Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2014, 13:37

Marjo schreef:Ik wist dus niet dat er een nieuwe uitgave is, met nog wel een 'geniet'-boekje erbij. Hoe komen ze op het idee...


Ik kwam zo op dat woord aan het staren. Geniet boekje.... een boekje om van te genieten of een boekje waarvan de blaadjes met nietjes vast zit... Ik denk zomaar het laatste. Genieten lijkt me een beetje bizar bij een loopgravenoorlog, maar je weet maar nooit he.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Marjo » 29 Apr 2014, 16:38

Ah, je hebt natuurlijk gelijk!! Een geniet boekje..tuurlijk!
Laatst gewijzigd door Marjo op 29 Apr 2014, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Renate

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Renate » 29 Apr 2014, 17:05

Dettie schreef:Zonder noorden komt niemand thuis
Nelleke Noordervliet


Op de dag dat de moordenaar van zijn vrouw, die zijn straf heeft uitgediend, wordt vrijgelaten, vertrekt Robert Andersen naar Canada. De gedachte dat hij de man kan tegenkomen in de bioscoop, in de tram, bij een voetbalwedstrijd, is onverdraaglijk. Via internet heeft hij een huis gehuurd. Eenmaal ter plekke hoort hij dat de eigenaresse, Beverly Walker, spoorloos is verdwenen. Geïntrigeerd vraagt hij de buren en andere dorpelingen wie zij was en wat er gebeurd kan zijn. Beverly Walker blijkt niet de oude hippie te zijn waarvoor hij haar hield, afgaande op de inrichting van haar huis en haar spullen. Ze was een lastpak, een fantaste, een gedrevene. De meeste dorpelingen hadden niet veel met haar op, haar verdwijning wordt steeds raadselachtiger.
Nelleke Noordervliet (1945) publiceert romans, essays en novellen. Onlangs verschenen de roman Snijpunt en Verder niets van belang gepasseerd, een geschiedenis van de Amstelhof (juni 2009).


Recensie
Roman van Noordervliet [1945], bekend van onder meer 'Altijd roomboter' en 'Snijpunt'.
De Nederlandse journalist Robert Anderson vertrekt acht jaar na de moord op zijn vrouw Suzanne naar de westkust van Canada. Hij is op de vlucht voor Johnny H., haar moordenaar, die binnenkort vrijkomt. Robert huurt een huis in Horn, een klein gehucht aan een meer. Zijn kinderen zijn de deur uit en hij gaat zo ver mogelijk weg van Nederland, op zoek naar loutering. Dan komt hij erachter dat de vorige bewoonster van zijn huis, de zonderlinge kunstenares Beverly Walker, twee jaar eerder spoorloos is verdwenen. Met behulp van dorpsgenoten en een in de kast gevonden doos met foto's en brieven begint hij het leven van Beverly te reconstrueren. Hij ontdekt haar tot dan bij iedereen onbekende zus Sarah. Intussen komt er afstand tot zijn verleden, ruimte voor vergiffenis en een nieuwe vrouw in zijn leven.
Mooie psychologische roman met een spannend thrillerelement en fraaie Canadese sfeer- en natuurbeschrijvingen. Gebonden; normale druk.
Annemiek Buijs


ISBN 9789045703091 Paperback 234 pagina's Atlas Contact Fictie oktober 2009

En ik heb ook dit boek uit de bibliotheek gehaald. Vanavond eerst 'Iedereen is muzikaal' maar eens uitlezen. Dan begin ik vermoedelijk in Per Petterson.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2014, 18:39

Wel erg leuk Renate dat je alles zo oppakt en gelijk gaat lezen. Ik krijg gelijk ook weer zin in allerlei boeken.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2014, 08:22

Van het Westelijk front geen nieuws
Erich Maria Remarque



Nog altijd is dit meesterwerk van de moderne romankunst een manifest van wat literatuur daadwerkelijk vermag: zelden is de menselijke werkelijkheid en het menselijke levenslot verwoord in zo een beslissende leeservaring.

Eind 1928 voltooide Remarque zijn Im Westen nichts Neues. Reeds op 18 april van het volgende jaar verscheen bij Erven J. Bijleveld de eerste vertaalde editie ter wereld van deze fameuze anti-oorlogsroman. Alleen al van de Nederlandse uitgave werden er in de eerste jaren na verschijnen meer dan honderdduizend verkocht, tot de bezetter het boek in 1940 in beslag nam.

Van het westelijk front geen nieuws is sedert de eerste dag van verschijnen niet alleen een literair monument geweest, maar een politiek en cultureel feit van grote betekenis. Door de sobere en pregnante beschrijving van de oorlogswaanzin werd het werk ogenblikkelijk en ook blijvend herkend als een der belangrijkste en indrukwekkendste boeken van de moderne tijd.


Recensie
Dit boek uit 1929 is nog steeds een levensecht, actueel verhaal. Erich Maria Remarque (1898-1970) werd met dit romandebuut terecht wereldberoemd. Het boek verhaalt van een groep jonge (19-jarige) Duitse soldaten die door hun klassenleraar Kantorek in 1916 worden overgehaald dienst te nemen in het leger. Bijna drie jaar delen ze de strijd, worden volwassen en realiseren zich dat ze 'in het landschap van onze jeugd rondstappen als bezoekers'. De een na de ander sneuvelt ten slotte.
Remarque beschrijft realistisch - hij werd november 1916 zelf onder de wapenen geroepen - maar nuchter en daardoor vaak zo beklemmend, indringend en verbijsterend de diepe kameraadschap, maar bovenal de zin- en uitzichtloosheid van het oorlogsgeweld.
Een onvergetelijk boek, dat je steeds opnieuw beklemt, in een verzorgde recente vertaling. Afzonderlijk bij de roman een geniet boekje met achtergrondinformatie over het boek, maar vooral over de verfilming 'All quiet on the western front' uit 1930, met vele scènefoto's in zwart-wit. Kleine druk.
Redactie


ISBN 9789061319986 Paperback 208 pagina's Bijleveld december 2013
Vertaald door Ronald Jonkers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2014, 08:22

Citaat van de dag

Ge moet u niet te veel voorstellen van het 'veld van eer': de meeste soldaten aan het front sneuvelden in de modder.


Fritz Francken
Bron: Spijkers op laag water,
Soethoudt, Antwerpen 1977

Renate

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Renate » 30 Apr 2014, 20:36

Dettie schreef:Wel erg leuk Renate dat je alles zo oppakt en gelijk gaat lezen. Ik krijg gelijk ook weer zin in allerlei boeken.

Dettie

Ik ben nu eenmaal een boekenwurm en ik vind het eigenlijk wel prettig om altijd een soort lijstje te hebben van boeken die me interessant lijken, zodat ik ze uit de bibliotheek kan halen. Vaak zie ik een bespreking in de krant, die me trekt, hoewel dit vaak betekent dat ik heel lang moet wachten, omdat de bibliotheek natuurlijk niet direct nieuwe boeken heeft. Het komt ook regelmatig voor dat ik in 'Boeken et cetera' een schrijver zie, die me op de een of andere manier aanspreekt. En dan hebben we natuurlijk dit boekenforum. En het komt ook wel voor dat ik de bespreking van een film zie, die op een boek gebaseerd is.

Ik wil het nog niet hebben over de boeken die ik nog moet uitlezen. Dit jaar wil ik in ieder geval Electric Eden uit zien te krijgen.
Voor m'n verjaardag krijg ik de luxe editie van Tune In, het eerste deel van een driedelige Beatles biografie en ik ben daar heel benieuwd naar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2014, 07:46

Ten zuiden van de grens
Haruki Murakami


Hajime is naast de succesvolle eigenaar van een nachtclub ook echtgenoot en vader. Jaren eerder was hij verliefd op Shimamoto, maar hij is haar uit het oog verloren. Dan komen ze elkaar weer tegen, en blijkt dat haar leven gehuld is in geheimen. Hajime zet alles op alles om zijn jeugdliefde weer te veroveren.


Recensie
De Japanse schrijver (1949) brak internationaal door met zijn roman 'A Wild Sheep Chase' (1982). Hij wordt gewaardeerd om de eigen wijze waarop hij het hedendaagse leven schildert.
In deze kleine roman laat hij een ruim 30-jarige man aan het woord die worstelt met zijn gevoelsleven. Van jongs af aan is dit beïnvloed door meisjes en vrouwen. Met name zijn diepe vriendschap op 12-jarige leeftijd voor een meisje met een lam been, dat hij door een verhuizing uit het oog verliest, heeft zijn leven bepaald. Ze trokken steeds samen op en luisterden o.a. naar Nat King Cole's 'South of the Border' (zie de titel). Wanneer hij haar weer ontmoet, is hij volkomen ontredderd en weet hij nauwelijks nog wat te doen. Haar onverwachte verdwijning geeft hem de kans zich te hernemen.
Dit in een bijzonder vlotte stijl geschreven verhaal laat alleen in details merken dat het een oorspronkelijk Japans verhaal is. Voor westerlingen is er dus geen belemmering om volop te genieten van dit aardige, zeer goed uitgewerkte gegeven. Bevat enkele licht erotische scenes. Normale druk.
Redactie


ISBN 9789025442088 Paperback 240 pagina's Atlas Contact oktober 2013
Vertaald door Elbrich Fennema

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2014 - Boeken uit alle windstreken

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2014, 07:46

Citaat van de dag

Humor is de grens passeren.

Ivo de Wijs


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten