Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
BroniaF

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor BroniaF » 16 Mar 2014, 22:25

Hebreeuws voor ijs Glida, ik wist niet hoe ik bij de citaten kon komen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2014, 08:41

Willeke droomt (ook) van een ijsje

Bruno droomt van een ijsje
Zenverhalen met een staartje
Peter Whitfield


De Zen- verhalen (met een staartje) zijn gebaseerd op klassieke filosofische anekdotes, en speciaal bewerkt en schitterend geïllustreerd voor kinderen. Elk boek bevat zowel een levensles als een origineel Zen-verhaal.
De wijsheden die in deze Zen-verhalen aanschouwelijk worden gemaakt zullen zowel opvoeders, ouders als hun kinderen een leven lang bijblijven.
In dit Zen-verhaal heeft iedereen een ijsje, behalve Bruno die de gedachte aan een ijsje niet uit zijn hoofd kan zetten. Dit boek laat zien hoe je door je aandacht op iets te richten en je in te zetten voor anderen, vrij en gelukkig kunt worden en daarmee zelfs een ijsje kunt verdienen.

NBD|Biblion recensie
Op een bloedhete dag ziet Bruno de hond dat Bontebal de kat een heerlijk ijsje heeft. Hij wil ook een ijsje, maar een andere hond, Sint Bernard, zegt dat hij niet zo moet zeuren. Hij ziet steeds meer dieren met een ijsje en hij raakt erdoor geobsedeerd. Iedereen heeft een ijsje behalve hij. Dan wordt bever gepest door aap en beer en Bruno laat zijn karatekunsten los op de plaaggeesten. Sint Bernard heeft alles gezien en vraagt of hij iets te wensen heeft. Door alle consternatie is hij het ijsje vergeten.
De zengedachte is: je kunt vrij en gelukkig worden door je aandacht te richten op de dingen die je doet en je in te zetten voor anderen en storende gedachten niet toe te laten. Gebaseerd op een zenverhaal dat achterin is opgenomen, evenals de moraal. De paginagrote omkaderde en fraaie zorgvuldige illustraties (gemengde techniek) in frisse kleuren vormen een geheel met het verhaal en verbeelden de dierenemoties.
Wisselend perspectief. Vlotgeschreven, korte zinnen, met op de achtergrond een vaag spiritueel teken.
Veel dialoog, eenvoudig woordbruik. Grote letter. Verzorgde aantrekkelijke uitgave voor kinderen vanaf ca. 6 jaar. Deel uit een serie van drie.
(NBD|Biblion recensie, Carla Paijmans)


ISBN 9789076407197 Hardcover 32 pagina's Tattwa juni 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2014, 08:41

Citaat van de dag

Zo kun je een ijsje bestellen in het buitenland

Afrikaans: roomys
Deens: is
Duits: Eiskrem
Engels: ice cream
Frans: glace, crème glacée
Indonesisch: eskrim
Italiaans: gelato
Maleis: aiskrim
Noors: iskrem
Spaans: helado
Zweeds: glass

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2014, 09:02

Inge bedankt voor een hapje varkenspoot

Kattentongen, ezelsoren en varkenspoten
Eddie Niesten, Jan Raymaekers & Yves Segers


Bestaat er een betere leidraad voor de geschiedenis van onze keuken in de twintigste eeuw dan het vertrouwde Kookboek van de boerinnenbond? Voor het eerst verschenen in 1927, kende het kookboekje in de loop van de daaropvolgende decennia tal van (bijgewerkte) (her)drukken. Om voorlopig te eindigen als een lijvig standaardwerk dat 'onze' keuken, eigenlijk een wereldkeuken, in geuren en kleuren beschrijft. Vanzelfsprekend is bij dit overzicht regelmatig over de muur gekeken, in de potten en pannen op het land en elders, vanuit traditionele en minder traditionele invalshoeken. En als u wil, kan u hierna zelf aan de slag!

Recensie
'Ons kookboek', een uitgave van de Belgische boerinnenbond, nu K.V.L.V., verscheen voor het eerst in 1927. Het werd een standaardkookboek, ook buiten de agrarische sector.
In deze uitgave de geschiedenis van dit boek waarvan de achtereenvolgende drukken duidelijk de maatschappelijke veranderingen weerspiegelen: in het gebruik van producten voor de dagelijkse maaltijden, de opkomst van de boerinnenbonden die vakkennis, organisatie van het huishouden en verantwoord koken in hun programma hadden staan, de rolverdeling in het gezin, aandacht voor tafeletiquette, de veranderingen in de keuken (fornuizen i.p.v. potkachels, opkomst elektrische apparaten enz.). Tot slot de veranderingen in de keuken door de toenemende welvaart, het aanbod van exotische producten maar ook de nadelen: BSE, welvaartsziekten enz.
Ieder onderwerp wordt chronologisch behandeld. Een uitgave van 'Ons kookboek' verscheen in 2000 onder de titel 'Groot Vlaams kookboek'. Tekst in twee kolommen, onderbroken door illustraties van oude etiketten, foto's, reclamefolders enz. en met schuin geplaatste blokjes waarin oude recepten. Aantrekkelijke geschiedens voor een Vlaams publiek. Met inhoudsopave. Geen register.
Toos Verhoeven-van Raamsdonk

ISBN 9789056179892 Paperback 159 pagina's uitgeverij van Halewijck september 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2014, 09:02

Citaat van de dag

Ik hou van varkens. Honden kijken naar ons op, katten kijken op ons neer, maar varkens beschouwen ons als hun gelijke

Winston Churchill

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor berdine » 18 Mar 2014, 11:33

Geweldig citaat!

En wat vandaag betreft: krokodillen lust ik eigenlijk ook niet... :(

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2014, 11:35

haha, nou moe... krokodillen zijn heeeeeel......
eng! :D
(Wie weet zijn ze wel lekker, geen idee)

Dettie

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 18 Mar 2014, 14:56

Dettie schreef:haha, nou moe... krokodillen zijn heeeeeel......
eng! :D
(Wie weet zijn ze wel lekker, geen idee)

Dettie

Krokodillen eng? Dat ben ik niet met je eens, hoewel ik er niet bij zou willen zwemmen, maar dat geldt uiteindelijk ook voor grote katachtigen, die misschien wel aaibaarder overkomen, maar toch ook niet echt aardig zijn als je toevallig op hun menu staat.

Krokodillen vind ik indrukwekkende dieren, net als slangen, die bovendien heel mooi kunnen zijn.

Ik meen dat krokodillen wel smakelijk zijn, maar heb het nooit geproefd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2014, 18:11

Ha ja Renate dat bedoel ik ook, ik wil ze niet naast me hebben liggen, zitten of staan.
Ik vind weinig dieren eng als ze maar niet in de buurt zijn, in een film of op een plaatje vind ik ze prachtig.
Als je opnames ziet van sprinkhanen genomen met een macrolens kun je die ook eng vinden. Net aliens, maar wel heel mooi.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2014, 09:57

Berdine lust geen bier

Koud bier en krokodillen
Roff Smith


Koud bier en krokodillen is het fascinerende verslag van een onvoorstelbare reis op de fiets door Australië en een indringend portret van het land en zijn kleurrijke bevolking.
De Amerikaan Roff Smith wil als hij al vijftien jaar in Australië woont, meer weten van zijn nieuwe vaderland. Van de ene op de andere dag zegt hij zijn baan op en pakt hij zijn fiets voor een tocht van meer dan 15 000 kilometer over het Australische continent: van het koude Tasmanië tot de dorre, verzengende outback. Wanneer hij na negen maanden terugkeert naar Sydney heeft hij een Australië ontdekt waar de gemiddelde reiziger geen weet van heeft.
De Amerikaan Roff Smith woont sinds 1982 in Australië, waar hij werkte als correspondent voor The Sydney Morning Herald en Time Magazine. Hij is ook de auteur van National Geographic Traveler Australia.

Recensie
Verslag van een eenzame, meer dan 15.000 km lange fietstocht langs de omtrek van Australië, waarbij de tocht begint en negen maanden later eindigt in Sydney. Het is tijdens deze tocht dat de Amerikaanse journalist Roff Smith (auteur van het onvolprezen 'Australië: reis door een tijdloos land') pas werkelijk het land leert kennen waar hij al vele jaren woont. Zijn verhaal bevat voor zo'n tocht een aantal voorspelbare ingredienten: onafzienbare vlakten, zinderende hitte, dorst en insecten, smerige plaatsjes vol ongure kroegen, zuiplappen en vechtersbazen, maar ook vriendelijke, gastvrije bewoners van de Outback, nieuwe vriendschappen, prachtige landschappen, een nieuwe kijk op het eigen ego. Smith schrijft boeiend en relativerend: het verslag is verstoken van elke sportieve heroïek. Australië komt onverbloemd, soms niet al te rooskleurig te voorschijn, maar wel met veel begrip en sympathie beschreven. Een reisbeschrijving die je niet snel weglegt! In deze pocketeditie ontbreken de foto's.
Kleine druk. Redactie

ISBN 9789056179892 Paperback 159 pagina's uitgeverij van Halewijck september 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2014, 09:57

Citaat van de dag

Hopsaké: Japans bier

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2014, 10:27

Spruitjes, het enige eten dat Dettie vies vindt

Spruitjes
en andere ongemakken
Mister Jack



Mister Jack blaast weer stoom af op zijn zeer eigen wijze. Alles en iedereen moet het weer ontgelden. Als een dolleman springt hij van de hak op de tak. Hij is nog niet uit het gat gekropen, of hij pleurt alweer in de volgende valkuil. Op zoek naar zichzelf, de waarheid, het gelijk van de achterkant en een beetje liefde. Achtervolgd door een walgelijk fenomeen, waar alle andere ongemakken des levens bij in het niet vallen...
Is er nog hoop? Is er nog liefde? Hoop is er altijd. En zolang er muziek is, is er liefde in overvloed!


ISBN 9789402104813 Paperback 256 pagina's Brave New Books oktober 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2014, 10:27

Citaat van de dag

Als er dan toch iets vol moet zitten met calorieën en cholesterol, waarom kunnen dat dan geen spruitjes zijn in plaats van roomsoezen?

Doug Larson

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor irene » 20 Mar 2014, 12:27

heerlijk....spruitjes!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2014, 13:12

haha, ja spruitjes is echt het enige dat ik echt niet lust, ik heb ze pasgeleden nog voor mijn schoonvader gekookt en hij smult er ook van.
Toen heb ik ze ook weer geproefd en nee, ik vind het zo vies. Getverdegetver, voor de rest lust ik alles al zal ik ook
niet gauw hersens of ogen eten, maar dat is meer het idee.
Ik weet niet hoe die smaken.

dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor WilV » 20 Mar 2014, 16:59

Ah olijven vandaag! Samen met Berdine, gezellig. In het zonnetje, glaasje wijn erbij, ik vind het een goed plan.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor irene » 20 Mar 2014, 20:46

Ik sluit me gezellig bij jullie aan!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2014, 13:58

Helemaal in de roos hoor!
Rauw, en dan net een beetje warm, dat is lekker...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2014, 11:58

Marjo smult van knapperige groente

Vergeten groente
Keda Black

Ouderwetse, vergeten seizoensgroenten staan weer volop in de belangstelling. Alleen: hoe bereid je ze?
- Dit boek vormt een gids met vergeten groenten en bevat verrukkelijke oude maar ook nieuwe gerechten.
- Met meer dan 100 recepten.
- Zoals altijd in deze serie voorzien van prachtige foto's en een stijlvolle vormgeving.


Recensie
Steeds meer krijgen de zogenaamde 'vergeten' groenten aandacht: aardperen, pastinaken, schorseneren, anders gekleurde bietjes, oerpenen die vaak donkerrood van kleur zijn of juist wit, de paarsblauwe truffelaardappels, koolrabi en nog veel meer. Ze zijn te koop op boerenmarkten, in biologische winkels en bij volkstuincomplexen en ze bieden een leuke variatie op de bekende groentesoorten.

In dit boek eerst uitleg over de diverse soorten met een foto en een beschrijving van o.m. seizoen, bewaarmogelijkheid, bereidingen en smaak. Daarna de recepten die zijn ingedeeld naar bereidingswijze: gepureerd (soepen b.v.), gestoomd of gestoofd, met deeg (taart, pizza), uit de oven, rauw, gebakken of gefrituurd en een inspirerende keuze bieden: vaak vegetarisch, goed uitvoerbaar en steeds geïllustreerd met een mooie gerechtfoto.
Het boek heeft een duidelijke, overzichtelijke bladspiegel, maar wel een kleine letter. Achterin een alfabetisch register van recepten en een handig register op basis van ingredienten.
Toos Verhoeven-van Raamsdonk

ISBN 9789089893611 Paperback 192 pagina's Terra maart 2011
Vertaald door Nannie Nieland-Weits

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2014, 11:58

Citaat van de dag

`De groente is niet gaar.'
`Eh... dan eten we vandaag rauwkost.

Vrij Nederland (Terzijde)

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 22 Mar 2014, 20:45

Dettie schreef:Citaat van de dag

`De groente is niet gaar.'
`Eh... dan eten we vandaag rauwkost.

Vrij Nederland (Terzijde)

Helaas bestaat die rubriek niet meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2014, 09:05

Insecten! Inge moet er niet aan denken

Insect
Claire Castillon



Er is een verhaal over een vrouw die haar man van een incestueuze verhouding met hun dochter verdenkt, over haar angst alles te verliezen wanneer ze dit aankaart - en over hoe haar verbeelding met haar op de loop gaat. Er is een verhaal over een jonge moeder die al haar gemiste kansen projecteert op haar puberdochter - zó erg, dat het onvermijdelijk op een conflict uitloopt. Een verhaal over een dochter die niet weet hoe ze moet omgaan met haar moeder- die kanker heeft, en die veel - te veel? - aandacht claimt. Er is het verhaal van de vrouw die haar man van overspel verdenkt, en troost zoekt bij haar moeder, van de moeder die met haar dochter mee op schoolreisje gaat en stuit op de grenzen van moederlijke betrokkenheid, van een dochter die haar moeder in het verpleeghuis bezoekt terwijl ze worstelt met haar eigen drukke leven.


Recensie
Bundel met 19 verhalen rond de relatie tussen moeder en dochter, meestal gezien vanuit de dochter, soms vanuit de moeder. Die verhouding is zonder uitzondering grimmig en vilein, verwrongen als zij is door gevoelens van verstikkende jaloezie, meedogenloze onverschilligheid, haat of ongekende wreedheid. Opspelend schuldgevoel wordt wederzijds omgezet in genadeloze onderdrukking. Moeders zijn boze feeën die vriendschap met hun dochter veinzen, maar door afgunst geregeerd worden; heks, feeks of duivelin is de moeder die haar dochter drogeert, met ziekte terroriseert of uitlevert aan de vader. In dat verband laat de titel zich moeiteloos lezen als een anagram van incest.

De auteur (1975, Boulogne), die na een afgebroken studie letteren in 2000 debuteerde met de roman 'Le Grenier', schrijft in een toegankelijke, maar verontrustend laconieke stijl huiveringwekkende psychologische verhalen, waarin voor harmonie of illusie van geluk geen plaats is. Op het stofomslag een bewogen portretfoto in kleur van een jonge vrouw met donkere bril; belettering in blauw en zwart. Normale druk.
C.H.M. Beijer


ISBN 9789026319853 Paperback 151 pagina's Ambo februari 2007
Vertaald door Karina van Santen, Martine Vosmaer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2014, 09:05

Citaat van de dag

Als je kakkerlak eet zal je misselijk worden

(Gewetenswroeging hebben, wanneer je anderen nodeloos problemen hebt bezorgd.)

Surinaams spreekwoord

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2014, 09:57

Voor Annemarie kan het stuk
geitenkaas niet groot genoeg zijn

Gi-ga-geitenkaas
ik heb gewonnen
Geronimo Stilton


Op een dag vind ik een lottobiljet en hoewel ik niet zo geloof in geluk hebben, steek ik het toch maar in mijn portemonnee. Natuurlijk win ik niets, maar raad eens wie dat wel doet? Mijn neef Klem, je weet wel die rare muis met zijn grote mond. Er is niets wat Klem niet heeft geprobeerd. Hij heeft wel tachtig verschillende beroepen gehad: van tangodanser tot vlooientrainer. In geld verdienen is Klem niet zo goed, maar uitgeven lukt hem des te beter.

Nu is hij ineens een superrijke muis met een privé-helikopter, een gi-ga-groot huis en een jacht. Hij wil niks meer met zijn familie te maken hebben, maar zodra het geld op is, komt hij natuurlijk weer bij ons terug. Dus denk je: maakt al dat geld hem gelukkig? Eventjes wel, maar niet voor lang. Trouwens, echt geluk is onbetaalbaar. Maar je kunt altijd een kansje wagen. Jij ook. Daarom zit er bij elk exemplaar van dit boek een kraslot! Ga snel krassen en kijk wat jij gewonnen hebt!

Recensie
De muis Geronimo Stilton is de uitgever van de krant 'De Wakkere Muis'. Samen met zijn familie beleeft hij de spannendste avonturen.
De hele stad doet mee aan de Lucky Mouse-loterij, behalve Geronimo. Dan wint zijn neef Klem de loterij en wordt ontzettend rijk.

Deel 26 van een serie over deze muizenfamilie, waarin de humor centraal staat en waarbij alle menselijke zwakheden worden opgeblazen en ook muizenzwakheden blijken te zijn. Het geheel is geschreven in de ik-vorm vanuit het perspectief van Geronimo. De vlot lezende tekst bevat soms ook moeilijke woorden zoals imposant, neuspiercing en faillissement. Veel grappige, cartooneske illustraties, volledig in kleur.
Van de tekst is het merendeel gedrukt in duidelijke letter met schreef, maar er worden ook veel visuele effecten meegegeven in de vorm van gekleurde letters, verschillende lettertypen en variërende tekstrichting en lettergrootte. Deze speelse aanpak maakt het verhaal extra aantrekkelijk voor spaarzame lezers.
Voorlezen vanaf ca. 7 jaar, zelf lezen vanaf ca. 9 jaar.Redactie

ISBN 9789085920359 Gebonden 117 pagina's De wakkere muis april 2007
Leeftijd 7-9 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2014, 09:57

Citaat van de dag

't Is gemakkelijk muizen vangen met een anders kaas

Fernand Lambrecht


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten