Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2014, 09:16

Citaat van de dag

Wanneer je raad geeft, tracht dan je vriend te helpen en niet te behagen.

Solon

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2014, 10:27

De geniale vriendin
Elena Ferrante


'De geniale vriendin' vertelt de geschiedenis van twee vrouwen en hun levenslange vriendschap. Ze groeien samen op, maar hun levens verlopen geheel verschillend.
Lila en Elena wonen met hun ouders en broertjes en zusjes in een volkswijk in het Napels van de jaren vijftig, een tijd waarin het ondenkbaar is dat meisjes hun tijd verspillen met leren. De intelligente Lila moet van school om te gaan werken. Ze probeert aan haar milieu te ontsnappen door jong te trouwen. Haar beste vriendin Elena mag wél verder leren, maar beseft maar al te goed hoeveel slimmer Lila is. En mooier.
Elena Ferrante vertelt dit verhaal van een vriendschap die even sterk om liefde als om rivaliteit draait, met groot inlevingsvermogen en in een schitterende stijl. 'De geniale vriendin', een page-turner met twee kleurrijke hoofdpersonen en vol sprankelende details, speelt zich af tegen de achtergrond van het Italië van de laatste zestig jaar.


Recensie
Deze roman is het eerste deel (jeugd en puberteit, jaren 1950) van een trilogie van de Italiaanse schrijfster (Napels, 1965) over het leven van twee Napolitaanse meisjes. Zij groeien op in een levendige achterbuurt, vol kleurrijke en gewelddadige personages, maar ook vol armoede en onwetendheid. Maar de meisjes hebben de wil om te slagen in het leven en rijk te worden.
Lila is de intelligentste van de twee, maar zij kan wegens haar armoede geen middelbare studies aanvatten. Zij is ongemanierd en onsympathiek, maar straalt een charisma uit waaraan haar vriendin Elena en de jongens van de buurt niet kunnen weerstaan.
Elena is het brave meisje, dat wel mag studeren. Maar al vlug wordt duidelijk dat studie en kennis voor een vrouw niet zo belangrijk zijn in het arme zuiden. Vaak gaan de wegen van de twee meisjes uiteen, er zijn heel wat conflicten, maar ze zoeken elkaars vriendschap steeds opnieuw op.
Het verhaal wordt verteld door de 60-jarige Elena, die op haar leven terugblikt.
Boeiende bildungsroman, met op de achtergrond de geschiedenis van Napels en Italië, te vergelijken met films als 'Novecento' en 'La meglio gioventù'. Vrij kleine druk.
Bernard Huyvaert


ISBN 9789028425088 Hardcover 334 pagina's Wereldbibliotheek augustus 2013
Vertaald door Marieke van Laake

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2014, 10:28

Citaat van de dag

Iemand zei tegen mijn vrouw, nadat een vriendin haar had gekwetst:
'Nu moet je zelf voor iemand anders zo lief zijn als je maar kunt. Dan is het evenwicht in het universum weer hersteld.'

Van Wyck Brooks

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2014, 09:04

Al mijn vrienden zijn superhelden
Andrew Kaufman

Alle vrienden van Tom zijn ware superhelden. Tom is er zelfs met een getrouwd, de Perfectioniste. Maar op hun bruiloft wordt de Perfectioniste gehypnotiseerd door haar ex, Hypno, die haar laat geloven dat Tom onzichtbaar is. Wat Tom ook doet, zijn vrouw ziet hem niet meer.
Een halfjaar later weet de Perfectioniste zeker dat Tom haar heeft verlaten. Ze gebruikt haar superkrachten om haar liefdesverdriet achter zich te laten en ze verhuist naar Vancouver. Zonder enig idee dat Tom haar volgt, stapt ze op het vliegtuig. Tom heeft nog een paar uur tot de landing om haar te overtuigen dat hij bij haar is, anders gaat zij verder met haar perfecte leven en raakt hij haar voor altijd kwijt…
Een uitzonderlijk, hartverwarmend en grappig eerbetoon aan de mooie, zoete liefde.


ISBN 9789020409529 Paperback 122 pagina's Atlas Contact mei 2009
Vertaald door Caroline Teszler

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2014, 09:04

Citaat van de dag

Nu is de eigenaardigheid van echte vrienden dat je, als je ze na jaren van gedwongen scheiding terugziet, de draad van het
gesprek weer op kunt nemen, als was er nooit een hiaat geweest.

Simon Carmiggelt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2014, 08:58

Waar mijn vriendin en ik ruzie over maken
Mil Milington


Waar mijn vriendin en ik ruzie over maken is een vlotte en geestige roman, waarin iedereen die iets heeft met liefde of vaderschap, een Duitse vriendin heeft of zich regelmatig op het verkeerde moment op de verkeerde plek bevindt, iets zal herkennen.


NBD|Biblion recensie
Pel Dalton is IT-manager in de bibliotheek van een Engelse universiteit. Wanneer zijn baas plotseling verdwijnt, krijgt hij diens baan er 'even' bij.
Pel is op een onhandige manier aardig en slim en dat levert hem een derde baan op waarvan hij denkt die er ook 'even' bij te kunnen doen.
Omdat hij steeds op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is, raakt hij bij vreemde zaken betrokken. Daarnaast heeft hij privé te maken met zijn Duitse vriendin, met wie hij een haat-liefde verhouding heeft, hun twee zoontjes en een verhuizing die allerminst vlekkeloos verloopt.
Een humoristisch verhaal waarop het woord 'ontspannend' met recht van toepassing is.
Deze debuutroman van de Britse schrijver bevat met name voor mannen zeer herkenbare werk- en thuissituaties; te vergelijken met het werk van Nick Hornby en Tony Parsons.
Paperback, kleine druk.
Biblion recensie, H.W.L. Keus-Asveld


ISBN 9789044602395 Paperback 318 pagina's Uitgeverij Prometheus oktober 2003
Vertaald door Ed van Eden

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2014, 08:58

Citaat van de dag

Lachen is zeker geen slecht begin voor een vriendschap.

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Renate » 11 Jul 2014, 10:39

Helaas heeft de bibliotheek dit boek alleen in een wijkvestiging en niet in de centrale bibliotheek.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Marjo » 11 Jul 2014, 10:48

Kan je niet opvragen? Ik doe dat de laatste tijd geregeld. Kost 2,50 hier, maar dat heb ik er dan wel weer voor over.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Renate » 11 Jul 2014, 18:45

Marjo schreef:Kan je niet opvragen? Ik doe dat de laatste tijd geregeld. Kost 2,50 hier, maar dat heb ik er dan wel weer voor over.

Dat zou wel kunnen, maar ik vind het te veel gedoe, zeker gezien het feit dat er nog zo veel is dat ik zou moeten lezen.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Marjo » 11 Jul 2014, 18:52

'Gedoe' is het hier niet. Reserveren gaat op dezelfde manier. Het enige dat anders is is dat het boek niet zomaar klaar staat. Ik moet het halen op de tijden dat er personeel aanwezig is. Inleveren trouwens ook. Geen probleem.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor berdine » 11 Jul 2014, 19:45

Bij Boekwinkeltjes.nl wordt een als nieuw exemplaar aangeboden voor 2.20 euro + verzendkosten

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Renate » 12 Jul 2014, 07:50

Marjo schreef:'Gedoe' is het hier niet. Reserveren gaat op dezelfde manier. Het enige dat anders is is dat het boek niet zomaar klaar staat. Ik moet het halen op de tijden dat er personeel aanwezig is. Inleveren trouwens ook. Geen probleem.

Het gedoe is, ofwel het betalen van extra kosten, of twee keer naar een bibliotheek gaan waar ik anders nooit kom. En als de centrale bibliotheek al zo veel boeken heeft, dat ik altijd wel 5 boeken vind die ik wil lezen, dan zie ik er maar van af.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2014, 09:30

Dag vriend!
intimiteit in tijden van Facebook, GeenStijl en WikiLeaks
Stine Jensen


Dag vriend! kan zowel een welkomstgroet als een afscheidsgroet betekenen. Van Dale mocht het afgelopen jaar een nieuwe term verwelkomen, namelijk "ontvrienden", waarmee gedoeld wordt op het instant verwijderen van iemand uit je vriendenkring met een druk op de knop van je computer: Dag vriend! En het zijn ook de woorden waarmee de "allemansvriend" Mark Rutte een intimidatiejournalist als Rutger Castricum olijk begroet.'
- Stine Jensen

In Dag vriend! onderzoekt Stine Jensen de waarde van Facebookvriendschap, een eigentijds thema dat zij weet te verdiepen aan de hand van filosofen als Aristoteles, Montaigne en Alain de Botton. Stine heeft haar eerdere essay Echte vrienden verrijkt met veelomvattende beschouwingen over vriendschap en privacy. Nu schrijft ze niet alleen over de kracht van Facebook voor 'vrienden van de Arabische Lente', maar ook over de gevaren van hun digitale traceerbaarheid in tijden van regime change.


Recensie
Helpen social media mensen om meer vrienden te maken of zijn deze 'vriendschappen' slechts een netwerk van oppervlakkige kennissen? Deze vraag staat centraal in dit boek, waarin de schrijfster de essentie van vriendschap en privacy uiteenzet aan de hand van grote filosofen zoals Aristoteles en Montaigne. Het boek is vooral gericht op (fervent) gebruikers van social media, maar is ook zeker het lezen waard voor iedereen die wat dieper in wil gaan op de essentie van vriendschap.
Het boek is opgebouwd uit vijf prettig lezende hoofdstukken, die alle eindigen met een intermezzo waarin op filosofische wijze een bepaald 'soort' vriendschap wordt toegelicht.
Ook bevat het een groot aantal voorbeelden van 'goed' of zelfs 'gevaarlijk' gebruik van social media, die menig lezer bekend zullen voorkomen. De schrijfster is zelf literatuurwetenschapper en filosofe en is door Vrij Nederland uitgeroepen tot een van de beste acht jonge Nederlandse filosofen. Sterk aangevulde, herziene versie van 'Echte vrienden' dat in 2011 verscheen als essay in het kader van de Maand van de Filosofie.
R. Grandia


ISBN 9789047704577 Paperback 160 pagina's Lemniscaat maart 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2014, 09:30

Citaat van de dag

'Eerlijk zeggen wat je van andermans Facebookberichten vindt, komt zelden voor. Van mijn 753 "vrienden" doet eentje dat.'

Stine Jensen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2014, 09:40

Hoe maak ik een vriend?
Evelien de Vlieger & Wendy Panders


Felix gaat op kamp, een kamp waar hij niemand kent. Zijn moeder zegt dat hij wel een vriend zal maken. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een vriend? Felix gaat meteen aan de slag. Felix maakt lijstjes met eigenschappen die een goede vriend moet hebben, met lichaamsdelen die nodig zijn bij een vriend, hij schrijft een recept voor een vriendschapsdrank, enz. Maar bestaat er wel een ultiem recept om een vriend te maken?

Recensie
Felix gaat alleen op zomerkamp en vraagt zijn moeder hoe dat moet gaan. Haar antwoord: 'Je maakt wel een vriend' neemt hij letterlijk. In de dagen ervoor maakt hij lijstjes met eigenschappen, tekeningen van lichaamsdelen en een recept voor een vriendschapsdrank. Als het zover is, blijkt het veel makkelijker dan hij had gedacht!

De originele structuur van het boek loopt parallel aan de psychische voorbereiding op iets waar je tegen opziet. Maar de speelse opzet met details in illustratie en insteek maakt het wat moeilijk om er greep op te krijgen. Voor een kind is dat anders dan voor een volwassene. Inhoudelijk sterk zijn de gesprekken die Felix voert met zijn overleden opa. Dat ontroert. De onverwachte afloop is geestig. Het verhaal is een stimulans voor creatieve oplossingen.

Het boek is functioneel geïllustreerd met collages in allerlei formaten bestaande uit tekeningen, foto's of combinaties daarvan.
De Vlaamse auteur is onder meer bekend van boekjes voor beginnende lezers als 'Job en de duif' (Boekenwelp 2011) en boeken voor jongeren als 'Brei met mij'. Het boek biedt een pedagogische oplossing die afkomstig is van het kind zelf. En dat is origineel en van deze tijd.
Vanaf ca. 8 jaar.
T.H.

ISBN 9789020991819 Paperback 24 pagina's Lannoo september 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2014, 09:40

Citaat van de dag

Vriendschap geeft ogen aan de afstand en een stem aan de stilte.

Johan Daisne

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2014, 11:22

Omdat je alles van me weet
Over vriendinnen en vriendschap
Verena Kast



Een van de beste en meest waardevolle relaties in onze cultuur is de vriendschap tussen twee vriendinnen. Op basis van vele interviews met vrouwen kijkt Verena Kast naar vriendschappen tussen vrouwen en komt tot de opmerkelijke conclusie dat vrouwen zich het meest vertrouwd voelen in de relatie met de beste vriendin: ze hoeven zich niet anders voor te doen dan ze zijn.

Vrouwen en hun vriendinnen: dat is aandacht voor elkaar, betrokkenheid, bevestiging van de vrouwelijke identiteit, altijd klaar staan om elkaar te helpen, samen conflicten oplossen, tederheid waarmee vriendinnen elkaar ondersteunen, samen blij en verdrietig zijn.

Verena Kast (1943) studeerde filosofie, psychologie en literatuur en is als professor verbonden aan de Unversiteit van Zürich en docente aan het C.G. Jung Instituut in dezelfde plaats. Daarnaast heeft zij een eigen praktijk.


Recensie
De auteur, filosofe, psychologe en hoogleraar in Zurich, deed onderzoek naar vriendschap tussen vrouwen. Hier laat ze zien welke aspecten de relatie tussen goede vriendinnen zo waardevol maken. Ze laat vrouwen van verschillende leeftijden en achtergronden uitvoerig aan het woord over aspecten die bij vrouwenvriendschappen een rol spelen: intimiteit, vertrouwen, steun en vrouwelijkheid, maar ook het stellen van grenzen, afgunst en jaloezie.
In haar commentaar geeft Kast, van huis uit Jungiaans psychologe, inzicht in de achterliggende drijfveren. Het meer wetenschappelijk getinte slothoofdstuk is gewijd aan de centrale waarden die vrouwenvriendschappen in de relatiecultuur vertegenwoordigen zoals aandacht, beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Het thema vriendschap spreekt veel vrouwen aan. Kast slaagt er door haar benaderingswijze in wezenlijk inzicht te verschaffen in achterliggende motieven en drijfveren. Interessant en herkenbaar voor vrouwen die op zoek zijn naar inzicht in een meestal vanzelfsprekende relatie. Pocketuitgave; normale druk.
Drs. N.P. Aders


ISBN 9789043514507Paperback 94 pagina's Kok maart 2008
Vertaald door Geraldine Damstra

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2014, 11:22

Citaat van de dag

Een vriend is iemand bij wie je de volledige vrijheid krijgt jezelf te zijn.

Jim Morrison

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Renate » 15 Jul 2014, 20:45

Dettie schreef:Omdat je alles van me weet
Over vriendinnen en vriendschap
Verena Kast



Een van de beste en meest waardevolle relaties in onze cultuur is de vriendschap tussen twee vriendinnen. Op basis van vele interviews met vrouwen kijkt Verena Kast naar vriendschappen tussen vrouwen en komt tot de opmerkelijke conclusie dat vrouwen zich het meest vertrouwd voelen in de relatie met de beste vriendin: ze hoeven zich niet anders voor te doen dan ze zijn.

Vrouwen en hun vriendinnen: dat is aandacht voor elkaar, betrokkenheid, bevestiging van de vrouwelijke identiteit, altijd klaar staan om elkaar te helpen, samen conflicten oplossen, tederheid waarmee vriendinnen elkaar ondersteunen, samen blij en verdrietig zijn.

Verena Kast (1943) studeerde filosofie, psychologie en literatuur en is als professor verbonden aan de Unversiteit van Zürich en docente aan het C.G. Jung Instituut in dezelfde plaats. Daarnaast heeft zij een eigen praktijk.


Recensie
De auteur, filosofe, psychologe en hoogleraar in Zurich, deed onderzoek naar vriendschap tussen vrouwen. Hier laat ze zien welke aspecten de relatie tussen goede vriendinnen zo waardevol maken. Ze laat vrouwen van verschillende leeftijden en achtergronden uitvoerig aan het woord over aspecten die bij vrouwenvriendschappen een rol spelen: intimiteit, vertrouwen, steun en vrouwelijkheid, maar ook het stellen van grenzen, afgunst en jaloezie.
In haar commentaar geeft Kast, van huis uit Jungiaans psychologe, inzicht in de achterliggende drijfveren. Het meer wetenschappelijk getinte slothoofdstuk is gewijd aan de centrale waarden die vrouwenvriendschappen in de relatiecultuur vertegenwoordigen zoals aandacht, beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Het thema vriendschap spreekt veel vrouwen aan. Kast slaagt er door haar benaderingswijze in wezenlijk inzicht te verschaffen in achterliggende motieven en drijfveren. Interessant en herkenbaar voor vrouwen die op zoek zijn naar inzicht in een meestal vanzelfsprekende relatie. Pocketuitgave; normale druk.
Drs. N.P. Aders


ISBN 9789043514507Paperback 94 pagina's Kok maart 2008
Vertaald door Geraldine Damstra

Lijkt me een interessant boekje, hoewel ik er geen ervaring mee heb.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2014, 08:01

Zeg je nu dat je geen vriendinnen hebt????

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2014, 09:46

Beste vriend
Robert Vuisje


Iedereen kent Samuel Green, maar waar is hij ook alweer beroemd van? In een wereld die geobsedeerd is door roem wil hij maar één ding: gezien worden.
Sam vult zijn dagen met het tellen van zijn volgers op Twitter, het bezoeken van vernissages waar gratis telefoons worden uitgedeeld en het verleiden van vrouwen van andere beroemde mannen. Voor zijn zoontje Sammie heeft hij geen tijd. Voor zijn echtgenote Venus ook niet. Tot Sam wordt gedwongen tot een keuze: zijn zoontje of zijn roem.
Beste vriend is een even humoristische als aangrijpende roman over de moderne obsessie met roem en de betekenis van echte verwantschap.


Recensie
De tweede roman na het succesvolle en geruchtmakende 'Alleen maar nette mensen' (2008) is een logisch gevolg op het succes van dat boek: hij gaat over roem.
De joodse Amsterdammer Sam Green is beroemd in Nederland, verschijnt vaak op televisie en loopt alle openingen en premières af. Waar hij precies bekend mee is geworden, wordt echter niet duidelijk. Zijn huwelijk met de Surinaamse Venus loopt niet lekker. Ze gaan uit elkaar als in de bladen verschijnt dat hij vreemd gegaan zou zijn. Niet lang daarna neemt Venus hun zesjarige zoontje Sammie mee naar Suriname. Pas dan beseft Sam hoe leeg zijn bestaan is, hoeveel zijn zoon voor hem betekent en hoezeer hij getekend is door hoe hij door zijn eigen vader behandeld is. Hij neemt een radicale beslissing.
Vuijsjes stijl kenmerkt zich door korte mededelende zinnen zonder beeldspraak, die de lezer eenzelfde leeg gevoel meegeven als de wereld van BN'ers die Vuijsje beschrijft. Minder grappig en controversieel dan zijn debuut, maar zeker lezenswaardig voor een breed publiek. Vrij kleine druk.
Martijn Nicolaas


ISBN 9789038894942 Paperback 224 pagina's Nijgh & Van Ditmar januari 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2014, 09:47

Citaat van de dag

Men kent zijn beste vrienden niet en de beste vrienden kennen elkaar niet. Ideaal middel trouwens om beste vrienden te blijven

Marc Callewaert

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Renate » 16 Jul 2014, 10:14

Marjo schreef:Zeg je nu dat je geen vriendinnen hebt????

Inderdaad, in ieder geval niet in de zin die Verena Kast beschrijft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2014, 09:48

Vriendinnen van vroeger, vrouwen van nu
Rudi Wester



In deze debuutroman voert Rudi Wester vijf ‘gereformeerde nesten’ op die elkaar de maat nemen tijdens een weekend in een Twents landhuis. Ze hebben elkaar leren kennen in een dispuutsgezelschap begin jaren zestig in Amsterdam en zijn vriendinnen voor het leven, maar wat bindt hen eigenlijk? Hoe zag hun studentenleven eruit aan de vooravond van de opkomende maatschappelijke hervormingen? Hoe beleefden zij tijdens die revolutiejaren hun Sex in the City? Hoe politiek geëngageerd waren en bleven ze? Wat hebben ze eigenlijk van hun levens en hun carrières gemaakt? Vriendschap is een breekbaar begrip, ontdekt het vijftal.


Recensie
Rudi Wester (1943) schreef literaire kritieken voor Trouw, Vrij Nederland en Opzij. Zij was directeur van het Nederlands Letterenfonds en leidde het 'Institut Neerlandais' in Parijs. Na twee boeken over haar leven en werk in Frankrijk is dit haar debuutroman.
Vijf vrouwen in de zestig brengen samen een weekend door in een Twents landhuis. Zij kennen elkaar van de introductieperiode van eerstejaarsstudenten aan de Vrije Universiteit in Amsterdam in de jaren zestig. In de tussentijd zijn hun levens, parallel aan de maatschappij, drastisch veranderd. Tijdens hun samenzijn praten ze over hun bevoorrechte positie als eerste generatie van studerende vrouwen. Zij kregen vrijheid, ruimte voor ontwikkeling en kansen op een goede carriere. Tegelijk kwamen ze uit een beschermd (gereformeerd) milieu dat grensde aan onderdrukking en fanatisme, waardoor zij gedwongen waren tot een dubbelleven. De onderlinge spanning neemt tijdens het weekend steeds verder toe.
Met deze maatschappelijke roman heeft Wester een herkenbaar tijdsbeeld geschetst, dat overtuigd door autobiografische elementen.
Vrij kleine druk.
G. de Haan


ISBN 9789029578714 Paperback 176 pagina's Arbeiderspers februari 2012


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten