Thema januari 2015 - Jong

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2015, 09:40

Citaat van de dag

De ideale lezer lijdt aan een ideale slapeloosheid

James Joyce

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Renate » 11 Jan 2015, 09:20

Dettie schreef:De nacht is jong
Joseph O'Connor


Op een middelbare school in Zuid-Engeland in de jaren tachtig ontmoet Robbie Goulding de ongrijpbare Fran Mulvey. Verbonden door hun liefde voor muziek vormen ze een schoolbandje. Wanneer schoolgenote en celliste Sarah-Thérèse en haar getalenteerde broer, drummer Seán, zich bij hen voegen, is The Ships in the Night klaar om hun droom, een wereldberoemde rockband worden, na te jagen. Maar is hun vriendschap daartegen bestand?
Met De nacht is jong heeft O'Connor een onweerstaanbare roman geschreven over een alles overstijgende jongensdroom, vriendschap en de kracht van muziek.
Eerder verschenen van hem onder andere de spannende roman De verkoper en de veelgeprezen roman Stella Maris.


ISBN 9789026328510 Paperback Ambo|Anthos januari 2015
Vertaald door Harm Damsma, Niek Miedema

Dat lijkt me een interessant boek. Gisteren las ik er toevallig een kort stukje over in De Volkskrant. Joseph O'Connor schijnt een oudere broer van Sinead O'Connor te zijn, die in het boek ook bedankt wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 10:46

Interessante familie dan. De een schrijft prachtig de ander zingt prachtig.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Renate » 11 Jan 2015, 11:41

Het kwam voor mij als een verrassing. De naam O'Connor is natuurlijk wel vrij algemeen, dus mensen met deze achternaam hoeven geen familie van elkaar te zijn.

Het boek van Josph O'Connor moet ik beslist lezen, maar ik vrees dat ik nog wel even geduld zal moeten hebben. De bibliotheek heeft het wel in het Engels. De Engelse titel is trouwens 'The thrill of it all'. Dat is trouwens ook de titel van een boek over Bryan Ferry en Roxy Music.


(correctie: even de namen van Bryan Ferry Roxy Music aangepast. Bryan Ferry heette Brian Ferry, maar de onenigheid met Brian Eno, die door z'n uiterlijk nogal wat aandacht trok, zorgde er voor dat hij de schrijfwijze van z'n naam veranderde en dat Brian Eno de groep verliet.)
Laatst gewijzigd door Renate op 11 Jan 2015, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 12:22

Vroeger waren wij veel jonger
Een jeugd in Vlaanderen
Gaston Durnez




In dit boek vertelt de Vlaamse schrijver en ex-journalist Gaston Durnez (geb. 1928) over zijn eerste zestien levensjaren. Via een rijke schat aan anekdotes lezen we hoe Durnez als zevende zoon in een gezin van elf kinderen geboren wordt in het West-Vlaamse Wervik, en als kleuter met zijn familie naar het Brabantse Asse verhuist, waar hij grotendeels opgroeit bij een groottante.


De Tweede Wereldoorlog maakt bruusk een eind aan de kindertijd, en gaandeweg dringen er zich een aantal vragen op - zo vraagt Durnez zich af waarom hij, als goede leerling, niet verder mag studeren. Andere sleutelmomenten zijn o.m. de ontdekking van de literatuur en de kunst, en de ontmoeting met Jozef Cardijn, die hem de weg zal wijzen naar de christelijke arbeidersbeweging. In volle oorlogstijd komt Durnez uiteindelijk terecht op de 'Practische school', een eerste stap in de richting van zijn latere carriere als journalist.


Een schitterend document humain, dat leest als een doorleefd pleidooi voor de energie waarmee jongeren tegen het leven aankijken. Geillustreerd met zwart-witfoto's. Krappe bindmarge.
Redactie Vlabin-VBC


ISBN 9789020978254 Paperback 411 pagina's Lannoo september 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 12:22

Citaat van de dag

Je moet je nooit jonger voordoen dan je bent.


Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 12:24

Renate schreef:Het kwam voor mij als een verrassing. De naam O'Connor is natuurlijk wel vrij algemeen, dus mensen met deze achternaam hoeven geen familie van elkaar te zijn.

Het boek van Josph O'Connor moet ik beslist lezen, maar ik vrees dat ik nog wel even geduld zal moeten hebben. De bibliotheek heeft het wel in het Engels. De Engelse titel is trouwens 'The thrill of it all'. Dat is trouwens ook de titel van een boek over Brian Ferry en Roxu Music.


Redemption Falls van O'Connor was ook een prachtig boek, heel knap in elkaar gezet. Grote aanrader.
Misschien dat je dat dan eerst kunt lezen. Is wel een dikke pil.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2015, 13:41

En ik vond het niks, dan weet je dat ook..

Dettie, je had best je eigen recensie bij dat boek van vandaag kunnen zetten!!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 13:54

Ha ja, dat had gekund Marjo, maar mijn recensie is zo lang! Dan had ik hooguit een stukje kunnen plaatsen.
Ik vond Jonge vlieger wel een erg prachtig boek. Werd helemaal blij toen ik het boek zag en voelde de hele mooie sfeer gelijk weer.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2015, 10:58

Jonge vlieger
Ellen van Velzen



Een betoverend debuut in de traditie van de grote vertellers

Zolang de inwoners zich kunnen herinneren, is het dorp waar Jani woont omringd door honderden vliegers, die dag en nacht in de lucht worden gehouden door twee mysterieuze vliegeraars: Oude Vlieger en Nieuwe Vlieger. Zij beschermen het dorp van oudsher tegen duistere krachten uit het woud, maar in het dorp worden ze niet meer helemaal serieus genomen. Want wie gelooft nou nog echt in het grote kwaad dat het dorp bedreigt?

Als Jani wordt verkozen tot Jonge Vlieger, en door de twee vliegeraars wordt ingewijd in de geheimen van de vliegers, begrijpen zijn leeftijdsgenoten nog maar weinig van hem. Hij wordt het mikpunt van spot, tot de dreiging uit het woud opdoemt...


Recensie
Jani (12, ik-figuur) wordt opgeleid tot Vliegeraar. Zijn wereld is overzichtelijk: zijn bergdorp wordt beschermd door honderden vliegers, die symbool staan voor de geesten van evenzovele voorouders. De proloog en diverse van de 21 hoofdstukken eindigen met een cliffhanger, waardoor de spanning knap wordt opgebouwd. Wat houden Ouwe en Nieuwe Vliegeraar, Dan en Wes, voor Jani geheim?
De Vliegeraars worden ondanks hun beschermende taak gepest door de kinderen uit het dorp. Jani is anders en vervreemdt langzaam van zijn vriendin Maan. Zij laat zich beïnvloeden door de andere kinderen.
De verhouding tussen Jani en Dan is vanaf het begin vertrouwd. De relatie met Wes verloopt aanvankelijk moeizaam, ondanks verwante ervaringen. Beschrijvingen, gedachten en dialogen in eenvoudig en zorgvuldig taalgebruik vormen een evenwichtig verhaal.
Het verrassende slot doet nadenken over onze plaats in de wereld en de betekenis van het geloof in een goden- of geestenwereld. Dat maakt dit bijzondere debuut van een evolutionair biologe meer dan een knap opgebouwd, spannend verhaal.
Een mix van fantasy en realiteit, geschikt voor een breed publiek. Biedt daarnaast voor nadenkende, ervaren lezers een extra betekenislaag. Vanaf ca. 12 jaar.
C. la Roi


ISBN 9789047703983 Hardcover 220 pagina's Lemniscaat maart 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2015, 10:58

Citaat van de dag

Fantasie is de hoogste vlieger die we kunnen oplaten

Lauren Bacall

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2015, 11:46

Die van vandaag trekt wel, eens kijken of de bieb het heeft...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2015, 11:20

De jongste zoon
Bart Meuleman



‘Nog nooit heb ik naar een beroep verlangd. Jaren geleden, ja, toen wilde ik goochelaar worden en apache, een apache met zilveren borstkas. Het zijn dromen die een onverschillige dood sterven. Dat we hier zijn om iets te doen, iets te willen, is een algemeen aanvaarde gedachte die mij met geen stokken vooruit krijgt. Ze verlamt mij eerder.’


Een jongen groeit op in de Kempen, gaat op school in Turnhout, mag studeren in Brussel – en hoewel hij zich langzaam losmaakt van zijn geboortegrond (opgaand in wat de literatuur, de muziek, het toneel en de film hem te bieden hebben) groeit het besef dat hij het kind van zijn ouders blijft: wie hij ook wordt, het landschap van zijn jeugd, dat niet meer bestaat, heeft hem gevormd en houdt hem gevangen.


Bart Meuleman (°1965, Oud-Turnhout) is regisseur en schrijver van poëzie en proza, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Daarnaast schrijft en bewerkt hij theaterteksten.


ISBN 9789021455228 Paperback 224 pagina's Querido mei 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2015, 11:20

Citaat van de dag

De jongste zijn lijkt altijd leuk, behalve als je het bént.

Mignon McLaughlin

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2015, 10:32

Verhalen van de jongste tijd
Joop Verstraten



Herhaaldelijk reisde auteur Joop Verstraten door de gebieden die hij omschrijft als “de rafelranden van de Sovjet-Unie”. In zijn reisverhaal dringt de schrijver veel verder terug in de tijd dan de communistische periode. Al wandelend door voormalige communistische “paradijzen” maak je kennis met belangrijke gebeurtenissen uit het verleden van deze volkeren en staten.

Vaak peilt de auteur naar de huidige situatie in de regio’s die hij aandoet. Een aantal landen staan trouwens nog ander het gezag van dezelfde figuren als in het communistische tijdperk, alleen hebben ze nu een pseudo-democratisch jasje aangetrokken. Ook is er veel aandacht voor de gemoedsgesteltenis en de situatie van de situatie van de gewone man in het voormalige Sovjetblok, die varieert van eerder optimistisch tot soms rampzalig.

Joop Verstraten weet haarscherpe analyses neer te schrijven van de toestand in de vroegere Sovjetstaten en geeft daarbij ook blijk van veel aandacht en kennis van de historische achtergronden. Bij de voorbereiding van een reis in de regio verschaft dit uitvoerige reisverhaal veel informatie over geschiedenis en cultuur. Diezelfde informatie kan even gretig worden opgepikt door de thuisblijvers.
Bron: http://www.reisboeken.be/recensies/reis ... -tijd_796/


ISBN 9789086840175 Paperback 320 pagina's Uitgeverij IJzer mei 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2015, 10:33

Citaat van de dag

De mooiste jeugd is een jeugdige geest als je niet meer jong bent.

Paul Léautaud

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2015, 09:45

Merijntje Gijzens jeugd en jonge jaren
A.M. de Jong


Merijntje Gijzens jeugd en jonge jaren is een bundeling van de acht romans die A.M. de Jong over de avonturen en lotgevallen van Merijntje Grijzen schreef. Het eerste deel, Merijntje Gijzens jeugd, bestaat uit Het verraad, Flierefluiters oponthoud, Onnozele kinderen en In de draaikolk. Deel twee, Merijntje Gijzens jonge jaren, omvat De grote zomer, De goede dood, Het boze gerucht en Een knaap wordt man.
De cyclus geeft een authentiek beeld van het Brabantse plattelandsmilieu aan het begin van de vorige eeuw, waarin de strijd tegen armoede en het verstikkende juk van de rooms-katholieke kerk een belangrijke rol spelen.


ISBN 9789021448909 E-boek 1521 pagina's pagina's Uitgeverij IJzer mei 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2015, 09:45

Citaat van de dag

Jong blijf je door de bereidheid tot verandering.

A. Hörbiger

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor berdine » 15 Jan 2015, 11:43

Ik vind het citaat van vandaag wel grappig... :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2015, 12:17

Ja hè, ik moest er ook om binnenhinniken :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Renate » 15 Jan 2015, 14:52

Als ik het goed heb, speelt deel 2 zich af in Rotterdam, waar de omstandigheden ook niet bepaald beter blijken te zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2015, 14:58

Heb het even voor je opgezocht Renate, je zit wel goed met Rotterdam alleen is het in twee latere delen.
Dit vond ik op Wikipedia

Merijntje Gijzens jeugd In de draaikolk

In het vierde deel, In de draaikolk, zoekt de familie Gijzen het geluk in de grote stad: Rotterdam. Vader Gijzen kan daar als fabrieksarbeider aan de slag en de familie bereikt in eerste instantie enige welvaart. Merijntje sluit een voorzichtige vriendschap met de buurman, die als havenarbeider werkt. Als vader Gijzen werkloos raakt is het gedaan met de relatieve rijkdom, en vervalt de familie tot diepe armoede.

Merijntje Gijzens jonge jaren De grote zomer

Pas zeven jaar later, in 1935 zou De Jong het eerste deel publiceren van Merijntje Gijzens jonge jaren: De grote zomer. Merijntje is inmiddels een jong-volwassene en werkloos. Hij is een echt stadskind geworden en thuis in de havens van Rotterdam waar hij af en toe als dagloner wat kan verdienen. Als hij dan Flierefluiter weer tegen het lijf loopt, die een water-en-vuurhandel drijft met zijn vrouw Bets, wordt de oude vriendschap in ere hersteld. Merijntje kan bij Flierefluiter aan het werk, maar als Bets hem probeert te verleiden besluiten Flierefluiter en Merijntje tezamen Brabant in te trekken.

Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Merijntje_Gijzen

Leuk! Ik wist dat helemaal niet, dacht dat alles zich afspeelde in Brabant

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Renate » 15 Jan 2015, 16:47

Ik doelde dus eigenlijk op Merijntje Gijzens jonge jaren. Dat bedoelde ik dus met het tweede deel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2015, 17:57

Ah, dat had ik niet begrepen. Maar ja nu weten we het tenminste helemaal is ook nooit weg. :D


Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2015 - Jong

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2015, 10:57

Jong en veelbelovend
Simone Henken



De serie 'Jong en Veelbelovend' is ontstaan nadat fotografe Simone Henken in januari 2006 verhuisde naar de Bijlmer, een wijk in Amsterdam Zuidoost. Daar raakte zij gefascineerd door het contrast tussen deze moderne nieuwbouwwijk en haar gemêleerde bevolking.
Vanaf het begin fotografeerde ze de jongeren in haar studio, op straat en bij hun thuis. De nu 16-jarige Shaghoefa volgt ze al langere tijd. Via de foto's zie je haar opgroeien. De foto's zijn representatief voor de buurt. Het onderwerp 'Jong en Veelbelovend' biedt een sterke boodschap, juist in een buurt die door buitenstaanders gezien wordt als achterstandswijk.


ISBN 9789077024799 Paperback 128 pagina's Uitgeverij De Graaff januari 2014


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten