Thema oktober 2015 - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Een spreekbeurt houden over orgels of vissen. Dat zijn toch 2 reuze interessante onderwerpen?
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Ja lijkt mij ook, maar kinderen vinden vissen misschien maar saai en ik vraag me af of veel kinderen orgels en orgelmuziek kennen.
Er wordt niet meer zoveel naar de kerk gegaan als vroeger.
Dettie
Er wordt niet meer zoveel naar de kerk gegaan als vroeger.
Dettie
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Op de leeftijd dat kinderen spreekbeurten houden weten ze denk ik wel wat een orgel is. Of ze het ook een leuk onderwerp vinden is iets anders.
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Ik weet niet of kinderen vissen saai vinden, maar toen ik afscheid nam van de lagere school, kreeg ik een boekje over vissen van de school, omdat ik daar in geïnteresseerd was. Ik heb niets met kerken of religie, maar wel met orgels.
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Davita's harp
Chaim Potok
De ouders van Davita komen uit verschillende millieus (het joodse en het christelijke), maar vinden elkaar in een gezamenlijke toewijding aan het communisme. Davita, een gevoelig en intelligent kind, moet voor zichzelf gaan uitmaken wat ze wel en niet wil geloven. In de jaren vlak voor de Tweede Wereldoorlog raakt ze ingewijd in de orthodoxe joodse leer, maar voelt zich daar als jonge vrouw niet geaccepteerd. Ondanks alle angst en pijn slaagt Davita erin iets met zich mee te dragen dat haar innerlijk verwarmt: de zachte tonen van een harp die aan elke deur hing van de huizen waar ze met haar ouders in woonde.
Chaim Potok (1929-2002) verwierf wereldwijd succes met Mijn naam is Asjer Lev en Uitverkoren. Potok gaf een stem aan het hedendaagse Amerikaanse jodendom, zoals zich dat in New York afspeelt.
M. ten Have-van Gog
ISBN: 9789460050268 | Paperback | 354 pagina's | Brandaan | april 2014
Vertaald door Peter Sollet
Chaim Potok
De ouders van Davita komen uit verschillende millieus (het joodse en het christelijke), maar vinden elkaar in een gezamenlijke toewijding aan het communisme. Davita, een gevoelig en intelligent kind, moet voor zichzelf gaan uitmaken wat ze wel en niet wil geloven. In de jaren vlak voor de Tweede Wereldoorlog raakt ze ingewijd in de orthodoxe joodse leer, maar voelt zich daar als jonge vrouw niet geaccepteerd. Ondanks alle angst en pijn slaagt Davita erin iets met zich mee te dragen dat haar innerlijk verwarmt: de zachte tonen van een harp die aan elke deur hing van de huizen waar ze met haar ouders in woonde.
Chaim Potok (1929-2002) verwierf wereldwijd succes met Mijn naam is Asjer Lev en Uitverkoren. Potok gaf een stem aan het hedendaagse Amerikaanse jodendom, zoals zich dat in New York afspeelt.
M. ten Have-van Gog
ISBN: 9789460050268 | Paperback | 354 pagina's | Brandaan | april 2014
Vertaald door Peter Sollet
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Citaat van de dag
Er is geen engel noch mens, die niet huilt wanneer de harp wordt bespeeld
Citaat door Yves Defrance
uit een Bretons bardisch gedicht uit de 6e eeuw
Er is geen engel noch mens, die niet huilt wanneer de harp wordt bespeeld
Citaat door Yves Defrance
uit een Bretons bardisch gedicht uit de 6e eeuw
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Het meisje met de accordeon
Mirjam Verheijen
'Ik speelde accordeon in een vrouwenorkest in Birkenau, was kindermeisje van kampcommandant Kramer in Bergen-Belsen, werkte na de bevrijding voor Margaret Montgomery, keerde op 22-jarige leeftijd berooid en als enige overlevende van een grote familie terug naar Nederland waar ik de draad van het leven weer op moest pakken.´
Deze sobere woorden tekenen de wijze waarop Flora Schrijver vertelt over wat haar in de oorlog is aangedaan. Het aanvankelijke ongeloof in de onmenselijkheid van de dreigende ´Vernichtung´, de beschrijving van het gedwongen afscheid van familieleden, de gruwelijke willekeur, het marcheren op de muziek van de medegevangenen vormen een decor van het spookachtige kampleven dat voor vrije burgers, zoveel jaren later, nauwelijks te bevatten is.
Recensie
Toen Flora Schrijver in 1945 in een Nederlands opvanghuis om een bed vroeg, was het antwoord: 'Voorlopig niet. Misschien heb je nog luizen'. 'Dat was mijn terugkomst'. Een wereld van onbegrip, botheid en onverschilligheid spreekt uit deze paar zinnen.
Deze ingehouden stijl is kenmerkend voor de door Mirjam Verheijen opgetekende herinneringen van 'het meisje met de accordeon', die dankzij haar muzikale talent en overlevingsdrang Auschwitz, Birkenau en Bergen-Belsen wist te overleven.
Rosa speelde in het 'damesorkest' van Birkenau en was uitverkoren door de brute kampcommandant Kramer, die net als andere commandanten een 'Schützhäftling' had om zijn restje menselijkheid mee te bewijzen. Lang zweeg ze over haar ervaringen, totdat een film en een boek over Birkenau verschenen die haars inziens onrecht deden aan de dirigente van het orkest.
Dit indrukwekkende egodocument bestrijkt ook de na-oorlogse periode, waaruit duidelijk blijkt dat in 1945 niet iedereen ècht werd 'bevrijd'. Haar boekje blinkt uit in soberheid. Bevat enkele zwart-witte foto's.
(Biblion recensie, Drs. S.E.M. Jansens.)
ISBN: 9789055460113 | Paperback | 91 pagina's | Coutinho B.V. | 1994
Mirjam Verheijen
'Ik speelde accordeon in een vrouwenorkest in Birkenau, was kindermeisje van kampcommandant Kramer in Bergen-Belsen, werkte na de bevrijding voor Margaret Montgomery, keerde op 22-jarige leeftijd berooid en als enige overlevende van een grote familie terug naar Nederland waar ik de draad van het leven weer op moest pakken.´
Deze sobere woorden tekenen de wijze waarop Flora Schrijver vertelt over wat haar in de oorlog is aangedaan. Het aanvankelijke ongeloof in de onmenselijkheid van de dreigende ´Vernichtung´, de beschrijving van het gedwongen afscheid van familieleden, de gruwelijke willekeur, het marcheren op de muziek van de medegevangenen vormen een decor van het spookachtige kampleven dat voor vrije burgers, zoveel jaren later, nauwelijks te bevatten is.
Recensie
Toen Flora Schrijver in 1945 in een Nederlands opvanghuis om een bed vroeg, was het antwoord: 'Voorlopig niet. Misschien heb je nog luizen'. 'Dat was mijn terugkomst'. Een wereld van onbegrip, botheid en onverschilligheid spreekt uit deze paar zinnen.
Deze ingehouden stijl is kenmerkend voor de door Mirjam Verheijen opgetekende herinneringen van 'het meisje met de accordeon', die dankzij haar muzikale talent en overlevingsdrang Auschwitz, Birkenau en Bergen-Belsen wist te overleven.
Rosa speelde in het 'damesorkest' van Birkenau en was uitverkoren door de brute kampcommandant Kramer, die net als andere commandanten een 'Schützhäftling' had om zijn restje menselijkheid mee te bewijzen. Lang zweeg ze over haar ervaringen, totdat een film en een boek over Birkenau verschenen die haars inziens onrecht deden aan de dirigente van het orkest.
Dit indrukwekkende egodocument bestrijkt ook de na-oorlogse periode, waaruit duidelijk blijkt dat in 1945 niet iedereen ècht werd 'bevrijd'. Haar boekje blinkt uit in soberheid. Bevat enkele zwart-witte foto's.
(Biblion recensie, Drs. S.E.M. Jansens.)
ISBN: 9789055460113 | Paperback | 91 pagina's | Coutinho B.V. | 1994
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Citaat van de dag
In de balzaal van het leven weerklinken vele soorten muziek.
Anoniem
In de balzaal van het leven weerklinken vele soorten muziek.
Anoniem
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
De pianostemmer
Daniel Mason
Het is oktober 1886 als Edgar Drake een vreemd verzoek van het Britse ministerie van Oorlog bereikt. Hij krijgt de opdracht om zijn vrouw en zijn rustige leventje in Londen vaarwel te zeggen en naar de jungle van Birma te reizen, waar een bijzondere Erard-vleugel gerepareerd moet worden. De piano is van Anthony Carroll, een arts in het Briste leger die er nogal onorthodoxe methoden op na houdt om de vrede te bewaren met de vijandige vorsten in de zuidelijke Shan-staten: door zijn liefde voor poëzie, muziek en studie met hen te delen. Voorlopig zorgt deze aanpak voor rust in het gebied, maar die roept tegelijkertijd vragen op bij Carrolls superieuren over zijn loyaliteit.
Op zijn reis naar Birma - via Europa, de Rode Zee en India - ontmoet Edgar profeten en dieven, soldaten en verhalenvertellers, en een fascinerende vrouw die net zo ongrijpbaar blijkt te zijn als de arts. Op de grote rivieren en in de verlaten steden van Birma krijgt Edgar te maken met meer mysteries en gevaren dan hij zich ooit had kunnen voorstellen.
Echo's van Heart of Darkness en The English Patient weerklinken in deze sensuele roman over mythes en bevlogenheid, passie en avontuur.
Recensie
Edgar Drake is een 41-jarige Londense pianostemmer, die in 1886 opeens een vreemd verzoek van het Engelse ministerie van Oorlog krijgt. Het schijnt dat midden in de jungle van Birma (waar het Engelse koloniale bewind strijdt tegen Birmezen en Fransen) de excentrieke, maar zeer succesvolle officier Anthony Carroll een prachtige, maar ontstemde piano heeft staan, en nu moet Drake die gaan stemmen. Na een lange reis komt Drake bij Carroll aan, en daar raakt hij al spoedig onder de invloed van de betoverende jungle, van de charismatische Carroll zelf en van diens inheemse vriendin. Op het einde van het boek wordt Drake echter ruw uit zijn dromen wakker geschud, en moet hij zelf beoordelen wat Carroll eigenlijk voor mens was.
De parallellen met de film 'Apocalypse now' (en dus ook met de basis daarvan, Joseph Conrads 'Heart of darkness') dringen zich op, maar deze perfect geschreven en zowel spannende als psychologisch boeiende debuutroman kan zeer goed op eigen benen staan.
Uitstekend vertaald. Vrij kleine druk.
Redactie
ISBN: 9789023461043 | Paperback | 400 pagina's | De Bezige Bij | november 2010
Vertaald door Lilian Schreuder
Daniel Mason
Het is oktober 1886 als Edgar Drake een vreemd verzoek van het Britse ministerie van Oorlog bereikt. Hij krijgt de opdracht om zijn vrouw en zijn rustige leventje in Londen vaarwel te zeggen en naar de jungle van Birma te reizen, waar een bijzondere Erard-vleugel gerepareerd moet worden. De piano is van Anthony Carroll, een arts in het Briste leger die er nogal onorthodoxe methoden op na houdt om de vrede te bewaren met de vijandige vorsten in de zuidelijke Shan-staten: door zijn liefde voor poëzie, muziek en studie met hen te delen. Voorlopig zorgt deze aanpak voor rust in het gebied, maar die roept tegelijkertijd vragen op bij Carrolls superieuren over zijn loyaliteit.
Op zijn reis naar Birma - via Europa, de Rode Zee en India - ontmoet Edgar profeten en dieven, soldaten en verhalenvertellers, en een fascinerende vrouw die net zo ongrijpbaar blijkt te zijn als de arts. Op de grote rivieren en in de verlaten steden van Birma krijgt Edgar te maken met meer mysteries en gevaren dan hij zich ooit had kunnen voorstellen.
Echo's van Heart of Darkness en The English Patient weerklinken in deze sensuele roman over mythes en bevlogenheid, passie en avontuur.
Recensie
Edgar Drake is een 41-jarige Londense pianostemmer, die in 1886 opeens een vreemd verzoek van het Engelse ministerie van Oorlog krijgt. Het schijnt dat midden in de jungle van Birma (waar het Engelse koloniale bewind strijdt tegen Birmezen en Fransen) de excentrieke, maar zeer succesvolle officier Anthony Carroll een prachtige, maar ontstemde piano heeft staan, en nu moet Drake die gaan stemmen. Na een lange reis komt Drake bij Carroll aan, en daar raakt hij al spoedig onder de invloed van de betoverende jungle, van de charismatische Carroll zelf en van diens inheemse vriendin. Op het einde van het boek wordt Drake echter ruw uit zijn dromen wakker geschud, en moet hij zelf beoordelen wat Carroll eigenlijk voor mens was.
De parallellen met de film 'Apocalypse now' (en dus ook met de basis daarvan, Joseph Conrads 'Heart of darkness') dringen zich op, maar deze perfect geschreven en zowel spannende als psychologisch boeiende debuutroman kan zeer goed op eigen benen staan.
Uitstekend vertaald. Vrij kleine druk.
Redactie
ISBN: 9789023461043 | Paperback | 400 pagina's | De Bezige Bij | november 2010
Vertaald door Lilian Schreuder
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Citaat van de dag
Psycho-analyse is als muziekles: vijf jaar lang merk je geen enkele vordering en opeens kun je piano spelen.
Woody Allen
Psycho-analyse is als muziekles: vijf jaar lang merk je geen enkele vordering en opeens kun je piano spelen.
Woody Allen
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Voor mensen die de pianostemmer niet gelezen hebben, vooral doen, echt een prachtig boek.
Dettie
Dettie
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Dat vindt niet iedereen, Dettie....
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
haha oke. Nou laat ik het dan anders zeggen, ik vond het een heel erg mooi boek.
Dettie
Dettie
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
De drums van Timkat
Ada Rosman - Kleinjan
Ethiopië: het land van de verbrande gezichten. Een land waar meer dan tachtig verschillende bevolkingsgroepen wonen die allemaal hun eigen cultuur, gewoontes en tradities hebben. De reis begon in het Noorden met een busreis van Addis Ababa naar Bahir Dar aan het Tanameer waar schitterende kloosterkerken op eilandjes zijn gebouwd en de watervallen van de Blauwe Nijl voor rokend water zorgen.
Ada en Jan reisden verder naar Gondar waar ze genoten van het bruisende Timkat festival en het Simien National Park waar vriendelijk Gelada-apen nieuwsgierig naar de mensen kijken. De rotskerken van Lalibela werden bezocht om vervolgens verder te reizen naar Axum, dicht bij de grens met Eritrea.
Het Zuiden met zijn kleurrijke bevolking in de Omovallei waar de reiziger het gevoel krijgt terug in de tijd te stappen. De Konso mensen met hun eeuwenoude manier van landbouw en de vriendelijke Hamer mensen met hun heftige tradities. Mursi vrouwen die zo opvallen met grote kleischotels in hun onderlippen. De Key Afar markt waar de Banna vrouwen een halve kalebas als hoofddeksel dragen en stoere Banna mannen gekleed gaan in strakke rokjes.
Ethiopië: een land met een rijk verleden, een boeiend heden en een trotse bevolking.
ISBN: 9789080296800 | Paperback | 200 pagina's | La Douze V.O.F | augustus 2013
Ada Rosman - Kleinjan
Ethiopië: het land van de verbrande gezichten. Een land waar meer dan tachtig verschillende bevolkingsgroepen wonen die allemaal hun eigen cultuur, gewoontes en tradities hebben. De reis begon in het Noorden met een busreis van Addis Ababa naar Bahir Dar aan het Tanameer waar schitterende kloosterkerken op eilandjes zijn gebouwd en de watervallen van de Blauwe Nijl voor rokend water zorgen.
Ada en Jan reisden verder naar Gondar waar ze genoten van het bruisende Timkat festival en het Simien National Park waar vriendelijk Gelada-apen nieuwsgierig naar de mensen kijken. De rotskerken van Lalibela werden bezocht om vervolgens verder te reizen naar Axum, dicht bij de grens met Eritrea.
Het Zuiden met zijn kleurrijke bevolking in de Omovallei waar de reiziger het gevoel krijgt terug in de tijd te stappen. De Konso mensen met hun eeuwenoude manier van landbouw en de vriendelijke Hamer mensen met hun heftige tradities. Mursi vrouwen die zo opvallen met grote kleischotels in hun onderlippen. De Key Afar markt waar de Banna vrouwen een halve kalebas als hoofddeksel dragen en stoere Banna mannen gekleed gaan in strakke rokjes.
Ethiopië: een land met een rijk verleden, een boeiend heden en een trotse bevolking.
ISBN: 9789080296800 | Paperback | 200 pagina's | La Douze V.O.F | augustus 2013
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Citaat van de dag
The drums of Africa still beat in my heart.
They will not let me rest while there is a single Negro boy or girl without a chance to prove his worth.
Mary McLeod Bethune
The drums of Africa still beat in my heart.
They will not let me rest while there is a single Negro boy or girl without a chance to prove his worth.
Mary McLeod Bethune
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Dante's trompet
Cherry Duyns
Verlaten door zijn vrouw doodt Victor Klein de tijd in een flat aan de rand van Haarlem met zijn grijze roodstaart papegaai Boeker. Tot hij op een dag in Ives' The unanswered Question, een trompet zevenmaal de vraag naar de zin van het leven hoort stellen. Victor ontwaakt uit zijn schemerige betsaan en besluit een onmogelijk avontuur te ondernemen: trompet leren spelen. Hij koopt een oud instrument, dat zijn leven gaat beheersen. Maar dan, tijdens een reis naar de schaduwzijde van Berlijn, ontdekt hij het wrange verleden van zijn koperen obsessie.
Recensie
Verlaten door zijn vrouw trekt Victor Klein zich met zijn roodstaartpapegaai terug in een flatgebouw aan de rand van Haarlem. Daar zet hij mokkend zijn leven voort totdat hij een trompet in een muziekstuk 7 maal naar de zin van het leven hoort vragen. Victor neemt een radicaal besluit: trompet leren spelen. Als hij een tweedehands instrument heeft opgescharreld, gaat dit zijn leven beheersen. Hij neemt les en vordert langzaam. Onderwijl proberen zijn dochters hem tevergeefs in contact te brengen met zijn vrouw.
Na het overlijden van zijn levensgezel, de papegaai, gaat hij naar Berlijn om de herkomst van zijn trompet te achterhalen. Hij doet daar een wrange ontdekking. Die ontdekking en het verlies van een tand door een combinatie van paradontitis en het trompetspelen, doen hem besluiten nooit meer een noot te blazen. De gemoedsgesteldheid van de in een midlife-crisis verkerende Victor wordt zeer onderhoudend beschreven.
Van deze schrijver verschenen eerder de roman 'De zondagsjongen' en de verhalenbundel 'De bovenman'.
Verzorgde uitgave met mooie, toepasselijke omslagillustratie.
Biblion recensie, Ans Corts.
ISBN: 9789060055649 | Paperback | 190 pagina's | Tomas Rap | maart 2005
Cherry Duyns
Verlaten door zijn vrouw doodt Victor Klein de tijd in een flat aan de rand van Haarlem met zijn grijze roodstaart papegaai Boeker. Tot hij op een dag in Ives' The unanswered Question, een trompet zevenmaal de vraag naar de zin van het leven hoort stellen. Victor ontwaakt uit zijn schemerige betsaan en besluit een onmogelijk avontuur te ondernemen: trompet leren spelen. Hij koopt een oud instrument, dat zijn leven gaat beheersen. Maar dan, tijdens een reis naar de schaduwzijde van Berlijn, ontdekt hij het wrange verleden van zijn koperen obsessie.
Recensie
Verlaten door zijn vrouw trekt Victor Klein zich met zijn roodstaartpapegaai terug in een flatgebouw aan de rand van Haarlem. Daar zet hij mokkend zijn leven voort totdat hij een trompet in een muziekstuk 7 maal naar de zin van het leven hoort vragen. Victor neemt een radicaal besluit: trompet leren spelen. Als hij een tweedehands instrument heeft opgescharreld, gaat dit zijn leven beheersen. Hij neemt les en vordert langzaam. Onderwijl proberen zijn dochters hem tevergeefs in contact te brengen met zijn vrouw.
Na het overlijden van zijn levensgezel, de papegaai, gaat hij naar Berlijn om de herkomst van zijn trompet te achterhalen. Hij doet daar een wrange ontdekking. Die ontdekking en het verlies van een tand door een combinatie van paradontitis en het trompetspelen, doen hem besluiten nooit meer een noot te blazen. De gemoedsgesteldheid van de in een midlife-crisis verkerende Victor wordt zeer onderhoudend beschreven.
Van deze schrijver verschenen eerder de roman 'De zondagsjongen' en de verhalenbundel 'De bovenman'.
Verzorgde uitgave met mooie, toepasselijke omslagillustratie.
Biblion recensie, Ans Corts.
ISBN: 9789060055649 | Paperback | 190 pagina's | Tomas Rap | maart 2005
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Citaat van de dag
Velen geven liever trompettende een euro, dan in stilte tien eurocent.
Eliza Laurillard
Velen geven liever trompettende een euro, dan in stilte tien eurocent.
Eliza Laurillard
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Bert Natter heeft ook iets met muziek. Er komt opnieuw een (lijvig) boek over een componist van hem uit. 'Goldberg' heet het.
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Ah, iets om naar uit te kijken!
Dettie
Dettie
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Muziekinstrumenten
M. Wade-Matthews
In dit naslagwerk komen alle onderdelen van het orkest aan de orde: de snaarinstrumenten, de houten en koperen blaasinstrumenten, de slaginstrumenten, de toetsinstrumenten en de menselijke stem. Tevens worden vele historische, zeldzame en niet westerse instrumenten behandeld.
Met een geïllustreerd overzicht van de muziekinstrumenten en hun historie, met speciaal gemaakte foto's van alle moderne instrumenten. Daarnaast vindt u nog informatie over beroemde musici, componisten, dirigenten, orkesten en concertzalen.
Het historische overzicht en de uitvoerige beschrijvingen maken dit boek tot een onmisbaar naslagwerk voor elke muziekliefhebber.
Recensie
Een fraai geillustreerd naslagwerk (23 x 30 cm.) over de geschiedenis van de westerse en niet-westerse muziekinstrumenten, met unieke foto's en ander beeldmateriaal, waaronder afbeeldingen van schilderijen en gravures. Het boek begint met een kort overzicht van de muziekgeschiedenis. Daarna volgt een omvangrijk encyclopedisch gedeelte waarin de muziekinstrumenten naar hun diverse verschijningsvormen worden beschreven. Er is aandacht voor de constructie, de speeltechnieken en de klank van het instrument.
In een afzonderlijk hoofdstuk worden alle facetten van de menselijke stem behandeld (waaronder de kunst van het jodelen!). Ook zijn er hoofdstukken en paragrafen over de ontwikkeling van het orkest, authentieke muziek, kamermuziek, fanfarekorpsen, militaire kapellen, volksmuziek, country, jazz, rock, pop, beroemde musici en concertzalen, enz.
Een ideaal naslagwerk voor de muziekliefhebber die genoeg heeft aan beknopte, maar heel diverse informatie over het muziekinstrument en zijn gebruik. Het boek is wel vanuit een sterk westers standpunt geschreven. Met woordenlijst en register.
Wout Strootman
ISBN: 9789059200586 | Hardcover | 256 pagina's | Veltman Uitgevers B.V. | oktober 2005
Vertaald door Guus Houtzager
M. Wade-Matthews
In dit naslagwerk komen alle onderdelen van het orkest aan de orde: de snaarinstrumenten, de houten en koperen blaasinstrumenten, de slaginstrumenten, de toetsinstrumenten en de menselijke stem. Tevens worden vele historische, zeldzame en niet westerse instrumenten behandeld.
Met een geïllustreerd overzicht van de muziekinstrumenten en hun historie, met speciaal gemaakte foto's van alle moderne instrumenten. Daarnaast vindt u nog informatie over beroemde musici, componisten, dirigenten, orkesten en concertzalen.
Het historische overzicht en de uitvoerige beschrijvingen maken dit boek tot een onmisbaar naslagwerk voor elke muziekliefhebber.
Recensie
Een fraai geillustreerd naslagwerk (23 x 30 cm.) over de geschiedenis van de westerse en niet-westerse muziekinstrumenten, met unieke foto's en ander beeldmateriaal, waaronder afbeeldingen van schilderijen en gravures. Het boek begint met een kort overzicht van de muziekgeschiedenis. Daarna volgt een omvangrijk encyclopedisch gedeelte waarin de muziekinstrumenten naar hun diverse verschijningsvormen worden beschreven. Er is aandacht voor de constructie, de speeltechnieken en de klank van het instrument.
In een afzonderlijk hoofdstuk worden alle facetten van de menselijke stem behandeld (waaronder de kunst van het jodelen!). Ook zijn er hoofdstukken en paragrafen over de ontwikkeling van het orkest, authentieke muziek, kamermuziek, fanfarekorpsen, militaire kapellen, volksmuziek, country, jazz, rock, pop, beroemde musici en concertzalen, enz.
Een ideaal naslagwerk voor de muziekliefhebber die genoeg heeft aan beknopte, maar heel diverse informatie over het muziekinstrument en zijn gebruik. Het boek is wel vanuit een sterk westers standpunt geschreven. Met woordenlijst en register.
Wout Strootman
ISBN: 9789059200586 | Hardcover | 256 pagina's | Veltman Uitgevers B.V. | oktober 2005
Vertaald door Guus Houtzager
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Citaat van de dag
De mooiste bandjes zijn nog steeds de stembandjes
Wim de Bie
De mooiste bandjes zijn nog steeds de stembandjes
Wim de Bie
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Interessant boek, hoewel ik het wel eerst zou moeten zien. De klank van het instrument lijkt me lastig weer te geven in een boek. Ik heb natuurlijk ook wel de nodige boeken over muziek, waarin natuurlijk ook wel het een en ander over muziekinstrumenten staat.
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Ja, ik hoopte al dat dit boek je zou aanspreken.
Leuk dat het inderdaad ook zo is.
Dettie
Leuk dat het inderdaad ook zo is.
Dettie
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Met een tiendelige muziek-encyclopedie, een muziek-lexicon, nog een muziek-lexicon en een paar boeken over het schrijven en arrangeren van muziek is het natuurlijk wel de vraag wat het boek nog toevoegt.
Re: Thema oktober - Van snaren, kleppen, toetsen enz. (muziekinstrumenten)
Toeter
Marjolein Hof & Pauline Oud
Mira is een zeer levendig en fantasierijk kind. Ze verzint altijd van alles en dat brengt haar vaak in problemen. Dit keer verzint ze tijdens muziekles dat ze op een oerwoudtoeter kan spelen die olifanten verjaagt. De juf wil deze toeter wel eens zien en daarom zit er voor Mira niets anders op dan er thuis een te gaan knutselen. Ze trotseert hiervoor een aanval van ganzen, krijgt straf van haar vader omdat ze zijn tuinslang gebruikt heeft en het allerergste is dat ze langere tijd moet stilzitten tijdens het knutselen. Doch ze overtreft en overwint zichzelf en het resultaat mag er zijn.
Vlot verhaal in veertien korte hoofdstukken. De tekst is verdeeld in alinea's met een zin per regel.
Leuke zwart-witillustraties verduidelijken de tekst.
Leesoefenstof voor kinderen eind groep 4, begin 5.
Biblion recensie, Monica Reinders-Kok
Leesladder - boeken bevorderen het leesplezier. Het niveau van de boeken is herkenbaar aan de plaats van het kind op de ladder van het lego. Wanneer het kind onder aan de ladder staat, is het boek bedoeld voor lezers die ongeveer Avi-5 bereikt hebben. Het kind op het midden van de ladder betekent: vanaf Avi 7 en is voor de gevorderde lezers. Staat het kind boven aan de ladder dan is het boek bedoeld voor de ervaren lezers.
ISBN: 9789069862354 | Hardcover | 63 pagina's | NZV-Kwint’essens | 2001
Leeftijd 4-8 jaar
Marjolein Hof & Pauline Oud
Mira is een zeer levendig en fantasierijk kind. Ze verzint altijd van alles en dat brengt haar vaak in problemen. Dit keer verzint ze tijdens muziekles dat ze op een oerwoudtoeter kan spelen die olifanten verjaagt. De juf wil deze toeter wel eens zien en daarom zit er voor Mira niets anders op dan er thuis een te gaan knutselen. Ze trotseert hiervoor een aanval van ganzen, krijgt straf van haar vader omdat ze zijn tuinslang gebruikt heeft en het allerergste is dat ze langere tijd moet stilzitten tijdens het knutselen. Doch ze overtreft en overwint zichzelf en het resultaat mag er zijn.
Vlot verhaal in veertien korte hoofdstukken. De tekst is verdeeld in alinea's met een zin per regel.
Leuke zwart-witillustraties verduidelijken de tekst.
Leesoefenstof voor kinderen eind groep 4, begin 5.
Biblion recensie, Monica Reinders-Kok
Leesladder - boeken bevorderen het leesplezier. Het niveau van de boeken is herkenbaar aan de plaats van het kind op de ladder van het lego. Wanneer het kind onder aan de ladder staat, is het boek bedoeld voor lezers die ongeveer Avi-5 bereikt hebben. Het kind op het midden van de ladder betekent: vanaf Avi 7 en is voor de gevorderde lezers. Staat het kind boven aan de ladder dan is het boek bedoeld voor de ervaren lezers.
ISBN: 9789069862354 | Hardcover | 63 pagina's | NZV-Kwint’essens | 2001
Leeftijd 4-8 jaar
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten