Thema december 2014 - Oud

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2014, 19:07

Renate schreef:M"n glazenwasser verbaast zich er altijd over dat ik nog alleen ben. Maar ja, je moet een boek niet alleen om het omslag beoordelen. Het gaat om de inhoud.


Mooie cryptische opmerking, je kunt er veel kanten mee op.
Enne... die aardige glazenwasser is dat geen goede kandidaat Renate? ;)

Dettie
(een beetje plaaghumor mag toch wel hè?)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor berdine » 26 Dec 2014, 19:13

Dank jullie!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Renate » 26 Dec 2014, 19:57

Dettie schreef:Enne... die aardige glazenwasser is dat geen goede kandidaat Renate? ;)

Dettie

Nee.

Bovendien ben ik gewoon niet aardig. De laatste jongen die bij mij op bezoek kwam, zou mij wel even backgammon leren spelen (iets waarvan ik zei dat ik het al kon). Toen ik hem iedere keer inmaakte, hield hij het snel voor gezien.

En ach, ik val niet echt op mannen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2014, 09:44

De oude rariteitenwinkel
Charles Dickens



De oude rariteitenwinkel is een sprookje, en misschien het meest sprookjesachtige boek dat Dickens ooit geschreven heft. Wie dit verhaal meet met de kleine maatstaven ener realistische romanopvatting, doet Dickens onrecht, en vergalt zichzelf een bijzonder plezier. Want het verhaal van kleine Nel is een bijzonder mooi sprookje, over een onschuldig wezen in een vreemde, kwaadaardige wereld, belaagd door dwergachtige kobolden, en steunend op niets dan de sterke kracht van haar onbaatzuchtige liefde. De kobold sterft aan zijn wandaden, Nel sterft ook, maar eerst nadat zij door haar liefde de wereld om zich heen heeft omgetoverd tot haar eigen, en dus een betere wereld.


Ziehier hoe Dickens, in de rol van de verteller, zich het sprookje van kleine Nel voor de geest stelt: 'Zonder mijn verbeeldingskracht ook maar in het minst te hoeven inspannen, behield ik een beeld van haar, dicht omringd en benauwd door alles wat maar vreemd was aan haar natuur en zover mogelijk afstond van de voorkeuren van haar geslacht en haar leeftijd. – Het zou tot een curieuze bespiegeling leiden, zich haar voor te stellen in haar toekomstig leven, eenzaam haar weg gaand temidden van een menigte wilde, groteske gezellen: zij als het enige pure, frisse jeugdige wezen in heel die drom.'


ISBN 9789031505661 Pocket 264 pagina's Spectrum april 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2014, 09:44

Citaat van de dag

Er is niets beters dan een vriend, behalve een vriend met chocolade.

Charles Dickens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2014, 12:11

Oud papier
Leen Huet


Mijn grootvader was een gepassioneerd jager. Aan deze passie was een eigen plaats toegewezen, dat als hoofdkwartier diende voor zijn expedities.
In een grote groene kast zat de voorraad koffie, chocola, Jägermeister en boterhammen. Op koude namiddagen werd het vuur in de open haard aangestoken.
Dit huisje met zijn combinatie van soberheid en speelgoedachtige luxe leek mij een paradijs. Ik droomde ervan om daar te wonen. Wanneer het buiten stormde, zou ik voor het haardvuur een klassiek, verrukkelijk boek zitten lezen, gebonden in donkerrood leer en vol tijdloze woorden.
Iets van haar grootvaders jagersinstinct moet op Leen Huet overgegaan zijn. Want in dit boek zet zij met ongekend enthousiasme de lezer niet alleen aan om zich terug te trekken met een goed boek, maar ook om zelf op jacht te gaan en nieuwe boeken en auteurs te ontdekken.


ISBN 9789025421564 Pocket 169 pagina's Atlas oktober 1998

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2014, 12:11

Citaat van de dag

Heerlijk is de geur van oud papier waarin kennis bezonken is

Rudy Vandendaele

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2014, 11:49

Het grote oude meester dierenboek
Marthe Wijngaarden



Het Grote Oude Meester Dierenboek is een prentenboek voor kinderen dat jonge kinderen de dieren leert kennen aan de hand van prachtige, voor een groot deel Nederlandse, meesterwerken. Voor het jonge publiek is het boek een eerste kennismaking met de ongekende schoonheid van de Oude Meesters. Het is een boek voor jonge kinderen die met hun eerste woordjes beginnen, voor oudere kinderen, die voor het eerst naar een museum zijn geweest, voor ouders, opa's en oma's, kunstliefhebbers en voor een ieder die zich wil laten betoveren door de schilderijen in het boek, die stuk voor stuk zijn uitgekozen op hun kwaliteit en kracht.


De verzameling van vijfentwintig sprekende dierenportretten bevat zowel 'hidden treasures' uit privéverzamelingen als iconische beelden uit musea, zoals het Slapende Hondje door Gerard Dou, de Stier door Paulus Potter, de Dodo van Koning Edward door Roelant Saverij, en de Zebra door George Stubbs. Een groot aantal topstukken is in Nederlandse Musea in het echt te bewonderen.


ISBN 9789462620131 Hardcover 48 pagina's Waanders Uitgevers november 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2014, 11:49

Citaat van de dag

Koop oude meesters. Zij brengen meer op dan jonge maîtresses

Max Beaverbrook

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2014, 09:41

De ballade van de oude zeeman &
De ballade van Reading Gaol
Samuel Taylor Coleridge/Oscar Wilde



De ballade was in de Middeleeuwen de vorm waarin een beknopt, dramatisch verhaal werd gegoten. Toen rond 1800, bij de Romantici, de belangstelling voor de Middeleeuwen doorbrak, gingen de dichters onder hen dan ook balladen schrijven. De beroemdste van de toen geschreven ballades is 'The Rime of the Ancient Mariner' van Samuel Taylor Coleridge, opgenomen in wat wel dé dichtbundel van de Romantiek mag heten, het samen met William Wordsworth geschreven 'Lyrical Ballads'.
Het gaat niet om een stijloefening in de middeleeuwse trant: in het inderdaad simpele verhaal spelen typisch moderne psychologische motieven een belangrijke rol. En ook de versificatie is die van een bevlogen, ja van een geniaal dichter.


Toen Oscar Wilde bijna een eeuw later zuchtte in de gevangenis van Reading, en gegrepen werd door het lot van een tot de strop veroordeelde medegevangene, moet Coleridges voorbeeld hem voor de ogen hebben gezweefd bij het schrijven van zijn befaamde gedicht 'The Ballad of Reading Gaol', waarin schuld en boete, liefde en deernis al net zo'n hoofdrol spelen. Is Wildes zuiver lyrische talent misschien iets kleiner dan dat van zijn voorganger, de persoonlijke inzet is des te groter.


Beide balladen zijn schitterend vertaald door W. Blok, de nestor van de Nederlandse poëzievertalers. Wim Tigges plaatst de balladen in zijn nawoord in het verband van hun tijd, en heldert in enkele noten de door het stof der jaren onduidelijk geworden passages op.


ISBN 9789025306618 Hardcover 155 pagina's Athenaeum-Polak & Van Gennep april 2002
Vertaald door Wim Blok

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2014, 09:42

Citaat van de dag

Die in zijn jeugd het pad der deugd heeft ingeslagen,
en 't goede doet, wacht welgemoed zijn oude dagen.

Hiëronymus van Alphen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2014, 13:25

De oude koning in zijn rijk
Arno Geiger



'Omdat mijn vader de afstand tot mijn wereld niet meer kan overbruggen, moet ik naar hem toe,' schrijft Arno Geiger in dit ontroerende boek over zijn vader. Deze verliest langzamerhand de greep op zijn geheugen en geraakt in het schemergebied van de geest. De verhouding tussen vader en zoon verandert hierdoor sterk, wordt openhartig, liefdevol en speels. Ze genieten van hun wandelingen door het landschap waar ze beiden hun jeugd hebben doorgebracht. De zoon, in eerste instantie verbijsterd door de grote veranderingen, leeft op van de mysterieuze en poëtische zinnen die zijn vader soms uitspreekt. Hij leert de minder onaangename kanten kennen van wat doorgaans `dementie wordt genoemd. Hoewel er in De oude koning in zijn rijk een zwaar onderwerp centraal staat, is het een toegankelijk, poëtisch en levendig boek over een bestaan dat onverwachts
waardevol is.


ISBN 9789023467960 Hardcover 224 pagina's Bezige Bij februari 2012
Vertaald door W. Hansen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2014, 13:26

Citaat van de dag

‘Hoe waren je kinderjaren?’
Vader: ‘Ik kan me er wel het een en ander van herinneren, maar ik weet niet alles meer. Ik denk dat ik het achter me heb gelaten.’

fragment uit De oude koning en zijn rijk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2015, 10:02

Oud was ik toen ik jong was
het leven van een eeuw
Steffie van den Oord



Alles doorstonden ze, en jonger werden ze met de jaren. Uit onheuglijke tijden diepen ze hun levens op: het 'Grootestadsmeisje' dat vrij wilde zijn en zo haar dochter kwijtraakte, de Belgische vluchteling die zijn brouwerij en zijn zoon verloor, de Moonlight Serenaders die alle verdriet en gemis weg toeterden.
Ze werden uitgescholden, beledigd en waren in levensgevaar: maar ze leefden door. In Antwerpen, Amsterdam, in Nispen en Parijs. Elk leven is een epos, en zelf zorgden ze voor een happy ending.
Hun verhalen zijn, net op tijd, opgetekend door Steffie van den Oord: drie vertellingen over hoe de twintigste eeuw over mensenlevens kan walsen - en vooral over hoe je dat kan overleven.


Steffie van den Oord (1970) is journalist. Ze schreef over Eeuwelingen, een boek vol 'levensverhalen van honderdjarigen' en daarna Liefde in Oorlogstijd. Van haar recentste boek Westerbork Girl is een theatervoorstelling in voorbereiding. Van haar boeken zijn tienduizenden exemplaren verkocht.


Recensie
De schrijfster (*1970), studeerde cultuurgeschiedenis en literatuurwetenschap. Ze is gefascineerd door 'eeuwelingen', mensen die al langer dan honderd jaar leven en vaak veel te vertellen hebben.
In dit boek worden drie van deze honderdplussers geportretteerd. De verhalen zijn niet chronologisch verteld, maar boeien zeer. Zeker als je bedenkt dat het allemaal waargebeurd is.
Het eerste verhaal gaat over een Belgische vluchteling die door de Eerste Wereldoorlog zijn hele toekomst in de bierbrouwerij verloor.
Het tweede verhaal vertelt de geschiedenis van een meisje dat van Genève naar Amsterdam verhuisde, in een observatiehuis woonde, trouwde en een dochter kreeg, maar wegvluchtte naar haar zus in Parijs, om daar uiteindelijk in de Tweede Wereldoorlog in een werkkamp te werk te worden gesteld.
Het laatste verhaal gaat over een Brabants gezin, waar de oorlog ook zijn sporen heeft nagelaten en waar iedereen meer muziekinstrumenten bespeelt. Na de oorlog treden ze vaak op als de Moonlight Serenaders en toeterden daarmee veel verdriet weg. Verhalen die laten zien dat niemand oud wordt zonder het nodige meegemaakt te hebben. Normale druk.
Drs. Alice Rusch


ISBN 9789025438807 Hardcover 208 pagina's Atlas Contact februari 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2015, 10:03

Citaat van de dag

De tragedie van de ouderdom is niet dat je oud bent, maar dat je je nog jong voelt

Oscar Wilde

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Renate » 28 Feb 2015, 12:42

Dettie schreef:Oude zaken
Kate Atkinson



Jackson Brodie, een prive-detective, krijgt anno 2004 drie opdrachten om oude zaken te onderzoeken die ogenschijnlijk los van elkaar staan, maar die steeds meer verbindingen met elkaar blijken te hebben en elkaar gaan overlappen.


Zaak een: in 1970 verdwijnt de driejarige Olivia, die met haar zus Amelia in een tent buiten het ouderlijk huis de nacht doorbrengt, plotseling. Bij de dood van hun vader tientallen jaren later doet Amelia met haar zus Julia een schokkende ontdekking.


De tweede zaak betreft de moord op Laura in 1994 in het kantoor van haar vader. Haar vader Theo vraagt Brodie tien jaar later de moordenaar van zijn lievelingsdochter te zoeken.


De derde zaak stamt uit 1979, toen de jonge Michelle haar man vermoordde. Haar zus Shirley vraagt Brodie om Michelle's verdwenen dochter Tanya te vinden.


Intussen loopt Brodie's prive-leven niet op rolletjes en is er de oude, excentrieke Binky Rain die denkt dat iemand haar katten steelt en Brodie inschakelt.
Goedgeschreven, boeiend, met humor en met een ingenieus plot. Per hoofdstuk ligt het vertelperspectief bij een ander personage, waardoor langzaam alle mysteries ontrafeld worden.
De Engelse schrijfster (1951) ontving voor haar debuut 'Behind the scenes at the museum' in 1995 de prestigieuze Whitbread-prijs.
Normale druk.
(Biblion recensie, Redactie)


ISBN 9789045013916 Hardcover 320 pagina's Atlas mei 2007
Vertaald door Inge Kok

Ik ben hier in begonnen en ik ben heel benieuwd hoe alles in elkaar gaat grijpen. Misschien schrijf ik er nog iets over, als ik het uit heb.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor berdine » 28 Feb 2015, 13:13

Dit is heel fijn leesvoer Renate. En als je uiteindelijk denkt te weten hoe het in elkaar zit, dan is het tóch nog anders.
Ik moet nodig nog eens iets anders van deze schrijfster lezen!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor Renate » 28 Feb 2015, 16:56

Ik ben dol op verrassingen in thrillers.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema december 2014 - Oud

Berichtdoor berdine » 28 Feb 2015, 18:53

Ik vond het niet helemaal een thriller. Er bestaat een topic van dit boek, Renate. Bij "Door leden gelezen en samenleesboeken".
(Niet dat er veel staat, hoor. Alleen mijn reactie.)


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten