Thema mei 2014 - Boeken!

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2014, 12:11

Citaat van de dag

Een mooi boek zaait vraagtekens met milde hand.

Jean Cocteau

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2014, 17:47

Maandag geen nieuw boek want dan kan ik niet achter de computer.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Marjo » 11 Mei 2014, 19:32

Ook niet ervoor???

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2014, 21:11

haha nee, ook niet!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2014, 10:24

Het boek uit de hemel
Ahmad Vincenzo

Hoofdpersoon is Zaid, geboren in het Arabië van de zevende eeuw, in dezelfde streek en tijd waarin de profeet Mohammed leefde. Zaid is acht jaar en de situatie voor de bewoners van de oasestad Medina wordt steeds moeilijker. Er is vaak oorlog, en er móet iets gebeuren.
Als Mohammed in de oase komt wonen, breekt er voor iedereen een grootse en spannende tijd aan. Ook voor de jonge Zaid. Wanneer hij de nieuwe bewoner leert kennen, komt zijn leven op z'n kop te staan. Helemaal als hij de opdracht krijgt de woorden van Mohammeds goddelijke openbaring vast te leggen in de koran, het boek dat de wereld ingrijpend zou veranderen.

Het boek uit de hemel combineert een aanstekelijke fantasie met grote kennis van de begintijd van de islam. Zaid heeft, net als de meeste personages in dit boek, echt bestaan. Hij is de geschiedenis in gegaan als de jonge secretaris van Mohammed.
Deze spannende historisc


ISBN 9789054601265 Paperback 336 pagina's Bulaaq oktober 2006
Vertaald door Sandra Verhulst Leeftijd 15 jaar en ouder

he roman is geschreven voor jong én oud, voor iedereen die op een meeslepende manier kennis willen maken met de geboorte van een wereldgodsdienst.

Ahmad Vincenzo (Napels, 1961) werkt als godsdiensthistoricus aan de universiteit van Napels. Hij werd op zijn negenentwintigste moslim en heeft verschillende boeken geschreven over de islam. Dit is zijn eerste jeugdboek. Het boek uit de hemel verscheen behalve in Italië, ook in een Spaanse vertaling. Een Duitse uitgave is in voorbereiding.


Recensie
Indertijd kwam een film uit over het leven van de profeet Mohammed, 'Risala', die in moslimkring zeer populair werd. Dat is begrijpelijk omdat deze een goed overzicht bood van de geschiedenis van Mohammed en zijn profeetschap in de periode in Mekka en Medina. Voor het verstaan van de Koran is het noodzakelijk dat men kennis heeft van het leven van Mohammed en de verschillende fasen van zijn leven en optreden om beter het verband te begrijpen waarin de boodschap van de Koran staat. Het is een goede gedachte om voor jongere lezers nu hetzelfde te doen, namelijk kennis van het leven van de profeet Mohammed bij te brengen, maar in de vorm van een boek voor jongeren (vanaf ca. 15 jaar). Het verhaal wordt verteld door een tijdgenoot van de profeet, een historische persoon, een zekere Zaid die als secretaris van Mohammed zou gaan optreden en de woorden van de openbaring (Koran) zou opschrijven. Een voortreffelijke kennismaking in verhaalvorm met de oorsprongsgeschiedenis van de islam voor jong en oud. Met kaartje en lijst van personen. Vrij kleine druk. De auteur (1961) is een Italiaans godsdiensthistoricus die op zijn 29e moslim werd.
Prof.dr. A. Wessels

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2014, 10:26

Citaat van de dag

De toekomst is het minst gesloten boek - maar men bemerkt het eerst na de volgende bladzijde omgeslagen te hebben.


Bertus Aafjes

Renate

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Renate » 12 Mei 2014, 11:23

Dettie schreef:Maandag geen nieuw boek want dan kan ik niet achter de computer.

Dettie

Waarom zie ik dan vandaag wel een nieuw boek? Ik dacht niet dat ik gisteren over had geslagen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2014, 11:33

Haha ja, ik ben bij iemand anders vanwege de verbouwing thuis en die moest zelf achter zijn computer werken. Maar... ze hebben ook nog een laptop en die mag ik gebruiken.
Vandaar...

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2014, 08:58

Het grote jaren 60 boek
P. Brood, Rene Kok, Erik Somers



Roerige tijden, de protestjaren, het decennium van de flower power, de hippies, de happenings en de provo's. Maar ook de periode van bevrijding, democratisering, verzet en ontwikkeling. De eindeloze jaren zestig! Wie de jaren zestig heeft meegemaakt, zal zich er veel van herinneren. Maar wie jonger is, moet wel denken: wat is dat een geweldige periode geweest!
De jaren zestig van de 20e eeuw liggen inmiddels meer dan vijftig jaren achter ons. Dat maakt het mogelijk om met wat meer afstand naar die bewogen jaren te kijken. Was het werkelijk zo'n revolutionaire tijd? Of zijn de herinneringen en de eigentijdse getuigenissen te veel gekleurd?
Het Grote Jaren 60 boek laat de werkelijkheid zien, genuanceerder en soms net iets anders dan we dachten. Maar zonder twijfel het begin van de moderne tijd.
Auteurs: René Kok en Erik Somers zijn auteurs en samenstellers van een groot aantal uitgaven over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Ook publiceerden zij verscheidene fotohistorische uitgaven. Paul Brood, verbonden aan het Nationaal Archief, is redacteur en auteur van een groot aantal publicaties over de geschiedenis van Nederland.

ISBN 9789066307742 Hardcover 368 pagina's Uitgeverij WBOOKS april 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2014, 08:58

Citaat van de dag

Het boek is de vriend van de lezer: maar de lezer is de vijand van het boek.

Ernst Hohenemser

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2014, 08:33

Het boek van de zee
Rina Mannak


Rina Mannaks fascinatie voor de zee leidde tot een schitterend uitgevoerd boek met oogverblindende fotografie en illustraties. De zee in al haar facetten, beschreven en uitgebeeld door een trits aan zee-vrienden, zoals de schrijfster ze noemt. Intrigerende verhalen worden afgewisseld met stemmige foto's en kleurrijke tekeningen tot een prachtig zeewaardig geheel.


Recensie
Alles in dit boek ademt de zee: de foto's, de verhalen, de haiku's, de gedichten, de illustraties. Van vissersboot tot kokkel, van wad tot vloed: alles komt voorbij in dit zeeboek. De auteur schreef eerder een boek over zin in het leven, waarin zij achttien Apeldoorners portretteerde. Het levensbeschouwelijke komt ook naar voren in deze uitgave: je krijgt als lezer zin om mijmerend aan de kust te zitten, te wandelen tot je de zon in de zee ziet ondergaan of te rennen over het mulle zand. Een geslaagd en divers boek over de zee. Verschillende (minder bekende) illustratoren, schrijvers en fotografen werkten mee aan het geheel.
E.J. Bosch



ISBN 9789085483724 Hardcover 116 pagina's GigaBoek november 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2014, 08:34

Citaat van de dag

Een boek is goed wanneer het waarheidsgetrouwer lijkt dan wanneer het echt zou gebeurd zijn.


Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2014, 19:54

Ik ken 'Bert Vandeslagmulders en zijn hond Bobje' niet. Nooit van gehoord...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2014, 09:10

Het boek van Bert
Kamagurka


Wie kent Bert Vandeslagmulders en zijn hond Bobje niet? De oerburger, kankeraar van deze wereld, de meest kritische conservatieve verkenner van het heelal. Zijn brein is als een boerderij; het erf is een toonbeeld van bedrijvigheid. De zin van het leven, een kop koffie, een dampende ovenschotel, de zin van de dood (vaarwel afschuwelijke wereld, of zal ik eerst gitaar leren spelen?), een treffend gedicht of een pak chocoladekoeken. In Het Boek van Bert doorgrondt en onthult Bert de menselijke geheimen. Voor het eerst zijn nu de beste Bert-tekeningen bijeengebracht in een uitgave van formaat.


Recensie
Kamagurka schetst in zijn cartoons een wereld waarin de mens een parodie van zichzelf is geworden. Zijn humor beweegt zich op het breukvlak van sociaal-geengageerd, politiek correct en asociaal, cynisch gedrag. Met het type Bert Vanderslagmulders heeft hij feitelijk zijn alter ego gecreeerd. Bert is een aartsconservatief die zijn medemens mopperend voor de voeten loopt. In momenten van opperste helderheid filosofeert hij over de zin van het leven om vrijwel tegelijkertijd te verzanden in triviale kwesties. Zijn metgezel is het hond Bobje, die zonder morren het afwijkende gedrag van zijn baasje heeft geaccepteerd. Bert en Bobje zijn zowel held als willoos slachtoffer binnen een reeks vervreemdende gebeurtenissen. De bundeling van tekeningen en grappen rond dit tweetal toont Kamagurka op zijn sterkst. De niets en niemand ontziende cartoons zijn taboedoorbrekend. Het kloeke boek, voorzien van een sfeervolle omslag, is zorgvuldig vormgegeven. Dat betekent een bewuste chaos zoals bij dit genre hoort.
Ruud Booms


ISBN 9789061698128 Hardcover 239 pagina's Harmonie februari 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2014, 09:10

Citaat van de dag

Een boek is goed als men bang wordt dat het eens uit zal zijn.


Karel Jonckheere

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2014, 09:15

Marjo schreef:Ik ken 'Bert Vandeslagmulders en zijn hond Bobje' niet. Nooit van gehoord...


Voila http://users.telenet.be/wiggum/take/ima ... 4_BenB.jpg

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2014, 16:28

En ik zie dat ik absoluut niets gemist heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2014, 07:54

Haha ja die reactie verwachtte ik al! :D
Mensen zijn gek op Kamagurka of vinden het helemaal niets.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2014, 08:17

Het boek van de lach en vergetelheid
Milan Kundera


Tamina is mooi, drieëndertig jaar oud, en ze komt uit Praag. Ze woont in een Westeuropees provincieplaatsje, waar ze werkt als serveerster. Tamina kan goed luisteren, maar luistert ze wel echt? De klanten die ze koffie en calvados brengt spreken zich uit - maar zij vecht wanhopig tegen de herinnering aan haar gestorven man. Ze tracht het dagboek op te sporen dat ze in Praag heeft achtergelaten - in de hoop daardoor weer zicht te krijgen op haar man, hun huwelijksleven en haar verleden. Uiteindelijk brengt haar reis haar op een eiland waar kinderen de macht hebben. Daar zal ze haar eeuwige vrijheid tegemoet zwemmen.
Kundera beschrijft hoe alles wordt aangetast door het 'waas' van het vergeten: hoe weinig blijft er over van degenen die we hebben liefgehad. Tevens toont hij de tragiek van de Oosteuropese emigranten (van wie Kundera er één is)

NBD|Biblion recensie
De Tsjechische schrijver (1929) beschrijft hier het leven en de gedachtewereld van een Tsjechische vluchtelinge in de tijd van het communistische regime. De als serveerster in het Vrije Westen werkende Tamina vecht voor haar herinneringen aan Praag en aan haar huwelijksleven van voordat haar man in vrijheid overleed. Haar pogen een in Praag achtergebleven dagboek terug te krijgen strandt op tegenwerking en ontmoediging. Als zij op een door kinderen bewoond eiland komt, is de enige oplossing vandaar de eeuwigheid tegemoet te zwemmen. Kundera weeft realiteit, gedachtewereld en fantasie tot een ragfijn web, waarin men zich laat vangen om een onbekende nieuwe wereld mee te beleven. Een ontroerend boek.
Pocketeditie; kleine druk, krappe marge.
(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789026318887 Paperback 316 pagina's Ambo oktober 2004
Vertaald door Jana Beranová

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2014, 08:17

Citaat van de dag

Een schrijver vindt bij de eigen generatie veelal wel gehoor: zij ademen dezelfde lucht, zij hebben overeenkomstige problemen, zij lachen, schreien en vervloeken in gemeenschap. Maar als de schrijver en zijn generatie aftreden, glijdt hij naar het vagevuur van halve vergetelheid.

Wim Zaal

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2014, 09:22

Taalvoutjes - Het boek
Inger Hollebeek & Vellah Bogle


De allerleukste taalvoutjes verzameld!
Voutjes, dat schrijf je toch met een f? Niet volgens Vellah Bogle en Inger Hollebeek. Begin 2012 richtten zij bij wijze van grap de Facebookpagina Taalvoutjes op. In korte tijd werd de pagina een regelrechte hit in Nederland en Vlaanderen. De 'voutjes' zijn prachtige taalmissers uit de media, van winkels, bedrijven of particulieren. De mooiste komen terecht op de Facebookpagina, vergezeld van een humoristisch commentaar. Dit succesverhaal krijgt nu een vervolg met het allereerste Taalvoutjes-boek met de absolute toppers. Het resultaat is een achtbaan van hilarische verschrijvingen. Om te lachen, maar stiekem ook om van te leren.


Recensie
De Facebook-pagina van Taalvoutjes verzamelt foto’s van grappige taalmissers – wat meteen de ironische naam verklaart. Nu zijn er meer dan honderdvijftig hiervan verzameld in ‘het allereerste Taalvoutjes-boek’. Vooral winkeliers hielpen mee, getuige de afbeeldingen van reclames voor ‘zoethoud poeder’, ‘gekaktballen’, ‘ultra observerend keukenpapier’, ‘ambachterlijk citroen ijs’, ‘boemkool’ en ‘pindarotjes’. De pagina’s vol losjes geplaatste foto's in kleur worden afgewisseld door onder meer een lijstje van oude woorden, een overzicht van Vlaamse termen, een taalquiz en diverse columns van bekende mensen (zoals Kristien Hemmerechts en Vincent Bijlo) – waardoor het werk kan meeliften op de populariteit van uitgaven als ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ en ‘I always get my sin’. Helaas – en ironisch genoeg – is het boek onzorgvuldig afgewerkt: in de eerste column staat een dt-fout, bij de tweede column is de naam van de auteur fout geschreven, in de derde column leest men de zinsnede ‘overal ter hele wereld’ en bij de vierde column vallen enkele woorden weg –, maar misschien is dat bewust gedaan, voor het aankomende ‘allertweeste boek’.
R.P.


ISBN 9789058269843 Paperback 152 pagina's VBK Media oktober 2013
Vertaald door Jana Beranová

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2014, 09:22

Citaat van de dag

Taalfoutjes, spelfoutjes, communicatiefoutjes.
We maken ze allemaal bij tijd en wijle. Maar bedrijven en de media, die kunnen er ook wat van en soms met hilarische resultaten.
Op https://www.facebook.com/taalvoutjes en op de pagina www.taalvoutjes.nl vind je een aantal van dit soort missers.

Renate

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Renate » 17 Mei 2014, 09:44

O, gisteren had ik toch een soort misverstand, mede dankzij een soort taalfout.
Er was iemand die een reünie had georganiseerd van mensen die in de Van der Poelstraat in Rotterdam hadden gewoond. M'n vader kreeg dit berichtje, dat in de Oud Rotterdammer had gestaan, een tijdje geleden van een kennis. Ik schreef de organisator een e-mail, om haar te laten weten dat m'n vader graag met haar in contact wilde komen. De vrouw schreef terug dat de naam van m'n vader haar niet bekend voorkwam en dat de groep met wie ze het een en ander gedaan had, tot en met 1957 in de Van der Poelstraat had gewoond, maar dat ze aan andere groepsleden zou vragen of zij de naam van m'n vader kenden. Nu heeft m'n vader van 1943 tot 1957 in de Van der Poelstraat gewoond en z'n ouders hebben er tot de jaren 70 gewoond. Even later kreeg ik een reactie van een ander lid van de groep, die schreef dat hij in 1960 geboren was en vanaf dat moment dus in de Van der Poelstraat had gewoond. Kennelijk ging het dus om mensen die na 1957 in de Van der Poelstraat hadden gewoond, terwijl de uitdrukking tot en met aan leek te geven dat het om mensen die voor dat jaar in de Van der Poelstraat hadden gewoond.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2014, 12:30

Thimothy's boek
De aantekeningen van een Engelse landschildpad
Verlyn Klinkenborg


‘Langer dan een week was ik weg voor ze me vonden. Geritsel van bladeren, dichtbij zware voetstappen. Een schreeuw – de stem van de jongen –, meer geschreeuw. Thomas pakt me met verontrustende haast op. Ik weeg ruim drie kilo. Hij tilt me op alsof ik helemaal niets weeg.’


Zo eindigt Timothy haar verslag van haar acht dagen durend avontuur buiten het hek van de tuin waar ze woont (‘ik ben door de gaten van de aandacht van die tweevoeters ontsnapt’). Timothy is het verhaal van een schildpad die dertien jaar leefde in de tuin van de achttiende-eeuwse hulppredikant Gilbert White, die haar geregeld noemde in zijn dagboeken en er abusievelijk van uitging dat Timothy een mannetje was. En nu geeft Verlyn Klinkenborg op briljante wijze deze schildpad een onvergetelijke stem, en heeft ze haar begiftigd met een griezelig goed observatievermogen, even scherp als dat van een menselijke natuurkenner. Timothy vermaakt ons met intelligente observaties van de eigenaardige gewoonten en de leefomgeving van de mens.Achteloos en wijs, onverwacht ontroerend en betoverend bij elke – behoedzaam – genomen bocht, zal Timothy lezers van alle leeftijden verrassen en verwarmen.


Recensie
De schildpad Timothy (een vrouwtje!) leeft in de 18e eeuw in de tuin van natuurhistoricus en predikant Gilbert White, na te zijn meegenomen uit haar geboorteland Turkije. Deze roman bevat 'haar eigen aantekeningen'. Timothy blijkt een wijze schildpad te zijn die mooie bespiegelingen heeft over de wereld om haar heen. Zij beschouwt de dieren en de planten, het klimaat en de seizoenen. Maar vooral beschouwt zij het merkwaardige gedrag van de mens, en dat leidt tot scherpe observaties. Zij geeft weerwoord op de natuurobservaties van Gilbert White, die nauwkeurig ontleedt en ordent, zonder een werkelijk begrip te hebben van wat zij ziet. Op subtiele wijze veroordeelt Timothy daarmee de arrogantie van de mens, die denkt boven de andere dieren te staan. Aan het eind van de roman is een glossarium opgenomen.
De auteur schreef eerder onder meer 'Making Hay', over het leven op een boerderij. De mooie vertaling is van schrijver Arie Storm. Verzorgde pocketuitgave; kleine maar prettige letter.
Renate Sun-Louw

ISBN 9789025426552 Paperback 223 pagina's Uitgeverij Contact januari 2008
Vertaald door Arie Storm

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2014, 12:30

Citaat van de dag

Zodra ik thuis kom, brengt mijn schildpad mij de krant van gisteren.

Pascal Danel


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten