Thema juli 2015 - STADse boeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2015, 10:02

De maand juli staat in het teken van steden. Bedank berdine voor al je speurwerk!

Zie http://www.leestafel.info

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2015, 08:47

De stad van de dromende boeken
Walter Moers


Als de peetvader van de jonge dichter Hildegunst von Mythenmetz sterft, laat hij zijn beschermeling niet veel meer na dan een manuscript. Mythenmetz, een lintworm, ziet zich gedwongen het geheim van zijn afkomst na te gaan. Het spoor leidt naar Buchheim in Zamonië, de Stad van de Dromende Boeken.


Als de held de stad betreedt is het alsof hij de deur van een gigantische boekhandel opentrekt. Hij ruikt iets zuurs dat hem aan de geur van citroenbomen doet denken, het opwindende aroma van oud leer en het scherpe en intelligente parfum van drukinkt. Eens in de klauwen van deze op boeken verzotte stad raakt Mythenmetz steeds dieper verstrikt in de labyrintische wereld, waarin lezen een reëel gevaar is, meedogenloze boekenjagers op bibliofiele schatten azen, 'boekelingen' streken uithalen en de mysterieuze Schaduwkoning heerst.


Walter Moers ontvoert de lezer naar het betoverde rijk van de literatuur, waar lezen een avontuur is, waar boeken hun lezers niet alleen op een spannende manier vermaken en aan het lachen brengen, maar ook tot waanzin drijven of zelfs ombrengen.
De stad van de dromende boeken is een avonturenroman met de vaart van een thriller, een horrorverhaal vol romantisch uitvergrote creaturen en een bijzonder leuke parodie op de wereldliteratuur. Tenminste als je met grappen over Goethe en Shakespeare kunt lachen. Of niet.


Walter Moers (1957) woont in Hamburg en staat bekend om zijn meeslepende fantastische romans. Hij creëerde met verpletterend succes personages als Käpt'n Blaubär, het Kleine Arschloch, de Alte Sack, het fictieve land Zamonië en de stripfiguur Adolf. Zijn boeken werden in tientallen talen vertaald.


ISBN 9789052408460 | Hardcover | 503 pagina's | Uitgeverij Houtekiet | oktober 2007
Vertaald door Erica Rijsewijk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2015, 08:48

Citaat van de dag

Om van een stad te houden is het misschien voldoende dat men er één persoon graag mag.

Dik van Zanten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2015, 10:15

Kat in de stad
Dorinde van Oort


Met Kat in de stad toont Dorinde van Oort haar talent om katten niet alleen in woord, maar ook in beeld te vangen.


Recensie
Sommige katten praten wat af. Niet dat u nu meteen het gemiauw van uw huispoes moet gaan beschouwen als een vorm van het algemeen beschaafd Nederlands, want daarvoor ontbreekt elk bewijs. Er zijn echter honderden schrijvers die katten (en andere dieren) sprekend in hun epistels laten opdraven. Soms levert deze antropomorfistische benadering wel eens een lezenswaardig boek op.


Dat is beslist het geval met dit boek, waarin de schrijfster en illustratrice ons meevoert op een wandeling langs kenmerkende katten in de binnenstad van Amsterdam. Katten die wijsneuzig, onverschillig en gevoelig zijn en die in de hen aangemeten woorden veel wetenswaardigs mededelen over hun leefomgeving. De Amsterdamse humor ontbreekt niet en de Amsterdamse eigenwijsheid evenmin. Voor een alternatieve wandelroute door het centrum van Amsterdam is het boek ook geschikt, al zal men zich op de Wallen wel afvragen wat u er komt doen.


De illustraties zijn kleurrijk en origineel. Dorinde van Oort heeft tekeningen in kleurpotlood en (vermoedelijk) linosneden gemaakt van elke poes en kater die aan het woord komt. Enkele van deze poezenportretten verschenen al eerder in Majesteit en d'Oude Binnenstad. Aanbevolen voor poezenminnaars met gevoel voor humor en natuurlijk voor Amsterdammers. Kleine druk.
Biblion recensie, Redactie


ISBN 9789059361836 | Hardcover | 141 pagina's | Cossee, Uitgeverij | november 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2015, 10:15

Citaat van de dag

Ik wilde dat ik niet in Amsterdam woonde, dan ging ik erheen met vakantie

K. Schippers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2015, 08:24

Stad der dieven
David Benioff



Binnen vijf dagen moeten Kolja en Lev een dozijn eieren vinden voor de bruiloft van de kolonelsdochter. Het is 1942 en winter in Leningrad. Een bizarre zoektocht begint. Een uitzonderlijk relaas over twee tot elkaar veroordeelde jonge mannen die hun humor en talenten als speelstukken inzetten in de strijd om te overleven.


Recensie
De Amerikaanse schrijver maakte het filmscenario voor 'De vliegeraar' van Khaled Hosseini. Met 'Stad der dieven' laat hij zien dat hij zelf ook een uitstekende romanschrijver is. In deze sfeervolle oorlogsroman vertelt hij het verhaal van twee mannen die het beleg van Leningrad (1942) meemaken en spannende avonturen beleven. De honger, de kou en het geweld worden indringend beschreven, maar er valt ook veel te lachen.


De 17-jarige joodse Lev en de 21-jarige kozak Kolja zitten in de gevangenis van Leningrad te wachten op hun executie. Van de kolonel van de geheime dienst krijgen ze de opdracht om binnen een week twaalf eieren te zoeken voor de bruidstaart van zijn dochter. Daarmee kunnen zij hun vrijheid verdienen! Uiteraard is er in heel Leningrad geen kip en geen ei meer te vinden.
De intelligente en timide Lev en de charmante rokkenjager Kolja beginnen aan hun zoektocht en moeten zien te dealen met hun botsende karakters.
Een aandoenlijke schelmenroman met sterke dialogen van twee mannen die in extreme omstandigheden steeds meer naar elkaar toegroeien. Normale druk.
L. Torn


ISBN 9789056724023 | Hardcover | 319 pagina's | Signatuur | juni 2011
Vertaald door Sandra van de Ven

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2015, 08:24

Citaat van de dag

Je houdt van een stad, niet om haar 7 of 77 attracties, doch omdat zij aan jouw speciale behoefte beantwoordt.

Italo Calvino

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Marjo » 04 Jul 2015, 12:55

Stad der dieven lijkt me wel iets, maar het eerste themaboek heb ik geprobeerd en weggelegd. Het leek me zo helemaal mijn soort boek,maar het was erg langdradig. Misschien ooit nog eens als er niet zoveel andere boeken op me wachten.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor berdine » 04 Jul 2015, 13:05

Nou dan klopt de beschrijving niet erg!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Renate » 04 Jul 2015, 14:38

Het eerste themaboek heb ik lang geleden gelezen en ik vond het een mooi boek. Het tweede thema boek heb ik gisteren uit de bibliotheek gehaald. Met het derde themaboek heb ik wel in m'n handen gestaan, maar ik het het uiteindelijk toch niet meegenomen, maar geruild voor een ander boek.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor berdine » 04 Jul 2015, 15:00

Ja tis niet bij te houden, hè, alle themaboeken lezen... :mrgreen:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2015, 15:35

Stad der dieven lijkt me ook wel mooi, maar ja zoveel boeken, zo weinig tijd :D
Ik heb nog zulke staaaaaapels liggen

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Renate » 04 Jul 2015, 16:07

Ik hoef niet alle themaboeken te lezen. Ik kijk naar wat me interessant lijkt en dan kijk ik of de bibliotheek het heeft. Zo gaat het ook met boeken waarover ik lees, of hoor en soms concludeer ik bij het doorbladeren in de bibliotheek, dat het toch niets voor me is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2015, 09:06

Stad van kaneel
Miranda Innes


De Engelse Miranda Innes woont al jaren met haar partner Dan in het idyllische Andalusië. Na een bezoek aan een vriendin in Marrakech slaat echter de onrust toe. Voordat ze het weten zijn Miranda en Dan eigenaar van een prachtige, lang verwaarloosde riad in de medina van de meest sprookjesachtige stad van Marokko. Met de aankoop van hun nieuwe huis beginnen ook de verbouwingsproblemen: onvoorziene uitgave, personeel dat een eigen draai geeft aan Miranda's aanwijzingen, koppige managers en bergen papierwerk. Uiteindelijk moet het huis een waar paleis worden, waar het stel helemaal tot rust kan komen en kan genieten van al het moois dat Marrakech hun te bieden heeft. Maar of het ooit zover zal komen?


Recensie
Bij toeval komt de Engelse Miranda Innes in het Marokkaanse Marrakech. Zij is op slag verliefd op de stad. Dit resulteert in een impulsieve aankoop van een oude en verwaarloosde riad. Een riad is een groot huis, gelegen rond een tuin. Vanuit Zuid-Spanje, waar Miranda woont met de kunstenaar Dan Peace, moet zij vervolgens de hele renovatie organiseren. Dat dit geen eenvoudige zaak is, wordt snel duidelijk. De onbekendheid met de plaatselijke gewoonten leidt soms tot hilarische toestanden en dan zijn er nog de financiele perikelen. Het wordt allemaal in detail beschreven. Ondertussen bezoekt zij enkele malen met familie en vrienden de stad en wordt er genoten van alle geneugten die Marrakech biedt, zoals het dwalen in de soeks, de heerlijke maaltijden en de ontmoetingen met de Marrakchi.
Innes heeft een heel persoonlijk verslag gemaakt van de gang van zaken met hier en daar een toevoeging van historische en culturele informatie. Als voormalig tuinredacteur van Country Living weet zij voortreffelijk een geurig en kleurig geheel voor te spiegelen. De zwart-witillustraties zijn van haar partner Dan Peace. Van Miranda Innes verscheen eerder 'Op weg naar manana'.
(Biblion recensie, Trix Westeneng)


ISBN 9789058313843 | Hardcover | 318 pagina's | Rainbow | april 2006
Vertaald door J. Hormann

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2015, 09:06

Citaat van de dag

Men moet zo leven dat men zich niet zou schamen de familiepapegaai aan de ergste roddelaar in de stad te verkopen.

Will Rogers

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Renate » 05 Jul 2015, 12:42

Ik denk niet dat dat erg goed mogelijk is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2015, 11:24

De Splijtende Stad en het raadsel van de Zwijgende Bazelaar
CircusPatz & Mariette Ciggaar



Van de ene op de andere dag loopt er een grote scheur dwars door het stadje Zilterem. Het normaal zo rustige plaatsje is even wereldnieuws, maar al snel gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Maar de barst wordt groter en groter en het stadje lijkt stiller en stiller te worden. Zelfs de Bazelaar zwijgt als het graf. Het ministerie van Zeer Geheime Zaken besluit de hulp in te roepen van geheim agenten Houk en Keet. Die er, ondanks vurige meningsverschillen, al snel achterkomen dat de eeuwenoude vijand van het ministerie opnieuw achter dit mysterie schuilt.


De Splijtende Stad en het raadsel van de Zwijgende Bazelaar is het eerste deel van een reeks spannende leesboeken onder het label ministerie van Zeer Geheime Zaken voor kinderen vanaf 10 jaar, waarin expliciet gevraagd wordt mee te denken over de ontknoping. Compleet met Zeer Geheime Website waarop extra bewijsmaterialen te downloaden zijn.


ISBN 9789022959329 | Hardcover | 248 pagina's | CircusPatz | augustus 2009
vanaf ca. 10 jaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2015, 11:24

Citaat van de dag

Waarom bouwen ze geen steden op het platteland? De lucht is daar veel gezonder.

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Renate » 06 Jul 2015, 13:39

Ha ha, om het citaat. Als we een stad op het platteland bouwen, wordt het een stad, met minder gezonde lucht.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2015, 14:43

Ja leuk is deze hè, ik zat ook te grinniken.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2015, 08:54

Radio Verloren Stad
Daniel Alarcón



Radio Verloren Stad is een enorm populair programma in een Zuid-Amerikaans land, waar honderdduizenden elkaar zijn kwijtgeraakt door oorlog en terreur. De journaliste Norma probeert in het programma vermiste personen op te sporen door middel van oproepen.
Haar stem brengt troost aan alle luisteraars, zowel in de arme voorsteden als in de indiaanse nederzettingen in de bergen en het oerwoud.

Op een dag stapt een elfjarige jongen binnen bij de redactie van Radio Verloren Stad. Victor komt van ver, uit het ontwrichte dorp nummer 1797, en heeft een lange lijst bij zich met namen van vermiste personen.
Tot haar ontsteltenis ontdekt Norma de schuilnaam van haar echtgenoot Rey, die ze al tien jaar geleden uit het oog verloren is.
Samen met Victor gaat ze hem zoeken.


Recensie
Norma is met haar radioprogramma 'Radio Verloren Stad' in een fictief Zuid-Amerikaans land al tien jaar de stem die familieleden van verdwenen mensen hoop geeft. Heel het land luistert naar de namen van personen die tijdens de burgeroorlog verdwenen zijn. Norma, die ook haar man verloor, heeft zelf geen hoop meer tot de 11-jarige wees Victor opduikt uit een ver dorp met een lijst namen van vermisten. Een van die namen is de schuilnaam van haar echtgenoot Rey. Samen met Victor gaat Norma op onderzoek uit.


Deze debuutroman van de Peruviaanse schrijver Daniel Alarcón stelt op krachtige wijze oorlog ter discussie en onderzoekt de gevolgen van excessief geweld. De stijl is vief en emotioneel, beeldend en krachtig. Voor liefhebbers van klasseliteratuur met sociale impact. Vrij kleine druk.
B. van Laerhoven


ISBN 9789024554683 | Hardcover | 349 pagina's | Sijthoff | februari 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2015, 08:54

Citaat van de dag

In de stad zie je veel mensen weinig. In een dorp weinig mensen veel.

Lévi Weemoed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2015, 08:09

Dromen van een ommuurde stad
Lisa Huang



Jade Deugd, hoofdpersoon van deze roman over China in de eerste helft van de 20e eeuw, is geboren in 1890. Als ze tien is overlijdt haar vader, die in hoog aanzien stond bij de keizer. Dit heeft grote gevolgen voor het gezin, dat status en rijkdom verliest. Naar de laatste wens van haar vader worden Jades ingebonden voeten van hun windsels ontdaan.
Ze groeit op in politiek roerige tijden: in 1912 wordt de keizer tot aftreden gedwongen en China wordt een republiek. Jade werkt als onderwijzeres, trouwt tweemaal en wordt moeder van enkele dochters. Haar broer maakt carrière bij de Kwo-min-tang.
Jade raakt bevriend met een jonge boerenzoon, Mao Zedong. Deze komt door zijn denkbeelden in de loop der jaren lijnrecht tegenover de Kwo-min-tang te staan. Als leider van de Communistische Partij is hij aanvoerder in de burgeroorlog die in 1949 de val van de Kwo-min-tang-regering veroorzaakt. Dat is voor Jade aanleiding haar geboorteland definitief de rug toe te keren.


Voor haar boek liet de in de Verenigde Staten opgegroeide schrijfster zich inspireren door het leven van haar grootmoeder, een van de eerste feministes in China en bevriend met Mao Zedong. Op het stofomslag een kleurenfoto van een jonge Chinese vrouw, staande op een reusachtige stenen voet. Normale druk.
(Biblion recensie, Redactie)


ISBN 9789027468666 | Hardcover | 496 pagina's | Het Spectrum | maart 2000
Vertaald door Henny van Gulik, Ingrid Tóth

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2015, 08:10

Citaat van de dag

Steden ontplooien zich, net als katten, graag 's nachts.

Rupert Brooke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2015 - STADse boeken

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2015, 10:52

Open stad
Teju Cole


Julius, een jonge psychiater van Nigeriaanse afkomst, maakt schijnbaar doelloze wandelingen door de straten van Manhattan. Dit doet hij echter met een reden: de wandelingen geven hem de mogelijkheid om aan het keurslijf van zijn werk te ontsnappen en zijn leven te overdenken. Zoals de breuk met zijn vriendin, zijn getroebleerde verleden en ook zijn onzekere toekomst. Hij loopt door de drukke stad, waar de vele anonieme gezichten die hij langs ziet komen zijn gevoelens van eenzaamheid alleen maar versterken. Op straat ontmoet hij mensen uit verschillende culturen en klassen die hem verrijken met inzichten. Deze zal hij gebruiken tijdens zijn reis – een reis die hem naar Brussel voert en terugbrengt naar het Nigeria van zijn jeugd. En naar de diep verborgen delen van zijn ziel.
Open stad is een beklemmende roman over identiteit, ras, vrijheid, verlies, isolatie en overgave. Een boek waarin het lot van de immigrant in het hedendaagse New York op fantastische wijze wordt beschreven.
Open stad is bekroond met de prestigieuze PEN/Hemingway Award for Debut Fiction.


ISBN 9789023467984 | Paperback | 320 pagina's | De Bezige Bij | maart 2012
Vertaald door Paul van der Lecq


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten