thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Renate » 08 Jan 2016, 14:32

Weer een interessant boek. Zo wordt de berg te lezen ook niet kleiner.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2016, 09:50

Over de bergen
Gerrit Komrij

Pedro Sousa e Silva vestigt zich, moe van het societyleven in Lissabon, op het oude familiebezit dat gelegen is in de meest geïsoleerde provincie van zijn land. Aanvankelijk lijken alle dromen van de hoofdpersoon omtrent de eenvoudige genoegens van het landleven bewaarheid te worden. Maar allengs slaat de idylle om in een nachtmerrie. Een roman over angst en achterdocht, hoogmoed en wraak.


Recensie

Een jongeman is het stadsbestaan beu en vertrekt naar een afgelegen gehucht "over de bergen" om zich daar te vestigen in een eens rijk huis dat hem en zijn broers over een aantal jaren uit een erfenis zal toevallen. Aanvankelijk brengt zijn verblijf in het huis en tussen het arme transmontaanse volk zijn leven in een warme stroom geluk, maar na geruime tijd ontpopt een aantal dierbaren zich als intriganten die hem het huis afhandig willen maken. De man blijft tenslotte eenzaam achter en verwordt tot een schuwe bergbewoner, een slachtoffer.


De roman is verteld in een opvallend trage stijl die uitnodigt tot het proeven van woorden en zinnen die voornamelijk dit wonderlijke land en zijn bewoners beschrijven. Pas tegen het eind manifesteert de intrige zich in volle duidelijkheid, hoewel er reeds voortdurend onheil dreigde. Soms verwoordt de schrijver via de hoofdfiguur gedachten en waarnemingen zo genoeglijk en knus dat je denkt met een parodie of een romantisch werk van doen te hebben; dit wordt echter opgelost aan het slot, als de kille werkelijkheid toeslaat. Een qua locatie, sfeer en compositie uitzonderlijk smaakvolle roman voor een groot publiek. Pocketeditie, kleine druk, krappe marge.
(Biblion recensie, Tom Zijlstra.)


ISBN 9789023417996 | Paperback | 245 pagina's | De Bezige Bij | juni 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2016, 09:50

Citaat van de dag

Het zijn niet de bergen die u doodmoe maken. Het is de zandkorrel in uw schoen.

William Sadgarden

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2016, 09:06

De rivier die tegen de bergen opstroomt
William H. Calvin


'De rivier die tegen de berg opstroomt is prachtig boek waarmee William Calvin naar mijn mening een echt meesterwerk heeft afgeleverd. (...) hij weet namelijk de overweldigende ervaring van de Grand Canyon en het hele gevoel van de verbondenheid met de natuur, met de hele stroom van het leven, op de lezer over te brengen. Bij vlagen is De rivier die tegen de berg opstroomt daardoor zelfs ontroerend.' Louis Boon, de Volkskrant


Recensie


Op een tweeweekse tocht over de rivier de Colorado door de Grand Canyon in het westen van de Verenigde Staten praat een aantal (voor een deel verzonnen) geleerden en leken over de verschillende evolutie-theorieën en theorieën met betrekking tot de ontstaansgeschiedenis van de aarde. Inspiratiebron vormt de Grand Canyon, een ongelooflijk natuur-fenomeen en zelf illustratie van honderden miljoenen jaren evolutie.


De opzet van het boek maakt het de auteur mogelijk het over zulke uiteenlopende onderwerpen te hebben als de ontwikkeling van de menselijke hersenen en de oorzaken van revolutionaire tendenzen in de huidige samenleving zonder dat het boek een taaie opsomming van theorieën wordt. Debet hieraan is ook de vlotte stijl van de auteur. De auteur geeft voor leken vanaf 4-v.w.o.-niveau een begrijpelijk overzicht van de stand van de ontwikkelingstheorieën op dit moment zonder revolutionaire ideeën in zijn verhaal te verwerken.


Prima vertaald, duidelijke bladindeling met in de marges relevante citaten. Bevat zwart-witte situatie-kaartjes en dito tekeningen. Paperbackeditie; kleine druk, krappe marge.


Biblion recensie, Catharina B.E. de Koster-Schneider.


ISBN 9789057132339 | Paperback | 692 pagina's | Prometheus | februari 1998
Vertaald door Ronald Jonkers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2016, 09:06

Citaat van de dag

De loop van een rivier wordt bijna altijd afgekeurd door de bron.

Jean Cocteau

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2016, 11:44

Nu zou iemand van ons een non-fictieboek over bergen moeten lezen, dan is alles berg...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Renate » 10 Jan 2016, 11:50

Boeken over bergbeklimmen heb ik wel gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2016, 12:06

Marjo schreef:Nu zou iemand van ons een non-fictieboek over bergen moeten lezen, dan is alles berg...


Ga je gang :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2016, 12:25

Als ik er een had liggen deed ik het..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2016, 12:33

Misschien is er wel wat in de bieb te vinden ;-)

(even plagen)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Renate » 10 Jan 2016, 14:43

Het zal nog wel even duren voor ik weer naar de bibliotheek ga, dus een bespreking van een bergboek komt in ieder geval niet deze maand, als hij al van mij komt.
Laatst gewijzigd door Renate op 10 Jan 2016, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2016, 14:51

ha ik had het tegen Marjo Renate, zat een beetje te plagen. Ik kan zelf net zo goed een non-fictie bergboek aanschaffen natuurlijk.

Groetjes
Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Renate » 10 Jan 2016, 15:04

Ik weet het, maar ik vond het te leuk om te laten liggen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2016, 11:53

Hoger dan de bergen dieper dan de zee
kroniek van een migrant
Laïla Koubaa en Laura Janssens



Monji verliest zijn moeder als hij vijf jaar is. Zijn oudere broer Abdel ontfermt zich over hem.


In de jaren zestig en zeventig zijn veel Europese firma's op zoek naar goedkope arbeiders. In de winter van 1970 meert een Franse boot aan in de haven van Tunis. Monji wil naar Europa. Hij wordt geselecteerd en krijgt een contract voor zes maanden bij een Noord-Franse rederij. Zijn broer kijkt uit naar zijn terugkeer.

Laïla Koubaa (1977) woont met haar twee kinderen en man, schrijver Bart Koubaa, in Gent. Ze is master in de Oosterse Talen en Culturen en begeleidt jongeren met specifieke noden in verschillende scholen. Eerder werk van haar werd in diverse landen gepubliceerd.

Laura Janssens (1990) is master in de beeldende kunsten. Ze publiceert strips en illustraties in magazines zoals Maks! en Yeti. Dit boek is haar debuut.

ISBN 9789460013362| Paperback | Vrijdag | mei 2015
Leeftijd van 6-100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2016, 11:53

Citaat van de dag

Ik geloof in een rivier, die stroomt van zee naar de bergen.


Remco Campert
Bron: Gedicht: Credo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2016, 10:15

De blauwe bergen
Charles Frazier


"Ik kom hoe dan ook naar huis, en ik, weet niet hoe het tussen ons zal zijn. Eerst was ik van plan in deze brief op te schrijven wat ik gedaan heb zodat je een oordeel over me zou kunnen vellen voor ik terugkom. Maar ik kwam tot de slotsom dat ik een blad papier nodig zou hebben zo n
breed als de blauwe hemel, om dat verhaal te schrijven en ik heb er de wil en de energie niet voor.
Herinner je je die avond voor Kerstmis, vier jaar geleden, toen ik je op schoot nam in de keuken naast het fornuis, en jij zei dat je daar altijd zou willen, zitten, met je hoofd tegen mijn schouders? Nu heb ik in mijn hart de bittere zekerheid dat als je wist wat ik gezien en gedaan heb, je angst zou hebben om dat weer, te doen."


Recensie
W.P. Inman, de betovergrootvader van de Amerikaanse auteur, deserteert in 1864 uit het leger van het Zuiden en onderneemt een lange en gevaarlijke tocht naar zijn huis in de bergen van North Carolina. Ondertussen moet zijn geliefde Ada leren een boerderij te exploiteren, wil ze overleven. Na veel omzwervingen bereikt Inman Cold Mountain en de romance tussen hem en Ada bloeit op. Als ze Cold Mountain verlaten, Ada om terug te keren naar de boerderij, Inman om zich aan de Federalen over te geven, wordt Inman door de Home Guard onderschept en vermoord.


Terecht wordt de parallel met Hemingway's A Farewell to Arms getrokken: de zinloosheid van het afslachten; een bijna voorbije oorlog, behalve voor de hoofdpersonen; de eeuwige trouw en scheiding der geliefden; de humor, directheid en poëzie van het verhaal. Het grote verschil is dat het hier een waar gebeurde, zij het geromantiseerde, familiegeschiedenis betreft. Het boek leest als een avonturenroman maar eindigt zo ingetogen dramatisch dat je het niet meer vergeet. Opvallend is dat het dagelijks leven van die tijd tot in détail tot leven komt.
De vertaling is vrij letterlijk en daardoor(?) soms stroef. Is verfilmd in 2003. Normale druk.
Biblion recensie, Catharina B.E. de Koster-Schneider


ISBN 9789032506339| Paperback | 398 pagina's | Ank Hermes | 1997
(Dit boek is ook uitgebracht onder de titel De weg naar Cold Mountain)
Vertaald door Pauline Moody

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2016, 10:16

Citaat van de dag

De mens maakt reizen om zich te verbazen over de hoogte van de bergen, over de geweldige golven van de zee, over de lange loop van de rivieren, over de uitgestrektheid van de oceaan, over de eeuwige kringloop van de sterren; maar aan zichzelf gaat hij zonder verbazing voorbij.


Aurelius Augustinus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2016, 09:48

De berg en de steenfabriek
K. Schippers



Vlak bij Aix-en-Provence ligt de Sainte-Victoire, de berg die door Cézanne beroemd is geworden, zo vaak en zo mooi heeft hij hem geschilderd. Ook vlak bij Aix Iigt het dorp Les Milles. Er staat daar een oude steenfabriek. In 1939 werden Duitse vluchtelingen in deze fabriek geïnterneerd: na het uitbreken van de oorlog waren ze voor de Fransen plotseling staatsgevaarlijk. Ze hadden een prachtig uitzicht op de Sainte-Victoire.


De verhalen en beschouwingen in De berg en de steenfabriek gaan over kijken, zien. Schippers schrijft zowel over de dwergen en mongolen van de fotografe Diane Arbus als over een oud boek met telegramcodes, de wereld die in een wandelstok past en de man voor wie alles eruitziet als het Berlijn van 1930.
Hij bekijkt de grimmige steden, straten, pleinen en gewelven van Giorgio de Chirico en Matta, maar ook een vergeelde foto van een clubfeest en een paar prentbriefkaarten met een doorkijk naar zee. Hij loopt over het natuurpad voor blinden op Texel en vraagt zich af of hij de bomen langs het pad wel mág zien. In dit boek komen we Alice in Wonderland tegen als bedelmeisje en als keurige mevrouw. De tedere voorstellingen van Pierre Bonnard en H. N. Werkman krijgen net zoveel aandacht als de nagelaten papieren van een clown, een aangerande pop, rode scheepjes en de man die zijn vrouw voor een hoed aanzag.


ISBN 9789021445526| e-book | 171 pagina's | Querido | februari 2013
1e druk oktober 1986

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2016, 09:48

Citaat van de dag

De dwerg wordt niet groter door op een berg te staan.

Seneca

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2016, 09:30

Vrouw zoekt berg om tegenop te zien
Noelle Hancock


Maak kennis met de ongelooflijk grappige en charmante Noelle Hancock, die op 29-jarige leeftijd haar goedverdiende baan als gossip-blogger kwijtraakte. Op zoek naar een nieuwe uitdaging komt ze per toeval de quote van Eleanor Roosevelt tegen: Doe elke dag één ding waar je bang voor bent. Deze quote doet Noelle beseffen dat ze van een ambitieuze en enthousiaste vrouw veranderd is in een angstig, twijfelend persoon. Ze besluit Eleanors advies op te volgen door een jaar lang elke dag iets te doen waar ze bang voor is.
Duiken met haaien, karaoken, haar exen opzoeken, een trapezecursus, de Kilimanjaro beklimmen: haar hilarische en soms aangrijpende avonturen leren haar wie ze is en waartoe ze allemaal in staat is lessen waar we allemaal wat van kunnen leren.


Noelle Hancock (1979), geboren en getogen in Houston, Texas, studeerde in 2002 af aan Yale. Na haar studie werkte ze voor de New York Observer en de entertainmentblog van US Weekly. Ook schreef ze artikelen voor onder andere Rolling Stone, New York Post, Cosmopolitan en Marie Claire. Noelle woont in New York met haar twee parkieten Jesus & Stuart. Of ze nu geconfronteerd wordt met haaien in een duikkooi of met verwarrende gevoelens voor haar vriend Matt, Noelle laat zien welke kick je kunt krijgen van het overwinnen van je angsten. Ik daag je uit dit boek te lezen!


ISBN 9789400500075 | Paperback | 372 pagina's | Bruna | augustus 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2016, 09:30

Citaat van de dag

De man die een berg verzet, begint met het wegdragen van kleine steentjes.

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2016, 11:00

De Vijfde Berg
Paulo Coelho


Er zijn momenten in ons leven waarop de wereld zich tegen ons lijkt te keren. De confrontatie met het onvermijdelijke lokt uiteenlopende reacties uit. Sommige mensen raken ervan buiten zinnen, anderen worden sterker, maar de verstandigsten leren ervan. De Vijfde Berg is een roman over het onvermijdelijke, maar ook over doorzettingsvermogen en hoop.

Paulo Coelho heeft zich laten inspireren door het Bijbelse verhaal over de beproevingen van Elia. In hoeverre kan een mens zijn eigen lot bepalen? Op deze vraag zal elke lezer zijn eigen antwoord vinden.


Recensie
De Braziliaanse schrijver (1947) werd vooral bekend door de esoterische roman 'De alchemist'. In deze roman staat de Bijbelse profeet Elia centraal. Hoewel zijn engelbewaarder en een engel van de Heer hem soms aanwijzingen geven, moet hij zijn weg meestal zelf zoeken. Koning Achab beveelt, op instigatie van zijn Fenicische vrouw Izebel, alle profeten te doden. Elia vlucht naar Akbar, waar hij aanvankelijk op wonderbare wijze gevoed wordt, onder meer door een weduwe. Wanneer haar kind sterft, dwingen de inwoners van Akbar hem de heilige Vijfde Berg te beklimmen, maar hij overleeft dit en wekt de jongen tot leven. Zo wordt Elia een invloedrijk man. Turbulent wordt het wanneer Assyriers Akbar belegeren en innemen. De meeste inwoners worden gedood, ook Elia's beminde weduwe. Elia leidt de overgeblevenen naar een nieuwe toekomst.


Het boek heeft een bemoedigende, spirituele tendens: in een leven van strijd met God leert Elia dat Hij het toch is die zijn leven leidt. Niet de traditie en niet zijn ouders zijn maatgevend, alleen zijn eigen, in een moeilijk leven gewonnen, inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel. Coelho verwerkt in zijn goed leesbare boek de - ook religieuze - betekenis van het schrijven. Kleine druk.
Redactie


ISBN 9789029575072 | Paperback | 189 pagina's | Singel Uitgeverij | april 2011
Vertaald door Piet Jansen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2016, 11:00

Citaat van de dag

Het is niet de berg die we overwinnen, maar onszelf.

Sir Edmund Hillary

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2016, 09:19

De betoverde berg
Etienne van Heerden



Op Toorberg, een afgelegen boerenhoeve in de bergstreek van de Zuid-Afrikaanse Oostkaap, leven twee families samen: de familie Moolman en de familie Riet. Ze zijn gescheiden door een verschil in welstand en in huidskleur, maar ongetwijfeld aan elkaar verwant en op elkaar aangewezen. Een zwarte bladzijde in hun 'samenleven' is de onopgehelderde dood van het jongetje Noag; een slepend gerechtelijk onderzoek brengt ten slotte de waarheid aan het licht.


Recensie

Etienne van Heerden is met André Brink en Etienne Leroux een van de beste Zuidafrikaanse romanschrijvers. Van Heerden (1954) is hoogleraar in Kaapstad (docent Nederlandse letterkunde) en publiceerde naast enkele andere romans ook poëzie en verhalen.


In 'De betoverde berg' vertelt hij het verhaal van twee families in de Zuid-Afrikaanse Oostkaap en hun geschiedenis, hun strijd om het bestaan en hun leven met een groot, mysterieus geheim. Dit boek is een meeslepende familie- en streekroman, een spannende detective, en een maatschappijkritische psychologische analyse van de Afrikaanse samenleving tegelijk.
Van Heerdens meesterschap dringt de lezer echter niets op, alles is impliciet, en bovenal is 'De betoverde berg' een boek om in een adem uit te lezen. Wij Nederlanders zullen veel in dit 'stamverwante' volk herkennen, ondanks de totaal andere lokale kleur dan de Nederlandse. Dit boek is van een onhollandse allure, het is wereldliteratuur van hoog niveau, leesbaar voor iedereen die lezen kan. Normale druk, verzorgde uitgave.
(Biblion recensie, Cees van der Pluijm.)


ISBN 9789029057233 | Paperback | 269 pagina's | Meulenhoff Boekerij | februari 1998
Vertaald door R. van de Veer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2016, 09:19

Citaat van de dag

In Almelo hebben we ook een berg... naja, berg, een heuvel... althans, 't is meer een glooiing in het landschap... Oke, 't is eigenlijk gewoon een kuil.

Herman Finkers


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten