thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2016, 10:17

Vanaf januari 2016 begint de themamaand met een boek waarin de maand genoemd wordt. Dus nu de maand januari.
Morgen komen jullie het nieuwe thema te weten...


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema januari 2016

Berichtdoor Marjo » 01 Jan 2016, 11:50

Spannend...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2016, 12:13

De historische elfstedentocht gehouden den 2en januari 1909
Minne Hoekstra


Uitgeschreven door "De Nederlandsche Bond voor Lichamelijke Opvoeding", georganiseerd door "De Friesche IJsbond" te Leeuwarden : bekroonde beschrijving door den eersten prijswinner M. Hoekstra Azn van Warga. Reprografische herdruk van het verslag dat de winnaar, Minne Hoekstra, schreef over de eerste Elfstedentocht.

Recensie:
Ongewijzigde reprint van de beschrijving van de eerste officiële elfstedentocht door de winnaar, de student theologie, Minne Hoekstra. Niet zonder humor doet hij verslag van zijn belevenissen en de lotgevallen van de overige 21 deelnemers. De tocht ging in omgekeerde volgorde, eerst naar Dokkum; mede door de invallende dooi reden slechts 9 personen de tocht uit. Het vlot leesbare verhaal is aangevuld met een inleiding over de voorgeschiedenis van de tocht door de voorzitter van de organiserende "Friesche Ysbond", zwart-witte foto's van bestuur en deelnemers gemaakt voor de tocht, officiële deelnemerslijst en einduitslag. Deze curieuze uitgave is een leuke aanvulling voor o.b.'en met een uitgebreide schaatsrubriek, kleinere bibliotheken kunnen volstaan met de beschrijving van deze tocht in "De Elfstedentocht 1909-1985" van Pieter de Groot
(NBD|Biblion recensie, G. van der Plaats)


ISBN: 9789070522100 | Paperback | 56 pagina's met illustraties |Uitgeverij Bornmeer| 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2016, 12:14

Citaat van de dag

Goede voornemens moet je meteen al in januari breken, anders komt het er niet meer van.

Terzijde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2016, 12:33

Het thema is BERG(en) vooral in de titel, maar soms ook inhoudelijk.
Veel plezier met het eerste thema van het nieuwe jaar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Marjo » 02 Jan 2016, 16:52

Ik ben heel benieuwd naar de titels van deze maand! Hoe kom je op het idee...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2016, 23:50

Nou... het idee is van berdine, ik ben niet zo origineel als zij.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2016, 09:47

De vliegende berg
Christoph Ransmayr


De vliegende berg vertelt de geschiedenis van twee broers die tegen beter weten in op zoek gaan naar de laatste witte vlek op de kaart van de aarde: een pas ontdekte, reusachtige en nog niet eerder door mensen beklommen berg in het oosten van Tibet. Deze fysieke en filosofische zoektocht voert hen vanuit het zuidwesten van Ierland via Chinese nomadenstammen naar het belegerde land van Kham.


Het duistere en woeste karakter van extreme landschappen - in dit geval de Himalaya - is voor Christoph Ransmayr een dankbaar thema, aan de hand waarvan hij zijn verhaal vertelt over broederliefde, strijd en de onvermijdelijke dood: slechts één van de twee broers zal van de berg terugkeren. Aan de rand van de beschaving vinden Ransmayrs personages zichzelf en dringen zij door tot in het diepste wezen van de werkelijkheid. De vliegende berg is de persoonlijkste roman van Ransmayr tot nu toe.


Christoph Ransmayr werd in 1954 in Roitham, Oostenrijk geboren. Hij studeerde filosofie en etnologie in Wenen, waarna hij als cultuur-reporter en schrijver werkte voor verschillende tijdschriften en kranten.


ISBN: 9789044609769 | Paperback | 312 pagina's |Uitgeverij Prometheus | juli 2007
Vertaald door Hilde Keteleer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2016, 09:48

Citaat van de dag

Men beklimt een berg omdat die er is, en ik schrijf omdat er papier is en er schrijfmachines zijn.

E. Constant Sr.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor berdine » 03 Jan 2016, 10:39

De vliegende berg is een prachtig boek, een goed voorbeeld van een boek dat poëtisch én boeiend is en bovendien vaart heeft. Ransmayr is een van mijn favoriete schrijvers.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor berdine » 03 Jan 2016, 10:42

Marjo schreef:Ik ben heel benieuwd naar de titels van deze maand! Hoe kom je op het idee...

Dat weet ik ook niet, Marjo. Het valt me gewoon in. Ik zat een beetje voor me uit te turen, nou ja, ik kon niet zo ver voor me uit kijken, er lagen wat boeken in de weg.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2016, 13:49

Ha ha! Ja, zo worden de beste ideeën geboren.
Ik ken die Ransmayr helemaal niet. Maar ik weet ook niet of dit boek iets voor mij is.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor berdine » 03 Jan 2016, 14:05

Lijkt me niet, Marjo. Hoewel je sommige gedachten en conclusies wel zult kunnen waarderen, denk ik dat de taal te dichterlijk voor je is. Maar...je weet het nooit! Je zou 'Atlas van een bange man' kunnen proberen. Dat zijn 70 korte anekdotes. (Ik wil best een van deze "verhalen" kopiëren en naar je opsturen.) Dan heb je een idee van de stijl. Als je van oude geschiedenis houdt: 'De laatste wereld'. Dat gaat over Ovidius die verbannen wordt naar Tomi. Dit laatste boek is al oud en ik weet niet of hij toen al zo poëtisch schreef. Ik weet nog wel dat ik het een moeilijk boek vond.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2016, 14:09

Ik snuffel gewoon eens in de bieb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2016, 10:15

Geschiedenis van een berg
Peter Verhelst



De hoofdfiguur van deze cynische fabel is een mensaap, bij wie het vertelperspectief ligt, die steeds meer familieleden op geheimzinnige wijze ziet verdwijnen, tot hij zelf aan de beurt is. In vuile schepen worden hij en zijn soortgenoten naar Droomland getransporteerd, waar zij de kans krijgen zich onder mentorschap van een inmiddels 'beschaafde' soortgenoot tot de status van 'volwaardig mens' op te klimmen. Zij leren daartoe met mes en vork eten, glimlachen en converseren en ontvangen als ultieme beloning een smartphone.


De hoofdfiguur krijgt als taak het importeren van dieren voor een spectaculaire show waarin de evolutie verbeeld wordt. Tot hij in een van de 'leveringen' zijn broertje ontdekt en dreigt deze slavenhandel op te blazen. In een catastrofale brand, die een ongeluk lijkt, gaat Droomland ten onder.


In prachtige taal wrijft de Vlaming Verhelst (1962), die met zijn niet altijd makkelijke werk inmiddels diverse literaire prijzen verwierf, ons enkele cultuurkritische 'inconvenient truths' onder de neus. Verzorgd vormgegeven, normale druk.
Theo Vos


ISBN: 9789044627039 | Paperback | 120 pagina's |Uitgeverij Prometheus | maart 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2016, 10:15

Citaat van de dag

Achter een berg van moeilijkheden ligt een land vol mogelijkheden

Wim Konings

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2016, 11:48

Bergen van chocola
Susan Elderkin


Theobald Moon is de ideale vader: zorgzaam, grappig,verslingerd aan ijs en dol op zijn dochter die hij steevast aanspreekt met Snoepje of Suikerbeestje. Maar als Josephine eenmaal naar school gaat, brokkelt dit beeld van haar geweldige vader langzaam af en openbaart zich het verhaal van haar verleden. Sommige sprookjes blijken waar te zijn.
Theobald Moon besluit na de dood van zijn moeder Londen te verlaten en reist met een koffer vol met door haar gebreide truien naar het onherbergzame en lege Arizona. In de woestijn betrekt hij een stacaravan en legt met grote zorgvuldigheid een prachtige tuin vol cactussen aan.


Met dezelfde aandacht creëert hij voor zijn dochtertje Josephine een geordend universum door een fijn web van onschuldige sprookjes om haar heen te weven. Maar als zijn oogappel de adolescentie nadert, begint ze vragen te stellen. Theo weigert die te beantwoorden. Hij verbergt een geheim, een mysterie dat de lezer meeneemt van de hitte in de woestijn van Arizona, naar het door hevige sneeuwval geteisterde Slowakije.


ISBN: 9789041404312 | Paperback | 285 pagina's | Uitgeverij Anthos | juni 2000
Vertaald door Ankie Blommesteijn

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2016, 11:48

Citaat van de dag

Het verschil tussen een berg en een molshoop is een kwestie van perspectief.

Al Neuharth

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2016, 10:49

In de bergen van Nederland
Cees Nooteboom


Kai en Lucia, twee prachtige, onschuldige, allesbehalve perfecte kinderen van circusartiesten, komen aan in de wilde en gevaarlijke bergen van het Zuiden. Hun geluk is echter verdoemd vanaf het moment dat Kai het paleis van de ijskoude Sneeuwkoningin in wordt gelokt ...


Recensie
Dit boek verscheen in 1984 onder de titel 'In Nederland'. Hoewel gepresenteerd als roman heeft het verhaal wezenlijk de kenmerken van het sprookje. Nooteboom fantaseert een tot in de Balkan zich uitstrekkend Nederland dat uit twee tegengestelde delen bestaat: het koele Noorden tegenover het warme, maar gevaarlijke Zuiden. Daarbinnen laat hij de Spanjaard Tiburón het verhaal vertellen over twee in liefde en schoonheid volmaakte geliefden die gedwongen worden in het Zuiden op te treden als illusionisten of goochelaars en daar bij hun optreden overvallen en ontvoerd worden. De Spaanse schrijver vervlecht de gebeurtenissen met fundamentele beschouwingen over het schrijven van literatuur, de verhouding tussen literatuur en werkelijkheid en de zin en betekenis van tijd. Zo wordt dit sprookje een op dichterlijke en intrigerende wijze verwoorde theorie van de letterkunde met talrijke verwijzingen naar de culturele traditie waaraan Nooteboom zich gebonden weet.
(Biblion recensie, Drs. J.G. Heymans.)


ISBN 9789023455110 | Hardcover | 140 pagina's | Uitgeverij De Bezige Bij | februari 2001

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2016, 10:50

Citaat van de dag

Nederland, een land zonder bergen. Oppervlakkig, hé? Geen bergen, geen holen. Niets te verbergen. Geen duistere plekken aan de ziel.

Cees Nooteboom

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Renate » 06 Jan 2016, 15:06

Afgezien van The Dutch mountains, waar The Nits over zongen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2016, 10:23

Op jacht naar de Berg van Licht
Kevin Rushby


Na een ontmoeting met een Ethiopische diamantsmokkelaar besluit Kevin Rushby het spoor van de Koh-I-Noor (´Berg van Licht´) te volgen, de meest begeerde diamant ter wereld. In Op jacht naar de Berg van Licht beschrijft hij de weg die de diamant heeft afgelegd, van de mijnen van Golconda in het zuiden van India, via de Mughal-paleizen in het westen naar Amritsar, de heilige stad van de Sikhs, waar hij in handen kwam van de Britten.
Rushby vertelt tijdens zijn reis over de mythes en tradities van het eeuwenoude India, ontrafelt de geheimen van de vroegere en hedendaagse diamanthandel en bericht over de wereld van smokkelaars, handelaars en dieven.


Recensie

De beroemdste diamant ter wereld is de Koh-i-Noor, de "Berg van Licht". De legendarische edelsteen kent een roemruchte geschiedenis. De auteur traceert en bereist zelf het pad dat de steen in India heeft afgelegd, vanaf de ooit fameuze mijnen van Golconda via diverse vorstenhoven van hindoe raja's, Mughal keizers, Perzische en Afghaanse krijgsheren, Sikh heersers en de Engelse kolonisatoren van India. Sinds 1850 behoort de diamant tot de Britse kroonjuwelen.


Het is de geschiedenis van een steen die niet werd verhandeld, maar vermeesterd of geschonken. Rushby lardeert zijn reis door het huidige India met petites histoires en ontmoetingen, lokale en internationale geschiedenissen, mythen en legenden, verhalen over schurken en mystici en allerlei wetenswaardigheden over edelstenen. Zijn fascinerende queeste glinstert van een overdaad aan verhalende juweeltjes die harmonieus aaneengeregen worden.
Uitvoerig trefwoordenregister en bibliografie. Landkaartje met de reisroute van de auteur door India. Chronologische tabel met belangrijke jaartallen en gebeurtenissen.
B.C. Meulenbeld


ISBN 9789045007731 | Paperback | 319 pagina's | Atlas | oktober 2005
Vertaald door H. van den Muyzenberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2016, 10:23

Citaat van de dag

Niets te doen hebben is niet plezierig. Het ware genot bestaat erin niets te doen als je bergen werk hebt.

John W. Raper

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2016, 09:35

Over de bergen
David Guterson


Ben Givens, een gepensioneerde hartchirurg die altijd gewaardeerd werd om zijn vaste hand, zijn precisie en zijn doorzettingsvermogen, krijgt te horen dat hij darmkanker heeft. Hij is vastbesloten de voorspelde lijdensweg niet af te wachten en trekt met zijn twee honden door het mythische Amerikaanse westen - door verzengende woestijnen, gapende canyons, stoffige ranches en uitgestrekte boomgaarden - op weg naar zijn laatste jachtavontuur.

Maar hij rekent buiten de overredingskracht van het geheugen, buiten het mysterie van het leven en buiten de overweldigende kracht van de natuur. Juist op het moment dat Givens denkt dat er geen weg terug is, dat alles verloren is en er niets meer te verliezen valt, wordt er een sterk beroep gedaan op zijn vaardigheden als arts en wordt zijn persoonlijkheid getest als nooit tevoren.

"Over de Bergen' is een wijze roman vol liefde voor de mens in al zijn kracht en en zwakte, geschreven in een directe, ongewoon lyrische stijl.


Recensie
Tweede roman van de Amerikaanse schrijver. De 73-jarige hartchirurg in ruste Ben heeft darmkanker. Omdat hij zijn familie niet tot last wil zijn en zelf opziet tegen een pijnlijk sterfproces, besluit hij zelfmoord te plegen door een ongeluk te ensceneren tijdens de jacht. Maar zijn laatste jachtavontuur verloopt anders dan hij had voorzien. Na een auto-ongeluk volgt een barre zoektocht, waarbij zijn persoonlijkheid tot het uiterste wordt beproefd. Ook wordt een beroep gedaan op zijn vaardigheden als arts. In twee dromen herbeleeft hij de ontluikende liefde voor zijn vrouw en zijn traumatische ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze flashbacks bevatten de sleutels die de bestemming van zijn leven bepalen.


Een prachtig geschreven en moreel rijk boek. Zoals in de bestseller 'Ceders in de sneeuw' (1995) en de verhalenbundel 'Het land dat voor ons ligt, het land achter ons' (1996) brengt Guterson psychische processen in verband met gedetailleerde natuurbeschrijvingen. Pocketeditie; zeer kleine druk, krappe marge. Omslag met kleurenfoto van Amerikaanse natuur.
(Biblion recensie, Redactie)


ISBN 9789053337639 | Paperback | 249 pagina's | Prometheus | februari 2000
Vertaald door Graa Boomsma

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema januari 2016 Nog een BERG te lezen

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2016, 09:35

Citaat van de dag

Hoe gemakkelijk toch is het bergen te verzetten, en hoe betrekkelijk is alles toch. De berg ligt voor mij, ik keer mij om, en reeds ligt de berg achter mij.

Henri Bruning


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten