Thema mei 2014 - Boeken!

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2014, 10:00

Nee geen boeken over boeken maar boeken met het woord boek in de titel.
Berdine heeft weer een aantal zeer fraaie titels gevonden!


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2014, 14:21

Misschien voor mij persoonlijk weer een hebben-hebben-maand. Dat was april zeker niet. Maar dat hoeft ook helemaal niet.
Ik kijk zoals altijd - ook als het niet 'mijn' boek is - weer uit naar de titels.

Renate

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Renate » 01 Mei 2014, 20:58

Marjo schreef:Misschien voor mij persoonlijk weer een hebben-hebben-maand. Dat was april zeker niet. Maar dat hoeft ook helemaal niet.
Ik kijk zoals altijd - ook als het niet 'mijn' boek is - weer uit naar de titels.

Het zal mij benieuwen of dit een lezen-lezen-maand wordt. April was dat in ieder geval wel. Ik heb er inmiddels een boek van gelezen en een ligt nu in huis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2014, 10:36

Een normaal boek
Ronald Snijders en Fedor van Eldijk



In opdracht van de Stichting Absurd Nederland ontwikkelden Ronald Snijders en Fedor van Eldijk een normaal boek. Er waren drie criteria waaraan het boek moest voldoen: het boek moest bestaan uit bladzijden en een omslag, zoals je vaak ziet in films of op televisie; het boek moest om te lezen zijn en dus met tekst worden opgevuld; het boek moest niet met de hand worden vermenigvuldigd, maar worden gedrukt (door een drukker). Na enige tijd bellen en een hoop dingen regelen, is het boek nu af.


Recensie

De auteurs, onder meer bekend van de website www.absurd.nl, omhelzen het absurdisme en hebben getracht dat te vatten in een 'normaal boek'. De teksten doen soms denken aan die op de bescheurkalender van Van Kooten en De Bie en hebben een hoog Jiskefet-gehalte. In navolging van Propria Cures neemt het duo Harry Mulisch verschillende keren op de hak. Er is een hilarische Lingo-parodie, er wordt bericht over opmerkelijke onderzoeken verricht door de Universiteit van Mainz (die onweerlegbaar bewijzen dat een week zeven dagen heeft), en ook elders valt er veel te lachen.
Deze 'bundeling van proza, poëzie, ongerijmde teksten, hier en daar afgewisseld met foto's en een enkele gedachte' (aldus een van de twee voorwoorden) zal vooral bij de doelgroep jongeren/studenten zeer in de smaak vallen. Bevat diverse illustraties en zes appendices, waaronder een verklarende lijst van neologismen. Zoals het een normaal boek betaamt: normale druk.
Martin de Jong


ISBN 9789025442088 Paperback 222 pagina's Prometheus januari 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2014, 10:36

Citaat van de dag

Schrijven is je herinneren wat nooit gebeurd is.

Harry Mulisch

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor berdine » 02 Mei 2014, 12:08

Leuk citaat vandaag! :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Marjo » 02 Mei 2014, 12:23

Lijkt me alleen onmogelijk, maar vooruit, ieder zijn meug.
Het is dus inderdaad raak: Geraldine Brooks ken ik, schrijft lekker.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2014, 11:41

Verhaal van een boek
Geraldine Brooks



Sydney, laat op de avond. Hanna Heath, conservator zeldzame boeken, krijgt een telefoontje. Ze wordt naar Sarajevo geroepen om een vijftiende-eeuws boek te onderzoeken. Het gaat om de hagada, een oud handschrift dat is verdwenen tijdens het beleg van Bosnië in 1992, maar nu weer boven water gekomen is.
Opmerkelijk genoeg is het de bibliothecaris van het Moslim Museum, Ozren, die het Joodse kunstwerk heeft gered van de vernietigende bombardementen. Aan de hand van de sporen die ze aantreft – een vleugeltje, wijnvlekken, een witte haar, reconstrueert Hanna het verhaal van het boek. Een epos dat ons door periodes van religieuze strijd en vervolging terugvoert van Sarajevo 1940 naar Sevilla 1480.


Recensie
De jonge conservator Hannah reist in 1996 van Sydney naar Sarajevo om een middeleeuws Hebreeuws manuscript te beoordelen. Als door een wonder overleefde deze 'hagada' o.m. de Tweede Wereldoorlog en werd het ook gered uit de bombardementen tijdens de Bosnisch-Servische oorlog. Niet alleen de geschiedenis van het joodse kostbare boek (teruggaand tot de 15e eeuw) en hoogte (of beter diepte)punten uit zijn bestaan worden met verve beschreven, ook de familieverbanden van Hannah die haar moeder -een beroemde, kille neurochirurge- haar verzweeg vormen een belangrijke verhaallijn.


De Australische schrijfster (1955) schreef eerder o.a. de met een Pulitzer Prijs bekroonde roman March (nog niet vertaald) en reisde als journaliste door Europa en Afrika. Ze werd geinspireerd door ware gebeurtenissen rond 'de Sarajevo-hagada', maar verwerkte dit alles in een intrigerende, knappe roman in de trant van Dan Brown, met een verrassend slot. Volle bladspiegel, normale druk.
Drs. Fieke Nugteren


ISBN 9789063053468 Paperback 438 pagina's Archipel september 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2014, 11:42

Citaat van de dag

Ik kan een boek tweemaal zo snel lezen als om het even wie. Eerst lees ik het begin en vervolgens het einde. En dan begin ik in het midden te lezen in de richting die ik het beste vond.

Gracie Allen

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Willeke » 03 Mei 2014, 12:45

Leuk thema, ik ben benieuwd!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2014, 13:30

berdine schreef:Leuk citaat vandaag! :mrgreen:


Ja grappig citaat he. Ik moest er wel om lachen. Onmogelijk om te doen inderdaad.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2014, 09:12

Het boek van Gould
Richard Flanagan



Het boek van Gould is een episch en fantastisch verhaal dat zich afspeelt in een 19de eeuwse strafkolonie in Australië, een krankzinnige wereld vol moordenaars en kolonisten, magische gebeurtenissen en verboden liefdes.
William Buelow Gould was een vervalser en een dief, veroordeeld tot levenslange gevangschap in een ijzingwekkende strafkolonie in Van Diemensland (het tegenwoordige Tasmanië). Gould schrijft zijn memoires zittend in een cel die dagelijks met het getij onder water loopt. Een gevangenisarts zet Gould aan om zijn talent te gebruiken voor het schilderen van de lokale exotische vissen. Goulds boek vol tekeningen en notities gaat verloren en duikt uiteindelijk in onze tijd weer op - een boek dat meeslepend verhaalt over zijn land, zijn tijd, zijn liefde en zijn haast onwaarschijnlijke leven.
Het boek van Gould is door zijn uitvoering en adembenemend mooie stijl een unieke roman met uitzonderlijke vertelkracht.


Recensie
William Buelow Gould is de naam van een strafgevangene in 1830 op Van Diemen's Island, het tegenwoordige Tasmanie (een groot eiland ten zuiden van Australie). Zijn bestaan daar is uitzichtloos en vervuld van de onvoorstelbare wreedheden die de schaduwzijde vormden van het Britse wereldrijk. Temidden van alle ellende en lichamelijke vernederingen weet Buelow het hoofd enigszins boven water te houden door zijn uitzonderlijke tekentalent: in ruil voor zijn tekeningen van de vissen die in de baai rondzwemmen wordt hij min of meer in staat gesteld om te overleven. De krankzinnigheid die de commandant van het strafkamp in zijn greep heeft genomen, bereikt echter ook Gould, en in een surrealistisch einde komt tenslotte zijn ondergang. Uitstekend geschreven, vol kleurrijke figuren en met veel fantasie gecomponeerd, maar door de overdadige porties bijna grotesk geweld en door de talloze lagen verteltechnische ironie uiteindelijk eerder afstotend dan aangrijpend.
Prachtig uitgegeven en geïllustreerd, met elk der twaalf hoofdstukken in een andere kleur inkt gedrukt. Gebonden; kleine letter.
C.C. Oliemans


ISBN 9789041414960 Paperback 383 pagina's Anthos midprice juni 2009
Vertaald door Ankie Blommesteijn, Sophie Brinkman, Mieke Vastbinder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2014, 09:12

Citaat van de dag

`Wat is het laatste boek dat u gelezen heeft?'
`Dat moet u even aan mijn secretaresse vragen.'


Terzijde (Vrij Nederland)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2014, 11:01

Het boek van Beer
Francine Oomen

Ik heet Beer en ik heb altijd honger. Hoeveel ik ook eet, het holle gevoel in mij gaat nooit weg. Mijn leven is nogal saai en niet zo leuk, vind ik. Hoewel er best veel mensen jaloers op ons zijn, hoor.We zijn heel rijk en we wonen in een groot huis, aan de rand van het bos. We hebben zelfs een zwembad, maar dat wordt bewoond door zwanen. Wat ik het liefste doe is lezen, want als ik lees ben ik in een andere wereld. Net zoals met eten krijg ik van boeken nooit genoeg. Ik heb een heleboel vragen, maar geen antwoorden. Gelukkig heb ik mijn hartjes, die me helpen.

Recensie
De 14-jarige Beer, deel van een drieling, is vastbesloten het mysterie rondom haar moeder, waar haar beroemde vader (auteur) niet over wil praten, te ontrafelen. Onafhankelijk te lezen tweede deel uit een trilogie, waarin Beer, de aan snoep en aan boeken verslaafde nerd, vertelt over haar twijfels (ze neemt een hartsnoepje en afhankelijk van wat daar op staat, neemt ze een besluit), haar vriendschap met oom Ranja en de zoektocht naar haar moeder.
De problemen en twijfels worden op een reële, humoristische wijze benaderd. Soms, als er verwezen wordt naar het eerdere deel*, wordt heel in het kort verteld wat er is gebeurd. Vlot en levendig taalgebruik, overzichtelijke bladspiegel, kleine druk. De zwart-wit illustraties, door het hele boek heen, zijn de hartsnoepjes.
Fantastisch leesboek voor met name meiden vanaf ca. 11 jaar. Na het lezen van dit deel wil je ook het eerste deel lezen.
Didi Klijnsma-de Boer

ISBN 9789045104096 Paperback 176 pagina's Querido Kinderboek augustus 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2014, 11:01

Citaat van de dag

Op twee manieren
kun je een boek kwijt: scheur het
stuk, of leen het uit.


Bart Mesotten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2014, 08:46

Het boek en de broederschap
Irish Murdoch

Hét boek voor de huidige tijd schrijven, was de opdracht. Enkele studenten uit Oxford gaven hem aan het briljantste lid van hun pas opgerichte 'broederschap'. Maar dit pretentieuze project blijkt veel tijd te vereisen; het is na jaren nog niet voltooid. De oud-studenten, die inmiddels het vuur van hun jeugd verloren hebben, krijgen langzamerhand het vermoeden dat het boek een oproep tot terrorisme wordt in plaats van een politiek filosofisch traktaat.
De intriges die dan volgen en hun uitwerking op de betrokkenen zorgen voor de nodige spanningen. De gebeurtenissen bedreigen niet alleen de schrijver van het boek, maar brengen uiteindelijk alle leden van de broederschap in gevaar


NBD|Biblion recensie
Een groep vrienden die samen zijn opgegroeid in Oxford en elkaar nog steeds regelmatig ontmoeten, besluiten het politiek-filosofische boek te financieren dat een hunner aan het schrijven is. Het dreigt echter een nogal controversieel boek te gaan worden, en bovendien valt het huwelijk van een der vrienden mede door toedoen van de schrijver uiteen. Genoeg reden om eens om de tafel te gaan zitten en de onderlinge verhoudingen opnieuw te gaan evalueren. Veelomvattende, breedgeschakeerde, bijzonder boeiende roman vol observaties over filosofie, politiek, marxisme, psychologie, maatschappij en relaties, die echter de indruk wekt zuiver vanuit het verstand geschreven te zijn, waardoor alle problemen netjes binnen hun hokje blijven en de lezer ondanks alle diepgravendheid en intensiteit nergens echt bij de keel wordt gegrepen. Zowel de plus- als de minpunten zijn typerend voor de schrijfster. Sobere, vloeiende stijl; redelijke vertaling. Goedkope paperbackeditie; volle bladspiegel, kleine druk.
(Biblion recensie, Redactie)


ISBN 9789025413095 Paperback 508 pagina's Uitgeverij Contact november 2000
Vertaald door Annet Mons

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2014, 08:47

Citaat van de dag

Wanneer je iemand een boek verkoopt, verkoop je hem niet zoveel ons papier en inkt en stijfsel - je verkoopt hem een heel nieuw leven.

Christopher Morley

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2014, 10:18

Het boek van zout
Monique Truong


Parijs, 1934. Binh, de Vietnamese kok van Gertrude Stein en Alice B. Toklas, maakt de balans op van zijn bestaan. Vijf jaar lang kookte hij voor het wereldberoemde koppel; hij kent alle geheimen, gektes en gewoontes van hun literaire huishouden. Maar wie is Binh zelf? Een verloren ziel, een vluchteling, een man van herinneringen, leugens en recepten. Smaken, oceanen, zweet en tranen - Het boek van zout is een briljant gecomponeerde, melancholieke roman over voedsel en verlangen, liefde en verraad.

Monique Truong (1968) verhuisde op zesjarige leeftijd van Saigon naar de Verenigde Staten. Ze studeerde aan Yale en de Columbia School of Law en woont in Brooklyn, New York. Voor Het boek van zout ontving ze de Bard Fiction Prize, de Stonewall Book Award en de Young Lions Award.


Recensie

Als in 1934 de Vietnamese kok van de in Parijs wonende Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein en haar vriendin Alice B. Toklas hoort dat zij een jaar naar de VS gaan en hij na 5 jaar weer dakloos wordt, maakt hij de balans op van zijn leven. Binh is 10 jaar eerder uit Vietnam gevlucht nadat hij zijn baan als koksjongen bij de gouverneur-generaal kwijtraakte om een relatie met de chef-kok. Als ook zijn vader hem op straat zet vlucht hij, wordt koksmaat op een Franse boot en blijft enkele jaren varen.
Via een advertentie wordt hij inwonend kok bij de beide dames en krijgt later een relatie met een van de bezoekers aan hun literaire salon. Als de dames vertrekken besluit hij om bij deze man in Parijs te blijven.

De schrijfster, een juriste, werd in 1968 in Vietnam geboren maar woont sinds haar 6e in de VS. Ze verplaatst zich erg goed in de gedachten van haar gevluchte landgenoot, wat resulteert in een mooi, melancholiek en met subtiele humor geschreven verslag van zijn ervaringen. Ook de prima sfeertekening en tijdsbeeld dragen bij aan een geslaagd debuut, dat goed vertaald is. Paperback; kleine druk.
Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789025413095 Paperback 286 pagina's De Bezige Bij mei 2004
Vertaald door Heleen ten Holt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2014, 10:18

Citaat van de dag

Overschrijven uit één boek is duidelijk plagiaat, uit twee boeken is 'research', en als je iemand kan vinden die het voor jou overschrijft, dan is het een project.

F.G.G. Carr

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2014, 08:00

Het boek van het licht
Chaim Potok


Gershon Loran, een stille, teruggetrokken jongen, wordt direct na de oorlog als geestelijk verzorger naar het Amerikaanse leger in Korea gezonden. Hij heeft dan net zijn opleiding tot rabbi achter de rug. Tijdens deze studie heeft hij de orthodoxie van zijn milieu achter zich gelaten en gekozen voor een studie in de Kabbala, de joodse mystieke traditie.
In Korea duikt zijn vroegere studievriend Arthur Leiden op. Die gaat gebukt onder schuldgevoelens vanwege het licht des doods: de atoombommen waarmee Hiroshima en Nagasaki zijn verwoest en waarvoor zijn vader als vooraanstaand kernfysicus medeverantwoordelijk was. Voor beide vrienden is de kennismaking met de Japanse tempelstad Kyoto, waar zij hun verlof doorbrengen, van beslissende betekenis.

Recensie
Deze roman van Potok beschrijft met name het oorlogsprobleem. Hoofdpersoon is een joods-Amerikaanse jongen uit New York, Gershon Loran. Hij groeit op in een sfeer van armoede, joodse orthodoxie en volgt een opleiding tot rabbi. Als geestelijk verzorger komt hij in aanraking met de oorlogssituatie uit de jaren '50. Op de achtergrond speelt Hiroshima met de atoombom, het licht des doods. Schuldgevoel beheerst hem. Potok weet op indringende wijze de lezer binnen te voeren in de genoemde problemen; de joodse sfeer en leefwereld brengt hij treffend over. Kleine druk.
Redactie


ISBN 9789460050176 Paperback 470 pagina's Brandaan mei 2012
Vertaald door Jeanette Bos

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2014, 09:31

Citaat van de dag

Een boek maken is een ambacht, als klokken maken.

Jean de la Bruyère

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2014, 11:46

Het boek der herinneringen
Peter Nadas


De beroemde Hongaarse schrijver P r N s kreeg met het magistrale Het boek der herinneringen wereldwijde faam. In het boek wisselen de herinneringen van drie presonen zich af Een jonge Hongaarse auteur beschrijft zijn verblijf in het OostBerlijn van de jaren zeventig, daarnaast het verhaal van een Duitse schrijver aan het begin van de vorige eeuw die een homoerotische affaire heeft met een kamerdienaar het verhaal van een jongetje dat opgroeit in het Boedapest van de jaren vijftig. Op het einde blijken de personages toch samen te vallen. Een meesterwerk over de speurtocht naar een eigen identiteit.
P r N s volgde een opleiding fotografie, journalistiek en filosofie. Bekendheid kreeg hij voornamelijk met het schrijven van romans, verhalen en theaterstukken. Zijn magistrale en monumentale Het boek der herinneringen (1986), dat in negen talen is vertaald, heeft hem wereldwijd grote faam bezorgd.

Recensie

De Hongaarse schrijver Peter Nadas (geb. 1942), eerder in Nederland bekend geworden met zijn boek 'Einde van een familieroman' heeft zich met zijn grootse werk 'Het boek der herinneringen' opgeworpen tot een van de belangrijkste schrijvers van deze tijd. In de roman spelen drie verhalen van drie verschillende vertellers door elkaar: het eerste verhaal is dat van een jonge Hongaar die rond 1970 in Oost-Berlijn leeft, het tweede gaat over een jongen die opgroeit in het Boedapest van de jaren vijftig, het derde behandelt een homo-erotische relatie van een Duitse Fin-de-Siecle schrijver. Alle verhalen centreren zich rond dezelfde thema's: de reconstructie van het verleden en de speurtocht naar de eigen identiteit. Geleidelijk schuiven de verhalen in elkaar en blijken de drie vertellers samen te vallen. Nadas' volumineuze roman doet denken aan het werk van Thomas Mann en Marcel Proust.
Het boek is geen lichte kost, wel een literair meesterwerk van de eerste orde.
Pocketeditie in twee banden; zeer kleine druk, krappe marge.


ISBN 9789041706119 452 pagina's Muntinga pockets december 2006 mei 2012
Vertaald door Jeanette Bos

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2014, 11:46

Citaat van de dag

Een mooi boek zaait vraagtekens met milde hand.

Jean Cocteau

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Willeke » 10 Mei 2014, 19:32

Oh Potok gemist. Leuk!!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2014 - Boeken!

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2014, 12:10

Het boek van andere mensen
Zadie Smith


Voor Het boek van andere mensen heeft Zadie Smith een groep zeer getalenteerde auteurs gevraagd een nieuw verhaal te schrijven met in de hoofdrol één onvergetelijk personage. Auteurs als Nick Hornby, Jonathan Safran Foer, A.M. Homes, Miranda July, Dave Eggers, David Mitchell en vele anderen zegden meteen toe.

Het boek van andere mensen is even duizelingwekkend en inventief als zijn auteurs en even levendig en meeslepend als zijn personages: een indrukwekkende staalkaart van een generatie.

Het boek van andere mensen bevat verhalen van: Daniel Clowes, Edwidge Danticat, Dave Eggers, Jonathan Safran Foer, Andrew Sean Greer, Aleksandar Hemon, A.M. Homes, Nick Hornby met illustraties van Posy Simmonds, Heidi Julavits, Miranda July, A.L. Kennedy, Hari Kunzru, Jonathan Lethem, Toby Litt, David Mitchell, Andrew O Hagan, ZZ Packer, George Saunders, Zadie Smith, Adam Thirlwell, Colm Tóibín, Vendela Vida, Chris Ware


Recensie
'Verzin iemand' luidde de opdracht aan de (merendeels jonge) Engelstalige auteurs die een bijdrage leverden aan deze bundel. Doel was om te komen tot een verzameling die zou laten zien dat er 'evenzovele manieren zijn om een karakter neer te zetten als er schrijvers zijn', aldus samenstelster Zadie Smith in haar inleiding. De 23 bijdragen zijn niet allemaal verhalen die sterk opgehangen zijn aan een bijzonder personage, hoewel ze allemaal wel de naam van een personage als titel hebben. David Mitchell, Jonathan Safran Foer en Jonathan Lethem slagen er het best in om een titelheld te scheppen die bijblijft. Dat neemt niet weg dat er ook het nodige te genieten valt in de overige verhalen (waaronder twee beeldverhalen) van o.a. A.L. Kennedy, Nick Hornby, Toby Litt, A.M. Homes, Dave Eggers en Colm Toibin.
Al met al biedt de bundel een aardige staalkaart van de hedendaagse Engelse en Amerikaanse letteren. Achterin is beknopte informatie te vinden over de auteurs. De opbrengsten van deze uitgave komen ten goede aan een door Eggers opgerichte non-profitorganisatie in New York die kansarme jongeren wil helpen bij het ontwikkelen van hun schrijfvaardigheden. Vrij kleine druk.
F. Hockx


ISBN 9789023426929 287 pagina's De Bezige Bij januari 2008
Vertaald door Nicolette Hoekmeijer


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten