thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen

Berichtdoor Renate » 01 Nov 2014, 12:07

Dettie schreef:
Renate schreef:De boeken die ik op m'n lijstje zou zetten en die ik zelf heb, zijn dus niet aan bod gekomen.
Patrick Barbier - Triomf en tragiek der castraten
Thomas Quasthof - Mijn stem


Nou Renate geen probleem, dan plaats ik ze hier alsnog.
Als je voor een van de volgende thema's tips hebt dan kun je gerust doen wat Berdine schrijft.
Gewoon even een privéberichtje sturen en dan komt het goed.

Mijn stem
Thomas Quasthoff


Mijn stem is een heerlijke, openhartige, intelligente, geestige en natuurlijk muzikale autobiografie van een van de beroemdste baritons van onze tijd. Thomas Quasthoff werd in 1959 in Hildesheim geboren als 'softenonkindje', te wijten aan het gebruik van verkeerde medicijnen door zijn moeder tijdens de zwangerschap. Ondanks al zijn lichamelijke gebreken schopte hij het in de muziek en in het leven enorm ver.
Quasthoff vertelt - opgetekend door zijn broer Michael - van zijn opvoeding door zijn even geduldige als vindingrijke ouders, zijn enthousiasme voor voetbal, zijn afkeer van de heisa rond Andrea Bocelli, André Rieu en consorten, zijn grote internationale successen, de sfeer tijdens concerten, zijn reizen en cd-opnames. Vaak met humor vertelt hij ook over zijn handicap en de strijd die zijn vader en moeder en hij met verschillende overheden en andere bestuurders hebben moeten voeren.

Recensie


Deze autobiografie van de bekende Duitse bas-bariton begint bij een optreden in New York: 'Des Knaben Wunderhorn' van Mahler, een hoogtepunt uit de carriere van Quasthoff. Dit gaat niet zonder een speciale verhoging, een stoel en een houten lessenaar die hij nodig heeft vanwege zijn fysieke handicap; Quasthoff werd in 1959 geboren als 'softenonkind'. In sneltreinvaart ontvouwt zich een meeslepend, humoristisch verhaal over zijn handicap, zijn opleiding, zijn internationale optredens, hotels en de vele vrienden. Iedere bladzijde ademt liefde voor muziek. Ook politiek en sport spelen een grote rol. Dit boek toont een groot en veelzijdig musicus, die ondanks zijn handicap overleeft in een wereld waarin ook het uiterlijk niet onbelangrijk is. Bevat een register en discografie. Het voorwoord van de auteur bij de Nederlandse uitgave laat zien hoe hij zich ook voor zijn Nederlandse publiek interesseert.
Drs. Marianne van den Heuvel

ISBN 9789053304662 Paperback 316 pagina's Mets & Schilt januari 2006
Vertaald door W. Hulst

Een aardige passage in het boek is ook hoe hij wordt afgewezen voor het conservatorium, omdat hij geen piano, of ander instrument kan bespelen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen

Berichtdoor Renate » 03 Nov 2014, 18:16

Dettie schreef:Het lied voordat het wordt gezongen
Justin Cartwright


Indringende roman over vriendschap en verraad, loyaliteit en hoop en twee mannen die de loop van de geschiedenis blijvend zullen veranderen.


In juli 1944 overleefde Hitler ternauwernood een aanslag. De 'verraders' die achter de aanslag zaten werden opgehangen. Onder hen Axel von Gottberg. Zestig jaar later laat Von Gottbergs goede vriend en legendarische professor in Oxford, Elya Mendel, een stapel papieren en brieven na aan een oud-student van hem, Conrad Senior. Hij raakt geobsedeerd door het verhaal over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen Von Gottberg en Mendel en het dramatische einde daarvan.


Recensie
Het lied voordat het wordt gezongen is het verhaal over de vriendschap tussen Elya Mendel, een joodse hoogleraar in Oxford, en Axel von Gottberg, een Duitse aristocraat, in de jaren dertig van de vorige eeuw. Von Gottberg en Mendel zijn vrienden, zielsverwanten in vele opzichten, maar hun vriendschap komt steeds meer onder druk te staan door de gebeurtenissen in Duitsland.


Terwijl Elya Mendel, zelf de pogroms in Rusland ternauwernood ontvlucht, de opkomst van het nazisme in Duitsland met toenemend afgrijzen beziet, probeert Von Gottberg hem en de wereld ervan te overtuigen dat er nog een ander Duitsland bestaat; niet de bruinhemden van Hitler, maar een Duitsland van normen en waarden. Hij vraagt zijn oude en gerespecteerde vriend Mendel om hulp. Maar verraad is zijn deel.


Het lied voordat het wordt gezongen is een weergaloos geschreven roman die de lezer meevoert naar het onontkoombare einde. Een roman over keuzes en gevolgen, over liefde en fatsoen, over goede Duitsers in slechte tijden, over geloof en hoop.
Bron: http://www.boekbeschrijvingen.nl/cartwr ... ight2.html


ISBN 9789045849546 Paperback 286 pagina's Uitgeverij Mouria mei 2007
Vertaald door Marian Lameris, R. van de Veer

Ik ben er nu in bezig. Ik vind het een mooi boek. De eerste zin beslaat een hele alinea van 30 regels, dus daar moet je even goed bij opletten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2014, 18:48

Ja, dit boek leek me ook mooi maar wel heftig. De beschrijving fascineerde me wel.

Vertel je nog hoe je het boek vindt Renate? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen

Berichtdoor Renate » 04 Nov 2014, 16:31

Het boek bevalt me nog steeds. Ik vraag me af wanneer Axel tot de ontdekking komt dat hij voor een misdadig regime werkt. Het valt mij op dat dit moment voor verschillende groepen op een ander moment kwam, als ik tenminste kijk naar de boeken die ik gelezen heb. In het boek van Hans Fallada (ik ben even te lui om de titel op te zoeken) komt het moment als de zoon van het echtpaar sneuvelt. Bij Die weiße Rose (de studentenverzetsgroep) kwam dit moment, toen geestelijk gehandicapte kinderen uit een tehuis werden weggehaald. Vraag is dus of Axel tot inkeer komt, op het moment dat er iets voor hem persoonlijk verandert, of dat hij daadwerkelijk ontdekt dat er iets gebeurt, waardoor hij in gewetensnood komt. (Ik kan dit even niet goed uitleggen.)
Als je verschillende boeken over Duitsland rond de Tweede Wereldoorlog leest, zie je hoe verschillend er gereageerd wordt.
In 'Mephisto' zie je bijvoorbeeld ook verschillen bij de hoofdpersonen. De echte hoofdpersoon laat zich gebruiken door het systeem en speelt een zwalkende rol. Anderen zijn eerst fanatiek en raken teleurgesteld, terwijl er ook mensen zijn, die vanaf het begin tegen het regime zijn en al snel het slachtoffer worden.
In 'Meningen van een clown' zie je weer dat mensen na de oorlog ineens bij de 'goeden' horen, terwijl ze tot het eind van de oorlog nog fel nationalistisch waren.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen

Berichtdoor Renate » 06 Nov 2014, 14:59

Ik heb het boek inmiddels bijna uit en ik weet nog steeds niet echt wat ik van Axel moet vinden. Is hij naïef? Is hij een held? Ik weet het niet. Ik blijf er moeite mee hebben hem als sympathiek te zien. Daarvoor komt de actie van de groep rond Von Stauffenberg wel erg laat. Z'n pogingen om op vreedzame wijze een Groot Duitsland te verwezenlijken zijn misschien wel verklaarbaar, maar ik kan ze niet als juist zien. Hij blijft toch te veel hangen in een "right or wrong, my country"-gedachte hangen. Het lot van de mensen onder het bewind van Hitler lijkt hem weinig te doen. Hij keurt weliswaar de methoden van Hitler af, maar niet de Groot-Duitse gedachte die daar achter zit. De kleinere landen lijken geen rol te spelen in zijn idealen. Zo lang de Russen maar terug worden gedrongen, maakt het verder weinig uit. Zijn geboortegrond moet Duits blijven.
Ergens ben ik geneigd zijn houding te vergelijken met de houding die sommigen in Duitsland nu tegenover Poetin aannemen, namelijk begripvol voor zijn idee dat hij alle gebieden waar Russen wonen onder zijn bewind horen te zijn.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema oktober 2014 zingen - zang - gezongen

Berichtdoor Renate » 07 Nov 2014, 15:49

Het boek is uit en ik vond het indrukwekkend, al blijf ik moeite houden met Axel.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten