Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2014, 11:20

Berdine heeft allemaal boeken bij elkaar gezocht (met bijbehorende persoonlijke slogans)
rond de de smaak van de Leestafelaar!

Veel plezier!



Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2014, 14:00

Met de billen bloot dus (blote billetjes in het gras, ook heel lekker!)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor berdine » 01 Mar 2014, 14:05

Je kunt nog bezwaar maken, Marjo. Je kunt anoniem blijven. Dettie zet dan gewoon M.... :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2014, 14:17

Nou het eerste wat ik dacht is dat het meteen weer negatief is. Je hebt alleen maar dingen die ik niet graag eet toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2014, 14:26

haha ik zie het al helemaal staan op De leestafelsite... Marjo is gek op blote billetjes in het gras!
(Ik zal het je besparen)

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor berdine » 01 Mar 2014, 15:33

Marjo schreef:Nou het eerste wat ik dacht is dat het meteen weer negatief is. Je hebt alleen maar dingen die ik niet graag eet toch?


Ja inderdaad, ik moest het even checken. Helaas is er geen toepasselijk boek over blote billetjes in het gras. En ook eerder door jou genoemde "lekkernijen" leverden geen boektitels op. Je denkt dat je gemakkelijk bent, maar in dit specifieke geval, ben je helaas moeilijk. Ik hou me aanbevolen voor nog andere dingen die je lekker vindt. De maand is net begonnen, er kan nog van alles veranderd worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2014, 10:39

Berdine vindt olijven heel lekker

Het labyrint van de olijven
Eduardo Mendoza


In opdracht van commissaris Flores wordt een louche detective uit een psychiatrische inrichting ontvoerd en met een koffer losgeld naar Madrid gestuurd. Wanneer het geld hem wordt ontstolen, raakt hij betrokken bij een raadselachtige misdaad waardoor hij van de ene absurde situatie in de andere belandt. 'Het labyrint van de olijven' is een meesterlijke parodie op de misdaadroman. De absurde personages in het carnavaleske Barcelona worden door Mendoza zo treffend neergezet, dat ze de verloederde werkelijkheid van deze stad schrijnend zichtbaar maken.

Recensie:
Eduardo Mendoza brak internationaal door met de prachtige historische roman "De stad der wonderen" (1986), waarin de explosieve groeiperiode van Barcelona omstreeks de eeuwwisseling centraal staat.
Daarvóór schreef hij twee romans die zich afspelen in de periode van de "transición", de turbulente overgang van dictatuur naar moderne democratie in Spanje, die zijn beslag kreeg in de tweede helft van de jaren zeventig. Van de eerste hiervan verscheen enkele jaren geleden een vertaling ("Het mysterie van de behekste crypte"), daarna verscheen de tweede Het labyrint van de olijven ook in vertaling.
De romans staan dicht bij elkaar: in beide is de hoofdpersoon een aan Pepsi Cola verslaafde gek, die door de politie uit het gesticht wordt geplukt om een misdaad te helpen op te lossen. Omdat hij jaren opgesloten heeft gezeten valt hij van de ene verbazing in de andere: Spanje is een heel ander land geworden. Vanuit dit even dwaze als ingenieuze perspectief neemt Mendoza de snelle modernisering van Spanje na de dood van Franco op de korrel. Onweerstaanbaar komisch.

ISBN 9789069742168 Paperback 260 pagina's Uitgeverij Arena september 1995
Vertaald door Francine Mendelaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2014, 10:39

Citaat van de dag

Ik denk dat ik teveel drink. De laatste keer dat ik een potje met urine bij de dokter inleverde zat er een olijf in.

Rodney Dangerfield (auteur)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2014, 11:26

Dettie snoept graag een aardbeitje

Waar is Moshi aardbei?

Ze is lief, ze is heel kawaii en ze wacht erop door jou gevonden te worden! Ontdek in dit leuke boek Moshi Aardbei en een heleboel van haar vriendjes. De Moshi Moshi Kawaii zijn kleine konijntjes die gek zijn op zich verkleden. Steeds opnieuw trekken ze een ander kleurig pakje aan. Ze lijken allemaal erg op elkaar, maar toch zijn ze heel verschillend. Kun jij Moshi Aardbei tussen alle andere Moshi vinden? En vind je ook haar vriendje Super Moshi? Moshi Aardbei is razend populair in Japan. Wat eens als een geluksbrengertje begon, is vandaag uitgegroeid tot een van de origineelste en kawaii (wat schattig betekent) figuurtjes ter wereld.

Recensie
Groot formaat prentenboek waarin op de twee eerste pagina's alle MoshiMoshiKawaii (een soort konijntjes) worden voorgesteld die in het boek voorkomen. Moshi Aardbei is een fenomeen in Japan, begonnen als geluksbrengertje. Op de volgende pagina's vermaken de konijntjes zich per twee bladzijden in een wisselende setting: het Paddenstoelenbos, de Zeemmerminnenbaai, het Aardbeiencafe, enz. De MoshiMoshi verschillen van elkaar in kleding, kleur, accessoires en oortjes. Onderaan de bladzijden volgt de opdracht om steeds de twee hoofdfiguurtjes te zoeken en daarna nog vijf getoonde andere figuurtjes. De zoekplaten worden twee keer afgewisseld met een doolhof. Het onderscheidings- en concentratievermogen van de kleuter wordt behoorlijk op de proef gesteld omdat het steeds de juiste konijntjes moet kiezen uit honderdvijftig tot driehonderd soortgenoten die op een chaotische manier in hun omgeving geplaatst zijn. Er zijn geen rust- of duidelijke herkenningspunten te vinden in de tweedimensionale, veelkleurige overzichtsplaten vol details. Om samen te bekijken. Vanaf ca. 5 jaar.
E.M. Heitman-Hagen


ISBN 9789044725025 Hardcover 32 pagina's Deltas Centrale uitgeverij oktober 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2014, 11:26

Citaat van de dag

Ware zelfdiscipline is aardbeien kunnen plukken zonder ervan te eten

Doug Larson

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor WilV » 04 Mar 2014, 00:26

Oooh wat grappig dit. Ik ben benieuwd dames!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2014, 09:54

Marjo houdt wel van koffie,
maar niet met melk

Zwarte koffie, sterke verhalen
101 politieverhalen, 1001 leerkansen
Gea Koren, John Tamerus & Maria Ratering



De ruggengraat van dit boek zijn de verhalen van dienders die dagelijks met beide benen in onze samenleving staat. Het is een bijzonder kijkje achter de schermen van deze bijzondere beroepsgroep. Het zijn de avonturen, emoties en lessen van gisteren en vandaag.

In vogelvlucht wordt de geschiedenis van de politie verteld en waar bepaalde cultuurkenmerken hun oorsprong vinden. Humor, cynisme, macht, eigenwijsheid en creativiteit bijvoorbeeld.
De verhalen leggen oerdilemma's of dieperliggende thema's bloot. Dilemma's waarmee we allemaal geconfronteerd worden.

Als schrijvers nodigen we de lezer uit om te lachen, te verbazen, te verwonderen, te denken, te discussiëren en te kijken of er iets zinnigs is uit te halen voor ieders persoonlijke ontwikkeling.


ISBN 9789079362097 Hardcover 379 pagina's V.O.F. Vuyk En Co januari 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2014, 09:54

Citaat van de dag

Interessant om uit te vinden: een wekker die bij het aflopen een koffiegeur verspreidt.

Ed Scott

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 04 Mar 2014, 15:25

Vandaag voor mij wel een heel toepasselijke keuze. Ik houd zowel van eetbare noten als van muzieknoten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2014, 16:48

Joepie, leuk dat je het leuk vindt, het boek was ook speciaal voor jou uitgezocht! :D

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor berdine » 04 Mar 2014, 17:41

Door Dettie! :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Marjo » 04 Mar 2014, 19:46

Hoe pak je dit aan: heb je een titel met iets eetbaars en kijk je of er iemand bij past, of zoek je echt andersom? Dat lijkt me veel moeilijker.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor berdine » 04 Mar 2014, 20:11

Andersom. Anders moet je wel veel titels met iets eetbaars in je hoofd hebben. Nee, je gaat uit van de lekkere/vieze hap. :lol:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Marjo » 04 Mar 2014, 21:15

Nou, een heel karwei dan toch!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2014, 23:30

ja en Berdine heeft dan ook nog buiten de titels bij alles de slogans geleverd zoals: 'Renate kraakt graag een nootje' en 'Marjo houdt wel van koffie, maar niet met melk'. Toevallig dat ik dit notenboek vond maar voor de rest zijn de titels van berdine. Lijkt me inderdaad een enorme klus.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2014, 09:55

Renate kraakt graag een nootje

Van noten en tonen
Ignace Bossuyt



Muzikale begrippen worden op een duidelijke manier uitgelegd. Compleet met lexicon en zoekindex.


Recensie
In dit boek geeft Ignace Bossuyt, emeritus hoogleraar musicologie van de K.U. Leuven, een spoedcursus muziekjargon. Wat je normaal in drie, vier jaar muziekschool krijgt aangeleerd, is hier gebundeld in een boekje dat je op een uurtje of twee kan lezen (daarbij weliswaar gehinderd door de onooglijk kleine letter).
Het eerste deel is een inleiding in de grondbegrippen van de muziek: geluid en tonen, de noten en het notatiesysteem, metrum en ritme, consonantie en dissonantie, grote en kleine toonaarden, modulatie, tempo, en klankkleur.
Het tweede luik is een lexicon van de belangrijkste muzikale termen, die telkens begeleid gaan van voorbeelden. Voor wie voorkennis heeft, is dit boek een prima opfrissing van de basics van de muziektheorie, maar voor wie niet ingewijd is, gaat het wel wat te snel.
En dan zijn er ook een aantal lacunes. Zo haalt Bossuyt voornamelijk voorbeelden uit de barok en het classicisme aan, en is modernistische muziek is zelfs helemaal niet vertegenwoordigd. Niettemin is Van noten en tonen een degelijke inleiding en, dankzij het lexicon, een handig naslaginstrument.
Redactie Vlabin-VBC


ISBN 9789058267245 Paperback 132 pagina's Davidsfonds augustus 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2014, 09:55

Citaat van de dag

"Liever nootjes' zei Oom Sjang,
die echt geen noot kon lezen,
'Liever nootjes op m'n zang,
dan onder m'n prothese.'

John O'Mill, False teeth blues, Puure piffle, blz. 44

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 05 Mar 2014, 15:28

Het zalmboek lijkt me erg interessant en de bibliotheek heeft het, dus ik heb het op m'n boekenlijstje gezet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2014, 09:55

Joanazinha gaat watertanden van zalm

Vissen op zalm in Jemen
Paul Torday



Fred Jones is een wetenschapper met een passie voor vissen.

Aan de hand van een bonte collectie e-mails, brieven, dagboekfragmenten, interviews en overheidsdocumenten ontstaat gaande weg het beeld van de aimabele Fred Jones, die zich al snel totaal verliest in een project dat tot mislukken gedoemd lijkt te zijn.


Recensie
Marien bioloog dr. Alfred Jones (+/- 40) van het Britse Nationaal Centrum Kwaliteitsbevordering Visserij wordt gevraagd een project te leiden dat het sportvissen op zalm moet introduceren in Jemen op kosten van een sjeik. Hij voelt er niets voor, maar moet onder dwang accepteren als de premier ervan hoort en het project ziet als positief tegenwicht tegen de berichten over de oorlog in Irak.
Vanwege protest tegen het vangen van 5000 wilde zalmen in Britse rivieren moet kweekzalm in Schotland besteld worden, wat leidt tot een reeks gebeurtenissen. Als later het Jemen Zalm Project officieel wordt gelanceerd, blijkt buiten de hydrologie gerekend te zijn, zodat belangrijke personen in een kolkende watermassa omkomen.
Dit is de debuutroman van de Engelse anglist en zalmvisser (1946). Het geestige verhaal beschrijft heel raak en reëel vanuit diverse gezichtshoeken via e-mails, brieven en dagboekfragmenten hoe een onzinnig project toevallig officieel beleid wordt en het leven van sympathieke hoofdpersonen blijvend verandert. Vrij kleine druk.
Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789069748191 Paperback 320 pagina's Uitgeverij Arena februari 2007
Vertaald door Elinor Fuchs

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2014, 09:55

Citaat van de dag

Rijkdom loont niet. Ik heb de koelkast vol gerookte zalm en paling en ik heb vandaag een haring gekocht.

Kees Stip


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten