Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2014, 09:02

Weer een hele rij titels zijn er over dit onderwerp door Berdine gevonden, veel leesplezier!


--

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2014, 09:13

Alleen het op een idee komen en dan er de boeken bij vinden dat is al razend knap. Iedereen tevreden stellen is een stuk lastiger. De afgelopen maand waren niet echt mijn boeken, op een enkele uitzondering na. En nu ben ik zeer benieuwd naar wat deze maand brengt!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor berdine » 01 Jul 2014, 09:46

Wat idee betreft komt de eer deze maand Dettie toe! :D
Enne, ik heb afgelopen maand óók geen boeken aan mijn eigen lijst toegevoegd, Marjo. Gelukkig maar... :mrgreen:

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Renate » 01 Jul 2014, 17:45

berdine schreef:Wat idee betreft komt de eer deze maand Dettie toe! :D
Enne, ik heb afgelopen maand óók geen boeken aan mijn eigen lijst toegevoegd, Marjo. Gelukkig maar... :mrgreen:

Ja, dat is iets waar ik ook wel eens blij mee ben. Op andere manieren komen er al genoeg boeken bij, iedere week wel een paar. Alles komt op m'n boekenlijstje en dan maar wachten tot de bibliotheek het heeft en dan ben ik inmiddels vergeten waarom ik het boek eigenlijk had willen lezen, of waar ik het tegen ben gekomen. En ik neem ook nog wel eens iets mee, omdat het me gewoon aantrekkelijk lijkt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2014, 09:13

Kafka's vriend
Miro Gavran


Vrienden voor het leven Franz Kafka en Max Brod deelden meer dan wij tot dusver dachten te weten. Hun levens waren intiem en veelvuldig met elkaar vervlochten en
hun liefdespaden kruisten elkaar openlijk én in het geheim tot ver na Kafka’s dood. Max werd in gewetensnood gebracht door de laatste wens van zijn boezemvriend, maar ook door het aandringen van gezamenlijke vrienden en kennissen om de waarheid over de grote schrijver openbaar te maken.

Wie laat hij de geschiedenis ingaan, Kafka de ongemakkelijke breekbare mens, of Kafka de grote schrijver?

Een prachtig geromantiseerde geschiedenis over liefde, vriendschap en loyaliteit. Een vriendschap die de tand des tijds tot op het laatst doorstond.

-----

Met Kafka’s vriend won de bekende Kroatische schrijver en dramaturg Miro Gavran (1961) de Prijs voor het beste literaire werk in 2011 van de Kroatische Academie van Kunst en Wetenschappen. Gavran is een zeer productieve, populaire, veel vertaalde en over de hele wereld uitgevoerde auteur van toneelstukken, korte verhalen, romans en jeugdliteratuur. Hij heeft verscheidene Europese prijzen op zijn naam, evenals een eigen theaterfestival, Gavranfest in Slowakije en Polen, waar uitsluitend zijn stukken worden gespeeld. Kafka’s vriend is zijn eerste naar het Nederlands vertaalde roman

ISBN 9789490385866 Paperback 122 pagina's PAMAC september 2013
Vertaald door Sanja Kregar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2014, 09:13

Citaat van de dag

Als de dag niet je vriend was, is hij je leraar geweest.

Auteur onbekend

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor berdine » 02 Jul 2014, 11:06

Dettie schreef:Citaat van de dag

Als de dag niet je vriend was, is hij je leraar geweest.

Auteur onbekend

Dit is een diepzinnige... :mrgreen:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2014, 11:29

Ja mooi hè.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2014, 09:05

Vriendin van mijn jeugd
Alice Munroe


In de meeste van de 11 verhalen staan oudere Canadese mensen centraal, die door een onverwachte ontmoeting of gebeurtenis terugkijken op een ingrijpende episode in hun leven, die veel gevolgen voor hen had.
Zo wordt in het titelverhaal verteld hoe het leven van twee zusters door onvoorziene gebeurtenissen drastisch veranderde, gebeurt er in 'Sinaasappels en peren' door de komst van een vriend iets in het huwelijk van een echtpaar, en kijkt in 'Pruikentijd', een vrouw terug op haar schooltijd en haar schoolvriendschap.


De Canadese schrijfster zoekt in haar werk naar datgene wat het leven van gewone Canadezen heeft bepaald. De meeste verhalen zijn boeiend en met enige ironie geschreven en bevatten veel belangrijke details. De vertaling is redelijk. Toepasselijke, gekleurde omslagillustratie van een worstelende vrouw naar Michelangelo.
Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart.


ISBN 9789060746813 Paperback 268 pagina's Uitgeverij Anthos 1999
Vertaald door Dorien Veldhuizen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2014, 09:06

Citaat van de dag

De weg naar het huis van een vriend is nooit lang

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2014, 08:38

Mijn vriend Stieg Larsson
Kurdo Baksi


Kurdo Baksi was een van de weinige vrienden van Stieg Larsson. Ze noemden elkaar 'grote broer' en 'kleine broer'. Baksi was tevens een van de laatsten die Stieg vlak voor hij overleed nog gesproken heeft. Pas vijf jaar later was Baksi in staat te schrijven over de man die hij zo goed heeft gekend.
De meeste mensen kennen Larsson alleen van de Millennium-trilogie, de spannende literaire romans over de tegenpolen Lisbeth Salander en Mikael Blomkvist. Maar hij heeft nog zoveel meer geschreven – artikelen en boeken van een heel ander kaliber.


Baksi schetst in Mijn vriend Stieg Larsson een indringend portret van het leven en werk van de bestsellerauteur. Hij verhaalt over de voortdurende bedreigingen van neonazistische groeperingen die Larsson en hijzelf te verduren kregen, over Larssons harde werken en zijn nietsontziende levensstijl met veel koffie, sigaretten, junkfood en weinig slaap. Hun vele en lange discussies, Larssons onuitputtelijke energie en vindingrijkheid, zijn bescheiden en zijn grote interesse en liefde voor het thrillergenre die hem 's nachts aan het schrijven zetten.


ISBN 9789056723675 Paperback 155 pagina's New Book B.V. (uitg) april 2010
Vertaald door Tine P.G. Jorissen-Wedzinga

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2014, 08:38

Citaat van de dag

Vrienden zijn als boeken: je hebt ze niet altijd bij de hand, maar je weet waar ze zijn als je ze nodig hebt

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2014, 08:58

Mijn mooie jonge vriendin
en andere belevenissen
Remco Campert


Mijn verovering van de mooie jonge vriendin vond plaats in het prille begin van de jaren vijftig. Hoewel de Tweede Wereldoorlog alweer geruime tijd achter ons lag waren het jaren van grote schaarste. De koninklijke familie zag zich gedwongen boterhammen met schuifkaas te eten met op zondag een knollentaartje toe. Hoog bezoek uit het buitenland moest zijn eigen biefstuk meenemen. Watertandend keken onze prinsesjes toe. Soms kregen ze een hapje toegeschoven. Dan was het feest op Soestdijk. Het gerucht gaat dat men een keer ten einde raad een pasgeboren prinsje heeft geslacht en opgepeuzeld. Zo komt het dat Beatrix koningin is geworden. Hoe dan ook, het waren harde dagen voor ons volk en de koninklijke familie deelde ons leed.''
Als Remco Campert een lichtvoetig schrijver is, dan is dat niet bij gebrek aan ernst, maar uit afkeer van zwaarwichtigheid.' de Volkskrant

NBD|Biblion recensie

Deze verhalenbundel die allerlei 'belevenissen' (zie de titel) vertelt, bevat 35, meestal ultrakorte, verhalen. De meeste gaan uit van een alledaags banaal gegeven als het vergeten van een afspraak, het opzetten van een tent, het onkruid in de tuin, het schrijven van een brief. In dergelijke situaties is de hoofdpersoon - en altijd komt ons dan Remco Campert zelf voor de geest - het slachtoffer van zijn onhandigheid. Het specifieke hierbij is dat het thema 'onhandigheid' op basis van de knappe stijlbeheersing en het theatrale woord uitvergroot wordt tot de dimensie van een ramp. Door de zo geschapen wanverhouding tussen de werkelijkheid en de verbeelding ontstaat een lichtvoetige humor, vol ironie en zelfspot van de schrijver, die meestal extra prikkelend werkt door de vele toespelingen op de actualiteit en de laconieke conclusie van de schrijver.
Normale druk.
Biblion recensie, Drs. J.G. Heymans.


ISBN 9789023408116 Paperback 176 pagina's Bezige Bij augustus 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2014, 08:58

Citaat van de dag

Een ware vriend is als de schaduw van een grote boom op het heetst van de dag

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2014, 09:34

Op weg naar een vriend
Niels Fredrik Dahl

Een uitgeputte olifant blokkeert een uitvalsweg bij Oslo. Cameraploegen onderzoeken de herkomst van het dier. Het spoor leidt naar een boerderij die wordt bewoond door een eenzame man. De man heeft ooit korte tijd onderdak verschaft aan een armoedig Russisch circus dat een olifant bij hem achterliet. Nu het dier na jaren van verzorging toch de vrijheid kiest, wordt de man gedwongen terug te kijken op een gebeurtenis die zijn leven heeft verwoest.


Recensie
Wanneer Vilgot, de hoofdpersoon, als jongetje van 11 op weg is naar een vriend, overkomt hem iets ergs. Wat dat is, wordt langzaamaan duidelijk, waarbij elke informatie begeleid wordt door de titelzin. Nu is het 30 jaar later. Vilgot leidt een afgezonderd bestaan op een boerderij. In zijn stal staat een olifant, daar achtergelaten door een circusgezelschap. De olifant wordt niet, zoals beloofd, later opgehaald; voor Vilgot betekent dit week na week zorg, die hem boven zijn macht gaat: hij begint het geketende dier af en toe te kwellen. Hiermee komt hij bij de herbeleving van de kwelling die hem zelf aangedaan is. Als alles hem te veel wordt, verbreekt hij de ketens van de olifant en geeft hem de vrijheid, waarna het verhaal een absurd en bijna hilarisch slot krijgt. Daarmee past de toon van het slot mooi bij het begin; tussen begin en eind zit een eenzaam mens.
Mooi vertaald, origineel verhaal. De schrijver (1957) debuteerde in '97 met de roman 'De journalist'.
Gebonden, kleine druk.
M. van der Laan


ISBN 9789023408116 Hardcover 192 pagina's De Geus maart 2004
Vertaald door Paula Stevens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2014, 09:34

Citaat van de dag

Verontschuldig je nooit voor je vreselijke vrienden. Wij zijn allemaal wel iemands vreselijke vriend.

Auteur onbekend

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2014, 10:20

Dit olifantenboek wil ik wel lezen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2014, 10:56

hee wat grappig, ik zat aan je te denken toen ik dit plaatste, en vermoedde al dat jij het wat zou vinden. Eindelijk zit ik goed! :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2014, 10:57

Maar ik hoef niet zo nodig boeken uit deze categorie op mijn lijstje!!! Er is al zoveel..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2014, 08:58

Anne Frank mijn beste vriendin
Alison Leslie Gold



Hanneli Goslar was de beste vriendin van Anne Frank op het moment dat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Het verhaal van Anne kent iedereen, in tegenstelling tot dat van Hanneli. Terwijl Hanneli als jong Joods meisje de concentratiekampen wél overleefde. Toen haar werd gevraagd of ze over haar herinneringen aan Anne Frank wilde vertellen, moest ze daar eerst goed over nadenken omdat veel herinneringen zo pijnlijk waren. Toch heeft ze het gedaan, en het resultaat is een aangrijpend en ontroerend boek over vriendschap en oorlog en over een bijzondere ontmoeting met Anne Frank, drie jaar nadat ze elkaar uit het oog hadden verloren toen ze gedwongen werden om onder te duiken.


Recensie
Negen jaar woonden de joodse vriendinnen Hannah Goslar en Anne Frank naast elkaar in een Amsterdamse straat. Twee gewone meisjes die met elkaar spelen en ruzie maken. Juli 1942 ontdekt Hannah dat Anne en haar familie plotseling verdwenen zijn. Iets minder dan een jaar later wordt de familie Goslar door de Duitsers opgepakt. Via Westerbork komt Hannah in het Duitse concentratiekamp Bergen-Belsen terecht. Begin 1945 ontmoet ze in hetzelfde kamp Anne weer en verneemt dat Anne al die tijd in een achterhuis in Amsterdam ondergedoken is geweest. In tegenstelling tot Anne Frank overleeft Hannah de verschrikkingen van het concentratiekamp. Pas vele, vele jaren later is de dan in Israël woonachtige Hannah in staat haar eigen levensverhaal en haar herinneringen aan Anne Frank te vertellen aan de Amerikaanse journaliste Alison Gold.
Het is het ontroerende verhaal van gewone vriendinnen in een ongewone tijd. Met enkele zwart-witfoto's. Deze inhoudelijk ongewijzigde heruitgave heeft een iets kleiner formaat, een nieuw omslag en er is een chronologisch overzicht toegevoegd.
Vanaf ca. 12 jaar.
Redactie


ISBN 9789020621099 Hardcover 160 pagina's Uitgeverij Kluitman Alkmaar B.V. februari 2014
Vertaald door Piet de Bakker, Paul van den Belt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2014, 08:58

Citaat van de dag

Vrienden, sommige zijn maar even in ons leven terwijl anderen een blijvende indruk achterlaten en nooit vergeten worden

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Renate » 07 Jul 2014, 11:33

Dettie schreef:Citaat van de dag

Vrienden, sommige zijn maar even in ons leven terwijl anderen een blijvende indruk achterlaten en nooit vergeten worden

Auteur onbekend

Ook vrienden die maar even in ons leven zijn, kunnen een blijvende indruk achterlaten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2014, 11:38

Ik denk dat de zin anders bedoeld is. Dat tijd niet zoveel uitmaakt maar wel de indruk.
Ik heb meerdere keren gesprekken gehad met mensen in de trein, daarna nooit meer gezien maar ze hebben wel een blijvende indruk gemaakt. Waren mooie, goede, bijzondere ontmoetingen.
Dat kan met vrienden ook. De vriendschap kan door omstandigheden niet lang zijn maar de een blijft je altijd bij en de ander 'vervaagt' (weet even geen ander woord).

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Renate » 07 Jul 2014, 13:55

Dettie schreef:Ik denk dat de zin anders bedoeld is. Dat tijd niet zoveel uitmaakt maar wel de indruk.
Ik heb meerdere keren gesprekken gehad met mensen in de trein, daarna nooit meer gezien maar ze hebben wel een blijvende indruk gemaakt. Waren mooie, goede, bijzondere ontmoetingen.
Dat kan met vrienden ook. De vriendschap kan door omstandigheden niet lang zijn maar de een blijft je altijd bij en de ander 'vervaagt' (weet even geen ander woord).

Dettie

Inderdaad, je zou de zin ook anders kunnen lezen. Sommige vrienden vergeet je eigenlijk nooit, omdat ze een onuitwisbare indruk op je hebben gemaakt, terwijl andere vriendschappen soms zelfs al tijdens de vriendschap vervagen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2014, 09:16

Een vriend voor de schemering
Hans Warren


Het was groot nieuws in literair Nederland: tussen de nagelaten papieren van de eind 2001 overleden Hans Warren werden twee onbekende romans en een verhalenbundel aangetroffen. De ontdekking was vooral zo bijzonder omdat Hans Warren maar weinig proza heeft gepubliceerd, proza zoals Steen der Hulp, veelgeprezen, veel verkocht, vertaald in de VS en verfilmd.
Een vriend voor de schemering, een van de teruggevonden werken, is misschien nog verrassender dan die mini-roman. Een Nederlandse dichter in Parijs én een jonge Zeeuwse weduwe die een zeekasteel bewoont, spinnen dromen rondom Bahri, een avonturier uit Algerije. Het boek sleurt de lezer mee naar de wrede zelfkant en naar verstild platteland. Indertijd kon de eind 1951 geschreven roman niet verschijnen omdat Hans Warren ongenaakbaar vrijmoedig was over homoseksualiteit. Maar nu is alsnog de tijd voor dit zinderende, spannende en soms huiveringwekkende werk gekomen. Een vriend voor de schemering verdient het volle licht.

Recensie
Deze onlangs gevonden, eind 1951 geschreven en tot nu toe onuitgegeven roman is het verhaal van een dichter in Parijs en een vrouw in Zeeland die lieflijke dromen koesteren over een beeldschone Algerijn. Voor een groot deel verwerkte Warren er zijn eigen leven in, zoals na te lezen is in "Geheim dagboek 1945-1951". De roman zou schokkend geweest zijn in 1951 vanwege de onverbloemde homo-erotiek. Warren beschrijft die helder en zuiver, zoals de hele roman helder en zuiver is, in een opvallend moderne stijl. Mario Molegraaf zegt in een informatief nawoord dat Warrens carrière een ander verloop gehad zou kunnen hebben, als de roman wel was uitgegeven. Het is een prachtige, poëtische, ontroerende, spannende en soms onthutsende roman. Normale druk.
Drs. Cees van der Pluijm

ISBN 99789050186704 Hardcover 174 pagina's Balans januari 2005


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten