstijgen en voelen ze een hevig gerommel van diep uit de aarde komen. In wat voor bloedstollend avontuur zijn De Vijf nu weer beland?


Biblion Recensie
Het bekende viertal kinderen en hun hond beleven een spannend avontuur in de kerstvakantie. Alle boeken van Blyton spelen zich af in vakanties, te danken aan het Engelse schoolsysteem. Om weer op krachten te komen na een ernstige griep mogen zij naar Wales om daar te skien en te sleeen. In de buurt van de boerderij waar zij logeren, hebben de dorpsbewoners vreemde verschijnselen waargenomen: eigenaardig licht, gecombineerd met onderaards gerommel. Het ondernemende stel gaat op onderzoek uit, daarbij geholpen door het dochtertje van de schaapherder. Via een geheime ingang komen zij in een groot huis, waar vreemdelingen de eigenaresse gevangen houden. De spanning is goed gedoseerd, jammer dat schrijfster niet nader ingaat op de schat, die verborgen ligt in de spelonken onder het huis, het blijft bij een vage aanduiding.
Herdruk van de gemoderniseerde editie: meer eigentijds taalgebruik, hier en daar ingekorte beschrijvingen zonder het oorspronkelijke verhaal geweld aan te doen, modernere zwartwitillustraties en stevige kaft met een waterverftekening.
Voor kinderen vanaf ca. 9 jaar.


ISBN 9789023010937 | Hardcover | 160 pagina's | Becht's Uitgevers-Maatschappij | juli 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2016, 11:15

Citaat van de dag

Een kale berg behoeft geen dorp

Remco Campert

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Renate » 18 Jan 2016, 12:05

De Kameleon heb ik ook gelezen. Helaas heb ik die boeken naar ik meen weggegeven aan een oud collega van m'n vader, die al weer een hele tijd geleden aan MS is overleden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2016, 10:45

Verkondig het op de bergen
James Baldwin


John Grimes is de stiefzoon van een Voorganger in een zwarte baptistenkerk. Hij heeft grote moeite om zijn eigen identiteit te vinden en is zoekende naar hoe hij zijn leven kan vormgeven aan de ene kant en tegelijkertijd een weg te vinden binnen het geloof aan de andere kant.


Recensie

Deze roman, als debuut voor het eerst verschenen in 1953, speelt in de kringen van de zwarte inwoners van de Verenigde Staten, zo'n 50, 60 jaar geleden. Het is een grotendeels autobiografisch verhaal, waarin de schrijver de geschiedenis van zijn familie en van zijn eigen jeugd beschrijft.
Een zeer geëmotioneerd christendom, met daarin veel schuldbesef en boetedoening speelt daarbij een belangrijke rol. Centraal staat zijn vader, een zeer orthodoxe en autoritaire dominee in Harlem, New York.
Naast de uitvoerige beschrijvingen van geëxalteerde religieuze bijeenkomsten valt verder op de weergave van zeer goed aangevoelde ontwikkelingen van de personages. Een boeiend geheel.


De schrijver, geboren in 1924, is ook bekend door zijn strijd voor de burgerrechten van de negers in de U.S.A.
(NBD|Biblion recensie, Drs. K. de Jong Ozn)


ISBN 9789023010937 | Hardcover | 267 pagina's | De Bezige Bij | 1984
Originele titel Go tell it on the mountains vertaling Wijmie Fijn

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2016, 10:45

Citaat van de dag

Als geloof al bergen kan verzetten, beeld je dan eens in wat kennis allemaal kan doen.

Alan Harris

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2016, 12:24

De onzichtbare berg
Carolina De Robertis



Een meeslepende en warmbloedige roman over drie generaties vrouwen, op zoek naar liefde en authenticiteit.


Recensie
Aan de hand van het leven van drie vrouwen (Pajarita, Eva en Salome) uit een Uruguayaanse familie van Italiaanse origine wordt ook de geschiedenis van het land zelf beschreven.
Pajitra, in 1900 (terug) gevonden in een boom, trouwt met een Italiaanse nietsnut, trekt met hem naar de hoofdstad Montevideo en verdient voor haar familie de kost als kruidendokter. Haar dochter Eva ontvlucht haar ongelukkige jeugd, wordt dichteres en verhuist naar Buenos Aires waar de Perons hun glorietijd beleven, later keert ze terug naar Montevideo. Eva's dochter Salome wordt communiste en zet alles op het spel door haar contacten met de guerrillabeweging (Tupamaros).


Goed en beeldend geschreven, panoramische, kleurrijke familiesaga met een vleugje magisch realisme. Doet denken aan werk van de Chileense Isabel Allende. Er is meer diepgang dan gebruikelijk in dit genre, de geschiedenis en de politiek van de regio spelen een belangrijke rol. In een nawoord schrijft de auteur, die uitgebreid onderzoek deed voor dit boek, dat het verhaal op fantasie berust maar veel is gebaseerd op feitelijke gebeurtenissen. Deze debuutroman wordt uitgebracht in vijftien landen in elf talen. Paperback met vrij kleine druk. Meer informatie op carolinaderobertis.com.
Biblion Redactie


ISBN 9789023441823 | Paperback | 464 pagina's | Cargo | augustus 2009
Vertaald door Monique Eggermont

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2016, 12:24

Citaat van de dag

Zachtheid verzet bergen

Victor Cherbuliez

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2016, 10:34

De kleuren van de berg
Da Chen



Da Chen wodt geboren in 1962, in een dorp meer dan 50 uur met de trein verwijderd van Beijing. Omdat zijn familie behoort tot de verachtelijk klasse van landheren, maakt hem dat tot een gemakkelijk doelwit van de onderwijzers, die vaak tevens boeren zijn, en boerenjongens die hem voortdurend pesten. Terwijl zijn oudere broer, Jin, en zijn zusters worden gedwongen op de rijstvelden te werken, krijgt Da Chen genoeg van de chaotische leerstellingen van de Culturele Revolutie. Hij zoekt zijn toevlucht tot een bende jonge misdadigers die een luchthartige kijk op het leven heeft.
Maar Da Chen is vastbesloten de berg Ch'ing de rug toe te keren. Hij voelt er niets voor om in armoede blootsvoets rond te blijven lopen, in een omgeving die verstoken is van elektriciteit en waar geen toekomst is voor hem. Samen met zijn broer Jin, die al vanaf zijn kindertijd op het land heeft gewerkt, begint hij dag en nacht te studeren. Op zestienjarige leeftijd neemt Da Chen voor het eerst van zijn leven de bus en de trein en reist naar Beijing, op weg naar een veelbelovende toekomst.


ISBN 9789044305784 | Paperback | 336 pagina's | House of Books | november 2002
Vertaald door Ineke van Bronswijk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2016, 10:34

Citaat van de dag

Woorden zijn dwergen, daden zijn bergen

Spreekwoord

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2016, 09:33

Terug naar de bergen
Sarah Leipciger



Terug naar de bergen van Sarah Leipciger is een ontroerend boek over een bijzondere relatie tussen een vader en zoon, die constant strijden met de natuur, hun familie, de maatschappij en zichzelf. Een jongen rijdt een meisje aan, rijdt door en verdwijnt. Zijn vader is een jager die zijn dagen het liefst doorbrengt in de bergen maar jarenlang voor zijn kinderen is thuisgebleven nadat zijn vrouw hen in de steek had gelaten. Als de politie contact met hem opneemt omdat zijn zoon wordt vermist, vermoedt hij dat hij de enige is die hem kan vinden.


Recensie
De Canadese Sarah Leipciger tackelt in haar debuut 'Terug naar de bergen' een aantal lastige, actuele of herkenbare, thema’s: ouders en opgroeiende kinderen, drank en drugs, de onomkeerbare desastreuze gevolgen van een fatale beslissing, de zoektocht naar hulp en boetedoening.


Vanuit verschillende perspectieven en flashbacks naar gebeurtenissen en relaties in het verleden benadert Leipciger het cruciale voorval in haar boek: een jongen rijdt onder invloed een meisje aan en rijdt door. Langzaamaan wordt duidelijk wat er die nacht precies is gebeurd en zien en begrijpen we hoe de betrokkenen reageren. De verklaringen liggen in gebeurtenissen en relaties in het heden en het verleden. Leipciger licht steeds een nieuw stukje van de sluier op en laat zien hoe vader en zoon na jaren van strijd met elkaar en met zichzelf langzaam naar elkaar toegroeien en elkaar gaan begrijpen.
Het verhaal speelt op het ruige West-Canadese platteland en beschrijft de omgangsvormen en waarden in de kleine plattelandsgemeenschappen en in de bosbouw. De natuur heeft een wezenlijke en symbolische functie. Goed en aangrijpend verwoord, maar de sfeer- en situatietekeningen zijn soms gedetailleerd en traag.
Drs. Catharina B.E. de Koster-Schneider


ISBN 9789026329944 | Hardcover | 285 pagina's | Ambo/Anthos | augustus 2015
Vertaald door Barbara de Lange

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2016, 09:33

Citaat van de dag

De een reist naar zee, de ander trekt de bergen in, een derde verwijdert zich van zijn principes.

Ljubischa Manojlovic
Bron: Schreib wie du Schweigst, Milo Dor, Serbische Aphorismen, Europa Verlag, Wenen 1986

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2016, 09:53

Legende van de berg Ararat
Yaşar Kemal


Op een dag stopt er een wit paard voor het huis van de herder Ahmet. Naar lokaal gebruik mag hij het paard, na het drie keer weggeleid te hebben, tot zijn eigendom rekenen, maar pasja Mahmut Khan denkt hier anders over en gooit Ahmet in de ge-vangenis. Hier ontmoet hij Gülbahar, de dochter van de pasja, en ze worden al snel verliefd. Hun liefde lijkt echter gedoemd te mislukken als de pasja erachter komt.
Hij stelt namelijk als voorwaarde voor het huwelijk dat Ahmet de berg Ararat beklimt en daar een vuur ontsteekt. Pas dan mag hij trouwen met Gülbahar.


Recensie
De Turkse schrijver Yaşar Kemal heeft in dit sprookjesachtige liefdesverhaal de berg Ararat als centraal gegeven genomen. De berg met haar bijzondere eigenschappen en ook met haar bijzondere bewoners. Aan hun tradities valt niet te tornen en de Ottomaanse pasja Mahmut Khan die zich er wel aan waagt, komt voor vele raadsels en hindernissen te staan. Zijn dochter Gulhabar bemerkt dat haar vader fout handelt. Zij vat bovendien een intense liefde op voor de bergbewoner Ahmed en deze liefde heeft de steun en toewijding van het hele bergvolk. Het gewoonlijke happy end ontbreekt, maar het geeft dit spannende en poetisch geschreven verhaal een extra dimensie.


Yaşar Kemal (1923) is door zijn grote vertelkunst wereldberoemd geworden. Uit al zijn werken spreekt zijn sociale bewogenheid en aandacht voor de individuele mens. Editie in een nieuwe Nederlandse vertaling, voorzien van zwart-wittekeningen. Kleine druk.
J. Westeneng.


ISBN 9789044515008 | Hardcover | 153 pagina's | De Geus | maart 2012
Vertaald door Sytske Breunesse, Irene 'T Hooft-Imhulsen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2016, 09:53

Citaat van de dag

De Ararat is met 5137 meter de hoogste en grootste berg van Turkije en het Armeens Plateau. De met eeuwige sneeuw bedekte vulkaan ligt in het oosten van het land dicht bij de grens met Armenië en Iran. De Ararat wordt als een heilige berg beschouwd; volgens de overlevering strandde de ark van Noach op de berg na de zondvloed. De imposante berg rijst 3500 meter boven het omliggende hoogland uit en domineert de wijde omgeving.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2016, 10:45

Land van de vier bergen
Harmen van Straaten


De Toverlamp brengt Bram en Hanna naar het Land van de Vier Bergen. Daar beloven ze een geest om het land te bevrijden van de macht van de ijskoningin. Samen met hun tweelingbroertjes Tim en Tom beginnen Bram en Hanna aan een lange, spannende tocht door het land van elfen, dwergen en draken.


Recensie
Bram, Hanna en hun tweelingbroertjes Tim en Tom ontdekken in een verlaten huis een kist met spullen, waaronder een toverlamp. Hierdoor komen ze terecht in het Land van de Vier Bergen waar de ijskoningin alle warmte heeft verdreven en tegenstanders verandert in ijs. Het viertal gaat op zoek naar een sleutel en een kistje waarmee ze de betovering kunnen verbreken.
Op hun tocht langs de vier bergen komen de kinderen in allerlei griezelige situaties terecht. Vooral Bram en Hanna hebben een belangrijke rol. De tweeling vindt alles leuk en spannend.


Dit fantasierijke verhaal bevat alle elementen die in een sprookjesachtig avontuur thuis horen, zoals een vriendelijke draak, elfen, dwergen, het zoeken naar voorwerpen. Het is geschreven in een eenvoudig taalgebruik, met korte zinnen en grote schreefloze letters en daardoor makkelijk leesbaar, AVI-M5. Het boek is ruim geillustreerd met kleurige, fijnlijnige tekeningen van de auteur. De titel op het omslag is in gouden letters. Door de eenvoud van de tekst en de bij de sfeer van het verhaal passende tekeningen, is er veel ruimte voor fantasie.
Voorlezen vanaf ca. 7 jaar, zelf lezen vanaf ca. 8 jaar.
Drs. A. ten Bruggencate


ISBN 9789020681994 | Hardcover | 141 pagina's | Kluitman | september 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2016, 10:45

Citaat van de dag

Wie een hoge berg heeft beklommen, ontdekt dat er veel meer hogere bergen zijn die kunnen worden beklommen.

Nelson Mandela


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten